Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تحول سریع علوم و فناوری ایجاب می‌کند که دانشگاه‌ها در صف اول فناوری‌های جدید حرکت کنند و سپس به سمت صنعت و جامعه بروند. به گزارش پروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه هنر اسلامی تبریز، وزیر علوم در نشست با روسای دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: نیاز است رشته‌های جدید، نگاه‌های جدید، به‌روز و پیشرو در سطح فناوری در دانشگا‌ه‌ها توسعه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر، تعداد دانش‌آموزان و داوطلبان در رشته‌های ریاضی و فنی و مهندسی کم شده است، افزود: بحث‌های مالی در چند سال گذشته در کل کشور مسئله‌ساز بوده و با توجه به شرایط تحریم و محدود شدن فروش نفت، توزیع منابع مالی در منابع دولتی سخت شده است.
دکتر غلامی تصریح کرد: سال گذشته، سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه‌ها کمک کرد و امسال نیز کمک خواهد کرد و در تلاشیم به دانشگاه‌ها آسیبی نرسد.
وزیر علوم بیان کرد: صندوق رفاه دانشجویان هم برای کار‌های دانشجویی و تعمیر و تجهیز به‌ویژه در مواردی که ضرورت دارد، کمک می‌کند.
وی با بیان اینکه همه استان‌ها مشکل آمایشی ندارند و تعدادی از استان‌ها سازماندهی شده‌اند، گفت: تبدیل مراکز در برخی استان‌ها، کیفی‌سازی آموزش عالی کشور، برطرف کردن نقاط ضعف در مناطق کوچک‌تر و اتصالشان به نقاط بزرگ‌تر، تامین امکانات و تجهیزات، افزایش کیفیت خدمات و فراهم کردن امکانات پژوهشی برای اعضای هیئت علمی از اهداف ساماندهی دانشگاه‌ها است.
دکتر غلامی با اشاره به اینکه همه دانشگاه‌ها سعی می‌کنند تمامی رشته‌ها را داشته باشند، بیان کرد: همه دانشگاه‌ها در دنیا به دنبال ماموریت و تخصص‌گرایی هستند؛ باید دانشگاه‌هایمان را توانمند کرده و به صورت تخصصی پیش ببریم.
وزیر علوم تاکید کرد: باید از موازی کاری در استان‌ها جلوگیری شود.
وی با تاکید بر اینکه برای آموزش‌های مهارتی اولویت قائل هستیم، اظهار کرد: باید استاندارد‌هایی را تعریف کنیم که تربیت شده‌های این بخش بتوانند در سرتاسر کشور به عنوان تکنسین تربیت یافته و در چارچوب استاندارد به کار گرفته شوند.
وی متذکر شد: علی‌رغم محدودیت‌های حاضر، تعدادی شرکت ایرانی در دنیا کار می‌کنند و می‌توانند نیروهایشان را از داخل کشور تامین کنند.
دکتر غلامی عنوان کرد: گرایش به علوم‌تجربی نقصی در سیستم آموزش و پروش و هدایت تحصیلی ما بوده و جاذبه‌های شغلی و مادی همه را به سمتی می‌برد که احتمالا در آن موفق نخواهند شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: الگوی دانشگاه هنر اسلامی تبریز قابل توجه و در خور تقدیر بوده و بهتر است بروشور‌هایی برای معرفی دانشگاه تهیه و ارایه شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزیر علوم وزیر علوم در تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۳۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز ربات‌ها به «هوش طبیعی» ممکن شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، پژوهشگران شرکت دانش بنیان «اوپتران مایند» «Opteran Mind» در مدت یک دهه، با سعی در درک چگونگی عملکرد مغز حشرات، بررسی کردند حشرات چگونه جهان را می‌بینند، راه خود را پیدا می‌کنند، مسیریابی می‌کنند و به جهان واکنش نشان می‌دهند.

پیشرفت «هوش طبیعی»

آن‌ها یافته‌های به دست آمده را به الگوریتم تبدیل کرده و آن را «هوش طبیعی» نامیدند. این پژوهشگران معتقدند این الگوریتم می‌تواند نحوه عملکرد خودمختاری را کاملا تغییر دهد و آن را کاربردی‌تر و کارآمدتر کند.

«دیوید راجان» «David Rajan» مدیر عامل اوپتران می‌گوید: حشراتی مانند زنبور‌های عسل یک میلیون نورون دارند که این میزان در انسان حدود ۸۶ میلیارد نورون است، اما سیستم‌های مرکزی آن‌ها دقیقا در همین تعداد قرار دارند. آن‌ها دنیا را می‌بینند، خود را در فضا محلی می‌کنند و حتی می‌توانند تا ۱۰ کیلومتر را با صرف انرژی چند میکرو وات حرکت کنند.

اگر واقعا می‌خواهید خودمختاری پیشرفته را ببینید، لازم نیست به شرکت‌های فناور دنیا بروید کافیست سری به باغچه بزنید.

این شرکت قصد دارد طی ماه‌های آینده، سیستم خود را با عملکرد‌های اضافی مانند جلوگیری از برخورد بهبود بخشیده و تا سال آینده، الگوریتم‌های تصمیم گیری را ادغام کرده تا ماشین‌ها بتوانند وظایف را اولویت بندی کنند.


راجان تاکید کرد: این تنها شروع کار است چرا که این شرکت در حال حاضر به دنبال کاربرد‌های تجاری مختلف در بخش‌های مختلف از جمله لجستیک، خودرو، معدن، امنیت و و غیره است.

مشارکت عمده برای پیشرفت رباتیک انبار

این شرکت که اکنون ۴۵ کارمند دارد، به سرعت در حال رشد است و به زودی فناوری خود را در ربات‌های پیشرفته انبارداری شرکت آلمانی «سیفلاگ» «Safelog» بکار گیرد.

علاوه بر این، فناوری اوپتران از سیستم‌های موجود متفاوت عمل می‌کند چرا که نیازی به آموزش گسترده در مجموعه داده‌های بزرگ قبل از استقرار ندارد. الگوریتم‌ها ذاتی هستند و آن‌ها را قادر می‌سازند تا به طور مستقل در محیط حرکت کنند و بدون نیاز به جمع آوری و آموزش مداوم داده‌ها در یک مرکز داده، با تنوع پویا سازگار شوند.

راه اندازی یک وسیله نقلیه هدایت شونده خودکار (AGV) در یک انبار به طور معمول، کار زیادی می‌برد. اپراتور‌ها باید قبل از اینکه به ربات‌ها اجازه حرکت در انبار را بدهند، کل تاسیسات را به دقت اسکن کنند و با داده‌های زیادی سروکار داشته باشند. کاری که اوپتران مایند انجام می‌دهد این است که به طور قابل توجهی فرآیند راه اندازی را ساده می‌کند.

«چارلی رنس» «Charlie Rance»، مدیر تولید این شرکت، می‌گوید: تنها کاری که اوپراتور باید بکند تنظیم سرعت ربات است و همین. ما در حال ایجاد راه حلی هستیم که به AGV‌ها اجازه می‌دهد به طور مستقل در یک نظر از محیط نقشه برداری کنند، بنابراین زمان تنظیم بسیار سریع است و می‌توانید آن را با بقیه AGV‌های خود به اشتراک بگذارید. می‌توانیم با حذف زیرساخت‌های ثابت، دیگر نیازی به بازتابنده یا کد QR نداشته باشیم. ما سیستم را با هزینه کمتر نگه می‌داریم.

این شرکت همچنین در حال عقد قرارداد‌های تجاری در حوزه کاربرد‌های پهپاد‌های امنیتی داخلی در بازار مصرف و همچنین پیاده سازی در بخش معدن و خودرو است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مُلک و مِلک مولود مانای معلم است
  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به قم سفر کرد
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • مرکز ملی نوآوری مغز در بیمارستان فیروزگر تهران راه‌اندازی می‌شود
  • تجهیز ربات‌ها به «هوش طبیعی» ممکن شد
  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود