Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@21:47:13 GMT

بازداشت ۱۷ نفر در ونزوئلا به اتهام تلاش برای کودتا

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۶۴۳۴

بازداشت ۱۷ نفر در ونزوئلا به اتهام تلاش برای کودتا

مقامات ونزوئلایی اعلام کردند، هفده نفر در این کشور به تلاش برای ایجاد "کودتا" در سی‌ام آوریل علیه نیکولاس مادورو متهم شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته تارک ویلیام ساب، دادستان کل ونزوئلا، سی و چهار نفر مورد بازجویی قرار گرفته‌اند که از این تعداد، هفده نفر بازداشت شده و متهم به "تلاش برای سرنگونی حکومت" هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجمع موسسان ونزوئلا که تحت کنترل حکومت این کشور است، مصونیت قضایی پانزده تن از قانون‌گذاران مخالف دولت را به دلیل حمایت از قیام به رهبری خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا لغو کرد.

ادوارد زامبرانو، معاون خوان گوایدو، یکی از متهمان و بازداشت شدگان است در حالیکه چهارده نفر دیگر یا از کشور گریخته‌اند و مخفی شده‌اند و یا در جستجوی پناهندگی به دیگر کشورها هستند.

روز سی‌ام آوریل، گوایدو در ویدئویی با حضور سی نفر از پرسنل نظامی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، از نیروهای مسلح خواست تا علیه مادورو، قیامی ترتیب دهند. با گذشت دو روز از درگیری‌های مرگبار بین تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی، شورش از پا افتاد.

حکومت مادورو پس از این شورش، سرکوب افرادی را که به گفته آن‌ها در این جریان تاثیرگذار بودند، آغاز کرد.

گوایدو که در ماه ژانویه با پشتیبانی بیش از پنجاه کشور خود را به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور معرفی کرد و بحرانی سیاسی را در این کشور رقم زد، با محدودیت‌هایی مواجه است.

متحد اصلی او، ایالات متحده آمریکا، به مقامات کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، نسبت به عواقب دستگیری خوان گوایدو هشدار داده است.

ساب همچنین درخصوص بازداشت‌های ماه اوت در ارتباط با حمله پهپادی در حین انجام رژه نظامی در ونزوئلا اعلام کرد که مادورو این حمله را نقشه‌ای برای ترور مقامات خوانده است.

وی اظهار داشت که از میان ۳۸ متهم، ۳۱ نفر در حبس به سر می‌برند و هفت نفر نیز در انتظار مجازات‌های دیگری هستند.

به نقل از سازمان مردم نهاد حقوق بشری "فورو پنال"، در ونزوئلای بحران زده نهصد نفر زندانی سیاسی در بازداشت به سر می‌برند و طبق اعلام سازمان ملل متحد، یک چهارم جمعیت سی میلیون نفری این کشور نیازمند کمک‌رسانی‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ونزوئلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۶۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش لابی‌های صهیونیستی درباره حکم دادگاه لاهه

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، در بحبوحه افزایش ابهامات درباره دادگاه لاهه که می‌تواند حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین سایر مقامات این رژیم را به اتهام نقض قوانین بشردوستانه در نوار غزه مخفیانه صادر کند، کاخ سفید صلاحیت رسیدگی دادگاه لاهه در جنگ اسرائیل و حماس را رد کرد.

خبرگزاری المیادین شامگاه دوشنبه از تماس‌های بی‌وقفه نتانیاهو با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از صدور حکم بازداشتش خبر داد.

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارنوت به نقل از یک مقام صهیونیستی گزارش داد که احتمال دارد حکم بازداشت مقامات این رژیم توسط دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه مخفیانه صادر شود و آنها تنها پس از سفر به خارج از اراضی اشغالی از آن مطلع شوند.

در همین ارتباط، رسانه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» امروز (دوشنبه) به نقل از یک مقام صهیونیستی گزارش داد: رژیم اسرائیل به شدت نگران است که دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) حکم بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، «یوآو گالانت» وزیر جنگ و مقام‌های ارشد نظامی رژیم صهیونیستی را این هفته صادر کند.

این مقام صهیونیستی که نام او در گزارش عنوان نشده است، امروز گفت که رژیم اسرائیل از طریق کانال‌های دیپلماتیک در تلاش است تا مانع صدور حکم‌ها شود.

رژیم صهیونیستی نگران است که دیوان کیفری بین‌المللی این حکم‌های بازداشت را «مخفیانه» صادر کند.

با وجود آنکه رژیم اسرائیل اتهام نسل‌کشی در غزه را رد می‌کند، اما دیوان بین‌المللی دادگستری با بررسی شکایت دولت آفریقای جنوبی مبنی بر نسل‌کشی این رژیم در غزه موافقت کرده که این موضوع یکی از بی‌سابقه‌ترین انزواهای صهیونیست‌ها در مجامع بین‌المللی تاکنون بوده است.

دیگر خبرها

  • ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با گروهک داعش بازداشت کرد
  • مادورو سرکوب تظاهرات دانشجویان آمریکایی را محکوم کرد
  • بازداشت ژرار دوپاردیو به اتهام تجاوز جنسی/حمایت مکرون فایده‌ای نداشت
  • بازداشت ژرار دوپاردیو به اتهام تجاوز جنسی/ حمایت مکرون فایده‌ای نداشت
  • تلاش لابی‌های صهیونیستی درباره حکم دادگاه لاهه
  • مادورو: سرکوب جوانان دانشجو در آمریکا را محکوم می‌کنیم
  • بازداشت بازیگر سرشناس فرانسوی به اتهام تجاوز جنسی
  • بازداشت «ژرار دوپاردیو» به اتهام تجاوز جنسی
  • بازیگر سرشناس به اتهام تعرض جنسی بازداشت شد
  • اسرائیل صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دیوان بین‌المللی کیفری را جدی می‎‌گیرد