Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی در همایش دانشگاهی بین المللی قنات جهانی بلده فردوس که امروز با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در محل مجتمع شهید آوینی فردوس برگزار شد، گفت: توجه به مسائل آب و زیست محیطی باید در رأس کار قرار گیرد.


وی افزود: باید بهتر و پایدارتر از قنات بلده فردوس استفاده شود تا مردم منطقه بیشترین نفع و سود را از آن ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشاورز با بیان اینکه باید بتوان از آب بهترین استفاده را کرد بر مشارکت مردم و نهاد‌های خصوصی در این مورد تاکید کرد.


معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشاورزی باید رویکرد‌های گذشته کنار گذاشته شوند و رویکرد گلخانه‌ای بیشتر مد نظر قرار گیرد گفت: راه توسعه ما در کشاورزی تکیه بر بهره وری است و در اولویت اول، بهره وری بر آب است.


کشاورز با اشاره به اینکه قنات بلده فردوس هم باید جامع دیده شود، گفت: مسئولان و کشاورزان منطقه باید محصولات پرآب را حذف کنند تا کشاورزی بسیار کارآمد و مبتنی بر بهره وری آبی داشته باشیم.


نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه هم در مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: باید مسئولان از این موقعیت ثبت جهانی قنات بلده برای رونق منطقه استفاده کنند و مجلس هم باید کمک کند تا این امر مهم در کشور رونقی بیشتر پیدا کند.


امیرحسنخانی افزود: در حوزه آبخیزداری، مجلس یک قدم جلو گذاشته و اعتبارات خوبی اختصاص داده و این امر موجب شده مهاجرت معکوس شکل گیرد و قنوات خشکیده دوباره راه بیفتد و کار دوباره شروع شود.


وی بر بهره گیری هر چه بیشتر از ثبت جهانی قنات بلده تأکید کرد.
انتهای پیام/ب


برگزاری همایش دانشگاهی بین المللی قنات جهانی بلده فردوس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی بحران آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۶۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید در حوزه کشاورزی لرستان

‌به گزارش خبرنگار مهر، سید عماد شاهرخی روز دوشنبه در جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تأکید بر رعایت تناوب کشت در دیمزارها، اظهار داشت: اگر بتوانیم کشت کاملینا را به‌عنوان جایگزین در دیمزارها توسعه بدهیم علاوه بر تأمین روغن موردنیاز کشور اقتصاد کشاورز هم تأمین می‌شود.

افزایش تولید سیب، انار و زردآلو

وی به تولید سیب قبل از دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: میزان تولید سیب قبل از دولت سیزدهم ۶۵ هزار تن بود درحالی‌که این رقم در دولت سیزدهم به ۷۵ هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان کرد: میزان تولید انار قبل از دولت سیزدهم ۵۵ هزار تن بود و در دولت سیزدهم این رقم به ۷۰ هزار تن افزایش پیدا کرد.

شاهرخی به تولید زردآلو در استان هم اشاره کرد و گفت: میزان برداشت سالانه زردآلو از باغات استان تا قبل از دولت سیزدهم دو هزار و ۵۰۰ تن بود، درحالی‌که این رقم در دولت سیزدهم به دو هزار و ۷۰۰ تن افزایش پیدا کرد.

اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای لرستان

وی به میزان برداشت نخود از مزارع استان هم اشاره کرد و افزود: تولید نخود قبل از دولت سیزدهم ۱۶ هزار و ۵۲۷ تن بود درحالی‌که این رقم در دولت سیزدهم به ۴۳ هزار و ۵۹۳ تن افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تولید کل حبوبات استان را قبل از دولت سیزدهم ۶۲ هزار و ۹۴۲ تن عنوان کرد و گفت: در دولت سیزدهم حجم تولیدات حبوبات به ۸۷ هزار و ۴۳۴ هزار تن افزایش پیدا کرد.

شاهرخی با اشاره به طرح جهش تولید در دیمزارها اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ سطح جهش تولید در دیمزارها ۲۷۰ هزار هکتار بود درحالی‌که سال ۱۴۰۱ این عدد به ۳۵۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرد.

وی گفت: سطح زیر کشت در طرح جهش تولید در سال گذشته به ۳۷۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به جذب ادوات در طرح جهش تولید در دیمزارها هم اشاره کرد و افزود: سال ۱۴۰۱، ۲۵۵ دستگاه با اعتبار ۲۴۲ میلیارد ریال، سال گذشته ۵۳۲ دستگاه با اعتبار ۶۶۹ میلیارد ریال جذب شد که از لحاظ اعتباری ۱۷۷ درصد افزایش و از لحاظ تعداد دستگاه ۱۰۸ درصد افزایش داشته است.

افزایش محصولات کشاورزی

شاهرخی با اشاره به مبارزه با علف‌های هرز در سطح مزارع استان هم ادامه داد: امسال مبارزه با علف‌های هرز در سطح ۲۳۴ هزار هکتار انجام شده که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: در ۱۰۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مبارزه با آفت سن انجام شد که نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه ۱۴۰۲-۱۴۰۱ شاهد افزایش ۱۴ درصدی محصولات کشاورزی بودیم، گفت: به دنبال این هستیم که تولیدات بخش کشاورزی ظرف برنامه پنج‌ساله ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

شاهرخی به افزایش تولید تخم‌مرغ در استان هم اشاره کرد و گفت: تولید تخم‌مرغ در دولت سیزدهم از هفت هزار تن به ۱۲ هزار تن رسیده و برنامه ما این است که تا پایان دولت این رقم به ۱۸ هزار تن برسد و استان در تولید تخم‌مرغ به خودکفایی برسد.

وی به احیا و مرمت ۸۰ قنات و بهره‌برداری از سه ایستگاه پمپاژ در دولت سیزدهم هم اشاره کرد و افزود: دو ایستگاه پمپاژ دیگر هم ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان احیای ۲۳۹ واحد راکد و بهره‌برداری از ۳۳۰ پروژه بخش کشاورزی را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در لرستان عنوان کرد و گفت: برنامه ما این است که طی یک برنامه ۵ ساله لرستان را به قطب تولید ماهیان خاویاری کشور تبدیل کنیم.

کد خبر 6098821

دیگر خبرها

  • جهش تولید در حوزه کشاورزی لرستان
  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • اتمام مرمت و لایروبی دو رشته قنات کشاورزی در ورزقان
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • صدور پروانه بهره برداری برای ۲ هزار و ۴۳۸ طرح سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • بهره وری غیر اصولی آب مشکلات آینده را بیشتر می‌کند
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • «نمی‌توان با میانگین معدل ۱۲ مدعی الگوی جهانی بود»
  • افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
  • مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست