Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@15:51:13 GMT

سپهر سیاسی ایران؛ کانون رایزنی های تهران-توکیو

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۹۹۷۹

سپهر سیاسی ایران؛ کانون رایزنی های تهران-توکیو

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ مجمع الجزایر ژاپن کشوری در اقیانوس آرام واقع در آسیای شمال شرقی محسوب می‌شود که سومین اقتصاد بزرگ جهان را پس از آمریکا و چین از نظر تولید ناخالص داخلی در اختیار دارد و به لحاظ فناوری‌های نوین از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

مناسبات میان ایران و ژاپن همواره دوستانه بوده است و این ۲ کشور روابط سازنده‌ای را به لحاظ سیاسی و اقتصادی دارا هستند، ژاپن از خریداران بزرگ نفت کشورمان به شمار می‌رود و این کشور پس از انعقاد برجام و همچنین بعد از خروج یکجانبه آمریکا از آن، تلاش‌های فراوانی را در جهت استمرار این معاهده بین المللی کرد و کارشناسان نیز سفر نخست وزیر این کشور را در این راستا ارزیابی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن ۲۲ خرداد در صدر هیأتی عالی‌رتبه به تهران سفر می‌کند و قرار است تا او با مقامات عالی رتبه نظام دیدار و گفت وگو کند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این نخستین سفر یک نخست وزیر ژاپنی به تهران است.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی خود و همزمان با سفر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن اقدام به بررسی پیشینه روابط ۲ کشور در دولت یازدهم و دوازدهم کرده است.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

- «علیرضا رحیمی» مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری گفت: فاز نخست پروژه مطالعاتی توسعه گردشگری منطقه شمال غرب با همکاری متخصصان گردشگری کشور ژاپن آغاز شد. این پروژه در سه فاز مطالعات اولیه و بازدیدهای میدانی، مطالعات تفضیلی و تدوین طرح جامع گردشگری شمال غرب کشور انجام خواهد شد.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

- «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران در ادامه تور آسیایی خود، بعد از ترکمنستان و هند امروز پنجشنبه مهمان ژاپنی‌ها بود کشوری که به دلیل قدمت طولانی مناسبات دوستانه و مسالمت آمیز، برای مشورت درباره اقدامات تنش زای آمریکا انتخاب شده بود. او در بدو ورود به توکیو گفت: پس از اقدامات تنش زای آمریکا و به دعوت وزیر خارجه ژاپن که علاقه مند به گفت وگو در این باره بود به ژاپن آمدم ضرورت دارد مشورت‌هایی با کشورها و شرکت‌های مهم جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.

ظریف ابتدا با همتای ژاپنی خود «تارو کونو» دیدار و گفت وگو کرد و بعد از آن به دیدار «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور رفت. در دیدار وزرای خارجه ۲ کشور، ۲ طرف با اشاره به روابط تاریخی ایران و ژاپن بر لزوم توسعه و تعمیق آن و تداوم رایزنی‌های سیاسی میان مقامات ۲ کشور تاکید کردند.

- «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران در ادامه سفرش به ژاپن با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت وگو کرد آنها در این دیدار در خصوص روابط دو جانبه، مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی به ویژه برجام گفت وگو و تبادل نظر کردند. نخست وزیر ژاپن بر عزم دولت این کشور برای حفظ و گسترش روابط دیرینه ۲ کشور تاکید کرد، او برجام را دستاورد مهمی خواند که باید حفظ شود.

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

- «یوشیهیده سوگا» سخنگوی دولت ژاپن در واکنش به اقدام متقابل ایران در زمینه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: روابط سنتی و دوستانه تهران و توکیو، ضامن حل مشکلات منطقه از طریق گفت وگو و دستیابی به صلح و ثبات است و امیدواریم برای حل برجام نیز بتوانیم از این روابط استفاده کنیم. در کنار تلاش ژاپن برای صلح و ثبات منطقه، «نقش سازنده» ایران نیز بسیار مهم است.

۱۹ اسفند ۱۳۹۷

- «میتسوگو سایتو» سفیر ژاپن در تهران در دیدار شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: همه تلاش خود را برای حمایت و افزایش مراودات به ویژه در بخش‌های اقتصادی، کشاورزی و دارویی با جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهیم داد.

۱۴ اسفند ۱۳۹۷

- «علی اصغر مونسان» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با «میتسوگو سایتو» سفیر ژاپن در ایران از برگزاری شب‌های فرهنگی ایران و ژاپن خبر داد و گفت: آنچه می‌تواند در شرایط موجود جهان به صلح و دوستی در دنیا کمک کند، همکاری‌های فرهنگی میان دولت‌ها و ملت‌ها است.

۱۴ بهمن ۱۳۹۷

- سفر «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به ژاپن همزمان با هفتادمین سالگرد تأسیس روابط دیپلماتیک تهران - توکیو را می‌توان با توجه به تحولات منطقه‌ای و بین المللی، نقطه عطفی در روابط سیاسی و پارلمانی ۲ کشور برشمرد. وی در فرودگاه توکیو و در بدو ورود به این کشور تاکید کرد روابط رو به گسترش ایران و ژاپن از اهمیت فراوانی برای ۲ طرف برخوردار و نیاز است تعاملات و روابط اقتصادی بین ۲ کشور افزایش یابد.

۲۰ بهمن ۱۳۹۷

- «ابوذر ابراهیمی ترکمان» رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با «ساواکو هانیو» رئیس کتابخانه ملی مجلس ژاپن در توکیو، گفت: کتابخانه ملی نقش بسیار تأثیر گذاری در ارتقا شناخت و توسعه روابط فرهنگی ایفا می‌نمایند و می‌تواند زمینه‌های مناسبی برای همکاری‌های ۲ کشور را طراحی و عملیاتی کند. ۲ ملت بزرگ ایران و ژاپن شناخت مثبتی نسبت به یکدیگر داشته و دارند و امیدوارم بتوانیم در این فرصت مهم شاهد توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف باشیم.

۱۴ بهمن ۱۳۹۷

- «ابوذر ابراهیمی ترکمان» رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار «نوبوئو تاناکا» رئیس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن تاکید کرد: در شرایط امروز، مهمترین راه برای برون رفت از مشکلات و بحران‌های بین المللی، گفت و گو و ایجاد شناخت بهتر و دقیق‌تر از اشتراکات فرهنگی میان ملت‌ها است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تا کنون بیش از ۱۰۰ گفت و گوی دینی و فرهنگی را با کشورهای مختلف به انجام رسانده است و امیدوارم برگزاری اولین دور گفت و گوهای ایران و ژاپن در شهر ایسه هم بتواند زمینه شناخت هر چه بیشتر دو ملت بزرگ ایران و ژاپن را فراهم کند و این گونه برنامه‌ها و نشست‌ها در زمینه‌های مختلف ادامه یابد.

۲۸ دی ۱۳۹۷

- «تارو کونو» وزیر امور خارجه ژاپن با ارسال پیامی به آئین بزرگداشت نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن، نسبت به گسترش روابط سنتی و دوستانه با ایران تاکید کرد. در این پیام آمده است: اینجانب خرسندم از طرف مردم و دولت ژاپن، در شادی جشن مردم ایران در این لحظه به یاد ماندنی سهیم باشم.

۲۸ آذر ۱۳۹۷

- سمینار «آشنایی با ایران» به منظور تقویت همکاری‌های گردشگری ایران و ژاپن و گسترش روابط مردم با مردم در سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو برگزار شد. در این همایش که با همکاری آژانس توریستی World Air-Sea Service برگزار شد، شماری از مقامات حوزه گردشگری، آژانس‌های توریستی و گردشگران ژاپنی حضور داشتند.

۲۰ آذر ۱۳۹۷

- «مرتضی رحمانی موحد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن در دیدار «ماسا آکی کاندا» رئیس و جمعی از اعضای انجمن دوستی توکایی - ایران، تاکید کرد، انجمن‌های فرهنگی و هنری نقش مهم و بسزایی در تقویت و توسعه ارتباطات مردمی دارند و می‌توانند در روابط بین کشورها، تاثیرگذار باشند.

۹ آذر ۱۳۹۷

- «کنجی واکامیا» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ژاپن در دیدار «مرتضی رحمانی موحد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با اشاره به اهمیت روابط تاریخی و دوستانه ایران و ژاپن تاکید کرد مجلس نمایندگان ژاپن آماده هر نوع همکاری و تعامل با ایران در راستای توسعه روابط تهران و توکیو است.

