Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-27@01:10:09 GMT

چرا كعبه در اين نقطه زمين واقع شد

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۴۴۹۹۶

چرا كعبه در اين نقطه زمين واقع شد

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، در ماجراي اسكان حضرت هاجر و اسماعيل در مجاورت كعبه، حضرت ابراهيم (عليه السلام) مي فرمايد: «خداوندا من فرزندم را در يك سرزمين فاقد آب و آبادى و زراعت اسكان نمودم.» اگر حضرت ابراهيم (ع) در اينجا سخن از وادى غير ذى ذرع به ميان آورده يا از زمان حال رو به گذشته آن خبر مى ‏دهد و خاطره نخستين سفرش را بازگو مى ‏نمايد، و يا اشاره به اين است كه سرزمين مكه حتى پس از شهر شدن سرزمينى است غير قابل زراعت كه بايد احتياجاتش را از بيرون بياورند، چرا كه از نظر جغرافيايى در ميان انبوه كوه‏هاى خشن بسيار كم آب احاطه شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در عين حال اين سرزمين خشك و سوزان بزرگترين مركز عبادت و پر سابقه ‏ترين كانون توحيد در روى زمين است، به علاوه اينكه حرم امن خدا است؛ هم داراى امنيت تكوينى و هم تشريعى است. در اينجا براى بسيارى اين سؤال پيش مى ‏آيد كه چرا چنين مركز مهمى را خداوند در چنان سرزمينى قرار داده؟
امام على (ع) در «خطبه قاصعه» با رساترين عبارات و زيباترين تعبيرات، فلسفه اين انتخاب را بيان فرموده است:
«خدا خانه ‏اش را در پر سنگلاخ ‏ترين مكان ها و بى گياه ‏ترين نقاط زمين ... در ميان كوه ‏هاى خشن و شن هاى فراوان قرار داد. اگر خدا مى ‏خواست خانه و حرمش را و محل انجام عبادت بزرگ حج را در ميان باغها و نهرها و سرزمين هاى هموار و پر درخت و باغ هاى پر ثمر، در منطقه ‏اى آباد، داراى كاخهاى بسيار و آبادي هاى به هم پيوسته بي شمار، در ميان گندم‏ زارها و بوستان هاى پر گل و گياه، در لابلاى باغ هاى زيبا و پر طراوت و پر آب، در وسط گلستانى بهجت ‏زا با جاده ‏هايى آباد، قرار دهد مى ‏توانست، ولى به همان نسبت كه آزمايش بزرگ حج و عبادت راحت ‏تر و ساده ‏تر مى ‏شد، پاداش و جزا نيز كمتر بود.


و اگر خدا مى‏ خواست به خوبى مى ‏توانست پايه ‏هاى خانه كعبه و سنگ هايى كه ساختمان آن را تشكيل مى ‏دهد از زمرد سبز، و ياقوت سرخ، و نور و روشنايى قرار دهد، مى ‏توانست، ولى در اين حال شك و ترديد، كمتر در دل ظاهربينان رخنه مى ‏كرد، و وسوسه‏ هاى پنهانى شيطان به سادگى دور مى ‏شد.
ولى خدا مى‏ خواهد بندگانش را با انواع شدائد بيازمايد، و با انواع مشكلات در طريق انجام عبادتش روبرو كند، تا تكبر از قلب هايشان فرو ريزد، و خضوع و فروتنى در آن جايگزين گردد و در پرتو اين فروتنى و خضوع درهاى فضل و رحمتش را به روى آنها بگشايد و وسائل عفو خويش را به آسانى در اختيارشان قرار دهد.[2]»

پي نوشت: -------------------

[1] پروردگارا! من (يكى) از ذرّيّه ‏ام را در وادى (و درّه ‏اى بى ‏آب و) بى‏ گياه، در كنار خانه  گرامى و با حرمت تو ساكن ساختم. پروردگارا! (چنين كردم) تا نماز برپا دارند، پس دل‏ هاى گروهى از مردم را به سوى آنان مايل گردان و آنان را از ثمرات، روزى ده تا شايد سپاس گزارند.


[2] نهج البلاغه، خطبه 192 (قاصعه): وضعه باوعر بقاع الارض حجرا و اقل نتائق الدنيا مدرا ... بين جبال خشنة و رمال دمثة ... و لو اراد سبحانه ان يضع بيته الحرام و مشاعره العظام بين جنات و انهار و سهل و قرار، جم الاشجار، دانى الثمار، ملتف البنى، متصل القرى، بين برة سمراء و روضة خضراء، و ارياف محدقة، و عراص مغدقة و رياض ناظرة و طرق عامرة، لكان قد صغر قدر الجزاء على حسب ضعف البلاء، و لو كان الاساس المحمول عليها و الاحجار المرفوع بها، بين زمردة خضراء، و ياقوتة حمراء، و نور و ضياء، لخفف ذلك مصارعة الشك فى الصدور، و لوضع مجاهدة ابليس عن القلوب، و لنفى معتلج الريب من الناس، و لكن اللَّه يختبر عباده بانواع الشدائد، و يتعبدهم بانواع المجاهد و يبتليهم بضروب المكاره، اخراجا للتكبر من قلوبهم، و اسكانا للتذلل فى نفوسهم، و ليجعل ذلك ابوابا فتحا الى فضله، و اسبابا ذللا لعفوه‏.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: حضرت ابراهیم جام نیوز کعبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۴۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله‌های شبانه ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شهاب نیوز، ارتش رژیم صهیونیستی طی شب گذشته چندین مرتبه منطقه‌های مختلف نوار غزه به ویژه رفح در جنوب این باریکه را هدف قرار داد.

در حمله ارتش رژیم صهیونیستی به یک خانه در شهرک «الجنینه» واقع در شرق رفح ۵ آواره فلسطینی به شهادت رسیدند.

خانه‌ای دیگر در اردوگاه «یبنا» واقع در جنوب شهر رفح نیز هدف حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفت. بر اثر این حمله یک فلسطینی به شهادت رسید و چندین نفر دیگر نیز زخمی شدند.

زمینی در اردوگاه «الشابوره» در مرکز شهر رفح نیز که محل استقرار آوارگان فلسطینی بود از سوی ارتش رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت. در نتیجه این حمله نیز چند فلسطینی زخمی شدند.

یک زمین زراعی در منطقه «خربه العدس» واقع در شمال رفح نیز هدف حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

همچنین یک خانه دیگر نیز در منطقه «مصبح» واقع در شمال نوار غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت.

پهپادهای ارتش رژیم صهیونیستی هم به سوی شماری از شهروندان فلسطینی در شهرک «الحشاشین» در شمال غرب رفح تیراندازی و موشک شلیک کردند که در نتیجه آن یک فلسطینی به شهادت رسید.

منطقه «الفخاری» در جنوب شرق خان‌یونس در جنوب نوار غزه نیز از سوی ارتش رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت.

همچنین توپخانه و جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی شهرک «الزیتون» واقع در جنوب شرق شهر غزه را هدف قرار دادند.

علاوه بر این درگیری‌هایی میان مبارزان مقاومت فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی در شمال اردوگاه «النصیرات» در مرکز نوار غزه گزارش شده است.

کد خبر 6088283

دیگر خبرها

  • تخصیص بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های راه آذربایجان شرقی
  • رفع ۱۰ نقطه حادثه‌خیز آذربایجان شرقی تا پایان سال‌جاری
  • اعزام ۸۵ زائر عمره از ایلام به سرزمین وحی
  • عرضه زمین راهگشا برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت مسکن است
  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • حمله‌های شبانه ارتش رژیم صهیونیستی به رفح
  • حزب‌ الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد
  • حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد
  • برف سنگین در بهار کروات‌ها را شگفت‌زده کرد + فیلم
  • افتتاح خانه محیط زیست دماوند همزمان با هفته زمین پاک