Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نوشيدن آب همراه با برش‌هاي ليمو فوايد زيادي از کاهش وزن گرفته تا پيشگيري از ابتلاء به سرطان دارد و صادقانه مي‌توان گفت که اين نوشيدني براي درمان هر درد فيزيکي، چاره‌ساز است.
به گزارش خبرگزاري آريا از ايرنا ، ليمو مملو از مواد شگفت‌انگيز و سالم براي بدن است. اين ميوه ترش‌مزه حاوي ويتامين‌هاي B و C، پتاسيم، پروتئين‌ها، آنتي‌اکسيدان‌ها، کلسيم، منيزيم و پکتين است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پکتين با تقويت سيستم ايمني بدن موجب مي‌شود که انسان ديرتر بيمار شود و اين يکي از فوايد ارزشمند ليمو است.
از طرف ديگر مصرف آب با برش‌هاي ليمو صبح هنگام و با معده خالي بيشترين تأثير را از فوايد ليمو ايجاد خواهد کرد. اين روش در سم‌زدايي بدن بسيار تأثير دارد؛ به‌علاوه موجب تحريک کاهش وزن مي‌شود زيرا هنگام مصرف آب همراه با برش‌هاي ليمو با معده خالي، کبد صفراي بيشتري توليد مي‌کند که به نوبه خود باعث مي‌شود گرسنگي کم‌تري احساس و غذا سريع‌تر هضم شود.
همچنين نوشيدن آب با برش‌هاي ليمو به ويژه صبح‌هنگام، هزاران سال است که به عنوان يک تمرين طب «آيورودا (Ayurvedi ) مورد استفاده قرار مي‌گيرد. آيورودا يک روش درماني قديمي هندي است و فلسفه آن (علم زندگي و عمر طولاني) شامل يک سري معالجات شامل گياهان دارويي، تغيير رژيم غذايي، مراقبه، رايحه درماني، ماساژ و حرکات يوگا براي نگهداري يا بازيابي سلامتي است.
از طرف ديگر تهيه اين نوشيدني (آب با برش‌هاي ليمو) به دستور خاصي نياز ندارد و مي‌توان هر مقدار برش ليمو را در آب نوشيدني خود انداخت و حتي مي‌توان به اين مخلوط، مواد اضافي مانند عسل، نعنا و ميوه‌هاي ديگر اضافه کرد. از سوي ديگر اين نوشيدني را مي‌توان مطابق ميل خود به صورت گرم يا سرد نوشيد.
همچنين به گفته کارشناسان تغذيه بهترين روش براي کسب بهترين فوايد اين نوشيدني اين است که حداقل نصف يک برش ليمو را با پوست و هسته آن در آب گرم انداخت و نوشيد. نيازي به مصرف خود برش‌هاي ليمو نيست؛ هسته ليمو حاوي پلي‌فنل‌ها (Polyphenols) ارزشمند است؛ پلي‌فنل‌ها، آنتي‌اکسيدان‌هايي هستند که مي‌توانند به کاهش وزن کمک کنند.
اضافه کردن برش‌هاي ليمو به آب گرم نسبت به آب سرد باعث مي‌شود که پلي‌فنل‌هاي بيشتري در آب آزاد شوند.
در اين گزارش به برخي فوايد مصرف آب با برش‌هاي ليمو براي سلامتي انسان اشاره مي‌شود:
1- خوشبو کردن دهان
نوشيدن آب با برش‌هاي ليمو در کل براي بهداشت دهان مفيد است زيرا ليمو حاوي اسيدهايي است که اين اسيدها باکتري‌ها و بقاياي غذاي مصرف شده را از دهان ناپديد مي‌کند. همچنين اين نوشيدني کمک مي‌کند که لايه سفيد روي زبان از بين برود و در نتيجه، اين اقدام بوي دهان را مطبوع مي‌سازد.
از طرف ديگر اسانس ليمو ساير بوها را خنثي مي‌کند بنابراين مصرف اين نوشيدني بعد از غذاهاي حاوي پياز، سير، ماهي و يا مواد غذايي بودار مي‌تواند بوي ناشي از مصرف آنها را دهان از بين ببرد. همچنين ليمو براي تحريک توليد بزاق دهان مفيد است، بزاق دهان نيز به نوبه خود موجب تميز کردن دهان مي‌شود. يک دهان خشک مانند صبح که از خواب بيدار مي‌شويم به دليل رشد بيش از اندازه باکتري‌ها در آن معمولاً بد بو است بنابراين مصرف اين نوشيدني در صبح هنگام عامل مهمي در از بين بردن بوي بد دهان محسوب مي‌شود.
2 - پوست را جوان‌تر نگاه مي‌دارد
يک پوست هيدراته، پوستي با طراوت است؛ بنابراين نوشيدن آب بيشتر در واقع شروع بزرگي براي آب‌رساني به پوست محسوب مي‌شود. از طرف ديگر پوست هيدارته محکم‌تر و نرم‌تر نيز هست و اين فرصت را دارد تا سموم را از طريق عرق از بدن دفع کند.
همچنين ويتامين C موجود در ليمو به برطرف شدن چين و چروک‌هاي پوست صورت کمک مي‌کند و اين ويتامين به عنوان يک ماده غذايي مقوي، نقش مهمي در توليد کلاژن و الاستين دارد؛ وجود اين عناصر در پوست آن را محکم و انعطاف پذير مي‌سازد.
نتايج برخي مطالعات نشان مي‌دهد که يک رژيم غذايي مملو از ويتامين C موجب کم کردن چين و چروک‌هاي صورت مي‌شود و اين چيزي است که همه خواهان آن هستند. بنابراين مصرف روزانه آب همراه با برش‌هاي ليمو در واقع يک برنامه جوان‌سازي پوست محسوب مي‌شود که از طريق آب‌رساني و تأمين ويتامين C به جوان نگاه داشتن پوست کمک مي‌کند.
3- مصرف ويتامين C بيشتر
ويتامين C آنتي‌اکسيداني است که مي‌تواند راديکال‌هاي مضر آزاد را قبل از آسيب سلولي خنثي کند .بنابراين تصور مي‌شود که تأمين ميزان توصيه شده ويتامين C ، خطر ابتلاء به سکته مغزي، فشار خون بالا و بيماري قلبي و عروقي را کاهش دهد. مصرف ويتامين C همچنين طول مدت سرماخوردگي را کوتاه مي‌کند؛ ليمو بيشترين ميزان ويتامين C را ندارد اما در عين حال يک منبع خوب اين ويتامين محسوب مي‌شود. بنابراين افزودن آن به آب نوشيدني مي‌تواند به تأمين ميزان توصيه شده 60 ميلي گرم ويتامين C در روز کمک کند.
4- کمک به کاهش وزن
از ديگر فوايد نوشيدن آب با برش‌هاي ليمو، کمک به کاهش وزن بدن است؛ البته نوشيدن روزانه آب با برش‌هاي ليمو، تنها اقدام براي کاهش وزن محسوب نمي‌شود اما مطالعات نشان داده‌اند ورزشکاراني که آب با برش‌هاي ليمو مي‌نوشند راحت‌تر وزن کم مي‌کنند. هرچند دليل اين موضوع هنوز مشخص نيست اما اين احتمال وجود دارد که نوشيدن بيشتر آب طعم‌دار به انسان کمک مي‌کند تا در ميان وعده‌هاي غذايي خود احساس سيري کند. همچنين در جريان مطالعات انجام گرفته روي موش‌ها، آنتي‌اکسيدان‌هاي پلي‌فنل موجود در ليمو به کاهش وزن اين حيوانات کمک کرد.
5 - آب‌رساني بهتر بدن
آب‌رساني کافي به بدن عامل مهمي براي سلامت انسان به شمار مي‌رود. در مجموع انسان بايد در روز بين 91 تا 125 اونس (2.69 تا 3.69 ليتر) آب مصرف کند. مقداري از اين آب از طريق غذا تأمين مي‌شود اما لازم است که مابقي آن عمداً توسط خود انسان مصرف شود.
از طرفي مصرف آب خالص براي بسياري از افراد خوشايند نيست بنابراين تصور مي‌شود که افزودن برش‌هاي ليمو به آب، باعث مي‌شود که آب طعم خوبي بگيرد و افراد به نوشيدن بيشتر آب و در نتيجه آب‌رساني بهتر به بدن تشويق شوند.
6- جلوگيري از تشکيل سنگ کليه
سنگ‌هاي کليه اساساً رسوب‌هاي کلسيم هستند. به توصيه کارشناسان، مصرف بيشتر اسيد سيتريک خطر ابتلاء به سنگ‌هاي کليه را کاهش مي‌دهد. ليمو نيز به عنوان يک نوع مرکبات منبع خوبي براي اسيد سيتريک محسوب مي‌شود. از طرف ديگر نوشيدن آب بيشتر نيز براي حفظ سلامت کليه‌ها مهم است بنابراين مخلوط آب و برش‌هاي ليمو روش خوبي براي درمان افراد مستعد ابتلاء به سنگ‌هاي کليه است.
به گفته کارشناسان، نوشيدن تنها نصف فنجان آب با برش‌هاي ليمو در يک روز همان مقدار اسيد سيتريکي را که به عنوان دارو به افراد مبتلا به سنگ کليه تجويز مي‌شود، تامين مي‌کند.
7 - ثبيت‌کننده خلق و خو
مطالعات انجام شده نشان داده‌اند که اسانس ليمو موجب کاهش هورمون‌هاي استرس مي‌شود که تنظيم‌کننده خلق و خو هستند. روغن ليمو معمولاً براي اين منظور در محصولات آروماتراپي (رايحه درماني) استفاده مي‌شود.
آروماتراپي يا رايحه درماني به مجموعه‌اي از درمان‌هاي سنتي، جايگزين يا تکميلي گفته مي‌شود که در آن از روغن‌هاي گياهي و اسانسي و ساير ترکيبات معطر گياهي استفاده مي‌شود. آروماتراپي درماني قديمي و تقريباً 6 هزار سال است که در آن از روغن‌هاي گياهي و اسانسي براي بهبود سلامت جسمي يا روحي و همچنين ماساژ درماني استفاده مي‌کنند.
از سوي ديگر پتاسيم نيز نقش بزرگي در تنظيم فشار خون بدن ايفا مي‌کند و مي‌دانيم که فشار خون بالا با استرس ارتباط دارد بنابراين مصرف ميزان کافي پتاسيم مطمئناً بر خلق و خوي انسان تأثيرگذار خواهد بود. در کل آب همراه با برش‌هاي ليمو مي‌تواند يک نوشيدني تسکين‌دهنده باشد.
8- توازن pH
داشتن يک محيط قليايي در بدن براي سالم‌تر است زيرا بيماري‌هايي نظير سرطان يک محيط اسيدي را ترجيح مي‌دهند. موضوعي که در مورد ليموترش دور از عقل به نظر مي‌رسد اين است که ليمو بسيار اسيدي است اما مصرف آن مي‌تواند به دستيابي به توازن pH قليايي در دستگاه گوارش انسان کمک کند.
9- سوخت‌وساز سريع‌تر
برخي افراد اولين کاري که صبح بعد از بيدار شدن از خواب براي به‌کار انداختن دستگاه گوارش خود انجام مي‌دهند، نوشيدن آب با برش‌هاي ليمو است. در حقيقت مدرک مستندي مبني بر اينکه افزودن ليمو به آب تفاوت بزرگي ايجاد مي‌کند وجود ندارد اما در کل نوشيدن آب با معده خالي مي‌تواند به آغاز سوخت‌وساز بدن بعد از يک دوره استراحت کمک کند.
اين کار بر اين دليل استوار است که پس از گذراندن هشت ساعت بدون نوشيدني، آب‌رساني فوري به بدن مهم و ضروري است. همچنين مصرف آب کافي براي جلوگيري از ابتلاء به يبوست ضروري است. بنابراين اگر افزودن برش‌هاي ليمو به آب نوشيدني، شما را به نوشيدن آب، صبح‌ها بعد از خواب تشويق مي‌کند، اين کار را حتماً انجام دهيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۹۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشیدن آبمیوه طبیعی در کودکی می‌تواند از ابتلا به چاقی در بزرگسالی جلوگیری کند

ایتنا - طبق پژوهشی جدید، نوشیدن نوشابه‌های گازدار مانند کوکاکولا پیش از دو سالگی می‌تواند باعث افزایش وزن پس از دهه دوم زندگی شود، در حالی که این خطر در کودکانی که آبمیوه طبیعی می‌نوشند، کمتر است.
در تحقیقی که دانشگاه سوانزی بریتانیا انجام داد، پژوهشگران ۱۴ هزار کودک را از تولد تا بزرگسالی پیگیری کردند؛ گفته می‌شود این طولانی‌ترین پیگیری در نوع خود است.

بر اساس نتایج این تحقیق که در مجله اروپایی تغذیه بالینی (European Journal of Clinical Nutrition) منتشر شد، کودکانی که تا قبل از دو سالگی نوشابه‌های گازدار یا نوشیدنی‌هایی شیرین‌شده‌ با شکر می‌نوشند، در سن ۲۴ سالگی وزن بیشتری اضافه کردند.

کودکان خردسالی که در سه سالگی کولا می‌نوشیدند، کالری، چربی، پروتئین و قند بیشتر اما فیبر کمتری مصرف می‌کردند در حالی که افرادی که آب‌سیب طبیعی نوشیده بودند، چربی و شکر کمتر و فیبر بیشتری می‌خوردند.

طبق این پژوهش، بین نوشیدنی‌های دوران کودکی و انتخاب غذاهای مختلف هم ارتباط وجود دارد. کودکانی که آب‌سیب طبیعی می‌نوشیدند، ماهی، میوه، سبزیجات سبز و سالاد بیشتری می‌خوردند، اما کودکانی که نوشابه کولا می‌نوشیدند، بیشتر به همبرگر، سوسیس، پیتزا، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، گوشت، شکلات و شیرینی‌ گرایش داشتند.

پروفسور دیوید بنتون، محقق ارشد این پژوهش، می‌گوید: «رژیم غذایی سال‌های نخست زندگی الگوی غذایی می‌سازد که در تمام طول عمر بر افزایش وزن تاثیر می‌گذارد.»

مهم‌ترین چالش این است که مطمئن شویم عادت غذایی درستی برای کودک ایجاد کرده‌ایم: عادت غذایی که چربی و شکر کمتری دارد. آب میوه طبیعی هم می‌تواند ویتامین سی، پتاسیم، فولات و پلی‌فنول‌های گیاهی بدن را افزایش دهد.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی به این نکته پی برد که بین مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده و محرومیت‌های اجتماعی هم ارتباط وجود دارد؛ به طوری که کودکان خانواده‌های مرفه‌تر به آب‌میوه‌ طبیعی دسترسی بیشتری دارند.

محققان امیدوارند که این یافته‌ها والدین را تشویق کند تا به رژیم‌ غذایی کودکان در سال‌های اولیه زندگی‌ توجه بیشتری نشان دهند. به باور متخصصان، چاقی معضلی جدی برای سلامتی است و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد.    

دیگر خبرها

  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • اتفاقی که بعد از نوشیدن هر روز چای در بدن می‌افتد
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • نوشیدن آبمیوه طبیعی در کودکی می‌تواند از ابتلا به چاقی در بزرگسالی جلوگیری کند
  • خواص قهوه + تاثیر بر لاغری و عوارض مصرف بیش از حد
  • خواص تخم کتان و دانه کتان برای لاغری و درمان بیماری ها
  • چربی شکم با چه نوشیدنی آب می‌شود؟
  • نوشیدن این چای فشارتان را تنظیم می‌کند
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • مواد غذایی که آلرژی بهاری را کاهش می‌دهند