هفتم آذر ۱۳۹۷

- خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش کرد بر اساس توافق ایران و ژاپن، قرار است همکاری‌های امنیت هسته‌ای ۲ کشور ادامه داشته باشد و تقویت شود. «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بروکسل تاکید کرده است به رغم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ژاپن کماکان مایل است همکاری در زمینه امنیت هسته‌ای با تهران را ادامه دهد.

- «تاکاشی تیکویکا» رئیس اتحادیه پتروشیمی ژاپن اعلام کرد، ما در ۱۸۰ روز مهلت معافیت تحریم‌های آمریکا با در نظر گرفتن حداکثر ظرفیت و توان به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهیم. با در نظر گرفتن مشمول شدن ژاپن در فهرست معافیت تحریم‌های امریکا، ما تا پایان سال ۲۰۱۸ واردات نفتی از ایران را مجدداً آغاز خواهیم کرد.

۶ آذر ۱۳۹۷

- «مرتضی رحمانی موحد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با اشاره به اینکه برجام شامل ۲ بخش سیاسی و اقتصادی است تاکید کرد جامعه بین المللی و کشورهای حامی و امضا کننده این قرارداد، باید برای حیات برجام از تعهدات مندرج در آن حمایت کنند.

۱۷ آبان ۱۳۹۷

- «چوایچی داته» رئیس مجلس مشاوران ژاپن با اشاره به دیدارهای سران ۲ کشور در ۶ سال گذشته، بر اهمیت پیشبرد روابط تاکید کرد و گفت مجالس ۲ کشور نقش مهمی در توسعه این همکاری‌ها دارند.

۶ آبان ۱۳۹۷

- هجدهمین سمینار سالیانه باستان شناسی پژوهشگران ژاپنی درباره ایران با شرکت ۸۰ تن از محققان ژاپنی و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایران در توکیو برگزار شد. در این سمینار که به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن برگزار شد برخی از اعضای انجمن فرهنگی ایران و ژاپن، انجمن دوستی موزه شرق باستان توکیو، اساتید دانشگاه‌های توکای و جوگاکوئن، تعدادی از دانشجویان باستان شناسی و جمعی از علاقه مندان فرهنگ و تمدن ایران زمین شرکت داشتند.

پنجم مهر ۱۳۹۷

- «تاکاشی اوساگا» سخنگوی نخست وزیر ژاپن از تداوم همکاری کشورش با تهران در زمینه‌های محیط زیستی و مدیریت حوادث طبیعی خبر داد و گفت: نمی‌توان از نقش سازنده ایران برای ثبات منطقه چشم پوشی کرد.

۲۰ مرداد ۱۳۹۶

– «سیدعباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان در بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن و در حضور بیش از ۳۰۰ کارشناس و محقق این کشور شرق آسیا، تاکید کرد عدم پایبندی به برجام به یقین برای طرف‌های ناقض آن هزینه جدی خواهد داشت و در صورت حادث شدن چنین امری، ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد.

۱۹ مرداد ۱۳۹۶

- «تارو کونو» وزیر امور خارجه ژاپن در جریان دیدار «سید عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که سیاست ژاپن در برابر جمهوری اسلامی ایران همچنان بر پیشبرد همه جانبه روابط استوار است. وی با اشاره به اجرایی شدن موافقتنامه حمایت از سرمایه گذاری بین ۲ کشور گفت نهایی شدن سندهای همکاری زمینه را برای استفاده حداکثر از ظرفیت‌های موجود و پیشبرد روابط اقتصادی فراهم می‌کند.

۱۸ مرداد ۱۳۹۶

- «سکو» وزیر اقتصاد تجارت، صنعت و صنایع ژاپن (متی) در جریان دیدار «سید عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد که دولت توکیو توسعه و ارتقا همکاری‌های اقتصادی بین ۲ کشور را در دستور کار خود داشته و حمایت‌های لازم در این زمینه را به عمل می‌آورد.

هفتم تیر ۱۳۹۶

- «محمد خدادی» مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و «یونجی ناکایا» رئیس روزنامه آساهی در توکیو ژاپن راه‌های گسترش همکاری رسانه‌ای دو جانبه را مورد بحث و رایزنی قرار دادند.

۱۶ آذر ۱۳۹۵

- سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در صدر هیأتی به ژاپن، روح تازه ای به روابط در حال رشد ۲ کشور خواهد دمید و عرصه‌های نوینی از مناسبات را به روی ۲ کشور باز خواهد کرد. دیدارهای مکرر مقام‌های ۲ کشور بویژه پس از حصول توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها موجب شده است که ژاپن یکی از کشورهایی باشد که به سرعت در بازار ایران، در حال گسترش فعالیت هاست و در زمینه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی روابط رو به رشدی را با تهران تجربه می‌کند.

۲۹ آبان ۱۳۹۵

- ایران و ژاپن در پایان یازدهمین اجلاس جهانی مؤسسه آمبودزمان بین المللی در بانکوک پایتخت تایلند یادداشت تفاهم همکاری در موضوعات نظارت، بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی امضا کردند. این یادداشت تفاهم همکاری را «ناصر سراج» رئیس سازمان بازرسی کل کشور با رئیس هیأت ارزیابی اداری وزارت کشور و ارتباطات (آمبودزمان) ژاپن امضا کردند.

۲۴ آبان ۱۳۹۵

- «اسدالله عباسی» رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ژاپن در دیدار با «کوبایاشی» سفیر ژاپن گفت: تهران و توکیو از فرصت‌های فراوانی برای همکاری بر اساس منافع مشترک برخوردارند که گسترش روابط پارلمانی می‌تواند باعث تقویت بیشتر این همکاری‌ها شود.

۱۳ شهریور ۱۳۹۵

- «کن تارو سونواورا» وزیر دولت در امور خارجی ژاپن که برای انجام سفری یک روزه وارد تهران شده است با «سید عباس عراقچی» معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه دیدار کرد.

یکم مرداد ۱۳۹۵

- در جریان سفر هیأت وزارت راه و شهرسازی کشورمان به ژاپن، سند همکاری‌های بلندمدت ۲ کشور در بخش زیرساخت حمل و نقل در توکیو امضا شد. این یادداشت همکاری میان «اصغر فخریه کاشان» قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در امور بین الملل و تأمین مالی و «هیروشی تاباتا» معاون وزیر زمین، زیرساخت، حمل ونقل و جهانگردی ژاپن به امضا رسید، نقشه راه همکاری‌های بلندمدت ۲ کشور جهت ایجاد زیرساخت‌های پایدار در بخش حمل و نقل را ترسیم می‌کند.

۱۵ تیر ۱۳۹۵

- وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرد: بر اساس توافقنامه امضا شده میان ایران و ژاپن، انتقال زندانیان ۲ کشور از ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ اجرایی می‌شود. این تازه‌ترین بخش از همکاری‌های گسترده ۲ کشور پس از برجام و امضای پیمان دوجانبه سرمایه گذاری است.

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

- «سید عباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه در نشست مرکز مطالعات بین‌المللی سیاست عمومی ژاپن، روابط ایران و ژاپن را در زمان تحریم‌ها هم مناسب دانست و گفت که ۲ کشور به رغم این شرایط توانستند روابط خوب خود را همچنان حفظ کنند. وی در این دیدار به روابط خوب ۲ کشور در دوران قبل از برجام و بعد از آن اشاره کرد و گفت: جای بسی خرسندی است که ۲ دولت حتی در زمان تحریم‌ها نیز توانستند کانال‌ها و ظرفیت‌های ارتباطی خود را حفظ کنند.

۱۷ فروردین ۱۳۹۵

- نهمین اجلاس مشترک کنسولی میان وزارتخانه‌های امورخارجه ایران و ژاپن با تاکید بر گسترش هر چه بیشتر مناسبات میان ۲ کشور برگزار شد. در این نشست که در توکیو برگزار شد ۲ طرف همچنین بر توسعه همکاری‌های کنسولی و توسعه مناسبات مردم با مردم و افزایش تسهیلات برای اتباع یکدیگر به ویژه برای بازرگانان، سرمایه گذاران، گردشگران، دانشجویان و دانشگاهیان توافق کردند.

«علی چگینی» مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان که مسؤولیت هیأت ایرانی در این نشست را بر عهده داشت در گفت وگو با «ماسایی نوکه» همتای ژاپنی توضیحات مشروحی پیرامون سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای افزایش تسهیلات در خصوص بازرگانان، سرمایه گذاران و گردشگران خارجی به ویژه اتباع ژاپنی در دوره پسا برجام جهت گسترش مناسبات مختلف به وی ارایه داد.

۲۴ بهمن ۱۳۹۴

- یازدهمین دور گفت وگوهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران و ژاپن در محل وزارت امور خارجه برگزار شد. ریاست هیأت کشورمان در این گفت وگوها را «شریفی صدر» مشاور وزیر و مدیر کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه بر عهده داشت و ریاست هیأت ژاپنی نیز بر عهده معاون مدیر کل سیاست خارجی و سفیر در امور سازمان ملل متحد وزارت خارجه ژاپن بود.

۱۶ بهمن ۱۳۹۴

- «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران که به ژاپن رفته است با «فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن قرارداد حمایت از سرمایه گذاری امضا کردند. دیدار وزیر اموراقتصادی و دارایی ایران از ژاپن، زمینه را فراهم کرد تا تهران و توکیو افزون بر روابط بازرگانی «صادرات و واردات» بتوانند در ۲ سطح راهبردی و عرفی با یکدیگر همکاری کنند.

محتوای قرارداد ایران و ژاپن، دارای سه محور اصلی می‌باشد:

۱ - ایران و ژاپن با شرکت‌ها و سرمایه گذاران یکدیگر، مانند شرکت‌ها و سرمایه گذاران داخلی برخورد کنند.

۲- دو کشور، شرایط سرمایه گذاری برای شرکت‌های یکدیگر را پیچیده‌تر و دون پایه تر از شرکت‌هایی از کشورهای ثالث در نظر نگیرند.

۳- دولت‌های دو کشور، از حقوق مالکیت شرکت‌های طرف مقابل پشتیبانی کنند.

۱۵ بهمن ۱۳۹۴

- نمایندگان مجلس ژاپن از حزب حاکم لیبرال دموکرات با «علی طیب نیا» وزیرامور اقتصادی و دارایی کشورمان در توکیو دیدار کردند. «کومورا» معاون حزب «ال دی پی» ژاپن در این دیدار در خصوص افزایش همکاری‌های ۲ کشور ابراز علاقه مندی کرد.

- «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصاد و دارایی کشورمان در ادامه دیدارهای خود با «تارو آسو» همتای ژاپنی خود دیدار و گفت وگو کرد. طیب نیا در این دیدار گفت: مشکل ژاپن به ویژه در صنعت خودرو سازی قیمت تمام شده بالاست که قدرت رقابت با چین را از این کشور گرفته است. تارو آسو وزیر دارایی ژاپن نیز در این دیدار از آمادگی کشورش برای انتقال تکنولوژی و از جمله انجام سرمایه گذاری‌های مشترک در پروژه‌های زیر بنایی و اقتصادی کشورمان خبر داد.

- «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران در ادامه دیدارهای خود در ژاپن، ضمن دیدار با ایرانیان و فعالان اقتصادی مقیم این کشور، روابط ۲ کشور را در مقایسه با گذشته مناسب و بر توسعه روابط اقتصادی ایران و ژاپن تاکید کرد. طیب نیا در ادامه اظهار داشت: در دوره تحریم‌ها کشور ژاپن روابط خود را با کشورمان کاهش داد اما این روابط قطع نشد و ژاپن به خرید نفت ایران ادامه داد.

یکم بهمن ۱۳۹۴

- صنایع خودروسازی سوزوکی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، تصمیم دارد در دوران پساتحریم به بازار ایران بازگردد. در بیانیه سوزوکی آمده است: ما در سال ۲۰۰۵ با گروه صنعتی ایران خودرو قرارداد تولید تحت نظر این شرکت را امضا کردیم؛ اکنون با لغو تحریم‌ها ازسرگیری فعالیت در ایران را بررسی می‌کنیم.

۱۲ آبان ۱۳۹۴

- «حسین زنجانی» کاردار موقت سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو در سخنانی در پانزدهمین سمینار باستان شناسی ایران و ژاپن، ایران و ژاپن را ۲ کشوری با تمدن کهن و بزرگ معرفی کرد که ارتباطات فرهنگی به هم پیوسته آنان در ابعاد مختلف ریشه تاریخی دارد. وی اضافه کرد: وجود آثاری مانند کاسه‌های بلورین باقی مانده از عصر ساسانیان ایران در ژاپن و جایگاه مهم فرش‌های ایرانی در مراسم مختلف باستانی ژاپن مانند «گیون ماتسوری» موید قدمت تاریخی این ارتباط است و این نشان می‌دهد که ۲ کشور برای این همکاری‌ها اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.

پنجم مهر ۱۳۹۴

- «حسن روحانی» رئیس جمهوری در دیدار با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در نیویورک، ژاپن را شریک خوب و استراتژیک ایران دانست و تصریح کرد: روابط و همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ۲ کشور باید بیش از پیش ارتقا یابد. روحانی اظهار کرد: مراکز علمی و فنی ایران و ژاپن باید با یکدیگر در ارتباط باشند و روابط خود را گسترش دهند.

نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار بر ضرورت متمرکز شدن تلاش‌ها روی اجرای دقیق برجام تاکید کرد و گفت: ژاپن علاقه مند است در روند اجرای دقیق برجام با طرفین همکاری کند.

۱۳ شهریور ۱۳۹۴

- ژاپن اعلام کرد که توکیو و تهران نخستین نشست جدی خود در خصوص پیمان سرمایه گذاری‌های مشترک دوجانبه بعد از توافق وین را هفته آینده برگزار می‌کنند. این نشست قرار است دوشنبه هفته آینده و به مدت سه روز در تهران برگزار شود. ژاپن قصد دارد پس از لغو تحریم‌های ایران و دستیابی جمهوری اسلامی و ۶ قدرت جهانی به «برجام»، همکاری‌های خود با کشورمان در حوزه‌های اقتصادی و تجاری را بیش از پیش گسترش دهد.

سوم مرداد ۱۳۹۴

- «رضا نظرآهاری» سفیر ایران در توکیو در سمینار اسناد تاریخ روابط ایران و ژاپن در توکیو گفت که بررسی اسناد تاریخی و دیپلماسی دوجانبه ایران و ژاپن، فرصت خوبی برای استحکام و تقویت دوستی ۲ دولت بزرگ و متمدن را فراهم می‌آورد. وی با اشاره با فراز نشیب‌های موجود در روابط دوجانبه ۲ کشور، پیوند ناگسستنی را عامل اصلی تفاهم و همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی تهران - توکیو بر شمرد.

دوم اردیبهشت ۱۳۹۴

– حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس سران آسیا – آفریقا در جاکارتا پایتخت اندونزی دیدار و گفت وگو کردند. ۲ طرف در این دیدار با بررسی مناسبات ۲ جانبه، بر گسترش روابط بین ۲ کشور تاکید کردند.

پنجم دی ۱۳۹۳

- وزارت اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن گزارش کرد که در ماه گذشته میلادی (نوامبر)، میزان خرید نفت ژاپن از ایران به روزانه بیش از ۱۶۳ هزار بشکه افزایش یافته است. آمار منتشر شده توسط این وزارتخانه نشان می‌دهد که این میزان نسبت به زمان مشابه سال گذشته میلادی بیش از ۹۸ درصد افزایش داشته است.

۲۰ خرداد ۱۳۹۳

- «نوبوئو کیشی» معاون ارشد پارلمانی وزیر امور خارجه ژاپن در دیدار با استاندار اصفهان گفت: ارتباطات عمیق و تاریخی بین ایران و ژاپن وجود دارد.وی افزود: اولین بار است که به اصفهان، مرکز فرهنگی ایران سفر کرده‌ام و از این موضوع بسیار خوشحالم.

۳۰ فروردین ۱۳۹۳

- «حسین سالار آملی» قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی در دیدار با «کوجی هانه دا» سفیر ژاپن و نماینده ارشد «جایکا» در ایران برگسترش همکاری‌های مشترک علمی و گسترش و تعمیق این همکاری‌ها تاکید کرد. وی با اشاره به سوابق همکاری‌های دوستانه میان مردم ایران و ژاپن، همکاری بین ۲ کشور در زمینه‌های دانشگاهی و دانشجویی و تبادل تجربیات، انجام پروژه‌های مشترک بین ۲ کشور و همکاری‌های چند جانبه برای بازسازی نیروهای انسانی در کشور افغانستان را تشریح کرد.

۱۴ فروردین ۱۳۹۳

– «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و «نوبوترو ایشیهارا» وزیر محیط زیست ژاپن خواستار گسترش همکاری‌های تهران - توکیو در بخش محیط زیست شدند. در این دیدار ۲ طرف بر گسترش همکاری‌های دو جانبه در زمینه موضوعات مرتبط با حفاظت از محیط زیست تاکید کردند. ایران و ژاپن همچنین تفاهم نامه‌ای در زمینه همکاری‌های زیست محیطی امضا کردند. براساس این تفاهم نامه وزارت محیط زیست و آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) در زمینه کاهش آلودگی هوا، پیامدهای تغییرات آب و هوایی و حفاظت از تالاب‌ها با ایران همکاری می‌کنند.

- «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در نخستین روز از سفر به ژاپن و در مقر اصلی جایکا در جمع مدیران شرکت‌های بزرگ تولیدی و سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست ژاپن تاکید کرد که دولت تدبیر و امید در ایران به ارتقای کیفیت زیست محیطی اهتمام جدی دارد و دیپلماسی محیط زیستی و تبادل تجربیات و تحکیم روابط با دیگر کشورها را مورد تاکید قرار می‌دهد.

- «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با «آکیهیکو تاناکا» رئیس آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) خواستار تقویت همکاری‌های زیست محیطی ایران و ژاپن و بهره گیری از تجارب کشورهای موفق در زمینه حفاظت از محیط زیست شد و گفت: مسائل محیط زیست امروز مرز نمی‌شناسد و موضوع گرمایش جهانی از مصادیق اصلی عدم تحدید مسائل زیست محیطی به مرزهای جغرافیایی و سیاسی کشورهاست.

۱۴ اسفند ۱۳۹۲

– «محمدجواد ظریف» و «فومیو کیشیدا» وزیران امور خارجه ایران و ژاپن در توکیو دیدار و مناسبات ۲ کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند. ظریف در این دیدار تاکید کرد که ایران در گفت وگوهای هسته‌ای پایان یک بحران غیرضروری را دنبال می‌کند. ظریف ضمن تشریح دیدگاه‌های تهران درخصوص گفت وگوهای هسته‌ای، ابعاد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان را تبیین کرد.

– «شینزو آبه» وزیر امور خارجه ایران در توکیو با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن دیدار گفت وگو کرد. در این دیدار روند مناسبات تهران – توکیو مورد گفت وگو و تبادل نظر طرفین قرار گرفت. نخست وزیر ژاپن در این دیدار با ابراز امیدواری نسبت به گسترش مناسبات با ایران، مراتب استقبال و علاقه مندی کشورش را برای تقویت همکاری‌های دوجانبه اعلام کرد.

- «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در کیدانرن (فدراسیون تجاری ژاپن) رویکرد سیاست خارجی و اقتصادی ایران را تشریح کرد و با اشاره به روابط خوب و سنتی ایران و ژاپن گفت: ژاپن همواره دوست نزدیک ایران بوده است. ژاپن همواره درک بهتری از واقعیات و تحولات در ایران داشته و بر این مبنا تقویت و گسترش هرچه بیشتر در روابط دوجانبه امکانپذیر و زمینه‌ها و چشم انداز همکاری‌های وسیع‌تر منطقه‌ای و بین المللی روشن و مثبت است.

- «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در دیدار با اعضای گروه دوستی و همکاری پارلمانی ژاپن و ایران، خواستار همکاری صلح آمیز هسته‌ای تهران - توکیو شد و در تبیین فرصت‌های گسترش روابط ایران و ژاپن، یکی از زمینه‌های همکاری ۲ کشور را همکاری صلح آمیز هسته‌ای ذکر کرد و گفت: براساس توافق ژنو این همکاری‌ها امکان پذیر خواهد بود و حوزه‌های ایمنی هسته‌ای و تولید برق هسته‌ای می‌تواند در برنامه همکاری‌های ۲ کشور باشد.

۱۲ اسفند ۱۳۹۲

- «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که از سفر نزدیک خود به توکیو برای بازسازی روابط تجاری دوجانبه که تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران قرار گرفته بهره خواهد برد. ظریف در گفت و گو با رسانه‌های ژاپنی گفت که ژاپن شریک تجاری مهمی برای ایران محسوب می‌شود اما متأسفانه به سبب تحریم‌ها کاهش شدیدی در مناسبات تجاری ما دیده می‌شود.

۲۳ بهمن ۱۳۹۲

– «تاکائو ماکینو» معاون وزیر امور خارجه ژاپن در آئین روز ملی ایران در توکیو خواستار گسترش روابط ۲ کشور در همه زمینه‌ها شد. وی استقبال گسترده از اعزام کشتی نفتکش نیشی مارو در ۱۹۵۳ و کمک‌های جمهوری اسلامی به زلزله زدگان شرق ژاپن در ۲۰۱۱ را در ۲ نمونه فراموش نشدنی از دوستی یگانه ایران و ژاپن در روابط خارجی دانست.

۱۹ آذر ۱۳۹۲

- امیر دریادار «حبیب الله سیاری» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دریاسالار «کاتسو توشی کاوانو» فرمانده نیروی دریایی ژاپن در حاشیه نشست بین المللی امنیت دریایی در جاکارتا پایتخت اندونزی بر برقراری مجدد روابط ۲ نیرو تاکید کردند.

۲۱ آبان ۱۳۹۲

- «سیچی اوتسوکا» و «غضنفر رکن‌آبادی» سفرای ژاپن و جمهوری اسلامی ایران در لبنان در نشستی آخرین وضعیت تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای را مورد تبادل نظر قرار دادند. طرفین ضمن تأکید بر ضرورت حفظ امنیت و ثبات در لبنان و با اشاره به کمک‌های ایران و ژاپن به آوارگان سوری دراین کشور، توجه به نیازهای انسانی آوارگان را وظیفه‌ای عمومی برشمردند.

۱۸ آبان ۱۳۹۲

- «کوئیچی میزوشیما» سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن بر تمایل کشورش به همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور تاکید کرد.

چهارم مهر ۱۳۹۲

- «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی در ادامه دیدارها و مذاکرات فشرده خود سران و مقام‌های کشورهای مختلف جهان با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت وگو کرد.ئروحانی در دیدار ازنخست وزیر ژاپن به خاطر ارسال پیام تبریک و اعزام نماینده ویژه به مراسم تحلیف شروع به کار دولت تدبیر و امید تشکر کرد.

وی با یادآوری روابط تاریخ تهران - توکیو افزود: زمینه‌های بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری شرکت‌های ژاپنی در ایران فراهم است و آماده هستیم در زمینه‌های مختلف ازجمله محیط زیست و مبارزه با مواد مخدر مشورت‌ها وهمکاری های خود را با توکیو گسترش دهیم.

پژوهشم **۲۰۵۹**۹۱۳۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت امور خارجه ایران ژاپن دولت تدبیر و امید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۹۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران رونوشت استوارنامه خود را به کریستف لوتوندولا آپالا بن آپالا معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک کنگو تقدیم کرد.

در این دیدار، وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک کنگو ضمن آرزوی موفقیت برای سفیر کشورمان در ماموریت خود، از (حضرت) امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مردان تاریخ معاصر جهان نام بردو آمادگی خود را برای ارتقا و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود. وی آمادگی خود را برای تشکیل کمیته مشترکی از کارشناسان دو طرف برای بررسی سوابق پنجاه ساله روابط دو کشور و ارائه برنامه‌ها و راهکارها برای توسعه و گسترش همکاری‌ها در آینده ابراز کرد. سفیر کشورمان نیز ضمن استقبال از پیشنهاد مذکور، رویکرد رییس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با کشورهای آفریقای را خاطر نشان ساخت.

وی افزود: در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با دولت جمهوری دموکراتیک کنگو برای ارتقاء مناسبات فیمابین می‌باشد. سفیر کشورمان همچنین تصریح کرد گشایش سفارت این کشور در تهران می‌تواند اعتلای بیشتر روابط را تسهیل کند.

کد خبر 6087059 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع روسیه در دیدار با وزیر دفاع ایران: آماده گسترش همکاری های نظامی هستیم
  • رایزنی دو مقام نظامی ایران و چین درباره حمله به اسرائیل، مسائل امنیتی منطقه و ...
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین به گسترش روابط نظامی با ایران
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین
  • بررسی روابط دوجانبه در دیدار علی باقری با یک مقام روس
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • گزارش|سفر رئیسی به پاکستان؛ تثبیت سیاست همسایگی
  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد