Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به قانون ممنوعیت به گارگیری عناوین، اصطلاحات و واژه های بیگانه برای اصناف گفت: متاسفانه با وجود ممنوعیت قانونی، در سال ها و ماه های گذشته استفاده از عناوین خارجی بر سر در واحدهای صنفی استان رشد قابل توجهی داشته است.

محمدجواد محرابی عصر چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی قم در مؤسسه علامه طباطبایی افزود: برخی رسانه‌ها به جای ترویج زبان رسمی، اقدام به ترویج تعابیر خارجی و غلط می‌کنند که این موضوع نگرانی فعالان ادبی کشور را در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تضعیف زبان فارسی را موجب تضعیف قدرت نرم کشور دانست و ادامه داد: بر اساس اسناد بالادستی بر اهمیت و حفظ زبان فارسی تاکید شده است به همین دلیل مراقبت از زبان فارسی در حفظ قدرت نرم جمهوری اسلامی بسیار اثرگذار است.

محرابی با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج واژگان غربی گفت: در رسانه‌ها به ویژه صداو سیما برنامه‌هایی پخش می‌شود که دقت نظر لازم برای استفاده نکردن از واژگان بیگانه وجود ندارد و این موجب شده تا بازنگری صدا و سیما نسبت به این موضوع ضروری باشد.

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، افزود: دستگاه‌های اجرایی، قضائی و تمام سازمان‌ها دولتی موظف هستند از به کار بردن کلمات بیگانه در مکاتبات خود اجتناب کنند ضمن اینکه بر اساس قانون درج عناوین خارجی بر کلیه تولیدات داخلی ممنوع است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون منع به کارگیری واژگان غیرمانوس بیگانه، از سال ۱۳۷۵ تمام واحدهای صنفی و تجاری کشور مکلف شده‌اند تا حداکثر ظرف ۲ سال، نسبت به تغییر نام و عناوین بیگانه واحدهای صنفی و تولیدات خود اقدام کنند که تا کنون این موضوع با گذشت سال‌ها محقق نشده است.

محرابی گفت: پلمب واحدهای صنفی متخلف در استفاده از واژگان بیگانه از جمله مواردی است که برای اجرای این قانون پیش بینی شده است.

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، گفت: تخلف از قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی بیگانه در سطح استان رصد و به آنها اخطار و در صورت ضرورت برخی از این واحدها نیز پلمب شده است.

وی مشکلات و حساسیت‌های اقتصادی موجود را موانع برخورد قانونی با واحدهای صنفی متخلف دانست و اظهار داشت: باید پیش از نصب تابلو و در هنگام ارائه مجوز، دقت لازم صورت گیرد تا نامگذاری واحدهای صنفی متناسب با فرهنگ و زبان فارسی باشد.

محرابی تاکید کرد: سامانه سردر اصناف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور ساماندهی وضعیت نام اصناف به صورت آزمایشی راه اندازی شده است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اداره ارشاد قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۰۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند

منصور محبی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام اظهار کرد: این رسانه‌ها که به صورت الکترونیکی و مکتوب فعالیت دارند با دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور رسمی فعالیت خبری خود را آغاز کرده اند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۶ رسانه پایگاه خبری هستند، ادامه داد: مابقی این رسانه‌ها شامل یک ماهنامه، ۲فصلنامه و یک مورد نیز روزنامه است.

به گفته معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، علاوه بر این هم اینک ۳۰ درخواست صدور مجوز برای فعالیت رسانه‌ای ثبت و در نوبت دریافت مجوز است.

محبی تاکید کرد: در حال حاضر ۲۶۰ رسانه دارای مجوز شامل ۶۸ پایگاه خبری، ۳۲ نشریه چاپی، ۴۱ رسانه غیر برخط، نمایندگی ۱۰ خبرگزاری و نمایندگی ۱۰۹ روزنامه سراسری در استان فعالیت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • ضرورت پاسداشت زبان فارسی در انتخاب نام واحد‌های صنفی
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت معصومه حائری
  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند
  • ۲۵۴۳ مورد بازرسی از واحدهای صنفی محلات انجام شد
  • آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود
  • تخلف عرضه خارج از شبکه ۶۶ کیسه آرد خبازی در بیرجند
  • اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد پیشگام در تکریم معلمان
  • لزوم همکاری بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های دانشجویی