سنت فکری و فلسفی ایرانیان مورد تحسین ارسطو بوده است
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۷۳۲۲
به گزارش خبرنگار مهر، حسین کلباسی اشتری، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی امروز ۲۲ خرداد در بیست و سومین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا با موضوع «حکمت ایرانی و حکمت متعالیه» به ارائه مقاله خود با عنوان حکمت ایرانی در گزارشهای یونانی پرداخت و گفت: در اغلب اسناد و گزارشهایی که دربارة فرهنگ، تاریخ و سنن ایرانیان کهن نگاشته شده عمدتًا بازگویی ابعاد جهان شناختی و کیهان شناختی پارسیان خالی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: از سوی دیگر همین مقدار آثار موجود نیز عمدتًا به قلم نویسندگانی از یونان و رم باستان و نه خود ایرانیان گردآوری یا تدوین شده است و از این جهت امروزه از منبع بزرگی در این زمینه محروم بوده و هستیم.
این محقق و نویسنده کشورمان تصریح کرد: در لابه لای برخی از همین آثار به صورت جسته گریخته نیز میتوان به شواهدی در این باب دست یافت؛ ازجمله در مجموعهای موسوم به پاره نوشتهها (Fragments) متعلق به ارسطو، قطعات مهمی دال بر دیدگاه کیهان شناختی مغان ایرانی با تأکید بر نظریه ادوار و اکوار منعکس شده است.
کلباسی در ادامه سخنانش در مورد این قطعات تصریح کرد: این قطعات در واقع گزیدهای است از گزارش منجم و ریاضیدان معروف، ائودوکسوس کنیدوسی که به عنوان یکی از اعضای آکادمی افلاطون و نیز دوست نزدیک ارسطو، برای اطلاع سایر اعضا به بیان عناصر مابعدالطبیعی و فلسفی سنت مابعدالطبیعی مغان ایرانی اهتمام ورزیده و حتی گمان میرود این کار به اشارت خود افلاطون صورت گرفته باشد.
وی بیان کرد: صرف نظر از اینکه گزارش مذکور از حد اشاراتی چند در این زمینه تجاوز نمیکند و ساختار خود این مجموعه نیز به صورت قطعاتی پراکنده است که در یک هیأت فرضی گردآوری شده، با این حال نشان از اعجاب یونانیان در برابر عظمت فکری حکمای پارسی، سنت کهن دینی و جهان شناختی مغان و بدیع بودن این دیدگاهها نزد یونانیان دارد.
این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: اگر این نکته را نیز بیفزاییم که حسب قرائن تاریخی، شخص ارسطو نظر چندان مساعدی به سنت فکری و فلسفی ایرانیان به ویژه به مثابه رقیب بزرگ سیاسی و فرهنگی آتن و مقدونیه نداشته و با وجود این نتوانسته است از انعکاس و حتی تحسین نسبت به ارزشهای نظری و معنوی این سنت خودداری کند، اهمیت این گزارش و گزارشهای مانند این را دوچندان مینماید.
وی در پایان سخنانش گفت: در مقاله نوشته شده در این باره مؤلفههای اصلی گزارش ائودوکسوس برابر نقل ارسطو مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است که علاقه مندان برای مطالعه بیشتر میتوانند به آن مراجعه کنند.
کد خبر 4639212منبع: مهر
کلیدواژه: ارسطو حکمت متعالیه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۷۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف نقوش صخرهای جدید در ورزقان
به گزارش خبرگزاری مهر، علی نریمانی رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ورزقان که دکتری باستانشناسی دارد، در گفتوگو با خبرنگار ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی اظهار کرد: شهرستان ورزقان واقع در منطقه شمالغرب ایران همواره بهعنوان یکی از مناطق مهم در مطالعات باستانشناسی ایران و جنوب قفقاز مطرح بوده است که پژوهشهای باستانشناسی انجام شده در این منطقه تاکنون آثار متنوعی از قبیل قلعه، گورستان، معماری صخرهای، مقابر دوران اسلامی را شناسایی و معرفی کرده است. در سال ۲۰۲۱ میلادی بررسی باستانشناختی که در محدوده معدن مس سونگون به انجام رسید و طی این بررسیها و مطالعات نقوش صخرهای نویافتهای شناسایی شدند. این هنر صخرهای روی تخته سنگهای ایجاد شده که نمونههای مشابه آن در سایر مناطق ایران و جمهوری آذربایجان قبل شناسایی شده است. اهمیت این سنگنگارهها در تکمیل اطلاعات مربوط به هنر صخرهای دوران پیش از اسلام ایران و جنوب قفقاز حائز اهمیت ویژهای است.
رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ورزقان ادامه داد: براساس نتایج به دست آمده این نقوش در حالتهای منفرد و دستهجمعی روی سنگهای سیاه از جنس آهنی بهروش کوبشی ایجاد شدهاند که بیشترین نقوش کشف شده در این سنگها متعلق به بز کوهی بوده که از این حیث قابل مقایسه با نمونههای زیادی از ایران و جمهوری آذربایجان است. نقوش نشانگر ماهیت کوچرو و شکارگر بودن طراحان این آثار است. دورههای زمانی شکلگیری این نقوش به دلیل نبود مطالعات آزمایشگاهی در ایران مشخص نیست و نمیتوان براساس مطالعات مقایسهای گاهنگاری خاصی برای آنها ارائه داد.
وی بیان کرد: این نقوش صخرهای در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. همچنین این منطقه محیطی مناسب برای فعالیتهای گلهداری بوده و از قدیمالایام شغل اصلی مردم منطقه گلهداری به خصوص پرورش بز و گوسفند بوده است. نقوش صخرهای قوشا داش برروی سنگهای سیاه رنگی از جنس آهن ایجاد گردیده که بر روی تراس شیب دار و مشرف به راه قدیمی موسوم به «ائلیولو» قرار دارد.
نریمانی با اشاره به عدم انجام مطالعات منسجم بر روی هنر نقوش صخرهای افزود: باتوجه به اینکه تاکنون در منطقه شمالغرب ایران شناسایی تعدادی نقوش صخرهای منجر به انجام مطالعات منسجمی در خصوص این هنر در ایران نشده است، مطالعات در خصوص این نقوش نیز مراحل اولیه خود را طی میکند. بنابراین نیاز است تا اطلاعات سایر محوطهها نیز برای بررسی دقیقتر این موضوع، شناسایی و جمعآوری شود. برای این منظور بررسی باستانشناختی در محدوده معدن مس سونگون انجام شد که نتایج آن منجر به شناسایی محوطه قوشا داش شد.
رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ورزقان و دکتری باستان شناسی در انتهای صحبتهای خود با اشاره به اهمیت انجام مطالعات در حوزه هنر نقوش صخرهای و شناخت تاریخ جامعهشناختی و انسانشناختی منطقه آذربایجان، گفت: این محوطه شامل نقوش بز، آهو و انسان است که بهصورت جداگانه یا در یک جمع به معرض نمایش درآمدهاند. این نقوش میتوان درآمدی بر شناخت برخی از مفاهیم انسانشناختی و جامعهشناختی مبتنی بر زندگی کوچروی و دامدار و شکارگر است، بهطوری که نقوش حیوان بز بیانگر اقتصاد متکی بر فعالیتهای دامداری و کوچروی بوده و نقش حیوان آهو نشان از وجود شکار در این جامعه دارد. برخی از پژوهشگران در ایران دوره زمانی ایجاد این نقوش بهخصوص نقش بز را به دوران پیشاز تاریخ ارتباط میدهند اما به دلیل نبود مطالعات آزمایشگاهی در ایران امکان تعیین قدمت این هنر صخرهای وجود ندارد و نمیتوان دوره زمانی خاصی برای این آثار در نظر گرفت. این نقوش در تکمیل اطلاعات مربوط به هنر صخرهای ایران و جنوب قفقاز بسیار حائز اهمیت هستند.
کد خبر 6091458