Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@23:15:20 GMT

ایران و کنفرانس «تعامل و اعتماد سازی در آسیا»

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۱۱۷۱

ایران و کنفرانس «تعامل و اعتماد سازی در آسیا»

این نهاد منطقه‌ای که در سال ۱۹۹۲ به پیشنهاد نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان در چهل و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد راه اندازی شد از ابتدا قرار بود زمینه ساز ارتقای روابط دوجانبه و همکاری چند جانبه میان کشورهای آسیایی از طریق گفتمان با هدف ایجاد صلح و امنیت و استقرار ثبات در منطقه باشد، منطقه‌ای که در هر مقطع تاریخی با بحران‌های خاص سیاسی، اقتصادی و امنیتی رو به رو بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سیکا که در حال حاضر ۲۲ عضو اصلی دارد در منطقه‌ای از جهان فعالیت دارد که معمولاً به دلایل مختلف ناآرام است و به ویژه امروزه به سبب دخالت نیروهای فرامنطقه ای از جمله آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همچنین فعالیت گروه‌های تروریستی بین المللی که عمدتاً هم از سوی همان قدرت‌های سلطه جو راه اندازی و هدایت می‌شوند، با چالش‌های امنیتی خاص رو به رو است.

نباید فراموش کرد که امنیت و ثبات جهانی را نمی‌تواند از امنیت آسیا جدا دانست، قاره‌ای که پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان را در خود جای داده و به لحاظ اقتصادی و سیاسی نیز در معادلات جهانی نقش اساسی دارد، با این وجود اعضای سیکا درصد زیادی از وسعت این قاره را تشکیل می‌دهند، در حالی که نزدیک چهارمیلیارد نفر از جمعیت جهان را نیز به خود اختصاص می‌دهند.

ایران نیز از جمله کشورهای این منطقه است که به عنوان عضوی فعال در این نهاد یا ائتلاف منطقه‌ای همواره سعی کرد نقش خود را در آن به خوبی ایفا کند و امسال نیز به دعوت میزبان آن در پنجم کنفرانس سران سیکا در دوشنبه حضور می‌یابد.

به دلیل همین اهمیت نقش ایران در سیکا بود که "امامعلی رحمان" رئیس» جمهوری تاجیکستان با دعوت رسمی از حسن روحانی همتای ایرانی خود به کنفرانس سران که هر ۵ سال یکبار برای تصمیم گیری های اساسی در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود، سعی کرد بر نقش اساسی ایران در این نهاد تاکید کرد.

وی در ۳۱ مه (۱۰ خرداد) با اعزام "سراج الدین مهرالدین" وزیر امور خارجه کشورش و هیأت همراه به تهران به نوعی بر این نیت خود صحه گذاشت، هیأتی که در ایران با چند مقام ارشد ایرانی نیز دیدار داشتند.

اجلاس وزرای خارجه سیکا که در حال حاضر ۳۷ عضو اصلی و ناظر دارد هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود تا کشورهای عضو بتوانند همچنان به اصول حاکمیت عدالت، عدم تعرض به یکدیگر و عدم دخالت در امور داخلی همدیگر، احترام به تمامیت ارضی هم، تمسک به همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای نیل به اهداف عالی تعامل چندجانبه برای صلح، آشتی، امنیت، و ثبات در آسیا پایبند بمانند.

به همین دلیل همه تصمیمات مهم در میان اعضای سیکا، با توافق جمعی صورت می‌گیرد تا مبادا حتی یک عضو از اعضای این نهاد مخالفتی با آن داشته باشد، بنابراین هیچ طرحی در، این نهاد، ولو یک مخالف داشته باشد در کنفرانس سران آن تصویب نمی‌شود.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

این سازمان غیر از اعضای اصلی دارای ۱۲ عضو ناظر نیز هست که شامل سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا می‌شوند.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس چهارم در سال ۲۰۱۴ در شانگهای چین برگزار شد.

آساق **۱۳۷۸**۱۶۶۳**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۱۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، میزگرد‌ها و پنل‌های تخصصی سی امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای صبح امروز (دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه) و با حضور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از متخصصان صنعت هسته‌ای داخلی و خارجی به‌طور رسمی در اصفهان آغاز شد.

قنادی در آیین آغاز به کار میزگرد‌ها و پنل‌های تخصصی این کنفرانس‌ها اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی ایران در همه سال‌های فعالیت به خدمات‌رسانی گسترده پرداخته و اکنون این سازمان در عرصه‌های گوناگون توانسته خدمات ارزنده‌ای را به هموطنان ارایه دهد.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: چرخه سوخت، تولید برق هسته‌ای،  رادیوداروها، رادیوایزوتوپ‌ها در صنعت و کشاورزی، گداخت و لیزر از جمله دستاورد‌ها و خدمات صنعت هسته‌ای بوده است.

وی تصریح کرد: همه قسمت‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه سازمان انرژی اتمی و صنعت هسته‌ای ایران برای ارایه خدمات به مردم بزرگوار کشور مشغول فعالیت هستند.

قنادی عنوان کرد: فعالیت‌هایی که در سال‌های گذشته و در سازمان انرژی اتمی ایران انجام شده بود، بیانگر موفقیت‌های این سازمان در عرصه علم و فناوری است. با توجه به گستره فعالیت‌ها و بر اساس دستور ریاست سازمان، سند جامع راهبردی در افق ۱۴۲۰ تهیه و تدوین شد که مطابق آن نقشه راه ما برای تولید ۲۰ هزار مگاوات براق هسته‌ای، تولید رادیوایزوتوپ‌های مورد نیاز در صنعت و کشاورزی و نیز حوزه گداخت و لیزر در ۲۰ سال آینده کاملاً مشخص شده است.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: اکنون نیروگاه اتمی بوشهر با تولید یک هزار مگاوات برق هسته‌ای درحال فعالیت است و همچنین چند نیروگاه اتمی نیز در دست ساخت داریم و که مطابق برنامه‌ریزی در موعد مقرر به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی خاطرنشان کرد: در تولید رادیودارو‌ها در سطح منطقه در رتبه نخست قرار داریم و در سطح جهانی نیز از جایگاه خوبی برخورداریم. سالانه یک میلیون نفر از رادیودارو‌های تولیدی سازمان انرژی اتمی ایران استفاده می‌کنند که برای سال‌های آینده، خدمات ما تداوم خواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: شاهد برگزاری سی امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای هستیم و مقالاتی که در این رویداد‌ها ارایه شده در اصل آخرین دستاورد‌هایی است که در عرصه فناوری هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی ایران و بعضی کشور‌ها به‌دست آمده است.

وی تصریح کرد: در این رویداد علمی شاهد حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های گوناگون داخلی و خارجی، متخصصان صنعت هسته‌ای و سایر صنایع و... هستیم و امیدواریم که دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها با تبادل اطلاعات بتوانند برای فعالیت‌های هسته‌ای، اقدامات لازم را انجام دهند.

قنادی عنوان کرد: بر اساس فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر و در صنعت هسته‌ای ایران انجام شده به ارایه اطلاعات می‌پردازیم، زیرا براین باوریم که تبادل اطلاعات سبب ارتقای علمی در سطح داخلی و جهانی فناوری هسته‌ای می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز شد
  • حسینی: اقدامات دولت سیزدهم تعامل با کشورهای جهان را فراهم کرده است
  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای
  • آغاز به کار پنل‌های نخستین کنفرانس بین‌‌المللی علوم هسته‌ای
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد/ دیدار گسترده وزیر خارجه با مقامات ارشد کشورهای اسلامی
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