روحانی: آمریکا به جای تغییر لحن به دنبال تغییر عمل باشد/آبه: قدردان ایران بخاطر پایبندی به برجام هستیم
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۴۱۶۶۰
رئیس جمهور گفت: علاقمند نیستیم که برجام از بین برود و اقدامات و تصمیماتی هم که گرفته شده بر مبنای بند ۳۶ برجام بوده است لذا امیدواریم دولت آمریکا به جای تغییر لحن به دنبال تغییر عمل باشد.
به گزارش مشرق، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور شامگاه چهارشنبه در نشست مشترک هیأتهای عالیرتبه ایران و ژاپن، با استقبال از حضور نخست وزیر ژاپن و هیأت همراه در تهران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با ژاپن اهمیت زیادی قایل است و امیدواریم این سفر نقطه عطفی در روابط تهران – توکیو باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتر بخوانید:
تقدیر " آبه" از فتوای رهبر انقلاب در خصوص بمب اتم چرا ژاپن، چرا اروپا و دیگران نه؟ ژاپن علاقمند به ادامه خرید نفت از ایران استرئیس جمهور با اشاره به همزمانی سفر نخست وزیر ژاپن به تهران با نودمین سالگرد برقراری روابط مشترک دو کشور و همچنین آغاز فعالیت امپراطور جدید ژاپن، اظهارداشت: ما علاقه مند به روابط عمیق، دوستانه و بلندمدت با ژاپن هستیم. روابط دو کشور از گذشته بسیار مستحکم بوده و در حوزه های سدسازی، محیط زیست و انرژی از جمله پتروشیمی، همکاری های مشترک ماندگاری داشته ایم.
روحانی با بیان اینکه علاقمندیم روابط اقتصادی دو کشور بر مبنای منافع متقابل تداوم و گسترش یابد، از اظهار تمایل نخست وزیر ژاپن برای سرمایه گذاری و مشارکت در طرحهای توسعه ای جنوب و بندر چابهار استقبال کرد و گفت: ایران از همکاری و سرمایهگذاری ژاپن در منطقه چابهار و همچنین منطقه عمومی مکران استقبال میکند و آماده جذب سرمایه گذاری ژاپن است.
وی همچنین تسریع در اجرای توافقات پیشین در حوزه انرژی و امور درمانی را ضروری خواند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برجام اشاره کرد و با بیان اینکه همه کشورها در قبال توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل وظایف مشخصی برعهده دارند، ابراز امیدواری نمود که ژاپن نیز مسئولیتهای خود را در این زمینه اجرایی کند.
روحانی تاکید کرد: تخریب و زیرپا گذاشتن معاهدات بینالمللی قطعاً به نفع هیچکس نخواهد بود.
رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه مسایل منطقهای ما آماده رایزنی و همکاری کامل با ژاپن هستیم، گفت: در مورد بازسازی سوریه و همچنین پایان دادن به بحران یمن و کمک به مردم این کشور در زمینه های بهداشتی، درمانی و تأمین مواد غذایی و همچنین در زمینه مبارزه با تروریسم چه در منطقه و چه دیگر مناطق جهان آماده همکاری هستیم.
روحانی با بیان اینکه اگر اقدامات ایران در زمینه مبارزه با تروریسم نبود، گروههای تروریستی از جمله داعش کل منطقه را در بحران فرو برده بودند، گفت: مسأله امنیت منطقه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و ما قصد تنش و جنگ با هیچ کشوری از جمله آمریکا را نداریم اما اگر مورد تجاوز قرار بگیریم پاسخ ما بسیار کوبنده و پشیمان کننده خواهد بود.
رئیس جمهور با بیان اینکه حساسیت ژاپن نسبت به تولید سلاح هستهای را درک میکنیم، گفت: شما قربانی سلاح هستهای آمریکا و ما هم قربانی سلاح شیمیایی صدام هستیم و بارها تأکید کردهایم که ما به دنبال فناوری صلحآمیز هستهای بوده و دنبال سلاح هستهای نیستیم.
روحانی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کمک به پناهندگان و مهاجرین از جمله اتباع افغانی در ایران، گفت: امروز میلیونها مهاجر از جمله برادران و خواهران افغان در ایران حضور دارند و صدها هزار نفر دانشآموز و دانشجو از اتباع افغانستان به طور رایگان در ایران مشغول تحصیل هستند. ما در پذیرایی از مهاجرین خارجی و مبارزه با مواد مخدر همواره پیشتاز بودهایم اما امروز بخاطر تحریمهای ناعادلانه و فشارهای اقتصادی دچار مشکل هستیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه سالانه حدود ۸ میلیارد دلار برای مهاجرین خارجی و مبارزه با مواد مخدر در ایران هزینه میکنیم، گفت: ادامه این روند به دلیل اعمال تحریمها و فشارهای اقتصادی آمریکا ممکن است برای ما امکانپذیر نباشد.
روحانی ابراز امیدواری کرد همکاریهای دوجانبه ایران و ژاپن در زمینه مهاجرین و مواد مخدر به گونهای باشد که ایران بتواند به فعالیتهای انساندوستانه خود ادامه دهد.
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت روابط پارلمانی دو کشور، گفت: توسعه روابط با ژاپن در همه زمینه ها برای ما با اهمیت است و علاقمند هستیم رفت و آمد مقامهای دولتی و پارلمانی دو کشور افزایش یابد.
روحانی ابراز امیدواری کرد با سفر نخستوزیر ژاپن به تهران که بسیار حائز اهمیت است، شاهد تحرک بسیار خوب در روابط اقتصادی، فرهنگی و همینطور علمی و فناورانه بین دو کشور باشیم.
رئیس جمهور تأکید کرد: نگرانیهایی که در منطقه بوجود آمده مسئولیت اصلی آن برعهده آمریکاست و شروع این تنش با جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران بوده است.
روحانی اظهار داشت: در واقع اگر همه ما به امنیت منطقه و کاهش تنش در منطقه و برقراری صلح و ثبات علاقمند هستیم باید از همانجایی آغاز کنیم که بیثباتی ایجاد شده و آن اعمال تحریمهای اقتصادی علیه ایران است. در صورت پایان این تحریمها شاهد روابط نوینی در منطقه خواهیم بود.
رئیس جمهور با استقبال از آمادگی ژاپن برای ادامه و توسعه روابط اقتصادی و بانکی با ایران و علاقه مندی برای ادامه خرید نفت در صورت آماده شدن شرایط، گفت: امیدوارم مذاکرات بین دو کشور برای سرمایهگذاری ژاپن در مناطق آزاد جنوبی بویژه چابهار هر چه سریعتر به نتیجه برسد.
روحانی با اشاره به موضوعات مطرح شده از سوی نخستوزیر ژاپن در رابطه با ایران و آمریکا، گفت: کلید مسأله در دست واشنگتن است و بیتردید هر زمانی که آمریکاییها فراتر از حرف رفته و عملاً تحریمهای غیرقانونی علیه ایران را رفع کنند، شرایط متفاوت خواهد شد.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: با اقداماتی که دولت آمریکا نسبت به ایران انجام داده و با اعمال فشارهای اقتصادی ظالمانه، مردم ایران عصبانی هستند، امیدوارم آمریکاییها متوجه باشند اگر جنگ با یک دولت یا یک ارتش امکان پیروزی داشته باشد، جنگ با یک ملت حتماً محکوم به شکست است.
روحانی همچنین با ابراز خوشحالی و رضایت از حمایتهای ژاپن از برجام، تأکید کرد: علاقمند نیستیم که برجام از بین برود و اقدامات و تصمیماتی هم که گرفته شده بر مبنای بند ۳۶ برجام بوده است و امیدواریم دولت آمریکا به جای تغییر لحن به دنبال تغییر عمل باشد.
رئیس جمهور در پایان تأکید کرد: بسیار خوشحالم که هدف شما صلح و آرامش و رفع تنش است و در هر دو سفری که به تهران داشتهاید با هدف صلح و امنیت منطقه بوده است و امیدوارم در این هدف موفق باشید.
"آبه شینزو" نخست وزیر ژاپن نیز در این نشست با ابراز خوشحالی از سفر به تهران برای دومین بار، گفت: امسال نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور است و برای من افتخارآمیز است که در این تاریخ بعد از ۴۱ سال به عنوان نخستوزیر به ایران سفر میکنم.
نخست وزیر ژاپن با اشاره به سفرش به تهران در سال ۱۳۶۲ به عنوان مشاور پدر خود که وزیر خارجه وقت ژاپن بوده است، گفت: آن سفر هم با هدف برقراری صلح و ثبات در منطقه انجام شد.
وی با اشاره به اینکه ژاپن و ایران روابط دیرینه و دوستانهای دارند، گفت: ژاپن به عنوان دوست ایران از هر گونه افزایش تنش در منطقه، نگران است.
آبه شینزو با قدردانی از ایران بخاطر پایبندی به برجام و همچنین انجام تعهدات خود به آژانس بینالمللی انرژی اتمی، تأکید کرد: ژاپن برجام را بخاطر اینکه به برقراری صلح و ثبات در منطقه کمک میکند، همیشه تأیید کرده و از آن حمایت میکند.
وی ایران را کشور بزرگی در منطقه عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش بزرگی برای تحقق صلح و ثبات در منطقه ایفا میکند و از اهمیت بالایی برخوردار است.
نخست وزیر ژاپن با اشاره به رفت و آمدهای متعدد مقامات دو کشور از جمله سفر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به ژاپن در ماه فوریه و همچنین سفر ظریف وزیر امور خارجه به این کشور در ماه می، تأکید کرد: قصد داریم برغم وجود شرایط سخت در منطقه روابط دیرینه ژاپن و ایران را به صورت عملی حفظ کرده و گسترش دهیم.
شینزو همکاری در زمینههای پزشکی، محیط زیست، مدیریت بحران، دورههای آموزشی، درمانی و پزشکی، کمک به توسعه منطقه چابهار، همکاری در زمینه شیلات، همکاری در زمینه حمایت از پناهندگان و مهاجرین را از جمله محورهای مورد علاقه برای همکاریهای دو کشور عنوان کرد. وی همچنین با اشاره به ارسال بیش از شش تن کمکهای انسانی برای سیل زدگان در ایران گفت: ژاپن اخیراً کمک مالی به میزان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار نیز بدین منظور اختصاص می داده است.
نخست وزیر ژاپن با بیان اینکه حفظ برجام عنصر ضروری برای توسعه اعتماد در روابط دوجانبه و بین المللی است، تأکید کرد: ژاپن تلاشها و همکاریهای زیادی برای حفظ برجام انجام داده و خواهد داد.
آبه شینزو همچنین خاطر نشان کرد: مایلیم در زمینههای فرهنگی و ورزشی نیز دامنه روابط با ایران را گسترش دهیم و بسیار تمایل داریم که رفت و آمد مقامات دو کشور در سطوح مختلف افزایش یابد.
نخست وزیر ژاپن همچنین تأکید کرد: برای حفظ روابط اقتصادی با ایران از جمله واردات نفت با آمریکا مذاکرات جدی داشتهایم و به تلاش خود در این زمینه ادامه خواهیم داد و خیلی مایل هستیم در حوزه مبارزه با تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر همکاریها را به پیش ببریم.
وی با اشاره به تأثیر تحریم آمریکا بر روابط مالی و اقتصادی دو کشور، گفت: آرزو داریم روابط اقتصادی با ایران و خرید نفت را حفظ کرده و گسترش دهیم و برای فراهم شدن زمینه این همکاریها به تلاش خود ادامه خواهیم داد.
نخست وزیر ژاپن تلاش برای کاهش تنش را مهمترین هدف سفر خود به تهران عنوان کرد و گفت: قویاً امیدوارم که سفر من به ایران منجر به کاهش تنشها و برقراری صلح و ثبات در منطقه شود.
منبع: مشرق
کلیدواژه: وعده های روحانی بازار سکه و ارز قتل همسر نجفی آمریکا تحریم ایران تهران روحانی ژاپن شینزو آبه میانجیگری نخست وزیر ژاپن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۱۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یکم؛ از The Last Ronin تا ۱۳ Assassins (+عکس)
سینما همیشه به داستان های سامورایی علاقه داشته است. چه فیلمهای اکشن هیجانانگیز، چه درامهای دلخراش یا حتی داستانهای عاشقانه، فیلمسازان تقریباً یک قرن این شخصیتهای اسطورهای را دنبال کردهاند. در حالی که دوران طلایی فیلمهای سامورایی در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بود، بهویژه در زمان کارگردان تحسینشده ژاپنی، آکیرا کوروساوا، این ژانر هنوز هم ژانر محبوبی است.
به گزارش روزیاتو، هالیوود حتی عناصری از این ژانر عمدتاً ژاپنی را پذیرفته است، در حالی که فیلمهای محبوبی مانند بیل را بکش و وولورین به اشکال مختلف به سامورایی ها و سبک زندگی شان ادای احترام می کنند.
بازیهای ویدیویی محبوبی نیز وجود دارد که بر روی این جنگجویان افسانهای تمرکز دارند، که Ghost of Tsushima و Trek to Yomi نمونههای اخیر آنها هستند. در حالی که ممکن است تولید فیلمهای سامورایی در دهههای اخیر کند شده باشد، فیلمهای باکیفیت همچنان در این ژانر منتشر میشوند، حتی بدون کوروساوا. بدین بهانه، در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۸ مورد از بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یکم آشنا کنیم.
۱۸- Zatoichi: The Last (2010)یک شمشیرزن نابینا به نام زاتویچی (شینگو کاتوری) امیدوار است در کنار دوستش زندگی آرامی داشته باشد. متأسفانه، آرامش زاتویچی توسط یک باند یاکوزا که به شهر او می آیند و شروع به استثمار مردم میکنند، از بین می رود.
بنابراین، زاتویچی وظیفه خود می داند که یک بار دیگر شمشیر خود را به دست گرفته و برای عدالت مبارزه کند. در حالی که Zatoichi: The Last با جایگاه بهترین فیلم بر اساس این شخصیت معروف فاصله دارد، اما هنوز به اندازه کافی هیجان سامورایی برای سرگرم کردن طرفداران این ژانر در خو دارد.
اگر از طرفداران زاتویچی هستید، شاید دوست نداشته باشید این فیلم را تماشا کنید، از آن جایی که آخرین زاتویچی یک برداشت بحث برانگیز از این شخصیت دارد، اما کسانی که به جذابیت و کشش بیشتری برای این شخصیت علاقه دارند، علیرغم این بحث برانگیز بودن، از تماشایش لذت خواهند برد.
۱۷- Punk Samurai Slash Down (2018)کاکه جونوشین (گو آیانو) یک رونین در جستجوی کار است. هنگامی که او به طور اتفاقی با قبیله کوروکازه آشنا می شود، با این دروغ که یک فرقه مذهبی می خواهد آن ها را هدف قرار دهد، خود را وارد ساختار این خانواده می کند. پس از فاش شدن دروغ او، جونوشین خود را محکوم به اعدام می یابد و باید برای زنده ماندن بجنگد.
همانطور که از نامش پیداست، فیلم Punk Samurai Slash Down، اکشن سامورایی را با شخصیتی پانک راک ترکیب می کند. اجازه ندهید خلاصه داستان شما را فریب دهد که فکر کنید با یک فیلم سامورایی استاندارد مواجه هستید، زیرا این فیلم به حوزه های بسیاری وارد می شود و عناصر فانتزی را در ماجراجویی دیوانه وار خود گنجانده است. این فیلم در آینده به یک کالت کلاسیک تبدیل خواهد شد.
۱۶- ۴۷ Ronin (2013)
پس از اینکه ارباب آنها در نتیجه یک اتهام نادرست مرتکب خودکشی می شود، سامورایی های وفادارش با حمله به فرد مسئول این اتهام زنی، انتقام ارباب خود را می گیرند. در میان آنها کای (شخصیت دست کم گرفته شده کیانو ریوز)، یک سامورایی رانده شده نیمه ژاپنی و نیمه انگلیسی است که توسط ارباب درگذشته به شاگردی پذیرفته شده بود و در کنار برادران تازه یافته اش به دنبال انتقام می رود.
در حالی که بسیاری خواهند گفت ۴۷ Ronin سزاوار جایگاهی در بین فیلم های خوب ژانر سامورایی نیست، هنوز هم تماشای آن به اندازه کافی سرگرم کننده خواهد بود. تمرکز روی یک قهرمان سفیدپوست در یک داستان ژاپنی یک اشتباه به نظر می رسد، اما ترکیب این فیلم از عناصر فانتزی، مانند جادوگران و غولها، به آن کمک میکند تا هویت منحصربهفردی را در مقایسه با فیلم های سامورایی ژاپنی سنتی داشته باشد.
۱۵- Samurai Marathon (2019)هنگامی که ارتش آمریکا به ژاپن فئودالی می رسد، یک لُرد مردان خود را به یک ماراتن در سراسر کشور می فرستد تا ببیند آیا آنها به اندازه کافی برای مبارزه با این سربازان خارجی تازه وارد سرسخت هستند یا خیر. هنگامی که درک نادرست از نیات ارباب منجر به اعزام قاتلان می شود، یک جوان جنگجو متوجه حقیقت می شود و تلاش می کند از فاجعه جلوگیری نماید.
ماراتون سامورایی چندین شخصیت را به شکلی فوق العاده جذاب در کانون توجه قرار داده و یک خط داستانی حماسی ایجاد میکند که حاوی عناصر اکشن، کمدی و تراژدی است. فیلمبرداری زیبا است و کل فیلم ویترینی عالی برای شکوه بصری است که در سراسر مناطق روستایی ژاپن وجود دارد.
۱۴- Versus (2000)یک فیلم کالت کلاسیک دست کم گرفته شده از آغاز قرن بیست و یکم، فیلم Versus داستان گروه بزرگی متشکل از محکومان فراری، یاکوزا، پلیس و تماشاچیان بی گناه را دنبال می کند که همه خود را در جنگلی پر از زامبی می یابند. این غریبه ها علاوه بر مبارزه با مردگان متحرک، اغلب خود را در حال نبرد با یکدیگر می بینند.
Versus به دلیل ترکیب بسیار سرگرمکنندهای از مبارزه به سبک هنرهای رزمی، اکشن زامبیها، خونریزی و شخصیتهای عجیب و غریب، محبوبیت زیادی دارد و به لطف حس شوخ طبعی عجیبوغریب اش، خوشایند است. هم طرفداران داستان های زامبی و هم طرفداران اکشن باید این فیلم را تماشا کنند، فیلمی که قهرمان آن سامورایی درونی خود را در نیمه دوم فیلم رها می کند.
۱۳- Blade of the Immortal (2017)مانجی (تاکویا کیمورا) یک سامورایی شکنجهشده و جاودانه است که در ژاپن فئودالی سرگردان بوده و بسیار جوان و قوی به نظر می رسد. هنگامی که او با رین جوان (هانا سوگاساکی) روبرو می شود، متقاعد می گردد که محافظ او شود زیرا رین به دنبال انتقام از کسانی است که پدر و مادرش را به قتل رسانده اند.
آنها با هم قصد دارند تا خون سامورایی هایی را که مسئول این قتل های فجیع بودند را بریزند. Blade of the Immortal که توسط استاد گونزو، تاکاشی میکه کارگردانی شده است، در عین حال که یک شخصیتپردازی غنی از دو شخصیت اصلی خود ارائه میکند، حال و هوای خاص فیلم های تاکاشی میکه و سبک فیلمسازی او را نیز در خود دارد.
فیلم سامورایی Blade of the Immortal بر اساس مانگایی به همین نام ساخته شده و اقتباسی وفادار است که با نبردهای فراوان به سبک سامورایی ها و خشونت و خونریزی مفرط همراه است.
۱۲- Sword of Desperation (2010)یک سامورایی اسیر شده به نام کانمی، پس از ترور همسر یک لُرد، انتظار دارد اعدام شود. در عوض، او قبل از اینکه مجبور شود به عنوان محافظ ارباب بیوه مشغول به کار شود، به یک سال زندان محکوم می گردد. در قالب فلش بک هایی نشان داده می شود که کانمی بخشی از یک توطئه بزرگ است که در آن او فقط یک پیاده نظام ساده برای کسانی بوده است که جایگاه بسیار بالاتری نسبت به او داشته اند.
فیلم Sword of Desperation که بیشتر یک درام آرام سوز است تا یک فیلم اکشن، به لطف بررسی عمیق مناسبات و نقشه های سیاسی در ژاپن فئودالی، بینندگان را در داستان خود غرق می کند. این فیلم همچنین بازآفرینی وفادارانه شیوه زندگی سامورایی هاست که در قالب داستان کانمی روایت می شود.
۱۱- The Last Ronin (2010)پس از اعدام ناعادلانه اربابشان، ارتش سامورایی های وفادار او برای انتقام مرگ ارباب درگذشته شان دست به کار می شوند. فیلم آخرین رونین به جای تمرکز بر تلاش برای انتقام، ۱۶ سال پس از اینکه سامورایی ها به انتقام خود دست یافته اند و به خاطر اعمالشان دست به خودکشی تشریفاتی زده اند، را روایت می کند، جایی که داستان در مورد تنها بازمانده این گروه سامورایی هاست که برای دیدار با خانواده هر کدام از برادران سامورایی خود به نقاط مختلف کشور سفر می کند.
رونین یک داستان محبوب سامورایی است و The Last Ronin به بررسی عواقب آن حماسه انتقام می پردازد و در این فرآیند مطالعه شخصیتی تاثیرگذاری را انجام می دهد. هر کسی که به این جنگجویان افسانه ای علاقه دارد، در این بررسی متفکرانه سبک زندگی سامورایی ها، چیزهای زیادی برای عشق ورزیدن پیدا می کند.
۱۰- Hara-Kiri: Death of a Samurai (2011)هارا-کیری: مرگ یک سامورایی ساخته سال ۱۹۶۲ یکی از بهترین فیلم های سامورایی در تمام دوران ها محسوب می شود، فیلمی که تأثیر قابل توجهی بر این ژانر به طور کلی داشته است.
این بازسازی از استاد گونزو، تاکاشی میکه، داستان کلاسیک قدیمی را برای مخاطب مدرن بهروزرسانی میکند و در عین حال به آنچه که داستان اصلی را چنین جاودانه کرده است، به ویژه مضامین سیاسی و اجتماعی و انتقادی آن، وفادار میماند. هارا-کیری: مرگ یک سامورایی داستان یک سامورایی را روایت میکند که به وارد ملک یک لُرد می شود و از او میپرسد که آیا می تواند در ملک آن مرد اقدام به خودکشی آیینی سامورایی ها کند یا خیر. از آنجا به بعد، داستان های هر دو نفر فاش می شود، در شرایطی که مخاطب می فهمد چه چیزی باعث شده این سامورایی برای خودکشی به چنین مکان خاصی وارد شود.
۹- When the Last Sword is Drawn (2002)وقتی مردی متوجه میشود که دیگر نمیتواند مخارج خانوادهاش را تامین کند، تصمیم می گیرد در قبال پول به یک گروه بدنام از سامورایی ها پیوسته و به آن ها خدمت کند. در حالی که دستمزد خوب است و خانوادهاش سیر میمانند، اعمالی که مرد مجبور به انجام آنها میشود برخلاف ارزشهای اخلاقی اوست و بارها او را به انجام کارهایی هولناک وا می دارد.
او تا کجا پیش می رود و چه زمان دیگر نمی تواند در مقابل این احساس گناه مقاومت کند؟ وقتی آخرین شمشیر کشیده میشود، بررسی این موضوع است که یک انسان خوب برای محافظت از کسانی که دوستشان دارد، حاضر است تا کجا پیش برود، علیرغم فشار و ضربه ای که چنین کاری به آن ها می زند، با توجه به اینکه آن ها برخلاف اصول فکری و اخلاقی شخصیشان عمل میکنند. فیلمی با طنینی عاطفی، وقتی آخرین شمشیر کشیده می شود، یک فیلم سامورایی گریه آور است.
۸- Rurouni Kenshin (2012)رورونی کنشین که اقتباسی از مانگایی به همین نام است، داستان یک شمشیرزن سرگردان به نام کنشین (تاکرو ساتو) را دنبال میکند که در ژاپن دوران فئودالی سرگردان است و به دنبال تاوان دادن به خاطر قتلهایی است که در طول جنگ مرتکب شده است. او که اغلب در مسیر سفرهای بی پایان خود به افراد نیازمند کمک کرده و به همین خاطر گاهی اوقات برای مدتی در یک جای خاص می ماند، گروه کوچکی از پیروان را دور خود جمع می کند و آنها برای پایان دادن به سلطنت کسانی که ضعیفان را مورد استثمار قرار می دهند نقشه می کشد.
Rurouni Kenshin یک فیلم لایو اکشن فوق العاده است و در عین حال یکی از بهترین فیلمهای مدرن با موضوع سامورایی است که هم در ژاپن و هم در خارج از کشور بینندگان بسیاری پیدا کرده است. این استقبال منجر به سه دنبالهای شد که داستان کنشین و دوستانش را دنبال میکردند، در حالی که یک قسمت پیش درآمدی نیز منتشر شد که گذشته او را با جزئیات بیشتر بررسی میکند.
۷- Zatoichi (2003)فیلم زاتویچی به نویسندگی و کارگردانی تاکشی کیتانو، فیلمساز شهیر ژاپنی، داستان این شمشیرزن نابینای نامدار، و شخصیت مشهور سامورایی از دهه ۶۰ تا ۸۰ میلادی را دنبال می کند. کیتانو خودش نقش این شخصیت را بازی می کند، جنگجویی که به دهکده کوچکی می رسد، جایی که توسط راهزنان مورد استثمار قرار گرفته است.
زاتویچی با جا زدن خود به جای یک ماساژور فروتن، به روستاییان عذاب دیده می آموزد که چطور از خود دفاع کنند، در حالی که مهارت های مبارزه با شمشیر خود را به کار می گیرد. Zatoichi یک ادای احترام به یک شخصیت کلاسیک سامورایی است و جادوی بهترین فیلم های سامورایی گذشته را با دقت به تصویر می کشد.
۶- ۱۳ Assassins (2010)یک فیلم سامورایی دیگر از تاکاشی میکه، و یک بازسازی دیگر، این بار به نام ۱۳ Assassins که بازسازی فیلمی به همین نام ساخته سال ۱۹۶۳ است. این فیلم داستان ۱۲ سامورایی و یک شکارچی را روایت می کند که دور هم جمع می شوند تا نقشه قتل یک لرد را پیش از تکیه زدن بر یک مقام بالاتر با قدرت بیشتر، را بکشند و بدین ترتیب است که یکی از بهترین فیلم های سامورایی مدرن و یکی از بهترین فیلم های دهه های اخیر سینمای ژاپن خلق می شود.
این فیلم به خوبی با آثار آکیرا کوروساوا قابل مقایسه است و به راحتی می توان بین این فیلم و هفت سامورایی کوروساوا که به عقیده بسیاری بهترین فیلم سامورایی تاریخ است، کیفیت های مشابهی دید. هر دو فیلم گروهی از ساموراییها را از طبقات مختلف نشان میدهند که برای یک هدف واحد گرد هم میآیند و در نتیجه صحنههای اکشن نفسگیری را رقم میزنند.
۵- The Hidden Blade (2004)فیلم The Twilight Samurai که دنباله ای بر The Hidden Blade به شمار می رود، بر روی شخصیتهای متفاوتی تمرکز دارد اما تم هایی مشابه فیلم قبلی را بررسی میکند. هنگامی که یک سامورایی از طبقه پایین به نام کاتاگیری (ماساتوشی ناگاسه) به دلیل قوانین سامورایی، از داشتن زنی که دوستش دارد محروم میشود، ماموریت می یابد دوستش یاچیرو را که در حال برنامهریزی برای شورش است، بکشد.
The Hidden Blade شمشیرزنی های تن به تن را برای تصویرسازی احساسات و داستان سرایی قربانی می کند و کارکردهای درونی شخصیت های خود را بیشتر از مهارت آنها با شمشیر در کانون توجه قرار می دهد. برای هرکسی که فیلمهایی عمیق و درونگرایانه دوست دارد، تیغه پنهان یکی از فیلم هایی سامورایی است که باید حتماً تماشا کند.
۴- Love and Honor (2006)این فیلم آخرین فیلم در سه گانه سامورایی ساخته یوجی یامادا، پس از The Twilight Samurai و The Hidden Blade است. مانند دو فیلم اول، عشق و افتخار داستان جدیدی را با بازیگران متفاوت روایت می کند. این فیلم نیز داستان یک سامورایی سطح پایین را دنبال می کند، این بار یک تست کننده غذا برای یک ارباب فئودال. هنگامی که به شکل تصادفی و به خاطر غذایی که به درستی تهیه نشده، نابینا می شود، رابطه سامورایی با همسرش تیره می شود.
این رابطه اساس فیلم را تشکیل می دهد و یامادا نقبی عمیق به زندگی دو شخصیت اصلی خود می زند و داستانی کاملاً انسانی را خلق می کند. این فیلم خاص به دلیل تمرکز بر دیدگاه همسر یک سامورایی، در این ژانر منحصر به فرد است، در حالی که داستان این زن حول محور محافظت از شرافت شوهرش پس از نابینا شدنش می چرخد.
۳- Sword of the Stranger (2007)شمشیر غریبه که یک فیلم انیمه برای بزرگسالان است، یک رونین سرگردان را دنبال میکند که با یک پسر جوان و سگش برخورد می کند. رونین با اطلاع از اینکه گروهی شرور این پسر را تعقیب میکنند، موافقت میکند که از این نوجوان همسفر خود محافظت کند و او را به معبدی بودایی برساند که در آن وعده امنیت داده شده است. در طول مسیر، آنها یک پیوند غیرمنتظره را تشکیل می دهند.
Sword of the Stranger با انیمیشنی زیبا، کلیشه آشنای شمشیرزن سرگردان را که ناخواسته پا در مسیر قهرمان می گذارد، را گرفته و به دنیای بی حد و حصر انیمیشن منتقل می کند. این فیلم به خوبی و به شکلی بی نقص از این کلیشه استفاده میکند و شخصیت خشن رونین بهزودی توسط همراهان معصومش دگرگون میشود. این فیلم گزینه رسمی ژاپن برای بهترین انیمیشن بلند در هشتاد و یکمین دوره جوایز اسکار بود.
۲- The Last Samurai (2003)تنها محصول غیر ژاپنی در این فهرست، آخرین سامورایی، داستان سرباز آمریکایی ناتان آلگرن (تام کروز) را دنبال می کند که ژاپنی ها او را استخدام می کنند تا سربازانشان را آموزش دهد تا در شورشی که بزودی رخ خواهد داد، با سامورایی ها مبارزه کنند. در عوض، آلگرن خود را در کنار ساموراییها میبیند، در حالی که فرهنگ در حال مرگ آنها را یاد می گیرد.
کن واتانابه در نقش لُرد کاتسوموتو، رهبر شورشی که به آلگرن آموزش میدهد، فوقالعاده ظاهر می شود، در حالی که کروز در نقشی بسیار دور از خلبانان جنگنده و جاسوسان بینالمللی همیشگی اش عالی است. تماشای این فیلم اکشن درام تاریخی و حماسی برای طرفداران تولیدات هالیوودی در این ژانر یک ضرورت است.
۱- The Twilight Samurai (2002)سامورایی گرگ و میش با بازی هیریوکی سانادا، داستان سیبی (سانادا)، سامورایی پایینرده ای را روایت میکند که زندگی فقیرانه اما آرامی با دو دخترش دارد. او که بیوه شده است، به زودی دوباره با معشوق دوران کودکی خود ارتباط برقرار می کند، اما اصول زندگی به عنوان سامورایی باعث می شود که این دو از هم دور بمانند.
این فیلم بیشتر یک درام و یک روایت عاشقانه است تا یک فیلم اکشن سرراست، و سانادا به عنوان قهرمان رواقی داستان عالی ظاهر می شود، در شرایطی که سعی میکند خانوادهاش را در دوران آشفتهای که آنها را احاطه کرده است، کنار هم نگه دارد. این فیلم در زمان اکران بسیار مورد تحسین قرار گرفت، به فهرست فیلمهای ژاپنی برای نامزدی اسکار پیوست و جایگاه خود را به عنوان یکی از بهترین فیلمهای سامورایی تثبیت کرد.
کانال عصر ایران در تلگرام