Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@01:28:12 GMT

سهم هرمنوتیکی در متون دینی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۳۵۳۸

سهم هرمنوتیکی در متون دینی چیست؟

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام مختاری در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه اسلامی علوم و فنون کشمیر با موضوع «سهم هرمنوتیکی در متون دینی» به سخنرانی پرداخت که این سخنرانی با استقبال شرکت کنندگان روبرو شد.

وی در این همایش ابتدا تعریف جامعی از هرمنوتیک ارائه داد و به ادوار تاریخی و پیدایش هرمنوتیک و تفاسیر و تعاریفی که حول محور هرمنوتیک در ادوار تاریخی وجود داشت اشاره و صاحبان این تئوری را معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مختاری در تشریح هرکدام از سبک‌های هرمنوتیک به معرفی سبک هرمنوتیک کلاسیک و ویژگی‌های آن پرداخت و نقطه نظرات صاحبان قلم و در خصوص خصایص دانش هرمنوتیک و تفسیر متن را برشمرد.

استاد و صاحب آثار فلسفی در حوزه و دانشگاه همچنین ویژگی‌های دوره رمانتیک و دوره هرمنوتیک فلسفی را نیز تشریح کرد و سپس به بررسی و مقایسه این دوره‌ها با فهم متن دینی یا قرآنی پرداخت.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان داشت: در بعضی از این دوره‌ها مثل دوره اول که دوره کلاسیک است، تشابه فراوانی با مباحث تفسیری سنتی قرآنی ما دارد که وجوه تشابه و تفاوت بررسی شد وارزیابی کلی و نقد از مناظرات این دوره ارائه داد.

مختاری با اشاره به اینکه بعضی از فلاسفه غرب معتقدند، متن ذاتاً دارای ابهام است این نظریه را بر اساس آیات قرآن مورد نقد و بررسی قرار داد و افزود: با توجه به اینکه سو فهم باعث می‌شود ما هر متنی را قابل تفسیر بدانیم و از آنجا که انسان دچار سو برداشت است باید همه متن‌ها را به عنوان متن پیچیده نگاه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آیه ۷ سوره آل عمران دو دسته آیات داریم دسته اول جز محکمات هستند و دسته دوم جزو آیات متشابه. آن آیاتی که جزو متشابهات هستند نیاز به تفسیر و تأویل دارند که برای رسیدن به معنای حقیقی، این آیات باید به کمک احادیث و روایات اهل بیت علیه السلام مورد مورد مداقه و مطالعه جدی واقع شوند.

استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه ادامه داد: اما آیات محکمات اینگونه نیست و معانی روشنی دارند و ما بایستی آیات متشابه را به آیات محکم برگردانیم تا به وسیله آن‌ها مورد تفسیر و تبیین قرار گیرد چنان که امام رضا علیه السلام می‌فرمایند کسی که آیات متشابه قرآن را به آیات محکم برگرداند و از طریق آیات محکم، آیات متشابه و پیچیده را بفهمد و تفسیر کند او به راه مستقیم هدایت شده است. زیرا بر اساس آیات قرآنی یکسری متون متشابه هستند که نیاز به تفسیر و تبیین دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه تعریفی از متن از نظر هرمنوتیک مدرن، گفت: در این سبک هرمنوتیک، متن تنها عبارت از پدیده مکتوب نیست بلکه پدیده‌های ملفوظ گفتاری و رفتاری را نیز شامل می‌شود یعنی هر آنچه که دارای معنا باشد متن است. لذا در نظر هرمنوتیست‌های مدرن انسان یک پدیده و یک متن است و همه رفتار و حرکات او دارای معناست و همه آنها قابل تفسیر است.

مختاری با بیان اینکه باید دانش هرمنوتیک را در این جهات نیز به کار گیریم که هر پدیده معنادار قابل تفسیر است، افزود: بنابراین هرمنوتیک با همه پدیده‌ها سر و کار دارد و هر پدیده معنادار دارد و قلمرو هرمنوتیک بسیار وسیع است و تنها به یک پدیده خاص منحصر نیست.

وی خاطرنشان کرد: از نظر مفسران اسلامی یا افراد صاحب نظر در حوزه متن و تفسیر قرآن، مهم این است که ما با اعمال روش‌ها و به کارگیری قواعد فهم متن به دنبال رسیدن به نیت مؤلف یا قصدیت پدیدآورنده اثر هستیم و رسالت مفسر این است که به پیام نورانی ذات اقدس حق دست پیدا کند.

کد خبر 4640291

منبع: مهر

کلیدواژه: هرمنوتیک کشمیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۳۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر

دمی همدم و همراه شدن با حضرت حافظ پیشینه‌ای چند قرنی در میان ایرانیان و فرهنگ ایرانی دارد. بدون شک همه ایرانیان از خردسالی با حافظ و فال این شاعر و عارف نامی آشنایی دارند. 

به گزارش «زی‌سان»، حافظ‌خوانی در مراسم‌های مختلف همانند لحظه سال تحویل و شب یلدا، بخشی از فرهنگ و سنت دیرینه جامعه ایرانی است. در کنار خواندن غزلیات، گرفتن فال حافظ نیز یک رسم همیشگی برای ایرانیان است. 

این باور قدیمی در میان ایرانیان وجود دارد که حضرت حافظ داننده عالم نهان و غیب است و در لحظات مختلف با رجوع فال حافظ می‌توان تصمیم درست را گرفت. فال پنج شنبه ۶  اردیبهشت به تفال حافظ بدین گونه است:‌

ما زِ یاران چَشمِ یاری داشتیم

خود غلط بود آنچه ما پنداشتیم

تا درختِ دوستی بَر کِی دهد

حالیا رفتیم و تخمی کاشتیم

گفتگو آیینِ درویشی نبود

ور نه با تو ماجرا‌ها داشتیم

شیوهٔ چَشمت فریبِ جنگ داشت

ما غلط کردیم و صلح انگاشتیم

گُلبُنِ حُسنَت نه خود شد دلفُروز

ما دَمِ همت بر او بگماشتیم

نکته‌ها رفت و شکایت کس نکرد

جانبِ حُرمَت فرو نگذاشتیم

گفت خود دادی به ما دل حافظا

ما مُحَصِّل بر کسی نَگماشتیم

تعبیر و تفسیر غزل

در راه دوستی از خودت وقت و انرژی گذاشتی و به کمک و یاری دوستان و آشنایانت امیدوار بودی، اما اکنون پی برده‌ای که در انتخاب اطرافیانت اشتباه کرده‌ای، کسانی که به آنها اطمینان پیدا کرده بودی یاور تو در راه زندگی نبودند. بهتر است از این اشتباه درس بگیری، از این به بعد به توانایی‌های خود تکیه کن و دوباره از اول با احتیاط و تعمق شروع نما تا به نتیجه مطلوب خودت برسی. هرچند اتفاقاتی تلخ رخ داده است، با دیگران درگیر مشو، دعوا و فریاد در شأن و شخصیت تو نیست؛ همچنین احترام گذاشتن به بزرگتر‌ها لازم است. در زمینه مسائل عاطفی با احتیاط قدم بگذار تا گرفتار عشقی یک‌طرفه نشوی.

tags # فال حافظ ، فال سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (6 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • طرح مسطورا زمینه تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین است
  • طرح مسطورا موجب دشمن شناسی و تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین می‌شود
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)