Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا همچنان اصراری توقف ناپذیر بر مواضع و لفاظی‌های عوام پسند دارد و چنین وانمود می‌کند که همه چیز در آمریکای تحت هدایت وی از اوضاع اقتصادی گرفته تا سیاست خارجی به بهترین وجه ممکن پیش می‌رود.

ترامپ در آخرین اظهارنظر خود درباره تقابل با جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های آمریکایی را بسیار ثمربخش خوانده و مدعی شده ایران از یک کشور دردسرساز و عامل تروریسم تبدیل به کشوری شده که احترامش در بالاترین حد ممکن برای آمریکا قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین اظهار داشته که می‌خواهد به حل مشکلات پرشمار اقتصادی ایران کمک کند.

همزمان با این اظهارات، رسانه‌ها به طور ویژه به سخنان ترامپ درباره کره شمالی، روابط وی با رهبر پیونگ یانگ و ماجرای قتل برادر «کیم جونگ اون» پرداختند.

ترامپ در گفت وگوی خبری خود و در پاسخ به پرسشی درباره مطلبی که به تازگی در روزنامه «وال استریت ژورنال» به چاپ رسیده و از ارتباط برادر مقتول کیم با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا رونمایی کرده گفته است در دوره حاکمیت وی چنین رخدادهایی امکان بروز نداشته و نمی‌یابد.

وی که حاضر به اظهارنظر درباره ماجراهای فوریه سال ۲۰۱۷ و قتل «کیم جونگ نام» در پایتخت مالزی نشد و همکاری بین وی و سیا را رد یا تأیید هم نکرد، از دریافت نامه‌ای «زیبا» از رهبر کره شمالی خبر داد؛ نامه‌ای که به گفته ترامپ نویدبخش رخدادهایی مطلوب در روابط دو کشور است.

ترامپ پیش از این نیز بارها از کلماتی ستایش آمیز برای توصیف رهبر کره شمالی و روابط خود را کیم استفاده کرده بود به ویژه از زمانی که این دو در خردادماه پارسال برای اولین بار در سنگاپور دیدار کردند. پیش از آن و در اوج تنش‌ها میان پیونگ یانگ و واشنگتن در تابستان ۹۶ که کره شمالی دست به ششمین آزمایش اتمی زد، توصیفاتی موهن و تحقیرآمیز بین دو طرف رد و بدل می‌شد.

رفتار تمجیدآمیز ترامپ از کیم با واکنش تند منتقدان رئیس جمهوری آمریکا همراه بوده است که از سرسخت‌ترین این منتقدان می‌توان به «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری پیشین و یکی از نامزدهای مطرح حزب دموکرات برای رقابت‌های سال ۲۰۲۰ اشاره کرد.

بایدن در حمله به رئیس جمهوری آمریکا و انتقاد از روابط وی با کیم و نیز رئیس جمهوری روسیه، اظهار داشته هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ترامپ قلدرهایی بین المللی را که در آغوش گرفته رها سازد. شدت حملات بایدن به ترامپ به واسطه ستایش وی از کیم به حدی بوده که واکنش تند پیونگ یانگ را علیه نامزد دموکرات‌ها برانگیخته است.

ماجرای قتل «جمال خاشقچی» در مهرماه پارسال و حمایت تمام قد ترامپ از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و آمر اصلی قتل روزنامه نگار منتقد عربستانی، پمپاژ چند میلیارد دلاری تسلیحات به ائتلاف سعودی تجاوز به یمن، روابط حسنه با حکومت‌های خودکامه مانند بحرین، حمایت از افراطی‌های صهونیست در اراضی اشغالی و … از اصلی ترین نمادهای حمایت آمریکا از رژیم‌های خودکامه به شمار می‌آید.

حمایت آمریکا از رژیم‌های خودکامه هر چند محدود به دوره ترامپ نیست و کاخ سفید به ویژه از جنگ جهانی دوم به این سو ید طولایی در سقوط دولت‌های مردمی و روی کار آوردن رژیم‌های نظامی، دست راستی و غربگرا دارد اما شعارهای لیبرالیستی، حقوق بشری و دموکراسی خواهانه را رها نکرده و چنین عریان دست در دست اقتدارگرایان نگذاشته است.

به رغم شمار بالای کودتاهای آمریکایی در کشورهای آمریکای لاتین، خاورمیانه، آفریقا و شرق آسیا و از شیلی (۱۹۷۳) گرفته تا ایران (۱۹۵۳) و اندونزی (۱۹۶۵) در غرب و شرق جهان که رهبرانی، منتخب ملی گرا یا دست چپی را به سقوط کشاند و به نمادهای متعدد حمایت واشنگتن از دیکتاتورها مبدل گشت، ترامپیسم فصل جدیدی از همپیوندی کاخ سفید با اقتدارگرایان به شمار می‌آید؛ شاید به این دلیل که پیش از ترامپ رئیس جمهوری چون «باراک اوباما» از طریق اقداماتی چون مخالفت با شهرک سازی های کابینه «بنیامین نتانیاهو» در شورای امنیت یا چالش‌هایی که با مسکو، ریاض و … به وجود آورد وجهه‌ای لیبرالی تر را از آمریکا برجای گذاشته بود.

این در حالی است که منفعت طلبی و یکجانبه گرایی ترامپ تمام رشته‌های سلف وی را رشته کرده و برخی حتی سیاست‌های کنونی آمریکا را اصلی ترین چالش پیش روی لیبرالیسم غربی قلمداد می‌کنند. در همین پیوند، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه پاییز پارسال و پس از کش و قوس‌های گوناگون در روابط پاریس و واشنگتن از ضرورت دفاع همه جانبه از ارزش‌های لیبرالی سخن گفت و تاکید کرد گرایشات ناسیونالیسم افراطی از بزرگترین خیانت‌ها به شمار می‌آید.

در مقابلِ جولان اقتدارگرایان در عصر ترامپیسم، دولت‌های لیبرالی و به صورت ویژه اروپایی‌های اتحادیه در موضع ضعف مفرط قرار گرفته‌اند؛ کشورهایی که در عرصه‌هایی چون جنگ تجاری با آمریکا یا حمایت از توافق هسته‌ای با ایران توان خود را مقابل رقیب آتلانتیکی ناچیز و مستهلک می‌بینند.

در این زمینه می‌توان به مواضع مختلف اروپایی‌ها اشاره کرد که بارها از تصمیم دولت ترامپ برای خروج از برجام انتقاد کرده و ضمن درخواست پایبندی تهران به توافق هسته‌ای اعلام داشته‌اند از تمام توانشان برای حفظ برجام استفاده خواهند کرد اما همچنان که «هایکو ماس» در رایزنی‌های روز دوشنبه در تهران تصریح کرد نمی‌توان انتظار معجزه از سوی اروپایی‌ها در برابر تحریم‌های آمریکا را داشت.

به این ترتیب دوران ترامپیسم را می‌توان برهه سنگینی کفه به سود اقتدارگرایان و ضعف لیبرال‌های بین المللی و سرخوردگی آنان توصیف کرد.

پژوهش **۹۲۷۹

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۷۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد

لاوروف گفت، احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در ایالات متحده، روسیه را دشمن می‌دانند و بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تلاش خواهند کرد تا روسیه را شکست دهند.

به گزارش ایسنا، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی بوسنیایی ATV گفت: «به‌زودی انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده برگزار خواهد شد. هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر روسیه و چین وجود ندارد. رویکرد گروهی ممکن است سخت و گروه دیگری حتی سخت‌تر باشد، اما در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌کند.»

لاوروف ادامه داد: «برای هر دو، مهم نیست که چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود، ما در کل دشمن هستیم. اینکه ما دشمن باشیم یا نیروی متخاصم فرقی نمی‌کند. اما "شکست استراتژیک" که آنها می‌گویند باید به روسیه تحمیل شود، هدف تشکیلات آمریکایی است.»

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوال مشابهی گفت، ما آماده خواهیم بود تا با هر کسی که مردم آمریکا انتخاب کنند، کار کنیم، مشروط بر اینکه تمایل متقابل وجود داشته باشد.»

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی کاندیداهای اصلی این انتخابات هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • دیدنی های امروز؛ از روز جهانی آزادی مطبوعات تا سفرهای تبلیغاتی ترامپ
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین