Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@02:21:41 GMT

ایران چاره‌ای جز مذاکره با آمریکا ندارد

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۰۲۶۳

ایران چاره‌ای جز مذاکره با آمریکا ندارد

ساعت 24 -برخی از ایرانیان مقیم آمریکا که اطلاعات شان از داخل ایران به نوشته های رسانه های رسمی ایرانی و حتمالا به برخی تحلیل های دوستانشان در خارج از کشور و یا تحلیل و اطلاعات رسانه های غربی محدود می شود و منابع دست اول برای کسب خبر از داخل ایران ندارند بیشتر از بقیه درمعرض تفسیرهای غیر دقیق قراردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 محسن میلانی که یورونیوز اورا کارشناس مسائل سیاسی معرفی و با اوگفت و گو کرده است را شاید بتوان از همین افراددانست با این همه به نظر می رسد آگاهی از دیدگاه چنین افرادی برای علاقمندان به سیاست ایران و مدیران ضرورت دارد. بازنشر این گفت وگوی یورونیوز با محسن میلانی تنها برپایه اطلاع رسانی است و تایید داوری های میلانی به حساب نمی آید.  این کارشناس سیاست بین الملل به یورونیوز گفته است معقتدم  ژاپن گزینه بسیار خوبی برای میانجیگری میان ایران و آمریکا است اما در عین حال مشکل ایران و آمریکا نه توسط ژاپن که باید از سوی خود دو کشور حل و فصل شود: مسئله آمریکا و ایران را فقط خود دو کشور می‌توانند حل کنند و در نهایت نه ژاپن، نه کشورهای اروپایی نمی‌توانند کاری بیش از میانجیگری و رساندن پیام دو طرف به یکدیگر انجام دهند وی با تصریح بردشوار بودن حل اختلافات دو کشور افزود: «امروز درخواست‌های ایران و آمریکا کاملا در تضاد با یکدیگر است. از یکسو آمریکا می‌خواهد با فشار حداکثری، ایران را به پای میز مذاکره بکشاند، در حالیکه ایران می‌گوید تنها در صورتی حاضر است با آمریکا وارد مذاکره شود که دونالد ترامپ به برجام باز گردد. در نتیجه باید فعلا فقط منتظر ماند و دید دو کشور قدم بعدی را بر می‌دارند یا خیر.»میلانی در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه دونالد ترامپ در مذاکراتش چه در خصوص گفتگوها با کره شمالی و چه در رابطه به مذاکرات تجاری با چین، ایران چطور باید به چشم‌انداز چنین مذاکراتی خوش‌بین باشد اظهار داشت: «در ایران هم خیلی‌ها همین صحبت را مطرح می‌کنند و می‌گویند ترامپ از برجام خارج شده و نباید به او اعتماد کرد. اما سوال این است که اگر ایران مذاکره نکند و ترامپ به سیاست فشار حداکثری خود ادامه دهد وضعیت در ایران چگونه خواهد شد؟»

این استاد علوم سیاسی با اشاره به بدتر شدن وضعیت اقتصادی ایران اشاره کرد: « شرایط اقتصادی در ایران بدتر شده و در نتیجه ایران دیر یا زود باید وارد مذاکره با آمریکا شود تا بتواند مسائل خود را حل کند. این مسائل و اختلافات هم، موضوعاتی نیستند که از سوی ژاپن یا اروپا قابل حل باشند .میلانی همچنین در پاسخ به این سوال که اوضاع کره شمالی بعد از مذاکرات با آمریکا بهتر نشده است و چه تضمینی وجود دارد که شرایط ایران بعد از گفتگو با ترامپ تغییر کند، اظهار داشت: «درست است که شرایط برای کره شمالی بهبود نیافته، اما دست کم اوضاع این کشور بدتر نشده است. این در حالیست که اوضاع برای ایران از زمان خروج آمریکا از برجام بدتر شده است.»این کارشناس سیاست بین‌الملل همچنین با اشاره به اینکه برنامه ترامپ در قبال ایران بسیار مشخص است اظهار داشت: «ترامپ می‌خواهد از یک سو فشارها به ایران را افزایش دهد و از سوی دیگر هم پیشنهاد مذاکرات بدون پیش شرط را به ایران ارائه می‌کند. چرا که او برخلاف جان بولتون نگاه ایدئولوژیکی به ماجرا ندارد.محسن میلانی در بخش دیگری از گفتگوی اختصاصی با یورونیوز فارسی به سابقه تاریخی تصمیمات رهبران ایران اشاره کرد و ادامه داد: «اگر سابقه تصمیمات سیاسی مقامات ایران را ارزیابی کنیم، شاید تهران تصمیم دیگری بگیرد و صبر کند بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا وارد مذاکره شود. اما این سیاست یک ریسک دارد و آن هم این است که اگر ترامپ دوباره رای آورد اوضاع چه خواهد شد؟»

استاد علوم سیاسی دانشگاه فلوریدای جنوبی همچنین با اشاره به اینکه ایران به یک قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه تبدیل شده، افزود: «مسئله آمریکا با ایران فقط برنامه اتمی نیست، چرا که ایران به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده و حال برخی از این اتفاق خوشحال و برخی هم ناراحت هستند، اما به هر حال این یک واقعیت است. آمریکا می‌خواهد قدرت ایران را کاهش دهد. برای این کار هم سیاستش این نیست که به تقابل نظامی با ایران برسد، بلکه در پی این است با به صفر رساندن فروش نفت ایران و همچنین با خشکاندن منابع درآمدی ایران، قدرت ایران در منطقه را کاهش دهد. بنابراین ایران ناچار است دیر یا زود با آمریکا وارد مذاکره شود. حال این مذاکره چه با دونالد ترامپ باشد و چه با دموکرات‌ها. در نتیجه من فکر می‌کنم به نفع جمهوری اسلامی و به نفع ایران است که، همچنان درهای مذاکره را باز بگذارد. چرا که ایران قدرت و توان این را ندارد که درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای خود هم با آمریکا و هم با اروپا وارد دعوا شود.»

میلانی در پایان این گفتگو در پاسخ به این سوال که ایران بارها اعلام کرده علاقه‌ای ندارد با دونالد ترامپ وارد گفتگو شود، در نتیجه اگر هم گفتگویی صورت گیرد، طبیعتا باید محرمانه باشد، در حالی که ترامپ به دنبال مذاکراتی عیان است که بتواند از آن در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند، گفت: «این مشکلی خواهد بود که دو طرف باید فکری برایش داشته باشند. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که در خصوص مذاکرات مربوط به برجام هم بخش اصلی گفتگوها به صورت محرمانه انجام شد و وقتی دو طرف به توافقات کلی در خصوص حق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران و همچنین عدم پیگیری سیاست تغییر رژیم در ایران از سوی آمریکا رسیدند، گفتگوها وارد فاز دیگری شد و اروپا، چین و روسیه هم به مذاکرات پیوستند. در نتیجه اگر قرار به گفتگو باشد این بار هم چنین شرایطی خواهد داشت و طرفین بعد از توافقات در مذاکرات محرمانه وارد فاز بعدی خواهند شد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۰۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن

کارمندان سرویس مخفی ایالات متحده در حال آماده سازی طرحی در صورت زندانی شدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا هستند. این را شبکه تلویزیونی ABC به نقل از منابع آگاه گزارش کرده است.

طبق اعلام این خبرگزاری، سرویس مخفی آمریکا اعلام کرد برای همه تاسیسات در سراسر جهان، ما مکان را مطالعه می‌کنیم و مدل‌های حفاظتی جامع و چند سطحی را توسعه می‌دهیم. علاوه بر این، ما در مورد عملیات حفاظتی خاص اظهار نظر نمی‌کنیم.

این سرویس همچنین تاکید کرد که در حال تدارک اقدامات خاصی هستند تا در صورت وقوع شرایط غیرمترقبه در پرونده جعل اسناد مالی سازمان ترامپ و پرداخت وجه به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های بزرگسال که از ترامپ شکایت کرد، بکار گیرند.

پیش از این مشخص شده بود که دونالد ترامپ تنها در مارس ۲۰۲۴، ۴.۹ میلیون دلار برای هزینه‌های حقوقی هزینه کرده است و تنها ۶.۸ میلیون دلار در حساب‌های او باقی مانده است که برای تأمین مالی وکلایش باقی مانده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • راه‌حل نشدنی نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • پاسخ مهم رهبری به توصیه‌ها برای مذاکره با آمریکا در برنامه هسته‌ای را ببینید | فیلم
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم