Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-26@15:08:07 GMT

تکذیب ممنوعیت پخش موسیقی در مدارس

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۴۲۱۶۳

تکذیب ممنوعیت پخش موسیقی در مدارس

صدور هرگونه بخشنامه در آخرین روزهای وزارت سید محمد بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش درباره ممنوعیت پخش هرگونه موسیقی در مدارس، ازسوی این وزارتخانه تکذیب شد.

به گزارش ایرنا، با انتشار خبری در یکی از روزنامه‌ها با عنوان «توبیخ شادی در مدارس»، معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش برای تنویر افکار عمومی موارد ذیل را به استحضار می‌رساند:

۱- این روزنامه در این مطلب، مدعی صدور بخشنامه‌ای شده است که به‌دنبال ممنوعیت موسیقی در مدارس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ادعای دیگری هم مطرح شده که «این بخشنامه در آخرین روزهای وزارت بطحائی، به صورت محرمانه به مدارس ارسال و بر مبنای آن، پخش هرگونه موسیقی در این محیط ممنوع شده است و صراحتاً مدیری که از این بخشنامه سرباز زند، متخلف خواهد بود».

در همین راستا صراحتاً اعلام می‌شود این ادعا کذب بوده و هیچ بخشنامه‌ای چه به صورت محرمانه یا غیرمحرمانه، در این‌باره و با محتوای ذکر شده در مطلب آن روزنامه، صادر نشده است و این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد. زیرا وزارت آموزش و پرورش به ویژه در دوره وزارت بطحائی همواره بر نشاط مدارس توجه ویژه داشته و محور برخی از طرح‌های اجرا شده نیز بر این اساس، شکل گرفته بود. رئیس جمهوری نیز در دستوری به وزیر پیشین، بر ایجاد محیط پرنشاط و شاداب برای دانش آموزان در محیط مدارس تاکید کرده بودند.

از سوی دیگر، موضوع نشاط و شادی در محیط مدارس که باید در چارچوب قوانین و منطبق با موازین شرعی باشد، به قدری برای این وزارتخانه اهمیت داشته است که از اوایل سال ۹۷ شیوه‌نامه‌ای برای اجرای برنامه‌ها و مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور توسط معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش تهیه و به مدارس ابلاغ شد. بخشی از این «راهکارنامه» به نحوه اجرای سرود دانش آموزی اختصاص دارد که برخی از موارد مربوط به بحث سرود به صراحت مورد تاکید قرار گرفته، بدین شرح است.

۱- در اشعار سرودهای محلی، تلفیقی، بومی و مقامی به مسائل فرهنگی، تاریخی، حماسی، آداب، سنن، مشاهیر و مفاخر منطقه پرداخته شود و از پخش و اجرای سرودها و ترانه‌های عاشقانه و عارفانه و تک ترانه‌های پاپ نامتناسب با سن دانش‌آموز، پرهیز شود.

۲- همکاری مردان به عنوان مربی فنی، رهبرگروه، مشاور، ناظر سرود و… با مدارس دخترانه، ممنوع است و در صورت مشاهده و احراز تخلف، علاوه بر حذف گروه و مدرسه از دور مسابقات، با مدیران و اشخاص متخلف برابر قانون عمل می‌شود.

لازم است اجرای فعالیت سرود همگانی مدارس با بهره‌گیری از توان و قوە خالقه کلیه همکاران و عوامل مدرسه و دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی، طراحی و فضاسازی شود و با استفاده از ظرفیت‌های هنری و نمایشی، شامل حرکت، بازی، تصویرسازی، رنگ‌آمیزی، شکل‌سازی و … با حفظ شئونات اسلامی برای اجرای با نشاط اثری آوازی، نمایشی متناسب با موضوع و محتوای سرود در صحن و حیاط مدرسه اقدام شود و از اجرای خشک، کسالت‌آور و ساکن پرهیز شود.

۳- به کارگیری نیروهای آزاد و غیرسازمانی در فعالیت سرود مدارس، بدون اخذ مجوز قانونی ممنو ع است.

۴- استفاده از لباس‌های محلی به عنوان لباس فرم اعضا گروه سرود با رعایت شئونات اسلامی بلامانع است.

در پایان وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم تاکید دارد که شعار ایجاد محیطی شاداب در مدارس مطابق با فرهنگ غنی اسلامی است و خود را نیازمند نقد کارشناسان خبره و دلسوزان نظام تعلیم وتربیت می‌داند اما در عین حال از رسانه‌های محترم انتظار دارد که مطالب کذب منتشر نکنند و نشاط و امید جامعه را هدف تخریب هوشمندانه افرادی که مترصد فرصتی برای تزریق ناامیدی در کشور هستند و در این مسیر نیز از بیان هر نوع دروغی ابا ندارند، قرار ندهند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: موسیقی مدارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۲۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کسری حاجی‌زاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقه‌مند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و … حضور داشت.

او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکه‌های مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفت‌وگویی انجام دادیم از نظرتان می‌گذرد:

کمی درباره مشکلات گروه کُر در ایران صحبت کنید.

مشکلاتی که درباره هنر در ایران وجود دارد فقط مختص به گروه‌های کُر نیست ولی بیشترین مشکلات مختص گروه‌های کر و ارکستر‌ها است. مگر می‌شود از هیچ سمت حمایتی از این گروه‌ها نشود؟ آنقدر بی تفاوتی به گروه‌های کُر و ارکستر‌ها شده است که بیشتر آنها تعطیل شده‌اند و دیگر کسی تمایل به همکاری ندارد و ترجیح می‌دهند یا در گروه‌های پاپ فعالیت کنند یا به کار‌های غیر از موسیقی بپردازند. متاسفانه نه حمایت از سوی ارگانی صورت می‌گیرد و نه اطلاع رسانی درستی از این گروه‌ها می‌شود در نتیجه انگیزه‌ای برای اعضای این گروه‌ها نمی‌ماند.

مخاطب امروز با کنسرت‌های گروه کُر ارتباط برقرار می‌کند؟

مخاطب امروز پذیرای چیزی است که آن را ببیند. وقتی کسی غذایی را نه هرگز دیده و نه هرگز خورده معلوم است که پذیرای آن نمی‌شود. تمام تبلیغات، تمام سالن‌ها و تمامی رسانه‌ها تمایل زیادی برای نشان دادن این گروه‌ها ندارند، چون سال‌های سال است که فقط به موسیقی پاپ اهمیت داده شده و درآمد بالایی از این راه دارند. انگار موسیقی پاپ انحصار موسیقی ایران شده است. نه فقط گروه‌های کر بلکه ما در چند سال اخیر تبلیغاتی از اجرا‌های سنتی، گروه‌های بانوان و دیگر گروه‌ها هم نمی‌بینیم.

چه مخاطبانی جذب این کنسرت‌ها می‌شود؟

متاسفانه الان مخاطبانی که عاشقانه این فضا را دوست دارند یا از قدیم با این گروه‌ها آشنا بودند فقط مخاطب این کنسرت‌ها هستند. مشکل ما ریشه‌ای است و زمان می‌برد تا حل شود. آموزش‌هایی که در فضای مجازی داده می‌شود به این مشکلات دامن زده است. بیشتر اساتیدی که واقعا سواد بالایی در موسیقی دارند بیکار نشسته اند تا عده‌ای با آموزش‌های تجربی بدون اصول این مشکلات را بیشتر کنند.

در کشور‌های دیگر به چه صورت است؟

بر خلاف ایران در کشور‌های اروپای غربی از دوران رنسانس با این فضا آشنایی دارند و در کلیسا‌ها گروه‌های کر فعالیت داشتند و آواز‌های مذهبی اجرا می‌کردند و در دوران باروک به اوج خودش رسید. علاوه بر آن وقتی از دوران کودکی در مدارس موسیقی تدریس می‌شود همه افراد گوش موسیقیایی دارند و درست را از غلط به راحتی تشخیص می‌دهند. برای همین است که خوانندگان آنها همه بسیار کوک و ژوست اجرا می‌کنند، چون مردم به راحتی فالش خواندن خواننده را متوجه می‌شوند. علاوه بر تمامی این جریانات مردم تصمیم می‌گیرند که چه نوع موسیقی را گوش دهند نه اینکه برای آنها تصمیم گرفته شود.

آیا ارکستر و گروه کر در ایران با شکست مواجه شده است؟

هنر همیشه راه خودش را پیدا می‌کند و یک زمانی تاریخ انقضای این موسیقی‌های بی سر و ته هم تمام می‌شود، اما با سیاست‌های گرفته شده در ارتباط با ارکستر‌ها و گروه‌های کر فعلا دچار یک خفقان بزرگی شدیم که امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین از این بحران بزرگ عبور کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود/ جزئیات اجرای نظارت آنلاین
  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد 
  • مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد
  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟
  • تکذیب کشف خودروی بمب‌گذاری شده در موصل
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر