Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.
نتایج نهایی انتخابات شورای ناظر بر نشریات تا اوایل هفته آینده اعلام می‌شود
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: نتایج نهایی انتخابات شورای نشریات به احتمال زیاد هفته آینده اعلام خواهد شد.   غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در حاشیه نشست خبری جشنواره هنر‌های دیجیتال در پاسخ به خبرگزاری دانشجو در خصوص اعلام نتایج نهایی انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی گفت: ما منتظر گزارش هیئت نظارت هستیم و باید هیئت نظارت نظر نهایی خود را اعلام کند و پس از اینکه گزارش هیئت نظارت اعلام شد نتایج انتخابات اعلام می‌شود.

وی در خصوص زمان اعلام این نتایج گفت: احتمالا تا شنبه آینده نتایج نهایی را به صورت رسمی اعلام می‌کنیم.
بیش از ۹۰۰ دانشجو در دوره خادمین طرح ولایت ثبت‌نام کردند
علی کاظمی، مسئول کمیته خادمین بیست و چهارمین دوره طرح ولایت، با اشاره به اینک در آستانه برگزاری این طرح هستیم گفت: جنس دوره طرح ولایت اقتضا می‌کند که خادمین این دوره علاوه بر امور محوله عناصر گفتمان ساز گفتمان انقلاب اسلامی باشند.

وی افزود: ۱۳۰۰۰ نفر از دانشجویان سراسر کشور جهت شرکت در دوره طرح ولایت ثبت نام کردند که این میزان از استقبال بی نظیر بوده که در نهایت بر اساس مراحل آزمون و مصاحبه قریب به ۴۵۰۰ نفر پذیرفته خواهند شد. امسال با توجه به پذیرش حدود ۴۵۰۰ نفر از علاقه‌مندان به شرکت در دوره طرح ولایت که در دوبازه زمانی ۱۷ تیر الی ۲۵ مرداد و ۳۰ تیر الی ۶ شهریور ماه برگزار خواهد شد، زمان خادمی خدام این طرح نیز افزایش داشته و خدام قریب به دوماه خادمی دانشجویان علاقه‌مند معارف دینی را بر عهده خواهند داشت که این مسئله با استقبال متقاضیان خادمی روبرو شد.
دریافت شهریه از دانشجویان مهمان دوره روزانه غیرقانونی اعلام شد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بر اساس رای دیوان عدالت اداری دریافت شهریه از دانشجویان مهمان دوره روزانه غیرقانونی اعلام شد.

نظر به اینکه مستفاد از بند‌های (ح)، (ط) و (ی) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، تحصیل در دوره‌های روزانه دانشگاه‌های دولتی رایگان است و با عنایت به اینکه مطابق حکم ماده ۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۸۴ و ماده ۶۰ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۹۳، دریافت وجه توسط دستگاه‌های اجرایی نیاز به حکم یا جواز قانونگذار دارد و با توجه به مفاد رأی شماره ۱۷۳ـ ۲ / ۳ / ۱۳۹۶ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مقرره تبصره ۱ ماده ۶ آیین‌نامه مهمانی و انتقال دانشجویان مصوب سال ۱۳۸۹ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که متضمن جواز اخذ شهریه از دانشجویان مهمان دوره روزانه است، مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
سومین همایش علمی بین‌المللی اربعین مهرماه برگزار می‌شود
 سومین همایش علمی بین المللی اربعین با اهداف گسترش نگاه علمی به پدیده اربعین، بسط فرهنگ دینی به ویژه فرهنگ حسینی با تأکید بر اربعین و همگرایی جهانی و راهکار‌های وصول به آن از طریق گسترش فرهنگ اربعین با همکاری ستاد مرکزی اربعین و محوریت اجرایی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

محور‌های اصلی و تخصصی همایش شامل؛ «اربعین و چالش‌های فرهنگی اسلامی در جهان معاصر»، «شیوه مواجهه رسانه‌ها با پدیده اربعین»، «شعایر حسین، ابعاد فقهی و اقتصادی»، «بازتاب اربعین در ادب عربی و فارسی»، «حوادث تاریخی در آیین اربعین»، «جامعه‌شناسی پدیده اربعین»، «دیپلماسی عمومی در اربعین»، «اربعین و مقاومت اسلامی»، «ابعاد راهبردی اربعین»، «آینده پژوهی اربعین» و «جهانی‌سازی اربعین» است.
جزئیات هزینه اعزام دانشجویان به عتبات اعلام شد
معاون اجرایی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان جزئیات هزینه اعزام دانشگاهیان به عتبات را اعلام کرد.   محمد زارع، معاون اجرایی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به هزینه‌های سفر بیست و یکمین دوره عتبات دانشجویی گفت: هزینه‌های سفر را سازمان حج و زیارت اعلام می‌کند و ما تابع نرخی هستیم که از این طریق به ما ابلاغ می‌شود.

وی افزود: نرخ عتبات بستگی به نرخ ارز دارد و قیمتی از طریق بانک مرکزی اعلام می‌شود، مبنا قرار می‌گیرد برای این دوره قیمت ارز ۱۱ هزار تومان اعلام شده که قیمت تمام شده هزینه سفر برای دانشجویان حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاروان‌های هوایی و یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاروان‌های زمینی خواهد بود.   ثبت نام انتقال و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر آغاز شد
ثبت نام انتقال و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر از امروز ۱۹ خرداد در سامانه سجاد سازمان امور دانشجویان آغاز شد.   در راستای انجام هرچه بهتر آیین‌نامه و تسهیلات در امر میهمانی و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر (فرزند شهید، فرزند جانباز ۲۵ درصد و بالاتر) و ثبت نام متقاضیان مهمانی و انتقال برای سال تحصیلی ۹۹ -۹۸ از تاریخ ۲۰ خرداد ماه آغاز می‌شود و تا ۲۰ تیرماه ادامه دارد.

متقاضیان واجد شرایط باید از طریق مراجعه به سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir درخواست خود را با اطلاع کامل از شرایط و ضوابط دانشگاه مقصد، رشته و مقطع تحصیلی و وضعیت دوره مورد تقاضا در دانشگاه مقصد ثبت کنند و تمامی مراحل ثبت نام اولیه تکمیل فرم مشخصات و منوی مربوط به خدمات انتقال و مهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر را تکمیل کرده و پس از دریافت کد رهگیری را از طریق همین سایت با درج کد رهگیری مشاهده کنند.
زمان‌بندی اجرای طرح تعمیر و ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی اعلام شد   صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، طرح تعمیر، تجهیز و ارتقای سرا‌های دانشجویی در سال ۹۸ را در دستور کار خود قرار داد.

این طرح امسال قرار است با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اجرایی شود، دانشگاه‌هایی که متقاضی شرکت در طرح تعمیر، تجهیز و ارتقا سرا‌های دانشجویی به صورت توأم هستند، ۵۰ درصد هزینه ارتقا سرا‌ها را دانشگاه‌ها پرداخت کرده و مابقی هزینه ارتقا برعهده صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم خواهد بود.

دانشگاه‌هایی که فقط در طرح تعمیر و تجهیز سرا‌ها شرکت می‌کنند نیمی از کل هزینه تعمیر و تجهیز به آن‌ها پرداخت می‌شود و پرداخت مرحله دوم اعتبار تعمیر و تجهیز بر اساس درصد تحقق اجاره بها و گزارش نماینده صندوق رفاه خواهد بود.   دانشجویان دختر دانشگاه آزاد به محل سکونت والدین یا همسر منتقل می‌شوند
 حجت الاسلام ابراهیم کلانتری گفت: ثبت‌نام نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای نیمسال اول تحصیلی ۹۹-۹۸ آغاز شده و تا ۱۸ تیرماه ادامه دارد.

وی افزود: متقاضیان باید برای ثبت نام به سامانه منادا به نشانی monada.iau.ir مراجعه کرده و ثبت نام خود را کامل کنند.

کلانتری با اشاره به نقل و انتقالات دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: یکی از امتیازات مثبتی که برای نقل و انتقالات دانشجویان دختر در نظر گرفته شده، این است که دختران دانشجو به محل سکونت والدین یا همسرشان منتقل خواهند شد.   گروه‌های توانمند جهادی داوطلب به کمک مناطق آلوده جازموریان، قلعه گنج و رودبار بیایند
مسئول معاونت جهادی سازمان بسیج دانشجویی از گروه‌های جهادی فعال و داوطلب برای کمک به باغ‌های استان کرمان دعوت کرد که با کار جهادی مانع از بین رفتن محصولات کشاورزان توسط ملخ‌ها شوند.

صادق مفرد، مسئول معاونت سازندگی بسیج دانشجویی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: عدم مبارزه جدی دولت عربستان در کنترل ملخ‌ها سبب شد تا ملخ‌های این کشور به سمت ایران آمده و وارد کشور شوند؛ ملخ‌ها از تنگه هرمز عبور و استان‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان، بوشهر، فارس و جنوب استان کرمان را آلوده کردند. بارندگی‌های اخیر در جازموریان و پوشش گیاهی خوب، بافت خاک و رطوبت مناسب این منطقه را مستعد برای تکثیر ملخ‌های صحرایی کرد.

وی افزود: این ملخ‌ها اکنون بیشتر در دشت جازموریان مستقر هستند. ملخ‌های بالغ مهاجر پس از تغذیه و تولیدمثل اقدام به تخم‌ریزی در پهنه جازموریان کردند، هر یک از این ملخ‌ها به طور معمول امکان تولید صد ملخ دیگر را دارند و تخم گذاری‌های خود را نیز در عمق ۱۰ سانتیمتری زمین در این منطقه انجام داده‌اند. ملخ بالغ مدام درحال تخم گذاری و جابجایی هستند و به هیچ خوراکی اعم از باغات خرما و پرتقال، و مزارع رحم نمی‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گروههای جهادی مفرد نقل و انتقال نشریات دانشجویی غفاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۲۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند

ایسنا/خراسان رضوی مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه نشریات دانشجویی باید روایت‌گر صادق جنبش‌های دانشجویی دانشگاه‌های غربی در حمایت از غزه باشند، گفت: دانشجویان در آمریکا پیشتاز شدند و نشریات دانشجویی باید با بازگویی و مکتوب کردن جنبش‌ها، این حرکت را بیان و تقویت کنند.

رشید جعفرپور امروز، ۱۶ اردیبهشت‌ماه در افتتاحیه سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی با عنوان «تیتر ۱۳» که در سالن ۲۲ بهمن دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: نشریات دانشجویی می‌توانند انعکاس‌دهنده دستاوردهای دانشگاه‌ها و روایتگر پیشرفت‌های آموزش عالی باشند. شاید بسیاری از مواردی که در دانشگاه می‌بینیم را عادی تلقی کنیم، در حالی که همین موضوعات برای مخاطب بیرونی و مردم جذاب است و اگر آن‌ها را نگوییم، به دانشگاه ظلم کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نشریات دانشجویی محافلی هستند که می‌توانند پیشرفت‌های دانشگاه‌ها را تبیین کنند، ادامه داد: نشریات دانشجویی می‌توانند تقویت‌کننده فضای گفت‌وگو و تبادل نظر در دانشگاه باشند. ما باید در دانشگاه منطق گفت‌وگو با سلایق، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متفاوت را داشته باشیم و دانشگاه را از حالت قطبی خارج و به فضای تعامل و گفت‌وگو تبدیل کنیم.

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: نشریات دانشجویی می‌توانند بازگوکننده مسائل و چالش‌های دانشگاه باشند. در دانشگاه و آموزش عالی کشور مسائل مختلفی وجود دارد و دانشجویان بهترین کسانی هستند که می‌توانند در خصوص این موارد صحبت کنند و به صورت منطقی و اخلاقی مسائل و چالش‌های دانشگاه را به بحث و بررسی بگذارند و در یک فضای عقلانی به راهکار برسند. همچنین با توجه به اینکه ما در حوزه سواد رسانه‌ای دچار ضعف هستیم، نشریات دانشجویی می‌توانند سواد رسانه‌ای را در دانشجویان افزایش دهند.

جعفرپور  با اشاره به انتظاراتی که از نشریات دانشجویی می‌رود، بیان کرد:  نخست آنکه در نقد منصفانه عمل کنید. درست است که همگی ما به نقد نیاز داریم، اما نقد باید موجب ارتقای یک سیستم و افراد آن شود. بنابراین اگر نقد از دایره انصاف خارج شود، آثار سویی به دنبال خواهد داشت. لذا از نشریات می‌خواهیم در نقد منصفانه عمل کنند تا هم به ارتقای کشور و هم به ارتقای خودشان کمک کنند.

وی ادامه داد: تنها به بیان مسائل و چالش‌ها اکتفا نکنید و علاوه بر آن راه‌حل‌‍‌های پیشنهادی را هم بگویید. زیرا تنها تکرار مسئله فایده‌ای نخواهد داشت، بلکه راه‌حل‌های احتمالی حل مسائل حتی در مقیاس کوچک را بیان کنید. 

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه اگر تمام کارهایی که انجام می‌دهیم، دارای خروجی امیدافزا نباشد، باعث شکست جامعه و تأخیر در پیشرفت خواهد شد، گفت: بنابراین تمامی کنش‌ها و جهت‌گیری‌های ما باید به سمتی باشد که امید را زنده نگه دارد، لذا در یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و نوشته‌هایمان این نکته را در نظر داشته باشیم.

جعفرپور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع تشکل‌ها، بیان کرد: دانشگاه سه وظیفه دارد؛ تولید علم، تولید عالم و جهت‌دهی به علم و عالم. چنانکه در تولید علم خوب کار کردیم و چند هزار مقاله و کتاب در سال تالیف می‌شود. رتبه اول ایران در منطقه و رتبه ۱۵ در جهان نشان می‌دهد در تولید علم کارنامه‌ای قابل قبول داریم. اما اگر جهت‌دهی به علم و عالم درست نباشد، نتیجه مثبت نمی‌گیریم. نشریات دانشجویی با بضاعتی که دارند باید در جهت‌دهی به علم و عالم کمک‌کننده باشند.

وی با بیان اینکه نشریات دانشجویی باید روایت‌گر صادق جنبش‌های دانشجویی دانشگاه‌های غربی در حمایت از غزه باشند، افزود: غزه مظلوم واقع شده است. الحمدلله بیداری خوبی در دنیا صورت می‌گیرد. دانشجویان در آمریکا پیشتاز شدند و نشریات دانشجویی باید با بازگویی و مکتوب کردن جنبش‌ها، این حرکت را بیان و تقویت کنند. این موج نباید بخوابد و باید کمک کنیم این مقاومت اسلامی که به مقاومت جهانی تبدیل شده، به پیش رود. 

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به وظایف وزارت نسبت به نشریات دانشجویی، اظهار کرد: ما وظیفه داریم فضای لازم برای بالندگی و تقویت نشریات دانشجویی را ایجاد کنیم. در شورای مدیران همواره پیگیر هستیم که چگونه می‌توان از نشریات دانشجویی حمایت کرد. اکنون ۳۷۰۰ نشریه دانشجویی در وزارت علوم داریم، علاوه بر آن تعداد بسیاری در وزارت بهداشت هستند و توسعه این نشریات می‌تواند به تقویت فضای گفت‌وگو و سواد رسانه در دانشگاه کمک کند. لذا تقویت نشریات دانشجویی در دستور کار معاونت دانشجویی وزارت علوم قرار دارد.

جعفرپور با اشاره به ایجاد سامانه نشریات، عنوان کرد: این سامانه کمک می‌کند تا انتخابات مدیران مسئول نشریات به راحتی صورت گیرد. گزارش‌گیری‌های مناسب از این سامانه می‌تواند در تقویت نشریات مؤثر واقع شود. افتخار می‌کنیم که ۳۷۰۰ نشریه دانشجویی داریم، اما هنوز قاعده‌مندی برای این نشریات در فضای مجازی وجود ندارد که یک نقطه ضعف محسوب می‌شود و تدوین آیین‌نامه برای آن ضرورت دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جای خالی وزرای علوم و بهداشت در سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی و انتقاد دانشجویان
  • برگزیدگان سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی اعلام شدند
  • دانشجویان باید با «تیتر» نقشه راه را به رؤسای دانشگاه‌ نشان دهند
  • در جنگ نابرابر رسانه‌ای قرار داریم/ دانشجویان نشریات دانشجویی، خط قرمزها را کنار بگذارند
  • دانشجویان باید با یک تیتر نقشه راه را به روسای دانشگاه‌ها نشان دهند
  • دانشجویان پرانگیزه؛ اما مسئولان همچنان در خواب غفلت!/ دل نوشته‌های دانشجویی را جدی بگیرید تا مشکلات مملکت حل شوند
  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۳
  • سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر در دانشگاه فردوسی آغاز شد
  • سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر آغاز شد