Web Analytics Made Easy - Statcounter

انهدام برج مراقبت فرودگاه بین‎المللی ابها عربستان، بیانیه مشترک آلمان و امارات در خصوص «ایران»، اختلاف نظر شاناهان و ترامپ درباره فروش سلاح به عربستان و موضع جدید آمریکا در مورد فروش سلاح به عربستان از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به هشدار انصارالله به غیرنظامیان اماراتی و عربستانی برای دور شدن از فرودگاه‌ها و مراکز نظامی نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ سخنگوی نیروهای مسلح، از غیرنظامیان در امارات و عربستان خواست از فرودگاه ها و مراکز نظامی دور شوند.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: هدف قرار گرفتن فرودگاه اب‌ها با موشک کروز در راستای دفاع از خویشتن و پاسخ مشروع به تجاوز و محاصره و بسته ماندن فرودگاه به مدت پنج سال است.

وی افزود: در برابر لجاجت و کینه توزی کشورهای متجاوز و ادامه شیوه تجاوزکارانه نظامی، اقتصادی و انسانی، ما از هیچ تلاشی برای بازدارندگی در برابر دشمن و پایان دادن به ظلم آن دریغ نمی‌کنیم.

سریع بیان کرد: از غیرنظامیان در کشورهای متجاوز می‌خواهیم از همه فرودگاه ها و مراکز نظامی دور شوند. تا زمانی که حمله ددمنشانه و محاصره ظالمانه ضد یمن جریان دارد، متجاوزان باید بدانند که ما دست بسته نخواهیم ماند.

انهدام برج مراقبت فرودگاه بین‎المللی ابها عربستان

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن می‎گوید که شلیک موشک به سمت فرودگاه ابها در استان عسیر عربستان، موجب تخریب برج مراقبت این فرودگاه شده است.

نیروهای یمنی صبح روز چهارشنبه فرودگاه ابها را با موشک کروز هدف قرار دادند.

این مقام نظامی یمن اظهار داشت، عملیات موشکی امروز از سوی نیروهای یمنی پاسخی به جنایات متجاوزان و محاصره ملت یمن بود.

در همین حال، ائتلاف متجاوز سعودی در بیانیه‎ای ضمن اذعان به عملیات موشکی نیروهای یمنی اعلام کرد، بر اثر شلیک موشک از یمن به سمت فرودگاه بین المللی ابها دستکم ۲۶ تن زخمی شدند.

ائتلاف سعودی همچنین مدعی شده که موشک نیروهای یمنی به سالن انتظار فرودگاه اصابت کرده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز سه شنبه ضمن بیان این که بانک اهداف نیروهای یمنی روز به روز در حال گسترش است، گفته بود که نیروهای یمنی اقدامات غافلگیرکننده زیادی برای عربستان و امارات دارند.

بیانیه مشترک آلمان و امارات در خصوص «ایران»

امارات متحده عربی و آلمان در بیانیه‌ای مشترک و بدون اشاره به اقدام‌های یکجانبه آمریکا به ویژه در زمینه توافق هسته‌ای سال 2015 و اعمال تحریم‌های غیرعادلانه علیه ایران، نسبت به تشدید تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی کردند.

«رویترز» چهارشنبه شب به وقت تهران به نقل از خبرگزاری «وام» نوشت: امارات و آلمان در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواسته‌اند تا از اقدام‌هاش تنش‌زا خودداری کند.

این بیانیه پس از دیدار رسمی «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی و سفر دو روزه وی به آلمان صادر شد.

بر اساس این گزارش، تحرکات منطقه‌‌ای و جهانی برای حفظ برجام و کاستن از تنش‌ها در حالی شدت گرفته که تاکنون مقام‌های ارشد آلمان و ژاپن به همین منظور به ایران آمده و قرار است «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و معاون «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به ایران سفر کند.

دولت آمریکا از نخستین روزهای برجام، تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد و سرانجام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا 18 اردیبهشت‌ماه 1397 به طور یکجانبه از برجام خارج و دستور اعمال مجدد تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

به گزارش رویترز، در این بیانیه هر دو کشور مجددا بر ضرورت اجتناب از هر گونه اقدام تشدید کننده اوضاع از سوی همه بازیگران منطقه تأکید کردند.

اختلاف‌ نظر شاناهان و ترامپ درباره فروش سلاح به عربستان

پاتریک شاناهان کفیل وزارت دفاع آمریکا می‌گوید، ترجیح می‎دهد وقتی پای قراردادهای تسلیحاتی به میان می‎آید، تابع روند قانونی باشد؛ اظهارنظری که می‎تواند حاکی از اختلاف عقیده وی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر دور زدن کنگره برای فروش سلاح به عربستان سعودی باشد.

