Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@00:21:27 GMT

بامدادی///طرح‌هایی که گوزن‌ها را به دردسر می‌اندازد!

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۷۸۹۱

بامدادی///طرح‌هایی که گوزن‌ها را به دردسر می‌اندازد!

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری گفت: اجرای طرح جنگلداری دلیل تخریب زیستگاه گوزن‌ها است.

رضا قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سه گونه گوزن از نوع قرمز یا مرال در پناهگاه سمسکنده، گوزن زرد در دشت ناز و گوزن شوکا در حیات وحش و طبیعت به زندگی خود ادامه می‌دهند، اظهار کرد: طرح‌های جنگلداری مهم‌ترین دلایل از بین رفتن زیستگاه گوزن‌ها است و جاده سازی در طرح‌های جنگلداری باعث دسترسی آسان‌تر شکارچی‌ها به وسط جنگل و تخریب زیستگاه گوزن‌ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: محیط زیست با انتخاب چند نقطه و نگهداری گوزن‌های درخطر انقراض و تکثیرشان سعی در اضافه کردن این گونه گوزن‌ها دارد و به نوعی با حفاظت از این خزانه ژنتیکی به حفظ محیط زیست کمکی کند که به سرنوشت حیواناتی چون شیر و ببر دچار نشوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری با اشاره اینکه گوزن‌ها در حالت طبیعی از جنگل‌های آستارا تا جنگل گلستان در این مسیرها زندگی می‌کنند، خاطر نشان کرد: خطر انقراض گوزن‌های مرال با توجه به تعداد کم و اهمیت شأن باعث شد تا این گونه را در پناهگاه نگهداری و تکثیر انجام شود.

وی گفت: گوزن‌های زرد که در پناهگاه دشت ناز نگه داری می‌شود به طور کامل در طبیعت از بین رفته و فقط به صورت دستی در این مراکز نگهداری و تکثیر انجام می‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه تعداد ۲۲ رأس گوزن مرال در پناهگاه سمسکنده وجود دارد، افزود: برای نخستین بار در سال‌های ۸۶ الی ۸۸ تعدادی از گوزن‌ها را از قرق در استان گلستان و تعدادی هم از قزوین به این مرکز انتقال داده شد و همچنین یک گوساله که به صورت طبیعی در حیات وحش مادر خود را از دست داده بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری ادامه داد: در طی این مدت نگهداری و تکثیر انجام شد که در حال حاضر ۱۹ رأس گوزن و ۳ گوساله تازه به دنیا آمده در این مرکز وجود دارد.

وی با بیان اینکه حیات وحش سمسکنده بیش از هزار هکتار است، یادآور شد: گوزن‌های قرمز در فضایی به وسعت ۴ الی ۶ هکتار به صورت فنس کشی نگهداری می‌شود که در زمان زایمان برای کنترل و نظارت و پایش بهتر و بیشتر به فضای محدودتری انتقال می‌دهیم.

قاسمی با اشاره به اینکه تغذیه گوزن‌های قرمز که شامل یونجه، جو و مکمل‌های غذایی است توسط دکتر دامپزشک تجویز می‌شود و به صورت دستی با کمک محیط‌بانان به گوزن‌ها می‌دهیم، بیان کرد: مشکلات فراوانی در تأمین اعتبار برای تغذیه این گروه‌ها وجود دارد که موافقت استانداری و یا سازمان محیط زیست برای اعتبار حیات وحش را می‌طلبد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری خاطرنشان کرد: شکار بی رویه، ازدیاد تفنگ‌های غیر مجاز و همچنین طرح‌های جنگلداری از جمله دلایلی است که به انقراض گوزن‌ها کمک می‌کند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گوزن زرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۷۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند

داود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: خوشبختانه شرایط در منطقه برای زاد و ولد این گونه حیوانی مناسب است که باعث شده این اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در استان در پارک ملی کرخه متولد شوند.

او ادامه داد: برنامه حفاظت از گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به طور شبانه روزی در زیستگاه‌های طبیعی این گونه در حال انجام است.

میر شکار ادامه داد: بعد از بیماری میاز که در سال ۱۳۹۳ باعث تلف شدن تعداد زیادی از گوزن‌های پارک ملی کرخه شد این اداره کل با بر نامه‌های پایشی و رصد شبانه روزی زیستگاه را برای احیای مجدد این گونه آماده کرده و برنامه‌های خاص حفاظتی و کنترل بیماری در این پارک انجام می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: هدف این اداره کل علاوه بر تکثیر در محیط‌های کنترلی، تکثیر بصورت آزاد در محیط‌های طبیعی بوده و به همین منظور در سایت تکثیر از ۵ رأس در سال ۱۳۹۸به ۱۲ در سال ۱۴۰۲ راس رسید است که نشان از پویایی و موفقیت این سایت و مدیریت مطلوب منطقه می‌باشد وی پیشبنی کرد که در سال جاری ۳ تا ۴ گوساله به این جمعیت اضافه شود.

گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama mesopotamica» شناخته می‌شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که در حال حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

زیستگاه اصلی این گونه حیوانی در جنگل‌های دز و کرخه استان خوزستان است و در طول سال‌های اخیر مناطقی هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شد. جزیره اشک ارومیه، دشت ناز ساری از جمله این مناطق هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم