Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: گل محمدی یکی از مهمترین محصولات بخش کشاورزی در کشور به شمار می‌رود که نقش مهمی در اشتغال مردم در برخی استان‌های کشور دارد.

محصولات بسیار متنوع و گران قیمتی از جمله اسانس از گل محمدی به دست می‌آید که ارزش افزوده بسیار بالایی دارد. تمام محصولات فرآوری شده آن صادراتی است و محصولات آن ارز آوری بسیار بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیاز آبی کم گل محمدی از مهمترین ویژگی‌های این گیاه به شمار می‌رود که با توجه به کاهش منابع آب کشاورزی و کاهش بارش‌ها در این استان می‌تواند جایگزین کشت بسیاری از محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا در این استان شود.

شرایط آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری متناسب با رویش گل محمدی است و باید از این ظرفیت برای توسعه کشت گل محمدی استفاده کرد و اشتغال بخش کشاورزی را در این استان افزایش داد.

علی نوروزی یکی از فعالان در بخش کشت گل محمدی در منطقه چلیچه شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری است که توانسته بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی خود را به کشت گل محمدی اختصاص دهد و درآمد قابل توجهی کسب کند.

فرآوری گل های محمدی چهارمحال و بختیاری در استان های دیگر کشور

این فعال کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: از سال ۹۵ در بخش کشت گل محمدی وارد شده‌ام و توانسته‌ام بیش از پنج هکتار از اراضی کشاورزی خود را زیر کشت گل محمدی ببرم.

وی بیان کرد: شرایط آب و هوایی مناسب چهارمحال و بختیاری برای رویش گیاه گل محمدی و نیاز بسیار پایین آب این گیاه سبب شده است تا در این بخش موفق شوم و درآمد کسب کنم.

وی تصریح کرد: گل‌های محمدی برداشت شده برای اسانس گیری به استان یزد ارسال می کنم و اسانس گیری از گل محمدی به علت نبود صنایع تبدیلی در استان های دیگر انجام می شود.

نوروزی با بیان اینکه فعال سازی صنایع تبدیلی و اسانس گیری برای گل محمدی در این استان ضروری است، بیان کرد: کشاورزان چهارمحالی گل‌های محمدی برداشت شده را به علت نبود صنایع تبدیلی به استان‌های اصفهان و یزد ارسال کنند.

وی بیان کرد: توسعه صنایع تبدیلی در این استان و تکمیل زنجیره تولید زمینه ساز ایجاد اشتغال بیشتر در این بخش می‌شود.

۶۲۰ هکتار اراضی استان به پرورش گل محمدی اختصاص دارد که از این سطح ۲۵۰ هکتار بارور است مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه توسعه کشت گل محمدی در چهارمحال و بختیاری شتاب گرفته است، اظهار داشت: ۶۲۰ هکتار اراضی استان به پرورش گل محمدی اختصاص دارد که از این سطح ۲۵۰ هکتار بارور است.

ابراهیم شیرانی افزود: هم اکنون اراضی زیر کشت گل محمدی در استان چهارمحال و بختیاری سال به سال در حال افزایش است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: یک مزرعه بسیار بزرگ گل محمدی در منطقه سفید دشت شهرستان بروجن در حال راه اندازی است که با توسعه این مزرعه میزان تولید این محصول در سطح استان افزایش می یابد.

وی با اشاره به اغاز برداشت گل محمدی در این استان، بیان کرد: پیش بینی می‌شود که در سالجاری حدود ۷۵۰ تن گل محمدی از مزارع چهارمحال و بختیاری برداشت شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بیشترین اراضی زیر کشت گل محمدی در شهرستان های فارسان، شهرکرد و بروجن است.

وی با بیان اینکه کاهش بارش ها در سطح استان طی چند سال گذشته موجب کاهش منابع آب بخش کشاورزی شده است، بیان کرد: تغییر الگوی کشت در این استان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: گل محمدی با توجه با نیاز آبی بسیار پایین یکی از گیاهان مناسب برای کشت در سطح استان است که درآمد قابل توجهی برای کشاورز ایجاد می کند.

جذب سرمایه گذار برای توسعه صنایع تبدیلی در بخش تولید فراورده های گل محمدی با جدیت در حال دنبال است رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص نبود صنایع تبدیلی برای اسانس گیری گل محمدی در استان به خبرنگار مهر گفت: جذب سرمایه گذار برای توسعه صنایع تبدیلی در بخش تولید فراورده های گل محمدی با جدیت در حال دنبال است.

ذبیح الله غریب بیان کرد: حمایت های لازم برای راه اندازی واحد های فرآوری در این استان در بخش انجام می‌شود.

وی بیان کرد: تکمیل زنجیره تولید در بخش گل محمدی از اولویت های مهم بخش کشاورزی این استان است.

گل محمدی یکی از ظرفیت بسیاری مهم برای توسعه بخش کشاورزی به شمار می‌رود که این استان ظرفیت تبدیل به یکی از قطب های تولید گل محمدی را در کشور دارد.

اختصاص اراضی کشاورزی به کشت گل محمدی و بهره گیری از فارغ التحصلان کشاورزی در این استان زمینه ساز توسعه این بخش در سطح استان است.

کد خبر 4638610

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرکرد جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۱۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه استفاده از دانش‌‌بنیان در تولیدات دامی همدان ضرورت دارد، گفت: امسال صنایع کوچک روستایی در استان توسعه می‌یابد. - اخبار استانها -

رضا بهراملو در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار‌ داشت: استفاده از علوم کاربردی و پژوهش‌های تحقیقاتی بر پایه دانش‌بنیان و استفاده از آنها در زمینه‌های اصلاح دام، افزایش تولید دام و غیره می‌تواند یکی از عوامل مهم در جهش تولید در استان همدان باشد.

وی با اشاره به گستردگی جهاد کشاورزی و مسئولیت آن در تولیدات موادغذایی که دام، محصولات زراعی و باغی، مراتع، تولید گوشت و غیره را شامل می شود، افزود: در استان همدان باید از عدد تکراری تولید سالانه محصولات کشاورزی فاصله بگیریم و به تولید 5 میلیون تن محصول سالم و با کیفیت دست یابیم.

رئیس جهاد‌کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه توسعه صنایع کوچک روستایی نیز از برنامه‌های دیگر امسال است بیان کرد: در این حوزه استقبال همه جانبه وجود دارد و باید عملیاتی شود به نحوی که روستاهای استان مولد و صنایع کوچک روستایی راه‌اندازی شود.

بهراملو تاکید کرد: با این طرح راه‌اندازی دامداری‌های کوچک روستایی 50 راسی، کشت گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی با بعد خانگی، تولید نان کامل، گلخانه‌های کوچک مقیاس 300 مترمربعی و ایجاد صنایع لبنی روستایی با مشارکت مردم، روستاییان و کشاورزان در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه هدف جهاد کشاورزی افزایش سرمایه دامی برای وابسته نبودن به دیگر کشورها است، تاکید کرد: در تلاش هستیم با برنامه ریزی و همراهی بانک‌ها مشکلات مربوط به ارائه تسهیلات کم بهره به دامداران را مرتفع و با سوق دادن دانش‌بنیان‌ها به سمت فعالیت در حوزه دامداری کیفیت تولیدات دامی استان را افزایش دهیم.

رئیس جهاد‌ کشاورزی استان همدان همچنین با بیان اینکه بیش از 960 واحد دامداری سنگین در استان همدان فعال هستند که 378 مورد آنها شیری و مابقی آن گوشتی است، گفت: استان همدان نیز با برخورداری از آب و هوا، مراتع و چراگاه‌ها و شرایط جغرافیایی مطلوب، دارای زمینه‌های بسیار مناسبی برای فعالیت در این زمینه است که همت علاقمندان در کنار حمایت و همکاری مسئولان را می‌طلبد.

بهراملو در پایان تاکید کرد: استفاده از روش‌های نوین پرورش دام، اصلاح نژاد، بهبود تغذیه دام‌ها و ثبت مشخصات در رکوردگیری گاوهای شیری به منظور شناسایی دام‌های برتر از نظر ژنتیکی، از جمله اقدامات سودآور در عرصه دامپروری است که می‌توان با پرداختن به آن اقتصاد این بخش را تقویت و درآمدزایی روستاییان را افزایش داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود
  • حضور فارسی‌ها در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ ایران
  • زنجیره ارزش پسته باید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان تکمیل شود
  • تعیین تکلیف نهضت ملی مسکن در شهرستان کیار تا ماه آینده
  • مردمی سازی اقتصاد در استان بوشهر عملیاتی شده است
  • حضور چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه ایران اکسپو
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • تخصیص ۴۰ درصد از سود شرکت‌های پتروشیمی به تکمیل زنجیره ارزش
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • تنوع سبد محصولات پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش