Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با یک رسانه عربی گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه ایران خواستار میانجی‌گری کشورها بین تهران و واشنگتن شده را رد کرد.به گزارش بلاغ،«محمود جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران شامگاه چهارشنبه (۲۲ خرداد) گفت که دولت آمریکا به دلیل سیاست‌ها و گزینه‌های اشتباهش در منطقه، با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العربی» گفت که منطقه به دلیل جنگ اقتصادی آمریکا علیه ما با شرایط خطرناکی روبه رو است.

ظریف در مورد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در خصوص وساطت برخی از کشورها بین ایران و آمریکا گفت که که تهران از هیچ کسی نخواسته‌است در این باره میانجی‌گری کند ولی با کشورهای دوست گفت‌وگو وجود دارد.

وزیر امور خارجه ایران تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را «جنگ اقتصادی» خواند و گفت که این جنگ اقتصادی تروریسم است و فرقی بین جنگ اقتصادی و نظامی نیست و ایران با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کند.

او از عملکرد اروپایی‌ها در قبال توافق برجام و پایبندی به تعهداتشان در ذیل این توافق انتقاد کرد و گفت که «اروپایی‌ها باید بین تبعیت از آمریکا و داشتن استقلال در تصمیم‌گیری‌های خود یکی را انتخاب کنند».

ظریف از طرف‌های اروپایی در توافق هسته‌ای با ایران خواست که به عنوان عضو جامعه جهانی به تعهدات خود ذیل این توافق عمل کنند؛ چرا که ایران به تعهدات خود در این توافق پایبند بوده و آژانس بین‌المللی اتمی در همه گزارش‌های خود این پایبندی را تأیید کرده است.

اجلاس‌های مکه

وزیر امور خارجه ایران در مورد اجلاس‌های سه‌گانه مکه عربستان سعودی نیز گفت که بیانیه‌های پایانی این اجلاس‌ها بیانگر مواضع کشورهای عرب و کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس نبود بلکه نشان داد که عربستان سعودی به دلیل عدم اجماع بر سر مواضع خود، شکست خورده است.

ظریف گفت که در بین کشورهای عرب خلیج فارس برخی بر این باورند که می‌توانند با داشتن روابط با آمریکا امنیت خود را حفظ کنند، آن‌ها اشتباه می‌کنند.

او گفت که در بین این کشورها، امارات میلیاردها دلار برای خرید سلاح هزینه می‌کند و تلاش دارد که به «اسرائیل» دوم در منطقه تبدیل شود.

ظریف در پاسخ به سؤالی در مورد نگرانی ادعایی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از برنامه موشکی ایران و تلاش آن‌ها از جمله امارات برای مشارکت در هرگونه توافق آتی با تهران گفت: «وزیر خارجه امارات می‌توانست با ایران صحبت کند آن موقع جواب می‌دادیم که چرا شما ۲۲ میلون دلار برای خرید سلاح هزینه کردید و چرا می‌خواهد به «اسرائیل» جدید در منطقه تبدیل شوید. چرادر لیبی دخالت می‌کنید چرا مردم یمن را می‌کشید؟»

وزیر امور خارجه ایران از سیاست‌های توسعه‌طلبانه برخی از حکام جوان منطقه انتقاد کرد و گفت" «ما عضو این منطقه هستیم و همه باید با هم برای تضمین امنیت خود تلاش کنیم. این ما نبودیم که از صدام برای حمله به ایران حمایت کردیم. ولی ما در کنار کویت در حمله عراق به این کشور ایستادیم. ما از قطر در برابر محاصره کشورها چهارگانه (مصر، امارت، عربستان و بحرین) حمایت کردیم و حتی همه اختلافات با دوحه را کنار گذاشتیم.»

ظریف گفت: «جمهوری اسلامی ایران در جنگ با داعش و جبهه النصره در کنار مردم عراق و سوریه و کردهای عراق ایستاد و از آن‌ها حمایت کرد. این سیاست ماست».

توافق هسته‌ای مفید و موثر است

وزیر امور خارجه ایران به خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفت که به رغم اینکه این توافق مفید و مؤثر بود ایالات متحده آمریکا انتخاب کرد که از آن خارج شود.

ظریف تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را غیر قانونی خواند و گفت که این تحریم‌ها زیان‌های اقتصادی بزرگی به ایارن وارد کرده است.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۴۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: پیشنهاد جدید در مذاکرات قاهره بهتر از قبل است/ نتانیاهو مانع توافق می‌شود

یکی از اعضای جنبش حماس با اشاره به اینکه این جنبش خواهان رسیدن به توافق است گفت که پیشنهاد کنونی که در مذاکرات قاهره دریافت کردیم، بهتر از پیشنهادهای قبلی است.

به گزارش ایسنا، حسام بدران، از رهبران جنبش حماس در اظهاراتی گفت که این جنبش در مساله مذاکرات با جدیت تعامل می‌کند و خواهان رسیدن به توافقی است که به رنج و مشکلات مردم فلسطین پایان دهد.

وی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره خاطرنشان کرد: نتانیاهو و کابینه تندرو او به طور عامدانه از رسیدن به توافق آتش‌بس ممانعت می‌کنند. محاسبات نتانیاهو با امور شخصی وی و آینده‌ سیاسی‌اش مرتبط است و به رسیدن به توافق اهمیت نمی‌دهد.

این عضو ارشد حماس افزود: آنچه در این دور از مذاکرات قاهره به ما پیشنهاد شد بهتر از پیشنهادت قبلی است.

بدران تاکید کرد: با دولت آمریکا ارتباط مستقیم نداریم بلکه از طریق واسطه‌ها با آن در ارتباط هستیم. دولت آمریکا بیطرف نیست بلکه در جنگ علیه ملت ما شریک است.

وی در بخش دیگری گفت: ما خواستار ورود ترکیه و روسیه به عنوان ضامن هرگونه توافق با رژیم اسرائیل شدیم.

رسانه‌های صهیونیستی ساعاتی پیش جزئیات پیشنهاد آتش بس پیشنهاد شده به جنبش حماس را منتشر کردند.

آن‌ها اعلام کردند که این توافق سه مرحله‌ای و ۱۲۴ روزه است.

در آخرین جزئیات مربوط به مذاکرات قاهره برای تبادل اسیران و آتش‌بس در غزه رسانه‌های مصری تاکید کردند پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است.

پیش از این کانال خبری قاهره به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که هیئت امنیتی مصر که در روند مذاکرات اسرائیل و حماس میانجی‌گری می‌کرد در مورد بسیاری از موارد اختلاف نظر به یک چارچوب توافقی دست یافته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آمریکا در حال بررسی پاسخ حماس به توافق آتش‌بس است
  • حمله شدیدالحن جواد ظریف به آل‌سعود به زبان انگلیسی
  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره
  • واکنش ظریف به اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از فلسطین
  • ظریف: دانشجویان معترض آمریکایی بر خادمان حرم‌های شریف شرف دارند
  • واکنش ظریف به اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • حماس: پیشنهاد جدید در مذاکرات قاهره بهتر از قبل است/ نتانیاهو مانع توافق می‌شود
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • بلینکن: توافق آتش‌بس باید برای حماس یک «تصمیم آسان» باشد
  • واشنگتن پیشنهاد اخراج دفتر حماس از قطر را مطرح کرد