پایینآمدن کیفیت سریالها تقصیر مدیران تلویزیون است/نمیدانم تلویزیون پول خود را هزینه چه چیزی میکند/ مسئله خودی و ناخودی باید تمام شود
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۹۵۸۶
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری عوامل مجموعه تلویزیونی دلدار با حضور نوید محمودی تهیهکننده، آزیتا ایرایی نویسنده، نیما رییسی، علیرضا آرام، بهزاد فراهانی، سوگل خلیف، مهران نائل، حسام محمودی و شادی مختاری (بازیگران) در سالن اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما برگزار شد.
نوید محمودی تهیه کننده ابتدای این نشست گفت: یکی از مهمترین چیزهایی که در کار هنری شما مهم است این بوده که ببینید مخاطبان با کار شما چه برخوردی میکند چراکه دلیل ساخت شدن سریال در تلویزیون یا هر مدیوم دیگری تماشا شدن توسط مردم است و ما بهزعم نظرسنجی سازمان صداوسیما بین سریال ماهرمضان از طیف بیننده دوم شدهایم که برای ما خیلی جذاب و با اهمیت است چراکه سریال شبکه سه که در بین سریالها اول شده دلیلهای متفاوتی دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همچنین بهزاد فراهانی نیز در این نشست گفت: در این جمع من قدیمیترین کارمند صداوسیما هستم و به همان اندازه از آن دلخورم. میدان کار در تلویزیون کمی تضعیف شده و وقتی کاری به روابط مردم میپردازد، مردم همان را میبینند. دلدار از همین مدل بوده و متاسفانه این مدل کارها در تلویزیون کم بوده و سطح سریالها پایین آمده است. مسئله خودی و ناخودی باید تمام شود و درامنویسان خوب از خانه خود بیرون بیایند و به نوشتن کارهای تازه بیایند.
وی در ادامه به بیان یک خاطره از زمان پخش سریال پرداخت و گفت: زمانی که من در سریال هنوز رضایت نداده بودم که آرش بیرون بیاید از لرستان با من تماسی گرفته شد که خیلی از آن لذت بردم. فردی گفت حاجقاسم اگر آرش را نبخشید با یک برنو دست دوم به تهران میآیم و حسابتان را خواهیم رسید. به نوعی این موضوع برایم خیلی جذاب بوده و از اینکه سریال دیده میشود لذت زیادی بردم.
آزیتا ایرایی هم در ادامه این نشست گفت: نگارش فیلمنامه این اثر 8 تا 9 ماه زمان برده و این کار یکی از بهترین تجربههای کاری من به شمار میرود چراکه خیلی کم پیش میآید نویسنده یک سریال 90 درصد از متن اجرا شده راضی باشد. این یک محبت بزرگ است که در این کار برای من اتفاق افتاده است.
نوید محمودی در ادامه درباره اعمالنظرهایی که در تلویزیون به سریالها میشود توضیح داد: باور کنید هیچ اعمال نظری برای این سریال و تجربه قبلی من در تلویزیون به ما نشده است. متاسفانه یک فضایی وجود دارد که تلویزیون میگوید این را حذف و این را اضافه کنید که برای ما وجود نداشت. مدیران تلویزیون نیز جزئی از این جامعه هستند ولی محدودیتهایی وجود دارد که با توجه به مدیوم این رسانه قابل پذیرش است.
وی در ادامه درباره نقدهایی که در رسانهها به سریال دلدار شده اظهار داشت: نقد باید منصفانه باشد و اگر ما بدیهای یک اثر را میبینیم باید نکات مثبت آن را ذکر کنیم. این مدت سه نقد از خبرگزاری مهر خواندم که بدترین نقدهای زندگیام بوده که ذهنیت این نقدها این بود که ما سریالهای تلویزیون را بزنیم. اینکه فدراسیون فوتبال نمیتواند با آلمان بازی کند یعنی تحریم هستیم. وقتی شما نیمه خالی لیوان را میبینید یعنی زدن و وقتی سریالی را از تلویزیون میبینیم و مردم آن را دوست دارند باید به آن پرداخت ولی وقتی فقط نقاط منفی گفته میشود نمیتوان آن را پذیرفت.
این تهیه کننده در ادامه بیان کرد: تلویزیون مدیوم حساسی بوده و خیلی از موارد را نباید در آن پرداخت. به عنوان مثال اگر به کودکی تجاوز میشود تلویزیون نباید خیلی به آن بپردازد چون قبح یکسری موارد به این صورت ریخته میشود. باید در تلویزیون یکسری موارد را رعایت کرد. خشونتهایی که در سینما نشان میدهیم را نمیتوان در تلویزیون نشان داد. برای اینکه تلویزیون در خانه بوده و متعلق به همه افراد خانه است و هنوز هم این فرهنگ وجود ندارد که بچه در ایران ساعت 8 شب بخواند و سریال فقط برای بزرگسالان ساخته شود.
محمودی همچنین درباره انتخاب بازیگران این سریال نیز بیان کرد: من و برادرم در انتخاب بازیگران به این مورد که چه کسی طرفدار زیادی دارد توجه نمیکنیم و سعی میکنیم همیشه بهترینها را انتخاب کنیم.
وی همچنین درباره نشان دادن روابط دختر و پسرها در سریال دلدار نیز توضیح داد: ما در جامعهای زندگی میکنیم که شاید خیلی چیزهایی که در تلویزیون میبینیم در جامعه نیست. ما سعی کردیم اگر روابط دختر و پسرها را نشان میدهیم و اگر این اتفاق میافتد دختر سریع میآید به مادرش میگوید. به نوعی سعی داشتیم به مخاطب بگوییم این موضوعات را با خانوادهات در میان بگذار تا بتوانیم بهتر آن را به ثمر برسانیم.
همچنین بهزاد فراهانی در ادامه این نشست گفت: حد فاصل هزار دستان علی حاتمی و سریالهای امروز تلویزیون بسیار است و من نمیدانم تلویزیون پولها را هزینه چه چیزی میکند. نقش اصلی این اتفاق برگردن مدیران تلویزیون است ولی این به معنای رد کردن سریال تلویزیون نیست. امروز یک بوته کاهو 17 هزار تومان هزینه دارد و هزینه تهیه در تلویزیون بسیار بالاست . دستمزد نوید محمدزاده یکمیلیارد و دویست میلیون تومان است و دستمزد من که با بزرگی آقای محمودی همراه بوده 20 میلیون تومان است. این تضادی است که تقصیر ما عملههای هنر نیست. عدهای به تلویزیون میگویند رسانه ملی ولی من رسانه ملی را قبول ندارم چراکه این رسانه ملی در خیلی موارد خوب هزینه میکند و در خیلی جاها نه .
نوید محمودی در ادامه بیان کرد: همه جای دنیا سریالهای شبانه تلویزیون با هزینه کمتری ساخته میشود. سریالهایی هم وجود دارد که برای آنها هزینه بیشتری در نظر گرفته شده که تلویزیون ما نیز همینطور است.
وی متذکر شد: ما در این سریال خیلی سعی کردیم به بحث گفت و گو توجه کنیم. خواستیم به مردم بگوییم با هم حرف بزنید چراکه خیلی از مسایل با گفتوگو حل خواهد شد. خیلی از دلایل درگیریها در جامعه ما این است که مسوولان با هم حرف نمیزنند و به این صورت این مشکلات به جامعه سرایت میکند. در صورتی که اگر جناحها و گروههای با یکدیگر گفتوگو کنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
نوید محمودی در پایان گفت: تا همین چند سال پیش هر شبکه تلویزیون ما هر روز سریال نداشت ولی امروز این اتفاق افتاده که نشاندهنده رونق گرفتن سریالسازی و کار کردن دوستان است. همین حالا تلویزیون تا سال 99 خود سریال دارد و سریالهایش را برنامهریزی کرده و حتی با ما درباره سریالهایش نیز صحت کرده که انشاءالله سال 1400 همین سالن بنشینیم و درباره آن صحبت کنیم.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: بهزاد فراهانی سریال دلدار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۹۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
پیگیریهای رسانهای درباره سرانجام «پایتخت۷» با دو اتفاق سرزبانها افتاد؛ یکی خبر حذف از کنداکتور آیفیلم سرو صدایی به پا کرد و دیگری خبری از تولید فصل جدید که نه پایتختیها و نه تلویزیونیها آن را تأیید نکردهاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم پیش از آغاز سال 1403 به ساخت فصلهای جدید سریالهای «پایتخت» و «گاندو» اشاره کرد.
او در گفتوگویی با خبرنگار تسنیم به این نکته اشاره کرد: فیلمنامه «گاندو» که فیلمنامهاش مراحل تأیید در داخل صداوسیما انجام میشود انشاءالله در سال جدید وارد مراحل پیشتولید و تولید میشود. اگر مشکلی هم پیش نیاید حتماً سریال «پایتخت» جدید را در 1403 میبینیم.
اما در طول سال گذشته و سالِ جاری، حواشی دست از سرِ «پایتخت» برنداشت. به طوریکه چندی پیش در دیدار هنرمندان با پیمان جبلی، سؤالی که از سیروس مقدم کارگردان این سریال هم پرسیده شد همین بود؛ «پایتخت» چه زمانی ساخته میشود؟ به نوروز 1404 میرسد؟ او هم همچون مدیرانِتلویزیون خیلی صریح و قطعی درباره سرانجام تولید سریال صحبت نکرد و به عبارتِ «تولید سریال در حال پیگیری و مذاکره است» اشاره کرد.
همان نکتهای که بارها مدیران سیمافیلم به آن اشاره کردهاند که روالِ معمول ساخت سریالها خصوصاً مجموعههای چند فصله به همین صورت است. نکتهای که سیدسلیم غفوری قائممقام معاونت سیما به آن اشاره کرد؛ "«پایتخت» در حال گفتوگو هستند طبعاً به طرح و فیلمنامه خوب و جذابی برسند حتماً امسال در دستور کار قرار میگیرد. این روزها دفتر فیلمنامه کارهای جدید در حوزه طنز طراحی میکند."
اما دو خبر بار دیگر «پایتخت» را به صدرِ اخبار آورد. ابتدا خبری بود که مثلِ همیشه از درونِ گمانهزنیها بیرون آمد؛ «پایتخت7» وارد مرحله پیشتولید شده و بازیگران از مردادماه مقابل دوربین خواهند رفت. اول آنکه سارا و نیکا به عنوان دختران نقی معمولی در این سریال حضور نخواهند داشت و ثانیاً سریال برای نوروز 1404 آماده خواهد شد. این نکات هم در رایزنیهای رسانهای آمده است.
اگرچه پیشتر گروه عوامل پایتخت برای پیدا کردن دو دختر دوقلو برای بازی در این سریال، فراخوان اعلام کرده بودند. شاید گمانه حضور نداشتن دختران نقی معمولی (سارا و نیکا) با این فراخوان جدّیتر شده باشد.
البته خبر شروعِ پیشتولید سریال و تولید در مردادماه را نه مدیران تلویزیون و نه عوامل «پایتخت» تأیید نکردهاند. اما در عین حال پیگیری، مذاکره و رسیدن به یک طرح و فیلمنامه درست نکتهای بوده که مدیران سیما و سیمافیلم به آن اشاره داشتهاند.
«موسی» و «پایتخت» امسال ساخته میشوند؟خبر دیگری که برای «پایتخت» در شبکههای اجتماعی، حواشیای ایجاد کرد؛ حذف این سریال از کنداکتور شبکه آیفیلم است. خبری مبنی بر شروع پخش «پژمان» رسانهای شد که بعد از «پایتخت5» این سریال روی آنتن خواهد رفت. پیگیریهای خبرنگار تسنیم نشان میدهد تلویزیون به دنبال پخش فصل ششم «پایتخت» نیست؛ همان فصلی که آغازِ حواشیِ گروه پایتخت با تلویزیون بود و چند قسمت پایانی هم به سختی و با پیگیریهای مداوم ساخته و روی آنتن رفت. اما به هر ترتیب تلویزیون تصمیمی برای پخش این فصل ندارد و بعد از پایان فصل پنجم، سریال «پژمان» را از شبکه آیفیلم پخش خواهد کرد.
فصل ششم سریال پایتخت به جز پخش اولیه خود در نوروز 1399 هیچگاه به شکل کامل بازپخش نداشت و تنها تکرار آن همان خلاصه شش قسمتی بود که شبکه یک در شب نوروز سال 1400 روانه آنتن کرد.
باید دید بالأخره سرانجام ساخت فصل جدید «پایتخت» به دور از این گمانهزنیهای گهگاه به کجا خواهد رسید؟ آیا بنابر پیگیریهای متعدد اهالی رسانه و پاسخِ همیشگی مدیران تلویزیون به پیگیری برای ساخت سریال در 1403، این سریال امسال به تولید خواهد رسید؟ به نوروز 1404 میرسد و یا در زمانی دیگر تولید و پخش خواهد شد؟
انتهای پیام/