Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@03:27:57 GMT

نقش موثر اوقاف در رونق تولید ملی

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۴۹۷۲۷

نقش موثر اوقاف در رونق تولید ملی

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، 23 خرداد در جلسه شورای اداری اوقاف گیلان اظهار کرد: سازمان اوقاف با نام وقف عجین است؛ تعریف وقف با عبارت "حبس مال و تسبیل المنفعه" باعث شده که سنت حسنه وقف الزاماتی داشته باشد.

وی افزود: این الزامات از جمله نحوه اداره، نظارت، مدیریت موقوفات و صدور مفاصا حساب متوجه ما کارگزاران وقف در سازمان اوقاف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مهمترین این الزامات وقف این است که از نیت واقف عدول نمی‌شود و باید عواید موقوفات طبق نیت واقف هزینه شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در الزامات وقف تبدیل به احسن پولی معنی ندارد، گفت: اگر در تبدیل به احسن موقوفات، پول هم مطرح است باید در جا تبدیل به ملک شود.

خاموشی حفظ وقف را از دیگر الزامات مهم سنت وقف برشمرد و گفت: در حفظ وقف جدی هستم و بر همین اساس، تملک اعیانی فعلا متوقف است چون باید حفظ وقف کنیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر تغییر برخی اخلاقیات در حوزه وقف، گفت: این فکر که چون یک خانه و ملک وقفی است و باید ارزان تر اجاره برود باید از بین برود. در هر جایی که هستیم باید منافع وقف را حفظ کنیم، آبادانی تک تک موقوفات برای ما معیار است و اهمیت دارد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد: باید در حوزه اقتصاد جهت دار کار کنیم چرا که اقتصاد دانش بنیان ما را از تحریم بیرون می‌آورد. سازمان اوقاف ظرفیت‌های قابل توجهی از جمله زمین و امکان سرمایه گذاری برای همکاری با شرکت‌های دانش بنیان دارد.

خاموشی با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف در شرایط اقتصادی فعلی باید تعیین کننده باشد، اظهار کرد: تلاش‌ها در سازمان اوقاف به درآمد زایی صرف، معطوف نباشد و در حوزه اشتغال، تولید و افزایش درآمد سرانه ورود جدی و موثر داشته باشد.

وی یادآور شد: مردم ما پای انقلاب هزینه کردند و در شان آنها نیست درآمد سرآنه پایین باشد و از تک محصولی نفت خلاص نشویم. افزایش درآمد سرانه به تولید ملی عجین است و اگر تولید به نفت وابسته باشد مشکلی حل نمی‌کند.

رئیس سازمان اوقاف تصریح کرد: تحریم‌ها را باید به فرصت تبدیل کرد، تولید در سایه تحریم رشد پیدا می‌کند و در بودجه امسال زیر30 درصد به نفت وابستگی داریم و این به معنی نجات کشور از اقتصاد نفتی است.

خاموشی تاکید کرد: در تحقق شعار سال و رونق تولید ملی می‌توانیم سهم داشته باشیم و برای این نقش آفرینی باید در هر پروژه‌ای پیوست اشتغال، سرمایه گذاری و سود آوری و ارز آوری مشخص شود.

وی در خصوص اجرای طرح افق در بقاع متبرکه، گفت: محوریت اجتماعی امامزاده مهمترین کارکرد و فعالیت امامزاده است؛ مراکز افق با هدف ارتقاء عملکرد و توزیع مناسب خدمات اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در بقاع متبرکه شاخص در سراسر کشور راه اندازی شده است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف تصریح کرد: از دیگر دلایل تاسیس این مراکز استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود اعم از بقاع متبرکه و موقوفات عام است که در نهایت در قالب افزایش ارائه خدمات اجتماعی در جامعه قرار خواهد گرفت.

خاموشی گفت: پاسخگویی به اصلی‌ترین نیازهای فرهنگی در قالب خدمات اجتماعی و بازنمایی کارکرد اجتماعی، فرهنگی و قرآنی امامزادگان مدنظر و اولویت ماست چراکه ما به دانش مدیریت اجتماعی نیاز داریم و توانمندسازی ارکان بقاع در مدیریت آسیب‌های اجتماعی ضروری است.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: مواردی همچون ایجاد اشتغال، توجه به ایتام، مصون‌سازی جامعه از طلاق، تلاش برای تسهیل ازدواج آسان، دارو و درمان، آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و حمایت از خانواده‌ای آنان، راه‌اندازی اکیپ بهداشتی و خدماتی امام‌زاده برای مجاوران، ایجاد اماکن ورزشی، تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی، جانمایی خیریه‌ها در بقاع، تلاش در راستای ایجاد نشاط اجتماعی، حمایت از بنگاه‌های زودبازده و... را از جمله اقدامات اجتماعی با محوریت نهاد وقف و بقاع متبرکه است.

گفتنی است؛ در این جلسه طرح‌های سرمایه گذاری در موقوفات گیلان با حضور معاونان اقتصادی و بهره وری سازمان اوقاف و کارشناسان اوقاف گیلان مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن اجتماعی حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۹۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی کودکان گل فروش در حاشیه بهشت زهرا (س)

حسین اخگر پور سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ گفت: صبح امروز پنج شنبه سیزدهم اردیبهشت ماه، طرح ساماندهی کودکان گل فروش در حاشیه بزرگراه شهید هاشمی و مسیر‌های منتهی به بهشت زهرا (س) با مشارکت یگان اجراییات شهرداری تهران، کلانتری ۱۷۱، اداره کل بهزیستی شهر تهران، پلیس راهور، سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، مرکز رصد و پایش آسیب‌های اجتماعی و سازمان بهشت زهرا (س) انجام شد.

وی افزود: با توجه به اینکه محور شهید هاشمی از بزرگراه‌های پر تردد و از مسیر‌های منتهی به بهشت زهرا (س) محسوب می‌شود اغلب کودکان کار در حاشیه این محور و در غرفه‌ها مشغول فروش گل هستند.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از سوء استفاده از کودکان، احتمال خطر تصادف آنها و ایمنی ترافیکی در حاشیه بزرگراه در قالب طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ۶۳ کودک مشغول به کار در غرفه‌ها توسط مددکاران سازمان بهزیستی جذب و به منظور ساماندهی جمع آوری شدند.

به گفته این مسئول، شناسایی سر شبکه‌های به کارگیری کودکان در حاشیه این محور و بهشت زهرا (س) در دستور کار قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • مجلس از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت می‌کند
  • هر فردی می‌تواند حساب بانکی خود را وقف کند
  • نزدیک به ۳ میلیارد تومان وقف پول انجام شده است + فیلم
  • سازمان ملل هزینه بازسازی غزه را حدود ۵۰ میلیارد دلار برآورد کرد
  • اختتامیه ۲۱ المپیاد کوهنوردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی در سی سخت
  • اقدامات هیئت امنای با تجربه؛ جهش خوبی برای احیای موقوفات
  • ساماندهی کودکان گل فروش در حاشیه بهشت زهرا (س)
  • دستگاه قضا از بخش خصوصی در راستای رونق تولید حمایت می‌کند
  • کاهش تصدی گری دولتی و ارتقای بخش خصوصی لازمه رونق اقتصاد
  • ۵۱ باب خانه بهداشت کارگری در مناطق صنعتی اصفهان ساخته شد