Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دومین کنفرانس بین المللی و سیزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی در محل مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و با همکاری دانشگاه شیراز از امروز ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ آغاز به کار کرد.

این همایش با همکاری دانشگاه شیراز، مرکز منطقه ای و پایگاه استنادی تا ۲۳ خرداد ادامه دارد و شرکت کنندگانی از سازمان کشورهای اسلامی (OIC Countries) نیز حضور و سخنرانی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آئین افتتاحیه این کنفرانس، دکتر حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز، ارزیابی و پایداری کیفیت نظام های دانشگاهی را لازمه توسعه آموزش عالی دانست.

وی همچنین چگونگی نوآوری در دانشگاه های نسل سوم و چهارم را مورد بحث قرار داد و بر اهمیت برنامه مشخص ارزیابی و پایداری کیفیت تاکید کرد و پایداری کیفی را برای هر مرکز آموزش عالی ضروری دانست.

در ادامه، عبدالرضا قاسم پور معاون توسعه مدیریت استاندار فارس، درباره ارتقاء کیفی دانشگاه ها و آموزش عالی سخنرانی کرد و ضمن بیان اینکه پیشرفت و توسعه دانشگاه ها باید کیفی باشد، اظهار داشت: باید از ظرفیت دانشگاه ها استفاده و سرفصل ها بازنگری شوند.

وی موضوعاتی نظیر دانشگاه های نسل سوم و چهارم، کارآفرینی، تجاری سازی دانش، ارتباط دانشگاه ها با صنعت، تعامل منطقه ای، ایجاد نهادهای مستقل جهت ارزیابی دانشگاه ها و در نظر گرفتن کیفیت در برنامه راهبردی را مورد بحث قرار داد.

سپس دکتر عباس بازرگان، استاد دانشگاه تهران و دبیر کمیته دائمی کنفرانس «ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی» در سخنرانی خود با عنوان «نگاهی گذرا به آموزش عالی- کیفیت و ارزیابی» با مطرح ساختن سوالاتی در رابطه با ظرفیت های موجود در ارزیابی دانشگاه ها، لزوم ارزیابی در آموزش عالی ایران، و کیفیت سنجی آموزش عالی و مسائلی همچون برقراری تعامل بین پژوهشگران ایرانی و بین المللی، انجام سطح بندی دانشگاه ها، و نظرسنجی از دانشجویان، این اقدامات را زمینه ای برای بهبود کیفیت نظام های دانشگاهی برشمرد.

دکتر محمدرضا نیستانی، معاون مرکز نظارت، ارزیابی و تنظیم کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه بر ضرورت برگزاری چنین همایش هایی، اهمیت زنده نگه داشتن دیالوگ کیفیت، لزوم شکل گیری شبکه تضمین کیفیت و بازنگری روش ها تاکید کرد و نقش وزارت علوم در سیاستگذاری، حمایت و پشتیبانی، و نظارت و ارزیابی را تشریح کرد.

وی همچنین سیاستگذاری های موجود از جمله سطح بندی دانشگاه ها و نهادینه نشدن اعتباربخشی را مورد انتقاد قرار داد و بر لزوم دیالوگ حرفه ای در خصوص ارزیابی کیفی صحه گذاشت.

نیستانی افزود: نظارت و ارزیابی دانشگاه ها مقوله بسیار مهمی است و باید در زمینه ارزیابی درونی فرهنگ سازی شود.

«تجارب زیسته ارزیابی و بهبود کیفیت در دانشگاه شیراز» عنوان سخنرانی بعدی توسط دکتر یوسف ثبوتی بود. دکتر ثبوتی تاریخچه آموزش عالی در ایران را تشریح کرد و در ادامه به بیان نقش دانشگاه شیراز در تغییر نقشه علمی و آموزش عالی کشور پرداخت و ایجاد سیستم واحدی، سیستم ترمیک، و تحصیلات تکمیلی را از ابتکارات دانشگاه شیراز و از اقدامات موثر این دانشگاه پیش از انقلاب اسلامی دانست.

دکتر بهرام جوکار دبیر کمیته علمی کنفرانس نیز در بخش آخر افتتاحیه با طرح این سوال که الگوی اصلی برای ارزیابی نظام آموزش عالی کشور چیست، حول محور کیفیت ارزیابی دانشگاه ها به ایراد سخنرانی پرداخت.

از جمله سخنرانان بین المللی این همایش دکتر اسماء اسماعیل رئیس آکادمی علوم مالزی و همچنین رئیس دانشگاه USM مالزی و از جمله اعضاء کمیته اجرایی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بود که سخنرانی خود با عنوان «تاثیر روش های ارزیابی کیفیت در دانشگاه های مالزی بر میزان تحقیقات علمی در کشور ایران» را ایراد کرد.

رئیس دانشگاه USM مالزی، ضمن تایید اهمیت ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه ها و دانشمندان، خاطرنشان کرد: کشور مالزی و دانشگاه های مالزی با وجود دارا بودن دانشجویان خارجی متعدد و رتبه و جایگاه مناسب در رتبه بندی های جهانی از جمله تایمز و کیو اس، سیستم ارزیابی ویژه و خاص خود را دارا هستند و از شاخص ها و معیارهای غرب پیروی نمی کند.

وی افزود: مالزی فراتر از رتبه بندی حرکت می کند؛ برای کشور مالزی، همگام شدن با رشد علم و فناوری و جهانی سازی بسیار مهم است، اما در این کشور در کنار رشد علم و دانش، به پرورش جنبه های اخلاقی و شخصیتی نسل آینده این کشور نیز اهمیت بسیار داده می شود.

کد خبر 4638983

منبع: مهر

کلیدواژه: پایگاه استنادی جهان اسلام دانشگاه شیراز دانشگاه های ایران ارزشیابی آموزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۴۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ماده واحده «انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت‌های عالی تجدیدنظر وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ 8 اسفند 1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ شد:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دانشگاه آزاد اسلامی

«ماده واحده- در اجرای بند ۵ ماده ۲ مصوبه تجمیعی- تکمیلی «خروج تصمیمات و آرای صادره از هیأت‌ها و کمیته‌های تخصصی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان سنجش آموزش کشور و سایر مراکز آموزشی و پژوهشی در خصوص امور و شئون علمی، آموزشی و پژوهشی از شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضائی و تشکیل هیئ‌های عالی تجدیدنظر» (مصوب جلسه ۸۹۵ مورخ 10 بهمن 1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی) و با استناد به تبصره ۲ این مصوبه؛ محمدرضا مخبر دزفولی به‌عنوان نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیئت‌های عالی تجدیدنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی، ابقا و سید سعیدرضا عاملی به عنوان نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیئت عالی تجدیدنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انتخاب می‌شوند».

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • مراسم تجلیل از ۴۰۰ معلم در عالی‌شهر برگزار شد
  • نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم وفنون هسته‌ای دراصفهان آغاز می‌شود
  • عصر امروز، آغاز نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • ایران میزبان یک رویداد علمی - هسته‌ای در سطح بین‌المللی است
  • نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز به کار کرد
  • مالزی میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام» است
  • اصفهان؛ میزبان اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای
  • برگزاری سی‌امین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • مالزی، میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام»