Web Analytics Made Easy - Statcounter

خروجی سراسری استان‌ها، ویترین اخبار مهم و ملی ۳۱ سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی است که به صورت روازنه بیش از ۱۰۰ فرآورده شامل خبر، گزارش و میزگرد در آن انتشار می‌یابد و چکیده مهم‌ترین آنها هر روز برای آگاهی و بهره برداری مخاطبان ارائه می‌شود.

* توجه به سیاست عدالت جنسیتی در برنامه ریزی روستایی

چکیده اخبار امروز را با خبری از حوزه زنان از قول معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری آغاز می‌کنیم که وی در نشست مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری‌های کشور گفت: انتظار می‌رود در برنامه ریزی های حوزه روستایی عدالت جنسیتی مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معصومه ابتکار افزود: چنانکه در ماده ۱۰۱ قانون برنامه توسعه کشور موضوع عدالت جنسیتی پیش‌بینی شده و تمامی مدیران باید بر حسب دستور و ابلاغ رئیس جمهور برای تحقق آن اقدام کنند و دستور رئیس جمهور برای به کارگیری زنان در ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی هم در همین راستا است.

*کاهش ۲.۲ درصدی نرخ بیکاری روستاها

در همین نشست محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری هم با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲.۲ درصد نرخ بیکاری کاهش یافت، گفت: نرخ اشتغال در روستاها ۲۵ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد داشته است. به گفته وی، هفت هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی روستاییان اعتبار هزینه شده است.

*رشد ۲۲۰ درصدی سرانه روستاییان در این دولت

رشد ۲۲۰ درصدی سرانه روستاییان در این دولت هم خبری دیگر از این نشست است که به نقل از سعید رضا جندقیان، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اعلام شده و گفته است: سرانه‌های روستایی در دولت تدبیر و امید از ۷۰ هزار تومان سال ۹۲ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته که رشدی ۲۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

*افزایش وسعت خطوط مترو تهران به ۵۰۰ کیلومتر

از دیگر اخباری که طی این مدت بر روی خروجی اخبار استان‌های ایرنا منتشر شده مطلبی است از قول محمد اسلامی، وزیر راه و شهر سازی که در جریان بازدید از نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی در تهران عنوان کرده و با بیان اینکه وضعیت پیشرفت‌های مترو در سال‌های اخیر قابل‌توجه بوده، گفته است: به دلیل اهمیت و ضرورتی که توسعه شبکه حمل و نقل ریلی دارد، امید است، مترو پایتخت هرچه سریع‌تر به هدف‌گذاری ۵۰۰ کیلومتر دست یابد.

*ظرفیت مؤسسه رازی برای تولید ۷۵ درصد واکسن طیور کشور

دکتر علی اسحاقی، رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی هم در کرج گفته است که امروز حدود ۷۰ درصد ظرفیت بازار واکسن طیور کشور دست خارجی‌ها بوده و این واکسن‌ها به کشور وارد می‌شود و در شرایطی که مؤسسه رازی ظرفیت تولید ۷۵ درصد این واکسن‌ها را دارد و در این راستا آماده همکاری با بخش خصوصی است فقط حدود ۲۳ درصد واکسن طیور کشور در این مؤسسه تولید می‌شود.

* لغوعوارض صادراتی خرما

از دیگر اخبار اقتصادی ۲۴ ساعت گذشته که بر روی خروجی استان‌های ایرنا قرار گرفته «لغو عوارض صادرات خرما» است که در عرض کمتر از ۱۴ روز از زمان وضع این عوارض از مرکز بوشهر به نقل از دبیر میز ملی خرما اعلام شده و طی آن قاسم محمد زاده گفته است که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی اعضای این میز، این عوارض از سوی ستاد تنظیم بازار لغو شد.

سالانه یک میلیون تن خرما در کشور تولید می‌شود که از این میزان بیش از ۱۷۰ هزار تن سهم استان بوشهر است.

*خسارت سیل به ۱۲۰۰ کارگاه صنایع دستی کشور

اما هنوز اخبار خسارات سیل تمام نشده وهمچنان بعد از گذشت بیش از دو ماه از این پدیده طبیعی و تبعات گسترده آن بر ابعاد مختلف زندگی مردمان استان‌های مختلف، فرهاد فلاح، مدیرکل آموزش و حمایت از تولید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از خسارت و آسیب یک هزار و ۲۰۰ کارگاه صنایع دستی به دلیل وقوع سیل در کشور خبر داده و گفته است که در این راستا امسال طرح ویژه و اضطراری برای احیای کارگاه‌های سیل زده در نظر گرفته شده است.

*توقف سطح بندی دانشگاه‌ها

اما در حوزه دانشگاهی، محمدرضا نیستانی معاون مرکز نظارت، ارزیابی و تنظیم کیفیت وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سفر به شیراز اعلام کرد: وزارت علوم: بحث سطح بندی دانشگاه‌ها را متوقف کرده‌ایم زیرا در میدان عمل متوجه شده‌ایم ادامه این موضوع خطرناک است و متوجه فلسفه ارزیابی نیستیم و همانگونه که اگر در کلاسی دانش‌آموزان را سطح‌بندی کنیم دچار مشکل خواهیم شد، اگر دانشگاه‌ها را نیز سطح‌بندی کنیم با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم.

*نصف شدن تبخیر آب دریاچه ارومیه

بعد از بارش‌های اخیر و احیای نسبی دریاچه ارومیه که خبری بسیار خوشحال کننده برای بسیاری بود، همچنان خبرها از وضعیت رو به بهبود این دریاچه به اشکال مختلف در سطح رسانه‌ای مخابره می‌شود و امروز فرهاد سرخوش رئیس دفتر استانی ستاد احیا دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه دریاچه یک حوضه آبی بسته است، گفت: تبخیر آب دریاچه در فصل گرما طبیعی است اما طی سال جاری روند کاهش آب بر اثر تبخیر، نصف سال‌های گذشته برآورد می‌شود و هم اکنون از چهار رودخانه زرینه رود، نازلو، باراندوز و گدار در مجموع ۱۴۰ مترمکعب بر ثانیه آب به دریاچه ارومیه وارد می‌شود، بیان کرد: ورود این میزان آب در فصل گرما نقش بسزایی در جلوگیری از کاهش تراز دریاچه در این ایام دارد.

* «هادی حق شناس» استاندار گلستان شد

در حوزه سیاسی هم خبری منتشر شده مبنی بر اینکه هیأت دولت در جلسه صبح امروز (چهارشنبه) ۲۲ خرداد ماه ۹۸، هادی حق شناس را به عنوان استاندار گلستان منصوب کرد حق شناس به عنوان سومین استاندار دولت یازدهم و دوازدهم در استان گلستان معرفی شده است.

بعد از عزل سیدمناف هاشمی از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در حادثه سیل گلستان در اوایل فروردین امسال، میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با حفظ سمت به عنوان سرپرست استانداری گلستان معرفی شده بود.

* رسیدگی به تخلف مالی اعضای شوراها با قوه قضائیه است

مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها هم گفته است: رسیدگی به تخلفات اعضای شوراهای اسلامی در حوزه مأموریتی آنان با هیأت‌های حل اختلاف و به غیر از حوزه مأموریتی آنان از جمله مسائل مالی برعهده قوه قضائیه است.

*از کار مردانه کودکان تا گنج مدفون زیر آوار کپی پیست و شلیک به قلب هنر پایتخت

در ادامه مروری بر گزیده اخبار و مطالب، نگاهی داریم به برخی از عناوین گزارش‌های منتشر شده بر روی خروجی اخباراستان های ایرنا در ۲۴ ساعت گذشته؛ کودکانی که مردانه کار می‌کنند، آوار کپی پیست بر سر تولید محتوا، شلیک به قلب هنر پایتخت و نیز درختانی که بوی زندگی می‌دهند، از جمله عناوین گزارش های منتشر شده روی خروجی اخبار استانها است.

*کودکانی که مردانه کار می‌کنند

مرکز چهارمحال و بختیاری همزمان با ۱۲ ژوئن مصادف با ۲۲ خرداد ماه که از سوی سازمان بین المللی کار به عنوان روز جهانی مبارزه با " کار کودکان" اعلام شده، گزارشی از کارکودکان و وضعیت و مسائل و تبعات آن ارائه داده است.

*تکاپوی زلزله زدگان برای ادامه بازسازی مناطق آسیب دیده

کرمانشاه هم گزارشی از مردم مناطق زلزله زده این استان داده و در آن عنوان کرده است: با گذشت ۱۹ ماه از زلزله ۷.۳ ریشتری آبان ماه در غرب کرمانشاه، بسیاری از واحدهای مسکونی ساخته شده و برخی واحدها نیز همچنان نیمه کاره هستند؛ تکاپو در مناطق زلزله زده برای ادامه بازسازی‌ها ادامه دارد و زلزله زدگان با تلاش و جدیت مشغول زدودن ویرانی‌ها از چهره این مناطق هستند.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد.

*تولید محتوا، گنج مدفون زیرِ آوار کپی پیست

اما «تولید محتوا، گنج مدفون زیرِ آوار کپی پیست» هم عنوان مطلبی است که استان مرکزی با موضوع کپی پیست کردن در رسانه‌های مجازی و عدم تولید محتوا در این رسانه‌ها و مسائل و چالش‌های این موضوع پرداخته است.

*زخم‌های شلیک به قلب هنر پایتخت

«زخم های شلیک به قلب هنر پایتخت» هم گزارشی از بازتاب‌های مربوط به حادثه تیراندازی در محوطه تئاتر شهر تهران است که طی دو روز گذشته رخ داد.

*سیاست یک بام و دو هوای اجرای تئاتر در مشهد

اما مرکز خراسان رضوی هم گزارشی از اجراهای تئاتردر مشهد که از جمله قطب‌های تئاتر کشور می‌باشد منتشرکرده با این مطلع که "این روزها شواهدی در دست است که سیاستگذاری در حوزه اجرای تئاتر در فضای عمومی شهر مشهد دستخوش تغییراتی شده و یا اگر هم تغییر نکرده متولیان فرهنگی در این شهر هر یک ساز خود را می‌زنند و شهروندان مشهدی مدتی است که شاهد اجرای برنامه مترو – تئاتر در ایستگاه شریعتی قطار شهری این شهر هستند که گویا مخاطب زیادی را به خود جذب کرده و برنامه‌ای مؤثر برای نشاط آفرینی و تا حدی کمک به اقتصاد هنر به نظر می‌رسد.

*درختانی که بوی زندگی می‌دهند

«درختانی که بوی زندگی می‌دهند» هم عنوان گزارشی از مرکز کرمان است که به حصیربافی و تولید صنایع دستی مرغوب حصیری از درختی کوچک به نام "داز" توسط زنان شهرستان قلعه گنج که زمانی از محروم‌ترین نقاط کشور بود، پرداخته است.

* گلابگیری کاشان، فرصتی برای غرق شدن در عطر بهار

سنت کهن گلابگیری کاشان که سالهاست تبدیل به جاذبه‌ای گردشگری با شهرتی بین المللی برای این خطه در فصل بهار شده هم دستمایه گزارشی از مرکز اصفهان است تا فضای لطیف و اذت استشمام عطر دل انگیز گلهای محمدی و بوی بهشتی گلاب را برای خوانندگان تداعی کند.


*استقبال روز افزون مصرف کنندگان از چای ایرانی

شهر چای ایران؛ لاهیجان هم که اینک چیدن بهاره برگ سبز و فرایند عمل آوری چای خشک از مزرعه تا کارخانه را به اتمام رسانده و این محصول داخلی و با کیفیت را وارد بازار کرده گزارشی از این محصول که از نظر کیفیت و طبیعی بودن، جایگاه بالاتری در مقایسه با نمونه‌های خارجی دارد و هر سال نسبت به سال قبل، مشتریان آن بیشتر می‌شوند بر روی خروجی اخبار استان های ایرنا منتشرکرده است.

*******************************************

این مطالب گزیده‌ای از اخبار ۲۴ ساعت گذشته ایرنا در حوزه استان هاست که هر روز در قالب بسته خبری منتشر می‌شود.

**۱۹۰۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معصومه ابتکار دانشگاه خسارت سیل دریاچه ارومیه استاندار هیات دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۹۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/خودروهای تولیدی کجا هستند؟

آمار نشان می‌دهد با وجود روند نسبتا مناسب تولید، خودروسازان فروش رسمی را به شکل عجیبی متوقف کرده‌اند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، طی ماه‌های اخیر خودروسازان دولتی لاتاری جدیدی برگزار نکرده‌اند. این عدم عرضه و ثبت‌نام جدید درحالی است که طی سال گذشته فقط دو خودروساز دولتی بیش از یک‌میلیون دستگاه خودرو تولید کرده و همین مقدار نیز ادعا کرده‌اند به فروش رسانده‌اند. اینکه چرا خودروسازان دولتی طی چندین ماه اخیر عرضه جدیدی نداشته‌اند، جای تامل دارد. آنطور که معاون وزیر صمت می‌گوید مسئولان سابق وزارت صمت در دو عرضه اواخر اسفند 1401 و اردیبهشت و خرداد 1402 همه تولیدات خودروسازان را پیش‌پیش به فروش رسانده‌اند. این موضوع درحالی مطرح می‌شود که در اواسط دی‌ماه 1402 تصویر طرحی با تصویب و امضای مسئولان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان رونمایی شد که براساس آن قرار بود «تا پایان سال 1402 هر خودروساز (ایران‌خودرو و سایپا) 60 هزار دستگاه خودرو (جمعا 120 هزار دستگاه) با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند.» در همان زمان دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگویی با مدعی شد معاون اول رئیس‌جمهور با این موضوع موافقت کرده اما پس از آن حواشی زیادی ایجاد شد و کار به تکذیبیه‌های متوالی رسید. ایران‌خودرو اعلام کرد درخواست فروش تعدادی از محصولات خود به قیمت حاشیه بازار را داده اما با آن موافقت نشده است. دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور نیز نقش مخبر را تکذیب کرد و سخنگوی شورای رقابت هرگونه افزایش قیمت را رد کرد. این اتفاق از یک‌طرف قیمت خودرو را در بازار افزایش داد و از سوی دیگر خودرویی به‌دست مردم نرسید. گفته می‌شود این عرضه 120 هزار دستگاه ظاهرا قرار بوده برای جبران بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان صورت گیرد و خودروسازان نیز درکنار تعهدات دیگر بتوانند این 120 هزار دستگاه را از محل افزایش تولید جبران کنند.

تولید یک میلیون دستگاه در سایپا و ایران‌خودرو
بررسی وضعیت تولید دو خودروساز بزرگ کشور طی سال 1402 نشان می‌دهد مجموع تولید ایران‌خودرو و گروه سایپا طی سال 1402 حدود یک میلیون و 37 هزار دستگاه بوده که رشد نزدیک به 1.5 درصدی نسبت به سال 1401 با یک میلیون و 23 هزار دستگاه داشته است. طبق این داده‌ها، حجم تولید گروه سایپا نزدیک به 481 هزار دستگاه، با افزایش 7500 دستگاه نسبت به سال 1401 بوده و در گروه ایران‌خودرو نیز حجم تولید 556 هزار و 402 دستگاه بوده که رشد 6400 دستگاهی نسبت به سال 1401 داشته است. درخصوص فروش نیز، گروه ایرن‌خودرو طی سال 1402 نزدیک به 538 هزار دستگاه فروش داشته که کاهش 69 هزار و 500 دستگاهی نسبت به سال 1401 داشته است. گرچه تعداد فروش گروه سایپا مشخص نیست، اما در شرکت مادر سایپا (شرکت اصلی) تعداد فروش طی سال گذشته حدود 315 هزار دستگاه بوده که کاهش 44 هزار دستگاهی (12 درصدی) نسبت به سال 1401 داشته است. درمجموع، تولید و فروش دو خودروساز بزرگ کشور طی سال 1402 مطابق با اهداف ترسیم شده وزیر سابق صمت که مدام از تولید 1.5 میلیون دستگاهی خودرو در کشور سخن می‌گفت، رخ نداده است و مجموع تولید خودروسازان دولتی و خصوصی کمتر از رقم مذکور بوده و می‌توان گفت آن تحولی که در بازار خودرو از آن نام برده می‌شد، طی سال 1402 رخ نداده است. با این حال، اگر منصفانه قضاوت کنیم با وضعیت زیانی که خودروسازان دولتی دارند، شاید این مقدار تولید نیز نرمال باشد.

تا انتهای 1403 ثبت‌نام نداریم!
آنطور که در آمارها قابل مشاهده است، تولید و فروش دو خودروساز بزرگ کشور در سال 1402 و یک ماهه نخست امسال اگر هم به اهداف اولیه که تولید 1.5 میلیون خودرو طی‌ یک‌سال بوده، نرسیده اما در گروه ایران‌خودرو تولیدات گروه طی سال 1402 حدود 556 هزار و 402 دستگاه و در گروه سایپا نیز این تعداد حدود 418 هزار دستگاه بوده است. براین اساس، در گروه ایران‌خودرو تولید طی سال گذشته 6400 دستگاه و در گروه سایپا نیز تولید 7500 دستگاه افزایش داشته است. در بهار 1403 نیز دو خودروساز بیش از 46 هزار دستگاه تولید داشته‌اند. با همه این اوصاف، طی چند ماه اخیر تنها خبری که درخصوص فروش و عرضه دو خودروساز بوده، عمدتا اخباری از جنس عدم ایفای تعهد خودروسازان و بعضا نارضایتی مشتریان از تحویل به‌موقع خودروها بوده است. اینکه چرا عرضه خودرو و ثبت‌نام‌ها طی چندین ماه اخیر متوقف شده، چندین فرض برای آن قابل تصور است.

فرض اول اینکه خودروسازان بخشی از تولید را احتکار می‌کنند. این موضوع از آمارهای فروش خودروسازان قابل برداشت نیست و به نظر نمی‌رسد خودروسازان پارکینگ کافی برای احتکار حجم بالایی از خودروها را داشته باشند. آمارهای دو خودروساز نیز نشان می‌دهد شرکت سایپا (فقط شرکت مادر) طی سال 1401 تعداد 359 هزار دستگاه و در سال 1402 نیز 315 هزار دستگاه فروش داشته است. البته سایپا در توضیح این کاهش عرضه می‌گوید دلیل آن، حجم بالای تکمیل خودروهای ناقص در سال 1401 بوده است. در گروه ایران‌خودرو نیز طی سال 1402 نزدیک به 538 هزار دستگاه عرضه انجام شده که کاهش 69 هزار دستگاه نسبت به عرضه 607 هزار دستگاه سال 1401 وجود دارد. به احتمال زیاد این کاهش نیز با تکمیل خودروهای ناقص طی سال 1401 مرتبط باشد.

فرضیه دوم از عدم ثبت‌نام و عرضه خودرو در ماه‌های اخیر، می‌تواند با عرضه خارج از سامانه یکپارچه مرتبط باشد. به عبارتی، خودروسازان بخواهند با فروش خودرو در خارج از این سامانه، خودرو را به قیمت بازار بفروشند و این خودروها در نمایندگی‌ها یا شیوه‌های غیررسمی دیگر عرضه شود. «فرهیختگان» اطلاعات کافی از این اتفاق در دسترس ندارد و نمی‌توان به‌طور قطع در این خصوص سخن گفت.

اما فرضیه سوم از عدم عرضه و ثبت‌نام خودرو توسط دو خودروساز دولتی طی ماه‌های اخیر می‌تواند ناشی از تعهدات گسترده‌ای باشد که مسئولان سابق وزارت صمت با شگردهای عجیب‌وغریب آن را به مردم تحمیل کرده‌اند. به عبارتی، آنچه در دو مرحله اول و دوم در اسفندماه 1401 و اردیبهشت و خردادماه 1402 با عنوان عرضه گسترده خودرو از سوی مسئولان سابق وزارت صمت اعلام شد، باعث شده خودروسازان برای دو سال، پیش‌پیش محصول فروخته باشند و تعهد آنها همچنان ایفا نشده و خودرویی برای عرضه جدید ندارند. این فرضیه سوم موضوعی است که 24 آبان 1402 منوچهر منطقی، معاون حمل‌ونقل وزیر صمت از آن رونمایی کرد. گرچه از وضعیت عرضه‌های سال 1401 و 1402 مشخص بود این اتفاق رخ خواهد داد، اما مسئولان وزارت صمت در آن مقطع وعده رشد عجیب‌وغریب تولید را می‌دادند و چیزی از این روزها به مردم نمی‌گفتند. حالا منوچهر منطقی می‌گوید عرضه بعدی ایران‌خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه منوط به کوتاه‌شدن صف نوبت‌دهی تحویل خودرو و تحویل به متقاضیان ثبت‌نام‌کننده است؛ چراکه هر دو خودروساز بزرگ محصولات‌شان را تا پایان 1403 در سامانه یکپارچه برای فروش، نوبت‌دهی کرده‌اند و برای اینکه این نوبت‌دهی را تمدید کنند باید به این نوبت‌ها پاسخ دهند و ظرفیت آینده را محاسبه کنند و بر مبنای آن عرضه بالا داشته باشند. معاون وزیر صمت در پاسخ به این سوال که مرحله بعدی عرضه یکپارچه خودرو چه زمانی است؟ می‌گوید: «با توجه به ظرفیت‌های موجود خودروسازان اگر الان عرضه خودرو برای مرحله بعد صورت گیرد، تعداد بیشتری در نوبت تحویل قرار می‌گیرند و به عبارتی صف طولانی‌تری تشکیل می‌شود و ممکن است نوبت‌های تحویل به زمان دورتری موکول شود.»

شاهکار وزارت صمت
10 اسفند 1401 امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت از عرضه بیش از 500 هزار دستگاه خودروی داخلی از اواخر اسفندماه 1401 در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خبر داد. امید قالیباف افزود: «همه خودروسازان داخلی ازجمله ایران‌خودرو، سایپا و خودروسازان بخش خصوصی به‌جز گروه بهمن در این طرح حضور خواهند داشت.» قالیباف گفت: «شرایط ثبت‌نام افراد، همان شرایط اعلامی در طرح‌های قبلی است و با ثبت‌نام در این سامانه مطابق وعده وزارت صمت دیگر چیزی به نام قرعه‌کشی نخواهیم داشت.» وی خاطرنشان کرد: «با عرضه سنگین یادشده، همچنین واردات خودرو و واردات از مناطق آزاد، بازار خودرو شرایط خوبی خواهد داشت و انتظار می‌رود به‌تدریج به آرامش برسد.» پس از این ثبت‌نام‌ها، مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها از نیمه دوم اردیبهشت 1402 شروع شد. اولین گام از فرآیند ثبت‌نام برای شرکت در دومین مرحله فروش یکپارچه خودروها که افتتاح حساب وکالتی و واریز وجه بود، از 20 اردیبهشت ماه آغاز شد و متقاضیان به مدت 10 روز (تا 29 اردیبهشت ماه) فرصت داشتند برای تعریف حساب وکالتی به نام سازمان حمایت اقدام کنند. پس از اتمام این مهلت، کار پایش و ارسال اطلاعات متقاضیان از بانک به سامانه آغاز شد. بر این اساس، با ارسال اطلاعات متقاضیان واجد شرایط به سامانه، سایت سامانه از روز چهارشنبه سوم خرداد ماه فعال شد تا مشتریان بتوانند برای انتخاب پنج اولویت خودرویی مورد نظر خود اقدام کنند. آنطور که وزارت صمت گفته، این طرح در سه قالب طرح ویژه متقاضیان عادی، طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اجرایی شده است. در این مرحله از فروش خودروها، 23 محصول از چهار شرکت سایپا، مدیران‌خودرو، کرمان‌موتور و فرداموتورز با قیمت کارخانه‌ای (مصوب شورای رقابت) عرضه شده است. آنطور که مشخص است، در این مرحله از فروش خودروسازان، گروه ایران‌خودرو حضور نداشت. در مرحله اول نیز گروه بهمن حضور نداشت که این عدم حضور در مرحله دوم نیز برای این خودروساز بخش خصوصی تکرار شده است.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آبی پوشان پایتخت به دنبال تثبیت صدرنشینی در تبریز/ نبرد اوسمار و مورایس در ال کلاسیکوی ایران
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • بیانیه ۱۵۰ نفر از نمایندگان در حمایت از دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه در آمریکا و اروپا
  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/خودروهای تولیدی کجا هستند؟
  • تصمیمی برای تفکیک جنسیتی در دانشگاه آزاد اتخاذ نشده است
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه