Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ بیش از یک سال از اجرای سیاست اختصاص ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) به واردکنندگان کالاهای اساسی می‌گذرد. در این مدت بارها نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی از اصل طرح و شیوه اجرای آن انتقاد نموده و خواستار توقف و اصلاح آن شده‌اند.

در همین راستا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز گزارشی را با محور ضرورت حذف ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش بیان شده: «با توجه به محدودیت منابع ارزی در سال آینده، پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها حذف ارز ترجیحی اختصاص یافته به کالاهای اساسی به غیر از دارو و واردات آنها با ارز نیماست. اختلاف ارز ترجیحی و نیمایی اختصاص یافته به کالاهای اساسی مصرفی ۸.۳ میلیارد دلار است. می‌توان از آن به عنوان منبعی برای پرداخت یارانه به مصرف‌کنندگان و کمک به رفع مشکل سرمایه در گردش تولیدکنندگان استفاده کرد.»

با توجه به اختصاص دوباره ۱۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی در لایحه بودجه سال ۹۸ و گزارش بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی، گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر لزوم توقف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکید کردند.

ساری: یارانه ارزی در سفره مردم اثر لازم را نداشته است

علی ساری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه یارانه ارزی در کف جامعه، اثر لازم را نداشته است، گفت: این حجم بسیار زیاد پول که از طریق یارانه ارزی به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شده است، حتماً باید اصلاح شود. نظر مرکز پژوهش‌های مجلس نظر خوبی است و من کاملاً با آن موافق هستم، در صورت اختصاص این یارانه به خود مردم حداقل، خیال آن‌ها بابت مایحتاج ماهیانه خانواده راحت خواهد شد.

کوهکن: سال قبل یارانه ارزی به واردکننده‌ها داده شد، اما کالایی به دست مردم نرسید

همچنین محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از انجام نشدن تکالیف مصوب شده در لایحه بودجه توسط دولت تصریح کرد: تجربه سال گذشته در اعطای یارانه ارزی به واردکنندگان کالاهای اساسی نشان می‌دهد، کالاهای وارد شده به دست مردم نرسیده است و متاسفانه دولت نیز در انجام تکالیف مصوب در لایحه بودجه کوتاهی می‌کند.

نماینده مردم لنجان در ادامه با پیشنهاد اختصاص کالابرگ، افزود: برای رسیدن کالاهای اساسی به مخاطب اصلی و جامعه هدف، چاره‌ای جز اختصاص کالابرگ نیست.
شیران: در شرایط جنگ اقتصادی، منابع باید طوری توزیع شود که به دست مصرف کننده واقعی برسد.

شیران: اطلاعاتی از نحوه توزیع کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی نداریم

از سوی دیگر رضا شیران خراسانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط جنگ اقتصادی و محدودیت منابع درآمدی، توزیع منابع به نحوی باید باشد که به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. درحال حاضر اطلاعاتی از نحوه توزیع کالاهای که با ارز ترجیحی وارد کشور می‌شوند در دست نیست.

نماینده مردم مشهد در ادامه افزود: بهترین تجربه‌ای که در کشورهای دنیا هم اتفاق افتاده است، تجربه کالابرگ الکترونیکی است. با توجه به اطلاعاتی که از خانواده‌های ایرانی در سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها جمع آوری شده است، زیرساخت‌های لازم نیز برای این کار وجود دارد. فقط باید همت و اراده انجام آن به وجود بیاید.

مقدسی: دولت برای به آرامش رسیدن مردم باید شیوه خود را اصلاح کند

همچنین سیدمهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به عدم کارآمدی و اثربخش نبودن اختصاص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی در سال گذشته، گفت: در لایحه بودجه، راهکارهای متفاوتی تصویب شده تا دست دولت برای اتخاذ شیوه درست باز باشد. اختصاص یارانه نقدی یا کارت الکترونیکی نقدی / کالایی در لایحه بودجه پیشنهاد شده است، دولت باید بدون معطلی، بهترین راه حل را انتخاب نماید تا مردم از عواید آن به بهترین شیوه برخوردار شوند.

تابش: ارز یارانه ای می توانست خیلی کارآمدتر به مصرف برسد

محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر این نکته که اختصاص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی در معیشت مردم بی‌تاثیر نبوده‌است، گفت: وضعیت فعلی بازار کالاهای اساسی مناسب نیست و بهتر از این می‌شد آن را مدیریت کرد. ارز یارانه‌ای می‌توانست خیلی کارآمدتر به مصرف برسد، در حال‌حاضر، می‌توان کالابرگ داد و هم می‌تواند الکترونیکی باشد.

قاضی پور: نزدیک به ۸۰ درصد یارانه ارزی با روش فعلی به دست مردم نمی رسد

نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز ضمن تایید پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: ۸۰ درصد یارانه ارزی با روش فعلی به دست مردم نمی‌رسد و نفعی برای آن‌ها نخواهد داشت، اما با دادن کالابرگ ۹۹ درصد مردم از این یارانه بهره‌مند خواهند شد.

شکست سیاست اختصاص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی، از نظر اکثر کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی امری قطعی و یقینی به نظر می‌رسد. بر این اساس، از مسئولان و متولیان امر انتظار می‌رود با اتخاذ تصمیم‌های سریع و کارشناسی جلوی اتلاف بیشتر منابع کشور را بگیرند.

منبع: مهر برچسب ها: رویداد24 ، کالاهای اساسی ، واردات ، یارانه ، ارز ۴۲۰۰ سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 کالاهای اساسی واردات یارانه ارز ۴۲۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۸۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک از خردادماه سال ۱۴۰۲ به صورت سراسری در کشور، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند برای حفظ سفره مردم از تورم در سبد غذایی این طرح تعریف شد.

طی چند فاز اجرایی و با گسترش اجرای آن در نهایت، هفت دهک درآمدی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و در صورتی که این هفت دهک درآمدی ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می‌شدند. به عبارتی با استفاده از این طرح، یارانه دهک‌های یک تا ۳ درآمدی به ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به ۴۲۰ هزارتومان افزایش یافت.

اما در مرحله جدید اجرایی و شروع دهه فجر، دولت از ۱۷ بهمن‌ماه به مدت سه ماه (تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد) مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا کرد؛ این فاز جدیدی بوده که «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شد و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به بیانی دیگر در این طرح، یک سبد ۱۱ قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران) با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است و مابه التفاوت قیمت سبد مبنا سال ۱۴۰۱ با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تامین می‌شود، به این صورت که قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تامین می‌شود.
 
اعتبار جدید (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار مشمول طرح به صورت مجزا یارانه نقدی خود را به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد. مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. البته خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کند و امکان جا به جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست. به عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد.

از همین رو می‌توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا ۳ به جای دریافت ۴۰۰ هزارتومان یارانه، ۶۲۰ هزارتومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت ۳۰۰ هزارتومان، ۵۲۰ هزارتومان یارانه دریافت خواهد کرد.

براساس اعلام وزارت رفاه مرحله سوم طرح کالابرگ از ۲۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ شروع شده و برابر برنامه‌ریزی انجام شده تا ۲۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت که از زمان شروع طرح تا ۹ اردیبهشت، به صورت میانگین روزانه بیش از ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم انجام شده و این یعنی موفقیت بالای طرح در جلب مشارکت مردم و حمایت از سبد غذایی خانوار در مقابل تورم و گرانی. طی ۸۰ روز طرح فجرانه توزیع حدود ۱۳۹ میلیون بسته غذایی صورت گرفته و اثر بسیار خوبی در رونق بازار و تولید کارخانجات صنایع غذایی گذاشته است.

تنها هفت روز تا پایان طرح سه ماهه فجرانه الکترونیک باقی مانده و هنوز دولت برنامه جدید خود را برای ادامه طرح کالابرگ اعلام نکرده است. البته ۱۹ فروردین ماه بود که سیدرضا یحیوی- مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تداوم اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در سال جاری به ایسنا اعلام کرد که در حال حاضر طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در حال اجراست و منابع آن برای مدت سه ماه در نظر گرفته شده بود که در صورت تامین منابع، همین مدل ادامه پیدا خواهد کرد، اما اگر منابع تامین نشود چند مدل طراحی و به دولت ارائه خواهد شد و در صورت موافقت با یکی از مدل‌های ارائه شده، اجرا خواهد شد.

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اعلام کرده بود که در هر صورت حمایت از معیشت مردم ادامه‌دار است اما بستگی به این دارد که در چه قالب و طرحی ادامه یابد.

اکنون باید منتظر اعلام دولت ماند تا مشخص شود که قرار است پس از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته چه مدلی برای مرحله جدید کالابرگ الکترونیک اجرایی شود.

دیگر خبرها

  • حماس: اگر آمریکا تصمیم بگیرد که جنگ متوقف شود، این اتفاق خواهد افتاد
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • درخواست متقاضیان برای آسان سازی شرایط اعطای وام ۳۰۰ میلیونی
  • هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ
  • تسهیلات مناسب به بانوان فعال در حوزه صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد
  • تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان
  • باید افراد اصلح را به مردم معرفی کنیم
  • سخنگوی دولت: اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است