Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@04:39:28 GMT

فصل آتش سوزی زودتر آغاز شده است

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۲۰۲۴

فصل آتش سوزی زودتر آغاز شده است

اسفندیار خزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در تعطیلات عید فطر امسال تمامی تیم‌های منابع طبیعی در حالت آماده باش بودند با این وجود در سه فقره حریق ۲۰.۵ هکتار از مراتع دچار آتش سوزی شد.

وی اضافه کرد: ۲۰ هکتار از مراتعی که طعمه آتش شد در نهاوند و نیم هکتار آن در ۲ شهرستان تویسرکان و کبودراهنگ قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه آتش سوزی در ۲ سال گذشته روند نزولی داشته است یادآوری کرد: سال ۹۵ حدود ۴۷۸ هکتار از مراتع این استان دچار حریق شد که این آمار در سال ۹۶ به حدود ۶۱ هکتار و سال گذشته به ۴۰ هکتار تقلیل یافت.

خزایی گفت: ریزش نزولات جوی از فروردین امسال آغاز اما در اردیبهشت متوقف شد با این وجود شاهد رشد گیاهان یکساله بودیم تا جایی که رشد کامل آنها سبب تعلیف نشدن گیاهان یکساله از سوی دام‌ها و مستعد آتش سوزی شدن آنها شد.

وی افزود: بیشتر گیاهان یکساله در مرز مراتع و عرصه‌های طبیعی با مزارع کشاورزی قرار دارند همچنین این گیاهان در شروع حریم به سمت مراتع می رویند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: عامل ۹۵ درصد آتش سوزی در مراتع، انسانی است که اغلب به صورت سهوی و نادانسته زمینه بروز آتش در طبیعت را فراهم می‌آورند.

خزایی ادامه داد: گردشگران طبیعت هنگام خروج از عرصه‌های طبیعی آتش را به ظاهر خاموش رها می‌کنند در حالی که خاکستر و ذغال باقی مانده به علت قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید و مجاورت با گیاهان یکساله که به مثابه بنزین می‌مانند مشتعل شده و عرصه‌های طبیعی را تا مرز نابودی پیش می‌برند.

وی اضافه کرد: تا زمان رسیدن تیم‌های یگان حفاظت منابع طبیعی به محل حریق به تناسب نوع منطقه، ۲۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد که در این مدت زمان بخش زیادی از مراتع طعمه آتش می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: این اداره کل اقدام به شناسایی مناطق بحرانی و مستعد آتش سوزی کرده و در این مناطق بُرجک دیده بانی دایر کرده همچنین از تجهیزات جدید نظیر دمنده و آتش کوب موتوری استفاده می‌کند.

خزایی گفت: ایجاد یک هزار هکتار آتش بُر در مراتع ۱۰ شهرستان تابعه این استان پیش بینی شده است که بخشی از این کار تاکنون اجرایی شده است.

وی افزود: در صورت بروز حریق، دیگر شهرستان‌های مجاور نیز به کمک آمده همچنین طبق قانون ۴۷ حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، موقع آتش‌سوزی در جنگل‌ها تمامی مأموران دولتی اعم از لشکری و کشوری و شهرداری‌ها موظفند به درخواست منابع طبیعی با تمامی وسایلی که در اختیار دارند در مهار آتش کمک کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: در نشستی با حضور معاون امور عمرانی استانداری همدان و مدیرکل بحران استانداری جلسه‌های توجیهی برگزار و مقرر شد مدیران دستگاه‌ها، اسامی نیروها و شماره تماس آنها را برای برقراری ارتباط در زمان اضطراری در اختیار منابع طبیعی قرار دهند.

خزایی آتش را بلای جان طبیعت دانست و اظهار داشت: دود ناشی از آتش سوزی برخی مواقع موجب بروز مشکل برای روستانشینان و خفگی و مرگ موجودات می‌شود.

وی به بهره برداران و کشاورزان توصیه کرد: با توجه به حاضر بودن این افراد در طبیعت، در صورت بروز آتش علاوه بر گزارش این موضوع به یگان حفاظت محیط زیست تا رسیدن نیروها نسبت به مهار دامنه آتش اقدام کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: در کارگروه مشترکی با جهاد کشاورزی مقرر شد تبعات آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی از طریق سامانه پیامکی برای آنها ارسال شود.

خزایی اضافه کرد: آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی موجب از بین رفتن ساختمان خاک و میکروارگانیزم های موجود در خاک شده همچنین برخی بر این باورند آتش زدن علف داخل باغ سبب دور شدن حشرات موذی می‌شود.

وی افزود: نه تنها این راهکار پاسخگو نیست بلکه باید بدانیم که تمامی حشرات و گونه‌های جانوری با هدفی خلق شده‌اند و حذف یکی از آنها باعث بروز مشکل در چرخه طبیعی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: استان همدان دارای ۴۲ هزار هکتار اراضی و ذخیرگاه‌های جنگلی و جنگل کاری دست کاشت است که با توجه به کمبود جنگل در این استان و اهمیت و ارزش ویژه آن، مراقبت از جنگل با دقت بالایی صورت می‌گیرد.

خزایی افزود: مراتع درجه یک استان نیز در دست عشایر قرار دارد و آنها نسبت به حفاظت از این مراتع توجیه شدند به گونه‌ای که سال گذشته حتی یک مورد آتش سوزی نیز رخ نداد.

وی اضافه کرد: بیشتر آتش سوزی‌ها از حریم شهر و روستا آغاز می‌شود که از نظر پوشش، مرتع درجه سه به شمار می‌رود با این وجود برای منابع طبیعی این قبیل مراتع نیز ارزشمند هستند.

۷۵۲۶/‏۲۰۸۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۲۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح کنترل کوچ ومدیریت چرای دام تا پایان اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری بوئین میاندشت گفت: طرح کنترل کوچ ومدیریت چرا از ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ شروع شد وتا پایان اردیبهشت سال جاری ادامه دارد و از ورود دام به مراتع تا شروع فصل چرا جلوگیری می‌شود.
رضاعلی روستایی، هدف از اجرای این طرح را حفظ خاک، پوشش گیاهی وذخائر ژنتیکی مراتع بیان کردو افزود: ورود زودهنگام دام به مراتع باعث ازبین رفتن پوشش گیاهی می‌شود چرا که دراین زمان گیاه به رشد کافی نرسیده است ازطرفی با توجه به بارش‌های بهاری رطوبت سطح خاک بسیار زیاد است که با ورود دام لد کوب می‌شود وهمین موضوع سبب فرسایش خاک می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


وی اضافه کرد:مراتع شهرستان بوئین میاندشت درقالب ۵۷ سامانه عرفی تعریف شده است که ۲۲۰۰ بهره بردار آن با ۵۱ هزار راس واحد دامی اززمان شروع فصل چرا به مدت ۱۲۰ روز می‌توانند از مراتع برای تعلیف دام خود استفاده کنند.
شهرستان بویین میاندشت ۱۰۴ هزار هکتار وسعت دارد که ۷۰ درصد از آن منابع ملی با ۳۵۰ گونه گیاهی است که ۳۵ گونه ان ارزش اقتصادی بالایی دارد.

دیگر خبرها

  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • طرح کنترل کوچ ومدیریت چرای دام تا پایان اردیبهشت
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل