Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-08@03:45:18 GMT

ناتوان از خرید گوشت قرمز

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۶۳۲۴

ناتوان از خرید گوشت قرمز

البته این روزها اقشار متوسط و ضعیف جامعه به‌سختی از آن بهره‌مند می‌شوند. شلوغی صف‌های تهیه گوشت قرمز منجمد شاهدی برای این ادعاست. با این‌که طرح‌هایی برای کاهش قیمت این کالای اساسی به تصویب رسید، وارداتی در حجم زیاد انجام شد و کردستان نیز قطب دامپروری محسوب می‌شود، اما قیمت این کالا با درآمد اقشار ضعیف همخوانی ندارد و خانواده‌هایی هستند که در زمان افزایش ناگهانی قیمت‌ها موفق به خرید حتی یک کیلوگرم گوشت گرم نشده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه مردم به گوشت منجمد 

یک شهروند می‌گوید: در سال‌های گذشته قبل از موج گرانی‌ها در تعدادی از پروتئین‌فروشی‌ها تابلویی با عبارت «گوشت منجمد موجود است» نصب شده بود، اما نه‌تنها خبری از صف‌های طولانی نبود بلکه برخی اوقات این مغازه‌داران چند روز یک بسته از آن گوشت‌ها را نمی‌فروختند چون مردم قدرت خرید گوشت گرم را داشتند.   «شاهو فتحی» ادامه می‌دهد: کیلویی ۹۰ تا ۱۰۵ هزار تومان برای گوشت قرمز بسیار زیاد است، چراکه در کردستان مزد کارگر ساده از روزی ۵۰ و ۶۰ هزار تومان عبور نکرده است، نیازهای یک خانواده هم تنها گوشت نیست و دست بسیاری از مردم در رسیدن به گوشت کوتاه است. وی می‌افزاید: در تعدادی از روستاها افرادی یک راس گوساله یا گاو را کشتار و آن را کیلویی می‌فروشند و چون هزینه‌های آن نسبت به قصابی‌ها پایین‌تر است، آن را ارزان‌تر از داخل شهر به فروش می‌رسانند و مردم بیشتر به این سمت خرید گرایش پیدا کرده‌اند.  

خطری برای صنعت دامپروری

یک کارشناس مدیریت می‌گوید: این‌که قیمت گوشت ثابت شده یا بیشتر از این گران نمی‌شود، توجیه‌پذیر نیست، بلکه قیمت کالای اساسی باید با درآمد قشر ضعیف همخوانی داشته باشد و کالاها تا این سطح کاهش قیمت یابند. «علیرضا بهرامی» ادامه می‌دهد: طبق مصوبه‌ای که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، دولت مجوز دارد که در سال جاری حدود ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص دهد و به هر روشی که صلاح دانست، توزیع ارز دولتی همه اقشار جامعه هدف را تحت پوشش قرار دهد.  

وی می‌افزاید: به دلیل گران شدن قیمت گوشت قرمز، مصرف بخش عمده دهک‌ها و اقشار کم‌درآمد جامعه کاهش چشمگیری پیدا کرده که این امر برای آینده صنعت دامپروری نیز مخاطره‌آمیز خواهد بود، زیرا تولید موفق نیازمند مصرف مناسب محصول است. بهرامی اضافه می کند:‌نیاز مصرفی گوشت قرمز کشور نزدیک یک میلیون تن است که ۸۴۰ هزار تن آن از محل تولیدات داخلی و بیش از ۱۰۰ هزار تن آن از محل واردات گوشت گرم گوسفندی، گوشت منجمد گوساله و حتی دام زنده تامین می‌شود.  

زمانی که گوشت ۴۵ هزار تومانی گران بود 

«حسین فیروزی» معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار کردستان در خرداد سال ۹۷ یعنی دقیقا یک ‌سال قبل، در حالی که قیمت هر کیلو گوشت گوساله در سنندج ۴۵ هزار تومان بود اظهار کرده بود: با وجود این‌که کردستان تولیدکننده دام است، اما قیمت گوشت نسبت به استان‌های دیگر ۳ هزار تومان گران‌تر است. وی گفته بود: بر اساس آنالیز، قیمت گوشت گوساله باید ۴۲ هزار تومان باشد که در شهر سنندج کیلویی ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. میانگین تولید دام در استان دوبرابر کشور است و این افزایش قیمت قابل قبول نیست.  این در حالی است که با گذشت ۳۶۵ روز قیمت هر کیلو گوشت گوساله در شهرستان‌های استان کردستان به ۹۰ تا ۱۰۵ هزار تومان رسیده است.  

قیمت دام زنده بالاست

یکی از قصابان می‌گوید: قیمت هر کیلو دام زنده کاهش بسیار کمی داشته است، این قیمت با احتساب ضایعات کشتار، عرضه هر کیلوگرم گوشت قرمز به کمتر از ۹۰ هزار تومان، قصابی‌ها را متضرر خواهد کرد. «خالد مرادی» ادامه می‌دهد: قیمت نهایی گوشت قرمز اگر پایین باشد به نفع قصابان است، چون تقاضا بیشتر می‌شود و ما مشتری بیشتری خواهیم داشت و گوشت تازه به فروش می‌رود و در مدت کمتری سود مورد نظر را به ‌دست می‌آوریم، با افزایش قیمت‌ها سود روزانه ما هم کمتر از گذشته شده است.  

وی می‌افزاید: دولت باید حامی همه آحاد جامعه باشد و نباید با متضرر کردن یک صنف، رضایت اقشار دیگر را ایجاد کرد.  طبق نظر کارشناس تغذیه، میزان مصرف گوشت قرمز برای هر فرد ایرانی که سالم باشد، باید روزانه معادل ۴۵ گرم باشد و این مقدار ذکر شده برای سالمندان و کودکان و بزرگسالان فرق دارد. برای سالمندان یک سهم، برای کودکان ۳ سهم و برای بزرگسالان برابر با ۲ سهم توصیه می‌شود. هر یک سهم شامل ۳۰ تا ۳۵ گرم گوشت قرمز پخته یا ۴۵ گرم گوشت خام است. به این دلیل که زمانی که گوشت پخته شود آب گوشت از دست می‌رود. ‌

۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی برای تهیه کالای اساسی   

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید: نمایندگان برای نظارت بر توزیع یارانه ارزی و دسترسی بهتر مردم به کالاهای اساسی بر روش ارائه کالا برگ الکترونیکی اصرار دارند.   «سید مهدی فرشادان» با اشاره به این‌که معاون بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از بی‌برنامگی این وزارت برای توزیع کالای اساسی به صورت کوپنی خبر داده است، ادامه می‌دهد: این معاونت بر این باور است که چون میزان کالاهای اساسی در کشور زیاد است توزیع کالا به صورت کوپنی درست نیست، این در حالی است که به دلیل کمبود مواد اولیه قیمت کالاها افزایش چشمگیری پیدا کرده است.  

وی می‌افزاید: ادعای این معاونت با واقعیت جامعه انطباق ندارد، ممکن است در برخی کالاها از جمله تخم‌مرغ و مرغ، کسری‌ها تا حدودی جبران شده است، اما در بسیاری از مناطق کشور مانند کردستان دسترسی به کالاهایی چون گوشت قرمز به‌سختی صورت می‌گیرد.  نماینده سنندج و دیواندره در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان این‌که تهیه گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان برای قشر ضعیف جامعه غیرممکن است، اظهار می‌کند: مجلس همچنان بر مصوبه خود در قانون بودجه سال ۹۸ اصرار و تاکید دارد که دولت با ارائه کالا برگ الکترونیکی ۱۴ میلیارد دلار ارز یارانه‌ای را برای تهیه کالاهای اساسی بین مردم توزیع کند.

کد خبر 443939

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۶۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای مشارکت موفق مردم در بهره‌برداری و حفاظت از منابع طبیعی، توجه توأمان به سه مؤلفه طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی ضروری است.

وی به وسعت نزدیک به ۸۳ میلیون هکتاری مراتع کشور و ظرفیت‌های آشکار و نهان آن اشاره و اظهار کرد: به طور دقیق باید مشخص شود که مراتع چه توانمندی‌هایی در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی، تولید علوفه و تولید گوشت قرمز و دیگر اثربخشی‌ها دارند.

وی ادامه داد: با تشکیل و توسعه تعاونی‌های مرتعداری، امر مدیریت و بهره‌برداری مراتع در قالب طرح‌های مرتعداری به ذی‌نفعان حقیقی (دامداران، ساکنان و بومیان) احاله می‌شود و در این صورت است که خود مردم با انجام بذرکاری، اقدامات بیومکانیکی و به ویژه بیولوژیک، شروع به غنی‌سازی و تقویت ظرفیت مراتع می‌کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: دفتر آموزش و ترویج باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مرتع داران و روستاییان فعالیت خود را از جنبه تسهیلگری افزایش دهد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیریت درست عرصه‌های منابع طبیعی را مدیریت از پایین به بالا در هرم مدیریت برشمرد و با تاکید بر اجرای منطقه‌ای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌های منابع طبیعی بخصوص مرتعداری افزود: برای مردمی‌سازی درست، ما ناگزیریم برای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌ها به صورت منطقه‌ای عمل کنیم یعنی این انتظار نیست که مثلاً در کل سطوح مرتع کشور به یکباره اجرا شود.

‌بنا بر این گزارش، تا انتهای سال ۱۴۰۲ و در راستای مردمی‌سازی طرح‌های منابع طبیعی در سطح کشور، ۲۰ صندوق ملی منابع طبیعی، ۱۲۰ اتحادیه استانی و ۴۲۵ تعاونی فراگیر در ۴۰۰ سامانه عرفی تشکیل شده که حدود ۱۰۰ هزار خانوار بهره‌بردار را تحت پوشش قرار می‌دهند.

کد خبر 6098031

دیگر خبرها

  • آغاز طرح هوشمندسازی تامین و توزیع گوشت در چهارمحال وبختیاری
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت روز مرغ و ماهی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت کالاهای اساسی؛ گوشت چند شد؟ +جدول
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • نوسان قیمتی گوشت قرمز از ۴۵۰ تا ۸۸۰ هزار تومان
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • ذخیره سازی ۱۵۲۰ تن گوشت و مرغ منجمد در لرستان
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول