Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@21:14:19 GMT

در غرب، شخصیت رمان هیچ تقدسی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۳۲۴۱

در غرب، شخصیت رمان هیچ تقدسی ندارد

محمد رودگر در مراسم نقد و بررسی رمان «قربانی تهران» نوشته‌ی حامد اشتری گفت: در غرب شخصیت‌های رمان هیچ تقدسی ندارند، هر چه نویسنده اراده‌ کند درباره کارکتر تاریخی می‌نویسد و خود را محدود به اتفاقات تاریخی نمی‌داند.

به گزارش  ایسنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، در  نشست بیست و دومین عصرانه داستان، الهام فراهانی - مجری برنامه - به معرفی  رمان «قربانی تهران» و نویسنده این اثر پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  این رمان را داستانی تاریخی دانست که به زندگی شیخ فضل‌الله نوری می‌پردازد که اتفاقاتش در دو شهر تهران و پاریس می‌افتد.

سپس حامد اشتری توضیحاتی درباره نخستین رمان منتشر شده‌اش داد و گفت: از سال ۱۳۸۳ نوشتن را با داستان کوتاه آغاز کردم و  مدتی به کارهای اجرایی در حوزه نشر مشغول شدم اما دوباره به عرصه نویسندگی برگشته‌ام.

او  خاطرنشان کرد: نوشتن را کاری جدی می‌دانم و روز و شبم آمیخته با رمان و داستان است. معتقدم اگر می‌خواهیم در کاری موفق باشیم باید حرفه‌ای و مستمر آن را پیگیری کنیم.

 این نویسنده درباره رمانش نیز گفت: ایده داستان و سلول بنیادینش از داستان کوتاهی می‌آید که نوشتم و مورد توجه قرار گرفت. داستان این رمان در یک پیچ تاریخی رخ می‌دهد، پیچی که مردم ایران دارند در آن از دنیای سنتی وارد دنیای مدرن می‌شوند، دورانی که برای من جذاب بود. این کتاب به بخشی از موضوعات سیاسی آن دوران اختصاص دارد.

 در ادامه نشست محمد رودگر - عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی-  به ابعاد مختلف شخصیت شیخ فضل‌الله نوری پرداخت و به سختی‌های نوشتن رمان درباره شخصیت‌های سیاسی اشاره کرد و گفت: در غرب شخصیت‌های رمان هیچ تقدسی ندارند، هر چه نویسنده اراده‌ کند درباره کارکتر تاریخی می‌نویسد و خود را محدود به اتفاقات تاریخی نمی‌داند. اما در ایران با محدودیت‌های بسیاری در برخورد با شخصیت‌های تاریخی مواجه هستیم. در واقع نویسنده خوب کسی است که شخصیت‌هایش را خاکستری ببیند اما چنین چیزی اینجا در مورد بسیاری از شخصیت‌ها ممکن نیست. 

نویسنده رمان «دیلمزاد» در ادامه سخنانش افزود: آقا اشتری داستان خوبان نوشته و از کنار شخصیت خاکستری شیخ فضل‌الله عبور کرده و شیخ تبدیل به شخصیت انحرافی داستان شده‌ است. در واقع داستان بیشتر درباره هاشم است و شیخ در رمان ایشان حتی بر شخصیت هاشم هم تاثیری نداشته‌ و کشمکش داستانی حول شخصیت شیخ نیست. البته همین باعث شده تا او بتواند رمانش را بنویسد و به سرانجام برساند و از این منظر کار هوشمندانه‌ای کرده‌است.

رودگر همچنین درباره شخصیت‌های منفی داستان اظهار کرد: دشمنان شیخ همه بدون استثناء انگلیسی هستند، به نظرم آن‌ها شخصیت نیستند و در حد تیپ باقی مانده‌اند. انتظار این است که اگر داستان خوبان را به خوبی نمی‌توانیم بنویسیم لااقل شخصیت بدان را به خوبی در بیاوریم تا از خلال شخصیت‌های منفی، شیخ فضل الله بهتر معرفی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شیخ فضل الله نوری قربانی تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۳۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو

به گزارش ­خبرگزاری صدا و سیما، ­اجرای نمایش‌های طنز یکی از بخش‌های مراسم آغازین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک بود.
آقای حمید پارسا، نویسنده و بازیگر رادیو با حضور در استودیوی شبکه خبر گفت: من و آقای عضد در اسفند ماه سال گذشته نمایش کوتاهی را به مناسبت سالگرد تاسیس رادیو جوان اجرا کردیم که با استقبال ویژه مخاطبان و مسئولانی که در آن مراسم حضور داشتند؛ مواجه شد که در افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک از ما درخواست کردند که دوباره آن نمایش را اجرا کنیم، با توجه به مهمان‌های آن مراسم مدل کار و شوخی‌ها را تغییر دادیم و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کار را تغییر دادیم که مجدد در آن مراسم با استقبال مدیران و مخاطبان روبرو شد.

وی ادامه داد: نوشتن بسیار سخت‌تر از اجرا کردن است، چوت پایه اولیه کار با نویسنده است و اگر کار خوب از کار در نیاید، نویسنده را مقصرمی دانند و مثلا نمی‌گویند بازیگر‌ها به درستی کار نکردند ویا کارگردان خوب کارگردانی نکرده و همه آن را به متن تعمیم می‌دهند، متن اگر خوب باشد کار خوب پیش می‌رود (نویسندگی عرق ریزان مغز است) و نویسنده همیشه نمی‌تواند بلافاصله بنویسد و به این شکل نیست که بتوان در لحظه نوشت و همین طور باید بگویم که نوشتن طنز هم به مراتب سخت‌تر است، چون در طنز باید نویسنده کاری کند که مخاطبان بخندند.

پارسا افزود: بازیگری طنز هم سخت است، من سعی می‌کنم که تیپ نگیرم، چون من خودم را بازی می‌کنم و همین طور بازیگری طنز هم سخت‌تر است از بازی جدی، چون در طنز باز شما باید بتوانید لبخند و خنده را بر لبان مخاطبان بیاورید، یک نکته دیگری که باید بگویم این است که من فقط متنی که خودم نوشته باشم اجرا می‌کنم، چون کار باید از جنس ما باشد و از شوخی‌های خودمان فقط استفاده کنیم و همین طور بهتر است که بازیگر خودش نویسنده باشد یا شم نویسندگی داشته باشد.

وی ادامه داد: من و آقای امیر عضد خیلی سال است که با هم کار می‌کنیم و در برنامه‌های مختلف رادیویی با هم کار کردیم، تهیه کننده‌ها متوجه شدند که ما می‌توانیم به عنوان یک زوج کار‌های طنز انجام دهیم و الان چند سالی است که با هم کار می‌کنیم و یک تیم هستیم.

این نویسنده و بازیگر طنز رادیو در خصوص طنز و هجو گفت: هجو هم نیاز است، ولی متنی از حالت هجو در می‌آید که هدفی پشت آن باشد و یک تلنگری به جایی بزند، کلا طنز شکلی از شوخ طبعی است و یک مفهومی در درون خودش دارد و کار طنز نویس اصلاح نیست بلکه قصدش اصلاح است.

وی ادامه داد: من برای نوشتن بسیار مطالعه می‌کنم و علاوه بر کتاب روزنامه هم خیلی مطالعه می‌کنم و از دل آنها سوژه در می‌آورم و باید بگویم که روزنامه خیلی بیشتر از کتاب به کار ما کمک می‌کند.

پارسا در پایان گفت: دوران رادیو نگذشته و تازه شروع شده، رادیو همچنان رسانه گرم است و مردم اغلب صبح‌ها که به سر کار می‌روند و بعد ازظهر‌ها که از سر کار برمی گردند، اغلب به رادیو گوش می‌دهند و برنامه‌های رادیو همچنان طرفداران خودش را دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



 

دیگر خبرها

  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها