Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- مدير جهاد کشاورزي شهرستان ساري ، آتش زدن كاه و كلش در مزارع باعث از بين رفتن مواد آلي و حاصلخيزي خاک مي شود.

 به گزارش خبرنگارآريادفترمازندران درساري، رضا پورفلاح با اشاره به برداشت برخي محصولات زراعي مانند کلزا، گندم و جو، اظهار كرد: براي حراست از محيط زيست و جلوگيري از هرگونه آلودگي هوا و حفظ مواد آلي خاك بايستي از آتش زدن كاه و كلش در مزارع خودداري شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدير جهاد کشاورزي شهرستان ساري بيان کرد: خاك يكي از منابع طبيعي تجديد شونده بسيار مهم و اساسي براي زندگي جانوران و توليد مواد غذايي در اكوسيستم‌هاي كشاورزي و از مهمترين مواد آلي خاك است كه سبب پايداري و حاصلخيزي خاك مي شود.

اين مسوول خاطرنشان كرد: با از بين رفتن موجودات، كاهش عملكرد محصول به دليل كاهش مواد آلي خاك بوجود خواهد آمد و سوزاندن بقاياي گياهي باعث از بين رفتن مواد آلي و معدني خاك در قشرهاي سطحي آن مي‌شود، در اين صورت مواد آلي خاك تبديل به خاكستر شده و مواد غذايي مانند، نيتروژن، فسفر، کلسيم، منيزيم و پتاسيم در خاك از بين مي‌رود و به صورت قشر نازك خاكستر در سطح زمين تشكيل شده و اين ماده به راحتي در اثر باد و شستشوي آب، فرسايش و از دسترس گياه خارج مي‌شود.

وي تصريح كرد: با كاهش مواد آلي خاك، چسبندگي بين ذرات خاك بيشتر شده و در هنگام شخم زدن كلوخه‌هاي بزرگي تشكيل مي‌شود كه موجب افزايش هزينه خاك ورزي و فشردگي بيشتر از حد خاك و نفوذ ناپذيري مناسب شده و آب بارش باران به صورت رواناب جاري و خاك توان مهار انرژي حاصل از برخورد قطرات باران با سطح آن را نداشته باشد و سبب شستشو و فرسايش خاك مي‌شود.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان ساري گفت: كارشناسان پهنه در مراكز جهاد کشاورزي دهستانها علاوه بر نظارت كامل در زمان برداشت محصول و پس از آن، ضروري است براي آگاهي بخشي از مضرات آتش زدن کاه و کلش در مزارع، كلاس‌هاي آموزشي و ترويجي براي كشاورزان برگزار کنند.

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آتش زدن مزارع موجب از بين رفتن مواد آلي حاصلخيزي خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌مهرداد فولاد گفت: به دنبال صدور دستور قضایی، اکیپ اجرای احکام‌قضایی شامل واحد حقوقی و گشت ۱۳۱ مدیریت جهاد کشاورزی آمل با همراهی عوامل نیروی انتظامی اقدام به قلع و قمع تغییر کاربری غیرمجاز خارج از طرح هادی مصوب در روستای شهنه‌کلا این شهرستان کردند.

او افزود: یک بنای نیمه کاره و ۱۴ مورد تفکیک و دیوارکشی در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰ قلع و قمع و ۹۰۰ متر‌مربع زمین کشاورزی آزادسازی شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل با بیان اینکه جهاد کشاورزی با تمام قدرت در راه حفظ بستر تولید محصولات کشاورزی ایستاده است، به مالکین اراضی کشاورزی توصیه کرد بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح اقدام به تغییر کاربری اراضی خود نکنند.

دیگر خبرها

  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود