Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه مرکز خبر حوزه، در پیام آیت الله علیرضا اعرافی آمده است: ارتحال عالم جلیل القدر و استاد گرانقدر حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (ره) از علمای افغانستان موجب تاسف و تاثر گردید.

پیام ادامه یافته است: آن عالم وارسته که از مراجع عظام تقلید معاصر به شمار می رود و از محضر اساتید بزرگی همچون حضرات آیات امام خمینی (ره)، حکیم و خویی در حوزه علمیه نجف اشرف بهره جست و پس از دو دهه تحصیل، تحقیق و تدریس در آن حوزه با عظمت و کسب درجه عالی اجتهاد جهت گسترش و ترویج علوم اسلامی و معارف اهل بیت (علیهم السلام) در بین مردم مظلوم خود عازم کشور افغانستان شد و در واقع الگوی جهاد و مبارزه با ظلم و گمراهی و نیز معلم اخلاق و معارف الهی بود و علاوه بر تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی در مبارزات اجتماعی مردم افغانستان نیز نقشی تاثیرگذار و راهبردی ایفا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیام می افزاید: اینجانب ضمن عرض تسلیت ارتحال آن فقید سعید به خانواده، بازماندگان، شاگردان و مقلدان، علما و حوزه های علمیه افغانستان، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت واسعه و رضوان الهی و برای بازماندگان و ارادتمندان ایشان صبر توام با اجر مسالت می‌نمایم.

آیت الله قربانعلی محقق کابلی از علمای افغانستانی مقیم قم دوشنبه شب در این شهر مقدس دارفانی را وداع گفت. این عالم ربانی از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی (ره) در نجف اشرف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد، سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود و در دوران جهاد مردم افغانستان در سطوح رهبری مبارزات مردم مسلمان افغانستان قرار داشت.

وی در تابستان سال ۱۳۰۷ خورشیدی در استان پروان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش فرا گرفت و دوره عالی را در کابل ادامه داد.

آیت الله کابلی برای ادامۀ تحصیل در سال ۱۳۲۲ هجری شمسی روانه نجفِ اشرف شد و دورۀ عالی علمی را نزد استادانی چون سیدعبدالعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی و امام خمینی فرا گرفت.

وی در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی پس از ۲۰ سال تحصیل و کسب درجه اجتهاد به افغانستان و کابل بازگشت و به تبلیغ دین پرداخت.

آیت الله کابلی در سال ۱۳۵۷ به شهر قم مهاجرت و به تدریس پرداخت.

او پیشینه جهادی نیز داشته است و پس از پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ دوباره به افغانستان بازگشت و یک سال در کابل ماند و سپس به ایران رفت و با پذیرش مرجعیت، تدریس خارج فقه را در حوزه علمیه قم پی‌گرفت.

۱۱۷۵ / ‏‬

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۴۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل

منابع خبری گزارش داده اند طالبان سید نبی نبیل، دیپلمات‌ ارشد وزارت امور خارجه این گروه را بازداشت کرده‌اند.

این دیپلمات از خانه‌اش در منطقه شهرک مسعود از مربوطات ناحیه پانزدهم شهر کابل بازداشت شده است.

دلیل بازداشت نبیل که عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز است، معلوم نیست.

‏سید نبی نبیل، باشنده اصلی روستای سنگ‌اتش ولسوالی فرخار ولایت تخار است و در حکومت پیشین، معاون سفارت‌های افغانستان در کویت و عربستان سعودی بود.

او در مقاومت اول یکی از افراد کلیدی احمدشاه مسعود نیز بود و پس‌ از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در وزارت خارجه زیر اداره این گروه کار و در شهر کابل زندگی می‌کرد.

طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری
  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • وقوع انفجار در غرب کابل