البته وی در مواجهه با این سؤال که آیا منظورش عدم حمایت از فرمان اضطراری ترامپ است، مقاومت کرد و گفت: نه، نه، نه؛ اظهارنظر من فقط در باب حمایت از قانون و توسل به آن بود!

این در حالی است که یکی از مشاوران شاناهان مدعی است، هرچند وی تابع قوانین است، اکنون که دولت واشنگتن تصمیم خود را گرفته، چاره‎ای جز حمایت از آن نمی‎بیند.

آمریکا: فروش سلاح به عربستان، پیامی برای ایران است!

دستیار وزیر خارجه آمریکا مدعی است، یکی از اهداف فروش سلاح به عربستان و امارات، ارسال پیامی خطاب به ایران است.

وی مدعی است: هدف از قراردادهای فروش و همچنین تأییدیه هایی که نشان‌دهنده ضرورت این اقدام است، رفع نیاز نظامی شرکای آمریکا در مواجهه با تهدید منطقه‌ای برخاسته از جانب ایران است. هدف تقویت رابطه حیاتی دوجانبه از راه تضمین دادن به متحدان و همچنین حفظ برتری راهبردی در مقابل رقباست.

کوپر در بخشی از اظهارات خود نیز مدعی می‌شود: موضع ما در قبال ایران همچنان بر مبنای ضمانت به ارتقای توانمندی نظامی شرکا استوار است. البته نه اینکه خواست ما افزایش تنش نظامی باشد، بلکه این پیامی بلند و آشکار خطاب به ایران است، مبنی بر اینکه آمریکا کنار شرکای منطقه‌ای می‌ایستد. این موارد نشان دهنده عزم آمریکا برای اثبات این مسأله است که ما شریک دلخواه آنها می‌مانیم.

ادعاهای کوپر در حالی مطرح خواهد شد که پیش نویس طرح محدودسازی فروش سلاح به عربستان که از سوی سناتور «تاد یانگ» از حزب جمهوریخواه و سناتور «کریس مورفی» از حزب دموکرات آماده شده و از حمایت هر دو حزب برخوردار است، به تازگی به سنا ارائه شده است.

گفتنی است، دولت ترامپ با اعلام «وضعیت اضطراری» به دلیل تنش با ایران به کمیته‌های کنگره گفته که ۲۲ معامله فروش سلاح به عربستان، امارات و اردن را عملیاتی می‌کند. با اعلام وضعیت اضطراری، در واقع دولت ترامپ قادر است بدون نیاز به کسب رضایت کنگره طبق قانون «کنترل صادرات تسلیحات»، این سلاح‌ها را به کشورهای موردنظر تحویل دهد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران آمریکا اروپا برجام عربستان شینزو آبه حیات شبانه ژاپن نزار زاکا آیت الله محقق کابلی جولیان آسانژ هادی حق شناس تروریسم اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۳۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای یک‌جانبه پیرامون میدان آرش در بیانیه‌ای دوجانبه حقی برای مدعی ایجاد نمی‌کند

به گزارش جام جم آنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود اعلام و بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان تاکید نمود. 

کنعانی در واکنش به بند مربوط به ادعای کویت درباره میدان آرش گفت: طرح ادعای یک‌جانبه در این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند. 

کنعانی با اشاره به مذاکرات و رایزنی‌های قبلی فیمابین ایران و کویت تصریح کرد: به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب نموده و به جای آن به مذاکرات فنی و حقوقی برگردد که بهترین و مناسب‌ترین مسیر برای رسیدگی به موضوع است.

کنعانی بار دیگر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات مشترک، آمادگی دارد در خصوص چارچوبی که متضمن احترام به منافع مشترک باشد، گفتگوها را ادامه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اصل حسن نیت در تعاملات منطقه‌ای، بر ضرورت اجتناب از مداخله دولتهای ثالث در خصوص این موضوع تصریح نمود.

وی گفت؛ بدون تردید دولتهای ذیربط می‌توانند در پرتو همکاریهای دوستانه و در راستای منافع مشترک، بدور از جنجال‌های رسانه‌ای به توافق لازم نایل شوند.

دیگر خبرها

  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش
  • کنعانی مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را مردود دانست
  • کنعانی: مفاد بیانیه مشترک کویت و اردن در مورد میدان آرش مردود است
  • ادعای یک‌جانبه پیرامون میدان آرش در بیانیه‌ای دوجانبه حقی برای مدعی ایجاد نمی‌کند
  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • هشدار احمدیان به کشور‌های میزبان مراکز امنیت سایبری صهیونیستی
  • هشدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به کشورهایی که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری خود را به رژیم صهیونیستی داده‌اند
  • هشدار احمدیان به کشورهایی که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری خود را به رژیم صهیونیستی داده‌اند