Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-06@23:27:40 GMT

نمایش فرهنگ و هویت پایتخت والیبال ایران

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۵۱۹۳

نمایش فرهنگ و هویت پایتخت والیبال ایران

ارومیه میزبان هفته سوم لیگ ملت های والیبال در گروه ایران است و این شهر والیبال خیز فرصتی ایده آل برای دیده شدن دارد.

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، مرحله مقدماتی رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال از روز جمعه ۱۰ خرداد ماه آغاز شده و تا نهم تیرماه ادامه خواهد داشت. تیم‌های آرژانتین، استرالیا، برزیل، بلغارستان، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ایران، ایتالیا، ژاپن، لهستان، پرتغال، روسیه (قهرمان دوره گذشته مسابقات)، صربستان و آمریکا ۱۶ تیم حاضر در مرحله مقدماتی مسابقات هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از پنج هفته رقابت، ۶ تیم برتر راهی مرحله نهایی خواهند شد. مرحله نهایی مسابقات به میزبانی آمریکا از ۱۹ تا ۲۳ تیرماه برگزار می شود و تکلیف قهرمان مشخص خواهد شد.

در حالی دو هفته از مرحله مقدماتی لیگ جهانی به میزبانی چین و ژاپن پشت سر گذاشته شد که در هفته سوم و چهارم ایران میزبان است، اتفاقی خوشایند که برای نخستین بار (دو هفته میزبانی) به نام والیبال ایران رقم خورده است. یکی از اقدامات مطلوب رئیس پیشین فدراسیون والیبال است که می توان بهترین استفاده را از آن داشت. این مسابقات فرصتی مغتنم است که می تواند زیبایی ها، فرهنگ و هویت کشورمان را برای میهمانان نیز به نمایش بگذارد تا ورزشکارانی همچون «کوبیاک» لهستانی دریابند که این کشور از چه فرهنگ والایی برخوردار است. اما یکی از اقدامات قابل توجه میزبانی ایران در لیگ جهانی والیبال، برگزاری این مسابقات در شهر زیبای ارومیه است.

* ارومیه، پایتخت والیبال ایران
لقب پایتخت والیبال ایران را به ارومیه داده‌اند چرا که والیبال یکی از رشته‌های پر طرفدار مردمان این دیار است، نوجوانانی که بر خلاف سایر هم سن و سالان خود که در کوچه پس کوچه‌های شهر مشغول فوتبال بازی کردن هستند به والیبال روی آورده‌اند. حضور پر شور و هیجان هواداران در سالن‌های والیبال باعث شد تا این شهر به عنوان یکی از میزبان‌های لیگ جهانی به FIVB معرفی شود و مورد تأیید نیز قرار گرفت. سالن۶ هزار نفری غدیر روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه پذیرای والیبالی‌ها خواهد بود.

سالن غدیر ارومیه

* میزبان خوبی باشیم
در شرایطی که تصویری خلاف واقع از ایران در رسانه های غربی به نمایش گذاشته شده است، میزبانی لیگ جهانی فرصتی است تا این تبلیغات دور از انصاف را پاک کنیم و چهره واقعی ایران را به نمایش بگذاریم. زمان موعود فرا رسیده است و ارومیه این هفته میزبان کانادا، لهستان و روسیه است. این فرصت با میزبانی یکی از رویدادهای مهم ورزش فراهم شده است که هواداران زیادی را در سراسر دنیا دارد. دوربین‌ها و لنزهای خبری بیش‌تری در این هفته روی ایران زوم می کنند. میهمان نوازی از جمله صفات بارز ایرانیان است که همیشه به آن بالیده‌ایم و چه بهتر که فرصت را غنمیت شماریم و آداب و فرهنگ ایرانی را به دید جهانیان برسانیم.

آشنایی با جاذبه های تاریخی و طبیعی ارومیه
تیم‌ها در ایران حاضر می‌شوند و چه فرصتی بهتر از این تا کمی با جاذبه‌های دیدنی ارومیه بیش‌تر آشنا شویم. به دلیل فشردگی برنامه مسابقات فرصت بازدید از جاذبه ها وجود ندارد اما در قالب پوستر، بروشور و فیلم‌های تبلیغاتی کوتاه می‌توان جاذبه‌های دیدنی ارومیه را تبلیغ کرد تا ورزشکاران کانادا، لهستان و روسیه هر یک به عنوان سفیران ورزشی حامل جاذبه‌های دیدنی ارومیه به خانواده‌ها و هم وطنانشان باشند و در قالب تعطیلات خود بار دیگر به ایران سفر کنند.

همانطور که محمود صادق پور معروف به شامی شاعر ارومیه ای گفت:

سازیمی آلمیشام اله قوشام سنه دستان اورمو
اودار سولار دیاری سان هریانین باغ بوستان اورمو
گؤزللیگین وصفه گلمز عالم سنه حیران اورمو
چای لارین شارهاشار آخار یاشیللانار هریان اورمو
شاعر سنه ماهنی قوشار گؤرمیه سن خزان اورمو

ترجمه:

سازم را دست می‌گیرم و برای آبادی ارومیه شعر می گویم
به هر سو می نگرم دیار آب‌های روان و باغ و بوستان است
زیباییت به چشم نمی‌آید عالم همه حیران تو هستند
رودهایت همیشه جاری است
شاعر برای تو ترانه می‌سراید نکند که خزان تو را ببیند

اشاره شامی به طبیعت ارومیه بی دلیل نیست، دریاچه ارومیه، دریاچه مارمیشو. کلیسا ننه مریم از جمله مناطق دیدنی این شهر است که چشم هر ببینده ای را به خود خیره می‌کند.

* دریاچه مارمیشو
یکی ازبهترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری آذربایجان غربی یعنی دریاچه مارمیشو در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه در منطقه سرسبز ترگور می‌باشد. این دریاچه در دره بانی و دامنه کوه‌های مرزی ایران و ترکیه قرار دارد. دریاچه مارمیشو چشم اندازی بسیار زیبا و دلنشین دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای استراحت و آرامش است که هر مسافری را شیفته خود می‌کند. برای دیدن مارمیشو باید حدود ۴۵ کیلومتر از غرب شهر ارومیه فاصله گرفت و دریاچه نیلی رنگ مارمیشو را در میان کوهستان‌های این شهرستان نزدیک به مرز ایران و ترکیه مشاهده کرد. مسیر از حاشیه رودخانه نازلوچای در غرب شهر ارومیه می‌گذرد و در میان راه از روستاهای پسان، بانی و هلانی عبور می کند و به روستای مارمیشو می‌رسد. مسیر جاده در دره زیبایی قرار گرفته که از منظره کوهستانی خاصی برخوردار است. در روستای مارمیشو با پیدا کردن زیارتگاه پیر خراسانی و ادامه دادن مسیری سنگلاخی می‌توان به دریاچه مارمیشو رسید.

دریاچه مارمیشو

* دریاچه ارومیه
یکی از این جاذبه‌های طبیعیِ متفاوت، دریاچه ارومیه است که در شمال غربی ایران جا خوش کرده و فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته و علیرغم نامهربانی‌ها هنوز هم تماشایی به نظر می‌رسد. در تابستان ۲۰۱۵ وسعت این دریاچه در حدود ۶ هزار کیلومتر مربع بود و همین وسعت، نامِ دریاچه ارومیه را در رده بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار داد. این دریاچه به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران نیز شناخته می‌شود. مشت عثمان و کریستال‌های نمکی نیز از جمله جاذبه‌های دیدنی این دریاچه به شمار می‌رود.

دریاچه ارومیه

مشت عثمان

کریستال‌های نمکی

* کلیسای ننه مریم
کلیسای ننه مریم ارومیه میراثی به جا مانده از اقوام آشوریان در تاریخ ایران می‌باشد که بنابر ادعای باستان‌شناسان عنوان دومین کلیسای قدیمی جهان را پس از کلیسای بیت لحم در فلسطین از آن خود کرده است. با توجه به تاریخ غنی و آثار تاریخی مهمی که در استان آذربایجان غربی وجود دارد و تبلیغاتی که درباره آن شده سالانه گردشگران زیادی به سمت آن سفر می‌کنند. این استان میزبان یکی از کهن‌ترین بناهای تاریخ ایران است که تاریخی پرفراز و نشیب را در فصلنامه خود ثبت کرده است. بنایی که از ابتدای ساخت ماهیتی مذهبی داشته و امروزه نیز همچنان از آن به عنوان یک مکان مذهبی یاد می‌شود. کلیسای ننه مریم ارومیه اثری تاریخی در ایران است که در شهرستان ارومیه و در یکی از خیابان‌های این شهرستان به نام خیابان قدس قرار دارد. نام امروزی این اثر تاریخی شرق آشور است که در گذشته از آن به نام‌های دیگری همچون کلیسای حضرت مریم و کلیسای مارت مریم یاد می‌شده است.

کلیسای ننه مریم

برنامه دیدارهای ایران در هفته سوم به شرح زیر است:

* ایران - کانادا - جمعه ۲۴ خرداد - ساعات ۱۸:۳۰
* ایران - لهستان - شنبه ۲۵ خرداد - ساعت ۱۸:۳۰
* ایران - روسیه - یکشنبه ۲۶ خرداد - ساعت ۱۸:۳۰

پس از پایان مسابقات هفته سوم در ارومیه، اردبیل دومین میزبان این رویداد جهانی است. امید داریم تا رقابت ها بدون حواشی و با خاطره خوش به میزبانی ارومیه برگزار شود و پس از آن به استقبال هفته چهارم و این بار در اردبیل برویم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تیم ملی والیبال ایران روسیه کانادا لهستان لیگ ملت های والیبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۵۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ارومیه» واقعا احیا شد؟

حوالی نیمه دهـــه ۷۰ یــعنی سال ۱۳۷۴ دوران طلایی دریاچه ارومیه بود. آن زمان ۳۲میلیارد متر مکعب آب در دریاچه وجود داشت. شاید اگر آن موقع به کسی می‌گفتید کمتر از سه دهه بعد یعنی در سال ۱۴۰۳ رسیدن به حجم یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون متر مکعب آب جزو دستاورد‌های دولت باشد و نشان‌دهنده افزایش ۱۷۰میلیون متر مکعبی آب دریاچه نسبت به سال قبل (!) آن را گزاره‌ای اغراق آمیز می‌دانست که با بدبینی مفرط آمیخته است.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ سروش طالبی، پژوهشگر حوزه آب می‌گوید همچنان که آن گزاره بدبینانه نبود، خوش‌بینی امروز درباره احیای دریاچه ارومیه هم نابجاست، زیرا تا رسیدن به مهر ماه از دریاچه جز لکه چیزی به جا نخواهد ماند. سال ۱۳۷۷ دریاچه ارومیه ۶هزارکیلومترمربع مساحت داشت، دریاچه‌ای پر آب که ششمین دریاچه شور جهان و اولین آن‌ها در خاورمیانه بود.۲۶سال بعد یعنی در فروردین ۱۴۰۳ دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه وسعت کنونی این دریاچه را هزار و ۵۰۰کیلومترمربع اعلام کرد. به گفته محمدصادق معتمدیان، وسعت دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۲، معادل ۳۵۰کیلومترمربع بیشتر شده است.

مقایسه دو عدد ۶هزار کیلومترمربع سال ۱۳۷۷ با ۱۵۰۰کیلومترمربع سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که در کمتر از سه دهه، سه چهارم از وسعت دریاچه کاسته شده است. دولتی‌ها می‌گویند دریاچه احیا شده است. یکی از نمایندگان مجلس هم عنوان کرده که راه ۲۰ساله احیای دریاچه ارومیه در۳سال طی شده است. با این حال سروش طالبی نظر دیگری دارد.

او می‌گوید: زمانی که دولتی‌ها می‌گویند دریاچه احیا شده به دو مورد اشاره می‌کنند. اولین آن‌ها این است که امروز بخشی از وسعت دریاچه پر آب شده است. در همین زمینه هم تصاویر و فیلم‌هایی از بخش پرآب دریاچه مانند بخش پل میان گذر را شاهد گرفته و آن‌ها را نمونه‌ای از احیا عنوان می‌کنند.

با این حال باید در نظر داشت که در ۲ ماه اردیبهشت و خرداد هر سال چنین وضعیتی را شاهد هستیم که آب بالا می‌آید و این محدوده به زیر آب می‌رود؛ بنابراین امسال اتفاق جدیدی نیفتاده که آن را احیای دریاچه بنامیم. نکته دومی که طالبی به آن اشاره می‌کند به تراز آب دریاچه مربوط است. در دو، سه سال گذشته این تراز نزولی بود و امسال روند صعودی را طی کرده است.

او می‌گوید: ممکن است این روند به عنوان موفقیت ارزیابی شود. با این حال گرچه تراز نسبت به سال گذشته بالاتر بوده است، ولی این به معنای برطرف شدن خشکی دریاچه یا تغییر شرایط بنیادین آن نیست. چرا که از میان تمامی سالیان گذشته، امسال پس از پارسال دومین رکورد پایین بودن تراز دریاچه ثبت می‌شود.

خساست در تخصیص حقابه

در سال‌های قبل تراز دریاچه پایین می‌رفت و امسال این روند اتفاق نیفتاد، آیا همین موضوع دلیلی برای احیا نیست؟ این پژوهشگر حوزه آب پاسخ می‌دهد: دلیل مهمی که باعث شد روند کاهش تراز را نداشته باشیم به مساحت اندک دریاچه برمی گردد، وقتی مساحت دریاچه کاهش پیدا می‌کند، حجم تبخیر از آن هم کم می‌شود؛ بنابراین برای اینکه تراز دریاچه طی یکسال ثابت بماند، کافی است آب کمتری از گذشته وارد آن شود تا جبران کننده تبخیر یکساله دریاچه باشد.

در حال حاضر مساحت دریاچه و حجم آب اندک است و دریاچه در یک تراز بسیار پایین تری از گذشته به ثبات رسیده است. در سال جاری سد‌های بوکان، مهاباد و ... پر از آب هستند. با این حال به گفته طالبی دولت برای رهاسازی آب به سمت دریاچه خساست به خرج داده است. او می‌گوید: با وجود عدم رهاسازی آب به سمت دریاچه، به واسطه بارندگی‌های خوب سال جاری و کاهش تبخیر سالانه به دلیل مساحت محدود، وضعیت دریاچه بهبود یافته است.

این پژوهشگر حوزه آب می‌افزاید: نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد به واژه «احیا» برمی گردد. ما تعریف استانداردی نداریم که بر اساس آن بگوییم دریاچه احیا شده است. برای سده‌ها و بیش از آن، مردم حاشیه دریاچه در آن منطقه کشاورزی می‌کردند و به تبع آن در حوضه آبریز دخل و تصرف می‌کردند؛ بنابراین دریاچه هزاران سال است که انسانی شده است. از این‌رو وقتی از احیا صحبت می‌کنیم باید توجه کنیم که ما درباره یک مفهوم طبیعی صحبت نمی‌کنیم.

در واقع خود طبیعت برای ما تعیین نمی‌کند دریاچه احیا شده دقیقا چه شرایطی دارد. بلکه تعریف احیا حاصل یک انتخاب انسانی است. اینکه ما تصمیم بگیریم از میزان منابع آب حوضه آبریز، چه مقدار را صرف مصارف انسانی کنیم و به چه مقدار باقی‌مانده‌ای اجازه بدهیم که به دریاچه برسد.

تغییر اقلیم و افزایش مصرف آب بلای جان دریاچه

اگر دلایل خشکی دریاچه را به چهار بخش سدسازی بی‌رویه، احداث آزادراه، استفاده بی رویه از حوضه آبریز و خشکسالی مرتبط بدانیم، کدام عامل بیشترین تاثیر را دارد؟ طالبی می‌گوید: ما با دو دسته دلایل مواجهیم؛ تغییر اقلیم و افزایش مصرف آب! این دو عامل از هم جدا نیستند و نمی‌توان به راحتی آن‌ها را از هم تفکیک کرد. چرا که تعیین میزان تاثیر تغییر اقلیم بر وضعیت دریاچه، بستگی به نحوه مصرف انسانی هم دارد.

مثلا وقتی ما کشت محصولات بهاره بیشتری داشته باشیم، افزایش دما موجب افزایش تبخیر و تعرق گیاه خواهد شد. تغییر اقلیم ممکن است از طریق کاهش بارش و افزایش دما بر دریاچه ارومیه تاثیر بگذارد. کاهش بارش میزان ورودی آب به حوضه را کاهش می‌دهد و افزایش دما نیز تبخیر و تعرق را در زمین‌های کشاورزی و مراتع و خود دریاچه افزایش می‌دهد و مصارف بیش از گذشته می‌شوند.

سطح کشت از دیگر مولفه‌های اثرگذار از نظر این پژوهشگر حوزه آب است. او توضیح می‌دهد: افزایش کشاورزی در کنار تغییر اقلیم باعث افزایش بهره‌برداری از منابع آبی زیرزمینی و رودخانه‌ها شده و ورودی آب دریاچه را کاهش داده است.

سدسازی تنها عامل بحران دریاچه ارومیه نیست

برخی از سدسازی‌های بی‌رویه به عنوان مهم‌ترین دلیل خشک شدن دریاچه صحبت می‌کنند. طالبی درباره این مولفه می‌گوید: سدسازی به تنهایی عامل اثرگذار نیست. سد‌ها آب سیلابی ورودی به دریاچه را قابل مدیریت می‌کنند و همین امر به توسعه کشاورزی و سایر مصارف می‌انجامد که در نهایت باعث بدتر شدن شرایط دریاچه می‌شود. او اضافه می‌کند: کشاورزی گسترده آن‌هم کشت محصولات پرآب بر باعث شده آب کمتری به دریاچه برسد.

این عامل مهم‌ترین دلیلی است که دریاچه ارومیه به این شرایط دچار شود. اگر بخواهیم به شکل تقریبی میزان آب در حال حاضر را برآورد کنیم، پاسخ این پژوهشگر حوزه آب این است که اگر چه ممکن است اکنون حدود نیمی از دریاچه آب دار شده باشد، ولی با افزایش تبخیر در فصول گرم سال در اواخر مهر ماه تنها لکه‌های کوچک آبی مانند سال پیش باقی می‌ماند.

او در این باره که آیا تغییر الگوی کشت می‌تواند دریاچه را نجات دهد، می‌گوید: حتما جایگزینی محصولات آب‌بر با محصولاتی که مصارف آبی کمتری دارند کمک کننده است،، اما در عین حال مهم‌ترین موضوع مساحت زیر کشت رفته است.

طالبی اضافه می‌کند: برخی این گزاره را مطرح می‌کنند که با سیاست خرید تضمینی گندم باغات سیب با این محصول جایگزین شده است، اما در عمل به نظر نمی‌رسد چنین رویه‌ای شکل گرفته باشد، تنها در مواردی باغ‌هایی که رقم خوبی از سیب را ندارند ممکن است به سمت کشت گندم بروند، زیرا به لحاظ صرفه اقتصادی، سیب درآمد بیشتری از گندم نصیب کشاورز و باغدار می‌کند.

به علاوه شاهدیم که در زمین‌های کشاورزی پس از برداشت گندم و جو، ذرت و گوجه یا سایر صیفی جات کاشته می‌شود که موجب می‌شود مصرف آب آن مزرعه از باغات سیب نیز بیشتر باشد، بنابراین حتی در صورت تخریب باغ‌های سیب، کاهش مصرف آب با کشت‌های آب‌بر را شاهد نخواهیم بود.

انتقال آب جوابگو نیست

او درباره تاثیر خشکی دریاچه ارومیه بر صنعت توریسم می‌گوید: گردشگری در این منطقه شکننده است. درست است که ما در حاضر توریست‌هایی را برای مشاهده دریاچه داریم، اما از یکی، دو ماه دیگر که روند خشکی آغاز شود، گردشگری با انگیزه دریاچه ارومیه هم به محاق خواهد رفت.

۶‌هزار میلیارد تومان برای احداث ۳۶کیلومتر کانال که آب را از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه برساند هزینه شده است. گروهی معتقدند به جای صرف چنین هزینه‌ای برای انتقال آب می‌شد کار‌های ترویجی انجام داد.

طالبی می‌گوید: در این باره که این رقم بالاست و می‌توان با آن کار‌های دیگری انجام داد، شکی نداریم. با این حال به نظر می‌رسد این کار از نظر مدیران نقدتر از سایرین بوده است. اما این موضوع به این معنا نیست که ما لیست مشخصی از اقدامات قابل اجرا با اثربخشی تضمین شده داشته ایم که به راحتی می‌شد در آنجا هزینه کرد و نتیجه گرفت.

انجام فعالیت‌های مدیریت تقاضا نیاز به ظرفیت بالای دولت دارد و نیازمند در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی، سیاسی و... است. دولت‌ها معمولا ترجیح می‌دهند سراغ چنین کار‌هایی نروند. هرچند بدون انجام آن‌ها انتظار تعدیل مسائل آب در مقیاس سرزمین ایران نیز خیال‌پردازی است.

ما نهایتا برای تعداد بسیار محدودی منطقه می‌توانیم پروژه انتقال آب اجرا کنیم. حتی اگر به فرض محال این انتقال‌ها اثرات مثبت بلندمدتی داشته باشد، نسبت به حجم مسائل آبی که گریبانگیر آبخوان ها، رود‌ها و تالاب‌ها شده است، هیچ خواهد بود.

دیگر خبرها

  • «ارومیه» واقعا احیا شد؟
  • بکرترین دریاچه لرستان در دل طبیعت (فیلم)
  • روزهای بهاری دریاچه ارومیه
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه (فیلم)
  • (ویدئو) لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • فیلم | تصاویر هوایی از لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • تصاویر اتصال 5 رودخانه به دریاچه ارومیه
  • تصاویر منحصربفرد از لحظه ورود همزمان ۵ رود به دریاچه ارومیه