Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@12:38:55 GMT

بيماري ام اس در کودکان

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۴۳۴۸۰

بيماري ام اس در کودکان

خبرگزاري آريا -
بيماري ام اس در کودکان
ام اس اغلب در بزرگسالان ديده مي شود، اما اين بيماري اخيرا نسبت به گذشته در کودکان و نوجوانان بيشتري تشخيص داده مي شود. متخصصين مغز و اعصاب بر اين باورند که بچه هاي زيادي مبتلا به ام اس هستند ولي هنوز بيماري آن ها تشخيص داده نشده است. در اين بخش از بيتوته با علائم ام اس در کودکان، نحوه‌ي تشخيص و درمان آن آشنا شويد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ام اس (MS)
براي فهم بهتر بيماري MS ساختار اعصاب را در بدن به صورت سيم تلفن در نظر بگيريد. اعصاب مانند سيم‌ها از دو بخش تشکيل مي‌شوند.ماده انتقال دهنده و عايق. در يک سيم، ماده انتقال‌دهنده (رسانا) فلز و عايق پلاستيک است. در اعصاب، ماده انتقال دهنده، سلول‌هاي عصبي و عايق موادي است که (ميلين) ناميده مي‌شود ميلين مخلوطي از چربي و پروتئين است.
در واقع ماده‌اي دي‌الکتريک است که به شکل لايه‌اي اطراف سلول‌هاي عصبي را فرا گرفته و پيام‌هاي عصبي را در طول اعصاب منتقل مي‌کند. وجود اين ماده براي عملکرد صحيح سيستم عصبي ضروري است. MS ميلين را تخريب مي‌کند، با تخريب اين ماده پلاک‌هايي بر روي اعصاب بوجود مي‌آيد. با گسترش اين پلاک‌ها انتقال پيام‌هاي عصبي کند شده و با مشکل مواجه مي‌شود که باعث بروز بيماري MS مي‌شود.
آيا کودکان هم به ام اس مبتلا مي شوند؟
اين بيماري که بصورت فقدان ميلين و ايجاد پلاک هاي سفيد متعدد در مغز است، گرچه در کودکان نادر است، شيوع کلي آن در سنين قبل از 10 سالگي است. اين پلاک‌ها در مغز، اعصاب بينايي، ستون فقرات و همه‌‌ي آنچه با ارسال پيام‌هاي عصبي و در نتيجه عملکرد کلي انسان مربوط است، قابل مشاهده خواهد بود.
علائم ابتلا به ام اس در کودکان
اولين نشانه هاي ام اس در کودکان با بزرگسالان متفاوت است. ممکن است اين بيماري پس از ابتلاي کودک به يک اختلال عصبي به نام آنسفالوميليت منتشر حاد (ADEM) آغاز شود. بيشتر اوقات نشانه هاي ADEM مثل سردرد، گيجي، کما، سيژر، سفتي گردن، تب و کمبود چشمگير انرژي، پس از چند هفته از بين مي روند. اما اين مشکلات در برخي کودکان ادامه مي يابد که شبيه نشانه هاي ام اس است.
نشانه هاي ام اس در کودکان
اين نشانه ها با نشانه هاي ام اس در بزرگسالان يکسان است:
- مشکل در کنترل مثانه يا مدفوع
- ضعف
- اشکال در راه رفتن
- تغييرات ديد
- گرفتگي عضلات
- تغييرات حسي، مورمور يا بي حسي
- لرزش بي اختيار بدن (ترِمور)
کودکان ممکن است دچار سيژر و کمبود انرژي نيز بشوند که بزرگسالان معمولا اين علائم را ندارند.
علائم ام اس در کودکان
پيشرفت بيماري ام اس در کودکان
ام اس در کودکان با سرعت کمتري پيشرفت مي کند. اما کودکان يا نوجوانان مبتلا به اين بيماري ممکن است در سال هاي اول دچار ناتواني هاي جسمي شوند. همچنين اين بيماري چالش هاي بزرگتري را براي قوه تفکر و احساسات کودکان و نوجوانان ايجاد مي کند و ممکن است روي تحصيل، برداشت ذهني از خود و ارتباط با دوستانش تاثير بگذارد.
عوامل موثر در بيماري MS
علت اصلي آن ناشناخته است، موارد ذکر شده همگي بعنوان فرضيه مطرح است، عواملي کليدي زيادي وجود دارند که بنظر مي‌رسد با پيشرفت بيماري MS در ارتباط باشند، اين عوامل عبارتند از:
- ژنتيک: گرايشات ارثي که در خانواده وجود دارند مي‌توانند بعنوان يکي از عوامل خطر ابتلا به بيماري MS باشند. مطالعات نشان داده است که در خانواده‌هاي داراي دوقلوهاي يکسان. تقريباً 25 درصد از افرادي که دوقلوهاي يکسان با بيماري MS داشته‌اند. نهايتاً خودشان نيز دچار اين بيماري شده‌اند.
شيوع MS در ميان انسان‌ها يک درصد هزار است در حالي‌که شيوع اين بيماري در ميان انسان‌‌هايي که در اقوام درجه يک آنها از والدين، فرزندان، خواهر و برادر سابقه MS وجود دارد، 5تا3 درصد است. اگرچه نمي‌توان خانواده‌اي را که در آن متولد مي‌شويم را تغيير دهيم ولي متخصصان اميد دارند که با آموزش به افرادي که در خانواده‌شان تاريخچه‌ MS وجود دارد، بتوانند خطر ابتلا به اين بيماري را کاهش دهند.
- ويروس‌ها: ويروس(EBV)، نوعي ويروسي است که به MS مربوط مي‌شود ولي قطعاً به‌عنوان يکي از دلايل MS نيست. EBA يک ويروس بسيار رايج است. مرکز کنترل و پيشگيري بيماريها درآمريکا گزارش داده است که 95درصد از مردمي که در آمريکا بين 35 تا 40 سال سن دارند، اين ويروس را قبلا در زندگي‌شان داشته‌ اند. در کودکان اين ويروس به‌صورت يک سرماخوردگي وجود دارد، غير ممکن است که کاملاً از در معرض قرار گرفتن يک همچين ويروس شايعي جلوگيري کرد.
مگر اينکه کاملا از جامعه دوري گزيد. به هر حال جلوگيري از تماس با افرادي که بيمار هستند و شستشوي مداوم دستها در طول فصل تب و سرماخوردگي و بعد از سفر با هواپيما و ديگر وسايل حمل و نقل عمومي از روش‌هايي است که از ابتلا به اين ويروس جلوگيري مي‌کند. اگرچه جلوگيري از عفونت‌هاي ويروس ممکن است شما را در مقابل MS محافظت کند و يا نکند، سالم ماندن مطمئناً کيفيت زندگي شما را بهبود مي‌بخشد.
- جغرافيا: MS در آمريکاي شمالي، بخش‌هاي جنوبي استراليا و شمال اروپا شيوع بيشتري دارد. در واقع هرچه از خط استوا دورتر شويم، خطر ابتلا به اين بيماري بيشتر مي‌شود. اين بدان معني نيست که بايد به مناطقي با آب و هواي گرمتر مهاجرت کرد. ارتباط بين ويتامين D که به ويتامين نور خورشيد معروف است و MS مي‌تواند توضيحي باشد براي اينکه مناطق نزديک‌تر به استوا ميزان کمتري از ابتلا به MS را دارند. تحقيقات نشان داده است که ويتامين‌D که بدن انسان در پاسخ به نور خورشيد توليد مي‌کند مي‌تواند نقش مهمي در محافظت انسان در برابر بيماري MS داشته باشد.
هنوز مشخص نشده است که آيا استفاده از مکمل‌هاي ويتامين D فايده‌ يکساني با قرار گرفتن در معرض نور خورشيد داشته باشند. در هر صورت ويتامين D به ارتقاي عملکرد سيستم ايمني بدن کمک مي‌کند و ممکن است در جذب کلسيم به بدن نيز مؤثر باشد. بزرگ‌ترين عامل مرتبط با رژيم غذايي در جلوگيري از MSويتامين D مي‌باشد. مطالعات بسياري وجود داردکه ثابت مي‌کند مقادير بالاي ويتامين D که در شير و ديگر توليدات غلات وجود دارد با خطر ابتلاي کمتري به بيماري MS مرتبط است.
تشخيص و درمان کودک مبتلا به ام اس
روش هاي تشخيص ام اس کودکان
فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و فوق تخصص بيماري ام اس کودکان گفته اند: معاينه باليني و تشخيص باليني و در کنار آن MRI دو روش بسيار مهم و مواثر براي تشخيص بيماري ام اس کودکان مي باشند. البته در کنار اين دو، روش هاي ديگري براي تشخيص اين بيماري استفاده ميشود اما به اندازه اين دو مرسوم نيست. روش هايي مثل، آزمايشات مايع نخاعي که به پزشکان کمک مي کنند تا هوشيارانه تر نسبت به موضوع عمل کنند. ولي پايه تشخيص پزشکان در اين بيماري روش هاي باليني و MRI مي باشد.
درمان کودکان مبتلا به ام اس
اگرچه که درمان قطعي براي اين بيماري وجود ندارد، اما درمان‌هاي زيادي وجود دارد که مي‌تواند علائم را در کودکان و همچنين بزرگسالان بهبود بخشيده و از تکرار حملات و يا شدت آنها بکاهد. درمان اين بيماري در کودکان مشابه بالغين، حمايتي است و بخصوص درمان اشکال عملکرد مثانه ضروري است، در اين راستا داروهاي متعددي مورد بررسي قرار گرفته اند که منفعت و عوارض آنها مورد بحث است، روش هاي ديگر نظير تزريق ايمونوگلوبولين وريدي نيز استفاده ميشود، در هر حال انتخاب نوع و روش درمان برعهده پزشک معالج است. پيش آگهي بيماري در کودکان مشابه بالغين است پيشرفت بيماري معمولا آهسته صورت گرفته و در بسياري از موارد دوره هاي طولاني بهبود بيماري ديده شده است.
گردآوري: بخش کودکان بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۳۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین راه تشخیص کبد چرب | راه‌های پیشگیری از ابتلا به کبد چرب را بشناسید

به گزارش همشهری آنلاین، علی بهاری درخصوص بیماری کبد چرب اظهار کرد: بیماری کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی در دنیا است. علل اصلی بیماری کبد چرب اضافه وزن یا چاقی، دیابت یا بیماری قندخون، چربی خون و افزایش فشار خون است که به مجموع این‌ها سندروم متابولیک می‌گوییم.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: علاوه‌بر همه این‌ موارد، مصرف الکل و برخی داروها می‌تواند باعث ایجاد کبدچرب شود. این بیماری به عادات غذایی و سبک زندگی افراد بسیار مرتبط است، کم‌تحرکی افراد و عدم رعایت رژیم غذایی مناسب، منجر به اضافه وزن و در پی آن ایجاد کبدچرب می‌شود.

وی درخصوص علائم بالینی کبدچرب تشریح کرد: بیماری کبدچرب متاسفانه ابتدا هیچ علامت بالینی خاصی ندارد و به مرور زمان منجر به آسیب می‌شود. در ابتدا بهترین راه تشخیص این بیماری سونوگرافی کبد است و هم‌چنین آزمایش خون که آنزیم‌های کبدی چک شود. آزمایش‌های دیگر برای بررسی چربی و قند خون هم برای بیماری کبد چرب موثر است.

قاتلین کبد چرب کدامند؟ ؛ روشی برای درمان فوری کبد چرب | شایع‌ترین دلیل ایجاد کبد چرب را بشناسید + ویدئو

بهاری در خصوص عللی که سبب ایجاد بیماری کبد چرب می‌شوند، گفت: اکنون ثابت شده که آلودگی هوا نیز باعث ایجاد بیماری کبد چرب می‌شود. همچنین فلور میکروبی روده با ایجاد کبد چرب ارتباط دارد، بنابراین می‌بینیم حتی عللی که به چشم نمی‌آید، می‌تواند منجر به بیماری شود.

فوق تخصص گوارش و کبد در رابطه با راه‌های پیشگیری از این بیماری اظهار کرد: یک زندگی سالم از لحاظ تغذیه بسیار کمک‌کننده است زیرا اضافه وزن،‌ چربی خون، قند خون و فشار خون از علل اصلی این بیماری است. بنابراین اگر شخصی اضافه وزن دارد بهتر است با روندی متعادل و همراه با ورزش وزن خود را کم کند، اگر مبتلا به دیابت است باید مرض قند خود را کنترل کند، اگر کسی چربی خون داشته باشد، رژیم و دارو بسیار موثر است. لذا تغذیه سالم، اجتناب از مواد قندی و چربی اضافه است که می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی گفت: بیماران بجای اینکه به دنبال مصرف دارو برای کبدچرب باشند، باید سبک زندگی خود را تغییر دهند و حتما روزی نیم ساعت ورزش داشته باشند.

بهاری در ارتباط با درمان دارویی کبدچرب اظهار کرد: درمان دارویی این بیماری، مرتبط به عوامل زمینه‌ساز آن است. به طور مثال درمان دیابت، درمان چاقی و چربی است و اگر دارویی می‌دهیم در همین راستا است. اینکه مستقیم ما به کبد دارو دهیم، تقریبا دارویی وجود ندارد لذا از همه عوامل مهم‌تر تغذیه سالم و ورزش است.

کد خبر 850338 منبع: ایسنا برچسب‌ها سلامت خبر مهم بیماری - کبد

دیگر خبرها

  • بهترین راه تشخیص کبد چرب | راه‌های پیشگیری از ابتلا به کبد چرب را بشناسید
  • هشدار برای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری
  • توصیه‌هایی درباره یک بیماری زنانه
  • توصیه‌هایی برای مقابله با بیماری آسم
  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • بیماری پارکینسون را سه سوته تشخیص دهید
  • مداخله به‌هنگام، راه کنترل نشانه‌های اوتیسم