نمایش غولهای متمدن کمیاب/ آرامشی بکر از فنلاند شیرین میشود
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۴۳۵۰۱
به گزارش خبرنگار مهر، یک هفته به آغاز تعطیلات تابستانی باقی مانده و این در حالی است که رونقی بین گالریهای پایتخت در افتتاح نمایشگاههای هنری دیده می شود و جمعه این هفته شاهد افتتاح حدود ۶۰ نمایشگاه هنری در تهران خواهیم بود. در این میان سهم نقاشان در برپایی نمایشگاه بیشتر از هنرمندان دیگر است. در زیر برخی از نمایشگاه هایی که جمعه ۲۴ خرداد در گالریهای پایتخت افتتاح میشوند، میخوانید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گالری شیرین
نمایشگاه گروهی تصویرسازی امین طلاچیان و فرزین نیکروش با عنوان «غولهای متمدن کمیاب» از ۲۴ خرداد تا ۵ تیر در گالری شیرین ۱ به نشانی خیابان کریمخانزند، خیابان سنایی، کوچهی سیزدهم، پلاک ۵ برگزار خواهد شد. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «غولها همواره بودهاند. هر چند به ندرت دیده میشوند. برخی چون یتی، پاگنده، ارباب دریاچه لاخنس و غول چراغ جادو شانس سلبریتی شدن را پیدا کردهاند. دوربین ما اما این بار به سراغ غولهای متمدن کمیابی رفته است که پیش از این هیچگاه شانس مطرح شدن را پیدا نکردهاند (و البته از این موضوع گله و شکایتی هم نداشتهاند).
مجموعه پیکارتونگرافی حاضر، تلفیقی از هنر دیجیتال کارتون و عکاسی است. این مجموعه با نگاهی کنایی و طنز آمیز که از ویژگیهای هنر پسامدرن است، به زیست بوم آدمیان دوباره مینگرد.
پدیدآورندگان این مجموعه، امید آن را دارند که با معرفی دقیق و کامل این غولها و زیستگاهشان، گام بلندی در رفاه، آبادانی، بهداشت و درمان نوع بشر برداشته شود.»
همچنین گالری شیرین ۲ نیز میزبان نمایشگاه انفرادی نقاشی های ایینا هیزنن با عنوان «آرامشی بکر از فنلاند» خواهد بود که در همان روز افتتاح خواهد شد. در بیانیه این نمایشگاه این هنرمند فنلاندی آمده است: «طی چند سال گذشته، با متمرکز ساختن نگاهم بر جهان سایهها، با ریشههای زمان و مدت آن کار میکردم؛ سایههای آثار هنری و ساختههای انسانی و مخاطبان آنها را گرد هم آوردم. من این تصاویر را به شکل آثاری مستقل بر کاغذ آفریدهام. سایههای اشیاء سهبعدی به سطوح پیکره تبدیل میشوند. این تصاویر که از بستر اصلی خود بیرون کشیده شدهاند، نه خاستگاه اثر هنری، که پدیدهای نو را نشان میدهند.
در این دنیای سایهها، شیفته این فکرم که سایهها قرار نیست دیده شوند، بلکه چیزی هستند که ما را به تجربۀ فضای اطراف خودمان و گذر زمان وامیدارند. سایه بهمانند استعارهای از گذر از زمان، الهامبخش و حتی رمزآلود است. سکوت سایهها و غیر مادی بودن آنها به تصاویری روی کاغذ تبدیل میشود. ماهیت این آثار نیمی انتزاعی است و سرانجام، مهم نیست که منشاء تصاویر را بدانیم. آنها موضوعی بین موضوعها هستند.»
گالری اُ
نمایشگاه گروهی نقاشی میمی امینی، یوشا بشیر و هدی کاشیها با عنوان «۳ جایگاه» با گردآوری علی نصیر از جمعه ۲۴ خرداد در گالری اُ واقع در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول گشایش می یابد و تا ۵ تیرماه ادامه خواهد داشت.
گالری سیحون
نمایشگاه انفرادی عکس، چیدمان فرشته شادی با عنوان «ای بسا آرزو که خاک شده» جمعه ۲۴ خردادماه میزبان علاقمندان در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ خواهد بود.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «تنها تفاوت این مجموعه با گذشته، سوگواری درونی تری است بدون فریاد. هویتی است پیش از رها کردن و رها شدن. شاید که باز روایت قصه گذشته ای آلوده به تکرار باشد. اما با توجه به تمام پیشرفت های روز در زمینه دانش و فرهنگ و تجربه تجدد برای زنان امروز باز هم هستند زنان، مادران و دخترانی که نمی توانند عمل کنند و به رویاهای خود دست یابند، پس نگاه می کنند. نگاه اگر نتوانند، حس و ضبط می کنند. هر رنگ و هر لبخند در آنها اثری جاودانه می یابد. زیرا که از کودکی ارتباطی درونی و فراتر از دیگران با طبیعت برقرار کرده اند. گویی سرنوشت آنان جایی خارج از وجود خودشان گسترده شده است. مانند کودکان قادرند به تماشای آنچه پیدا و پنهان است. جای آنکه به نصیب خود بسنده کنند، دلبسته معنای آن می شوند. دلبسته ضبط اشیا و هر آنچه رویای آنان را می سازد. انتظار رسیدن را با آن سر می کنند و تصویرسازان ماهری برای به سر رسیدن هستند. به قول سیمون دوبووار، رویای موفقیت انتقالی در زن پابرجاست و کمال پذیری خاص او را مهار خواهد کرد.»
گالری اعتماد
نمایشگاه انفرادی نقاشی مهسا مرسی تحت عنوان «شکوفه های داغ» از جمعه این هفته در گالری اعتماد۱ به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ افتتاح می شود و تا ۱۱ تیرماه ادامه دارد.در بیانیه این نمایشگاه آمده است:
«شکوفه های داغ
فاصله میان زیبایی و زشتی،
فاصله میان دو تعریف،
فاصله میان لطافت و خشونت،
دو حس، دو جنس
* * *
همیشه طیفی ست میان دو قطب.
قطب هایی که متضاد و یا گاهی مکمل یکدیگرند و در عین حال متلاطم و گاهی ناشناخته اند.
طیفی که ناخودآگاه به آن آگاهی بیشتری دارد تا خودآگاه
اصلاً آیا خودآگاهی وجود دارد؟»
گالری پروژه های آران
نمایشگاه انفرادی نقاشی منیژه حجازی با عنوان «خرده روایت ها» جمعه ۲۴ خرداد در گالری پروژه های آران واقع در خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ گشایش می یابد.
در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «یک تک اثر نقاشی خرده روایت به شمار می آید و بازپخشی از آنچه که جامعه اکنون پیگیری می کند؛ مسیری برای توضیح و توجیه فردیت ویافتن رابطه با بخش های دیگر جامعه. در روایت های خرد گوناگونی و کسرت باورها، امیال و آرزوها دیده میشود. جهان امروز به گونه یی است که در آن باور به کلان روایتها رو به افول است و همزمان خرده روایت ها، یا روایت های محلی و شخصی، با توسعه اینترنت و بسط روابط و امکان ارسال آسانتر اطلاعات و تصاویر، خصوصاً برای بخش هایی از جامعه که حضور فعال در شبکه های اجتماعی داشته و بر ثبت حضور خود اصرار می ورزند، اهمیت بیشتری می یابند. انتخاب منیژه حجازی برای به بازتصویر کشیدن عکس های خانوادگی خود، تکرار اجبار است؛ دوباره سازی- باز زیستن- لحظاتی از زندگی جمعی. با تغییر این تصاویر که توسط دوربین ثبت شده اند، این هنرمند جوان گذرگاهی برای عبور از سد زمان به وجود می آورد؛ گذشته اکنون است.»
گالری امکان
نمایشگاه انفرادی نقاشی علی ممجد با عنوان «پرتره ها» از جمعه ۲۴ خردادماه در گالری امکان به نشانی خیابان میرزای شیرازی، کوچه دوم، پلاک ۳، زنگ یک افتتاح می شود.
گالری آ
نمایشگاه گروهی عروسک با عنوان «خراب خوره» و گردآوری علی اشکاننژاد، امیرحسین پورابراهیم و نسیم تیمورپور از جمعه ۲۴ خردادماه در گالری آ واقع در خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، پلاک ۷ گشایش می یابد.
گالری ثالث
«آجر، سیمان و چند مصالح دیگر» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی و چیدمان مهدی مشایخی است که از جمعه این هفته به مدت ۵ روز در گالری ثالث به نشانی کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١٤٨ برپا خواهد شد.
گالری گلستان
نمایشگاه انفرادی طراحی سعید ساداتنیا از ۲۴ خردادماه در گالری گلستان به نشانی خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ افتتاح می شود.
گالری آریانا
نمایشگاه انفرادی نقاشی ناصر عزیزی با عنوان «ناصر عزیزی ۱۳۹۸-۱۳۷۰» جمعه ۲۴ خردادماه در گالری آریانا واقع در الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی)، شماره ۹ گشایش مییابد.
گالری آتبین
گالری آتبین از روز جمعه ۲۴ خردادماه میزبان نمایشگاه انفرادی عکس های روزبه روزبهانی با عنوان «اما آنجا نبودی…» است. گالری آتبین در خیابان ولیعصر قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ واقع است.
گالری دنا
نمایشگاه انفرادی عکس های حبیب فرشباف با گردآوری روشن نوروزی با عنوان «از کرانه های ارس» از ۲۴ خرداد تا ۳ تیرماه در گالری دنا به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴، زنگ۲ برپا خواهد بود.
گالری ساربان
نمایشگاه انفرادی نقاشی های ژیلا کامیاب با عنوان «جانِ سنگ» جمعه ۲۴ خردادماه در گالری ساربان واقع در خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک ۱۳۰، طبقه اول افتتاح می شود.
گالری ۰۰۹۸۲۱
نمایشگاه انفرادی نقاشی های فرح اصولی با عنوان «جاری در زمان» جمعه ۲۴ خردادماه در گالری ۰۰۹۸۲۱ گشایش می یابد. این گالری در خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند، کوچه ۱۸، پلاک ۲۵ قرار دارد.
خانه هنرمندان ایران- گالری زمستان
نمایشگاه آثار نقاشی منیژه میرعمادی با عنوان «فیروزهای در کویر» جمعه ۲۴ خردادماه در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح میشود. در این نمایشگاه ۳۳ اثر نقاشی از منیژه میرعمادی به نمایش گذاشته میشود.
خانه هنرمندان ایران- گالری پاییز
«فیوویژن» عنوان نمایشگاه پوسترهای سینمایی علی باقری است که از ۲۴ خردادماه تا ۴ تیرماه در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت.
گالری کاما
نمایشگاهی از تابلوخطهای به شیوه بافتگذاری با رواننویس مصطفی نوربخش هنرمند خطاط و نقاش با عنوان «پارادوکس» جمعه ۲۴ خرداد در گالری کاما برپا میشود. در نمایشگاه «پارادوکس» ۹ تابلوخط به شیوه بافتگذاری با رواننویس از این هنرمند به نمایش در میآید؛ نوربخش دراین آثار تلاش کرده است با دخالت دادنِ تأکیدات وتشدیدِ دیگر کیفیاتِ بصری مثلِ تکرار، عامل تضادِ اندازه وپارادویِ شفافیت و ماتی، تجلیلِ دیگری از پتانسیلِ اجراهای خطاطی را به نمایش بگذارد.
گالری دیلمان
آثار مسعود سعدالدین همزمان با رونمایی کتاب «حیرت در آن» بعد از حدود ۱۰ سال، جمعه ۲۴ خرداد در گالری دیلمان به نشانی شریعتی، بالاتر از ظفر، کوچه پورمشکاتی، پلاک ۵۰ نمایش داده میشود.
مسعود سعدالدین هنرمندی متعلق به نسل سوم هنرمندان فیگوراتیو و از شاگردان هانیبال الخاص است که سال ۱۳۵۹ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی فارغالتحصیل شد. او در میان هنرمندان فیگوراتیو معاصر یکی از برجستهترین هنرمندان این جریان است.
نمایشگاه مسعود سعدالدین و رونمایی از کتاب «حیرت در آن» جمعه ۲۴ خرداد در گالری دیلمان افتتاح میشود و تا ۲۱ تیر ادامه دارد.
کد خبر 4639615منبع: مهر
کلیدواژه: گالری گردی علی باقری گالری سیحون گالری آ گالری شیرین نمایشگاه هنری گالری گلستان گالری آتبین گالری ساربان گالری آریانا گالری دنا گالری ثالث نقاشی عکس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۳۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
دانشکده روانشناسی دانشگاه کلمبیا اخیراً مطالعه میدانی در کشورهای مختلف انجام داده است که نتیجه آن ایجاد یک شاخص به نام «نردبان ثروت و قدرت» است که نشان میدهد مردم جهان بر اساس این شاخص دارای درجات مختلفی از شادی هستند.
به گزارش اطلاعات آنلاین، کشور فنلاند در چند سال اخیر همواره در بین بالاترین کشورهای این نردبان معرفی شده است که یکی از شادترین کشورهای جهان است و در هشت سال اخیر رتبه اول این نردبان را حفظ کرده است.
آگوست نیلسون، عضو جامعه روانشناسی این دانشگاه همراه تیمش تحقیقات مفصلی درباره این نردبان صورت داده و میگوید مطالعات تجربی نشان میدهد که مردم کشورهای بالای این نردبان به جای قدرت و ثروت در زندگی روزمره بیشتر به خانواده و روابط شخصی فکر میکنند.
در سال ۲۰۲۴ کشور فنلاند برای هفتمین سال متوالی به عنوان شادترین کشور جهان در رتبهبندی سازمانهای بینالمللی قرار گرفت و مطالعات دانشگاه کلمبیا نیز همین موضوع را نشان میدهد که بیشتر مردم این کشور به جای رتبههای اداری و رسمی و مدیر شدن و رسیدن به قدرت و ثروت به زندگی روزمره خود فکر میکنند.
نیلسون مینویسد: من اخیراً رهبری گروهی از محققان کشورهای سوئد، آمریکا و انگلیس را بر عهده داشتم و این سوالات را در بین ۱۶۰۰ نفر از بزرگسالان این کشورها مطرح کردیم. مطالعه ما نشان داد که استعاره نردبان باعث میشود مردم بیشتر به قدرت و ثروت فکر کنند و کمتر به خانواده، دوستان و سلامت روان فکر کنند. وقتی استعاره نردبان حذف شد، مردم همچنان به پول فکر میکردند، اما بیشتر از نظر «امنیت مالی» به جای عباراتی مانند «ثروت»، «ثروتمند» یا «طبقه بالا».
افراد در گروههای شاد و هماهنگی در مقایسه با سایر گروهها کمتر به قدرت و ثروت و بیشتر به اشکال گستردهتر رفاه مانند روابط، تعادل بین کار و زندگی و سلامت روان فکر میکردند. به گزارش «اطلاعات آنلاین»، تحقیقات نشان داده است که وقتی افراد خوشبختی را تعریف میکنند، فقط به میزان کمی به ثروت و موقعیت اشاره میکنند. به عبارتی ثابت شده است که پول با رفاه ارتباط مستقیم دارد، اما اثر پول ضعیفتر از بسیاری از عوامل شادی دیگر است، جایی که روابط اجتماعی با کیفیت خوب، قویترین اثر را دارند.
تحقیقات اخیر دانشگاه آکسفورد نشان میدهد که شادی در واقع باعث بهرهوری بیشتر افراد میشود و مهمترین عامل برای شادی در کار، تعلق خاطر است. از سوی دیگر، اعتقاد بر این است که دستمزد مهمترین عامل برای شادی در کار است، اما معلوم میشود که محرک بسیار ضعیف تری برای شادی در کار نسبت به تعلق خاطر است. این با پیام کلی علم شادکامی همخوانی دارد که روابط اجتماعی مهمترین عامل برای شادی افراد است.