Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@03:07:35 GMT

تهران، پکن و مسکو علیه یکجانبه‌گرایی امریکا

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۸۲۴۲

تهران، پکن و مسکو علیه یکجانبه‌گرایی امریکا

گروه سیاسی/ در بحبوحه تلاش‌های سیاسی و رسانه‌ای امریکا و برخی کشورهای جنوب خلیج فارس برای بالانگه داشتن سطح تنش‌ها در منطقه، شرکت رئیس جمهوری اسلامی ایران در دو اجلاس مهم آسیایی و منطقه‌ای، هم نشانه شکست تلاش‌ها برای ایران هراسی و انزوای آن و هم تأییدکننده نقش تعیین کننده ایران در تأمین ثبات و امنیت منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر روحانی، که ساعاتی پس از ترک تهران از سوی « شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن آغاز شد، دو مقصد داشت؛ نخست، بیشکک برای حضور در اجلاس سران شانگهای و پس از آن، شرکت در پنجمین کنفرانس «تعادل و اعتماد سازی در آسیا» موسوم به «سیکا» که در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود.
تأکید بر روابط راهبردی ایران و چین
گفت‌وگو با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین و هیأت همراه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از جمله مهم‌ترین دیدارهایی بود که رئیس جمهوری کشورمان در حاشیه نشست شانگهای انجام داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار با همتای چینی،  با بیان اینکه روابط با چین همواره برای ایران راهبردی بوده و خواهد بود، گفت: ایران کاملاً بر تعهدات خود در برجام  پایبند بوده و امریکا بدون هرگونه بهانه‌ای از تعهد بین‌المللی خود خارج شد. وی با اشاره به اینکه فشارهایی که دولت امریکا به ایران و چین و سایر کشورها وارد می‌کند، با هدف تسلط بر کل آسیا و جهان است، ایستادگی  ایران و چین در برابر یکجانبه‌گرایی امریکا را به نفع دو کشور، آسیا و جهان دانست و افزود: ملت ایران نشان داده که در برابر فشارهای خارجی نه تنها متزلزل نمی‌شود بلکه متحدتر و مقاوم‌تر می‌شود.
روحانی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش روابط با چین وجود دارد، افزود: ایران علاوه بر ادامه همکاری با چین در حوزه انرژی، علاقه‌مند به توسعه زیرساخت‌ها برای روابط پایدار و راهبردی در تأمین انرژی چین است. وی با ابراز خرسندی از ادامه همکاری و اجرای پروژه‌های مشترک با پکن در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل و صنعت، اظهار کرد: ما علاقه‌مند به توسعه هر چه بیشتر روابط و هماهنگی دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هستیم. روحانی در عین حال تأکید کرد تهران در توسعه و تعمیق روابط با پکن محدودیتی ندارد و در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و مبارزه با تروریسم آماده گسترش روابط هستیم و از سرمایه‌گذاری چین در توسعه مناطق و بنادر جنوبی خود استقبال می‌کنیم.
رئیس جمهوری چین نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات مستمر مقامات دو کشور گفت: پکن روابط  با ایران را در مسیر راهبردی پیش خواهد برد و توسعه می‌دهد. شی جین پینگ با بیان اینکه در جهان امروز یکجانبه گرایی رواج یافته است، تأکید کرد: خروج یکجانبه امریکا از برجام اصلی‌ترین عامل افزایش تنش‌های منطقه‌ای است. وی با تأکید بر اینکه آماده گسترش همکاری با ایران در مجامع منطقه‌ای و جهانی برای ترویج چندجانبه‌گرایی و حفظ منافع خود و کشورهای درحال توسعه هستیم، افزود: پکن آماده توسعه همکاری‌ها با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته است. رئیس جمهوری چین همچنین از مشارکت فعال ایران در پروژه کمربند– راه استقبال کرد.
قدردانی پوتین از ایران بابت امداد به ملوانان در عمان
رئیس جمهوری در دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز روابط تهران – مسکو در منطقه را مثال‌زدنی و در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی رو به گسترش  خواند و تأکید کرد: در شرایطی که امروز مداخلات خارجی در منطقه و تحریم‌های غیرقانونی امریکا، شرایط ثبات و همکاری را در منطقه مشکل کرده، تعمیق و توسعه روابط تهران – مسکو برای دو کشور و ثبات و توسعه منطقه حائز اهمیت است.
روحانی با بیان اینکه تهران و مسکو در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی در کنار هم هستند، اظهارداشت: اجرای توافقات اقتصادی دو کشور بویژه در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل از روند خوبی برخوردار است، همچنین با تصویب قانون مربوط به تجارت با اوراسیا در مجلس، هر چه سریع‌تر اجرای مقدمات آن را فراهم خواهیم کرد که این موضوع به همکاری‌های تجاری منطقه شتاب خواهد داد.
او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امریکا علاوه بر خروج غیرقانونی از برجام به طرز بی‌سابقه‌ای شرکت‌ها و کشورهایی که می‌خواهند قطعنامه 2231 شورای امنیت را رعایت کنند، مورد تحریم قرار می‌دهد، اضافه کرد: اقدامات ایران در چارچوب حقوق خود در برجام است و اگر منافع ملت ایران از سوی سایر شرکای برجام تأمین شود، امکان بازگشت به نقطه قبلی وجود دارد.
رئیس جمهوری روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه مسکو مصمم به توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران است، گفت: این همکاری‌ها طیف زیادی از فعالیت‌های اقتصادی و منطقه‌ای بویژه مبارزه مشترک علیه تروریسم در منطقه را دربر می‌گیرد.
پوتین با تأکید بر اینکه موفقیت‌هایی که امروز در سوریه شاهد هستیم نتیجه نقش مثبت ایران و همکاری سه‌جانبه  روسیه ، ایران و ترکیه در روند آستانه است، از کمک اخیر ایران در مورد نجات جان 11 خدمه روسی نفتکش حادثه دیده در خلیج‌فارس قدردانی کرد.
او همچنین گفت: مسکو همچنان علاقه‌مند به حضور و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و متعهد به همکاری در طیف وسیعی از عرصه‌های مورد علاقه دو کشور و همچنین پیشبرد اجرای توافق فیمابین در احداث واحدهای جدید نیروگاه بوشهر و حمل و نقل ریلی است.  وی با بیان اینکه مسکو مجدانه در پروژه کریدور ریلی شمال – جنوب ایفای نقش خواهد کرد، بر استفاده از پول ملی و ایجاد شتاب در روند روابط تجاری دو کشور تأکید کرد. رئیس جمهوری روسیه در پایان پایبندی ایران به برجام را سازنده دانست و گفت: مسکو برای اجرای کامل این توافقنامه از سوی همه طرف‌ها تلاش‌های خود را ادامه می‌دهد.


بــــرش
اعضای باقی‌مانده در برجام هر چه سریع‌تر به تعهدات خود عمل کنند

متن کامل سخنرانی روحانی در اجلاس شانگهای به شرح زیر است: نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در حالی برگزار می‌شود که جامعه جهانی با چالش‌ها و معضلات بی‌سابقه‌ای روبه رو است. تروریسم در انواع مختلف آن، افراط‌گرایی، یکجانبه‌گرایی، مداخله کشورهای فرامنطقه‌ای در امور سایر مناطق و دخالت در امور داخلی سایر کشورها، جامعه بین‌المللی را در وضعیتی خطیر قرار داده است؛ وضعیتی که می‌تواند ثبات، امنیت و منافع همه کشورهای جهان را تهدید کند. عالی جنابان، مناطق پیرامونی ما با بحران‌های متعددی روبه رو است که با از بین بردن زیرساخت‌های اولیه کشورها و بازتولید ناامنی، این مناطق را در شرایط حساسی قرار داده است. از سوی دیگر دولت امریکا طی دو سال گذشته با استفاده ابزاری از ظرفیت اقتصادی، مالی و نظامی خود و با اتخاذ رویکرد تهاجمی، همه ساختارها و قواعد بین‌المللی را بر هم زده و به تهدیدی جدی برای ثبات منطقه و جهان تبدیل شده است.
همکاران گرامی، همه ملت‌ها و همه دولت‌ها صرفنظر از باورها و فرهنگ‌های خود در پی رفاه، توسعه، ‌آزادی و حقوق خویش هستند؛ و با حفظ ارزش‌های دینی و اخلاقی و ملی خویش می‌خواهند در تعامل با یکدیگر در برابر دشمنان مشترک بشریت ایستادگی کنند. امروزه همه ما از شرق تا غرب در برابر خطر افراط‌گرایی باید متحد باشیم. چرا که افراط‌گرایی توسعه، صلح و امنیت جهان را تهدید می‌کند. مهم نیست مسلمان، ‌مسیحی، یهودی، بودایی یا به هر دین و آیین دیگری باشیم؛ مهم این است که در برابر افراط‌گرایی از هر رنگ و‌ نژاد و مذهب متحد باشیم. ما از آن جهت با داعش در عراق و سوریه جنگیدیم چون تفکر آنان را تفسیری افراطی و ضدانسانی از دین علیه انسانیت می‌دانستیم و در دفاع از شهروندان غیر مسلمانِ این کشورها نیزتردید نکردیم. ما از آن جهت با صهیونیسم مخالفیم که آن را یک ایدئولوژی انحرافی در دین یهود می‌دانیم که با ارزش‌های انسانی در ستیز است. ما در عراق و سوریه برای صلح جنگیده‌ایم. در افغانستان برای نبرد با افراط‌گرایی در تعامل با سازمان ملل متحد نقش سازنده‌ای ایفا کرده‌ایم و در یمن برای برقراری صلح از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌ایم. ما همواره درهای گفت‌و‌گوها و همکاری‌های منطقه‌ای و دوجانبه را با همه همسایگان خود بازگذاشته‌‌ایم و حتی برای حل مسأله فلسطین هم رویکرد دموکراتیک با مراجعه به آرای عمومی را ارائه کرده‌ایم. ما نمی‌خواهیم هیچ ملتی را به دریا بریزیم و غرق کنیم.  ایران جایگاه ویژه فرهنگی و تاریخی در سراسر قاره آسیا دارد. پیوندهای تمدنی ایران، آسیای میانه و شبه قاره گسست‌ناپذیر است؛ شاعران و نویسندگان ایرانی در دل‌های مردمان شما خانه کرده‌اند و زبان فارسی در سرتاسر جغرافیای فرهنگی این منطقه سازمان شانگهای گسترده است.
سران محترم سازمان همکاری شانگهای، جمهوری اسلامی ایران معتقد است که امروزه جامعه بین‌المللی بیش از پیش با معضل یکجانبه‌گرایی به چالش کشیده شده و همچنین مشکلات و پیچیدگی‌های جهان امروز بویژه تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر، چندجانبه‌گرایی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.
برجام دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه است که اثبات کرد چنانچه اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد می‌توان، برای حل هر مشکلی به جای تحریم و جنگ از طریق گفت‌و‌گو و مصالحه بهتر به نتیجه رسید. جمهوری اسلامی ایران به تصریح 15 گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خویش عمل کرده است، اما متأسفانه امریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شده و دیگر طرف‌ها و کشورها را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد تا قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، که خواستار روابط عادی تجاری با ایران است، را نقض کنند.
جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ظرفیت‌های برجام از اعضای باقی‌مانده در توافق می‌خواهد، هر چه سریع‌تر به تعهدات خود در بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از منافع اقتصادی برجام عمل کنند.
جمهوری اسلامی ایران، کشوری است با موقعیت جغرافیایی استثنایی و راهبردی که از نظرذخایر انرژی و معدنی بسیار غنی است و در تلاقی کریدورهای تجاری شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شده‌ است. این ویژگی‌ها در کنار امنیت پایدار و نیروی انسانی تحصیلکرده، فرصت‌های بی‌شماری را در اختیار سرمایه‌گذاران و تجار کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار می‌دهد و استفاده از آنها، می‌تواند زمینه‌ جهش اقتصادی در کشورهای عضو را فراهم آورد. دولت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همه‌ تسهیلات را برای فعالیت‌های اقتصادی شهروندان، شرکت‌ها و دولت‌های عضو این سازمان در ایران فراهم آورد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۸۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده گسترش روابط با ایران و اصفهان هستیم

سفیر ازبکستان در ایران گفت: آماده برقراری ارتباط و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران و استان اصفهان هستیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، فرید الدین نصریوف، سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران در دیدار با استاندار اصفهان گفت: اصفهان نخستین شهر ایران نیست که از آن بازدید می‌کنم اما علاقه من به اصفهان زیبا هیچ‌گاه از قلبم بیرون نخواهد رفت.

وی ادامه داد: روز گذشته بازدید و گفت‌وگوی خوبی در اتاق بازرگانی اصفهان داشتم و با تولیدکنندگان بزرگ اصفهان آشنا و متوجه شدم که تمایل دارند با ازبکستان همکاری و تعامل داشته باشند.

سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: سال گذشته مبادلات کالایی میان ازبکستان و ایران بیش از 500 میلیون دلار بوده است، اما با تعامل رؤسای جمهور دو کشور برنامه‌ریزی شده تا این رقم به بیش از یک میلیارد دلار برسد. امیدواریم در این تعاملات اصفهان نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشد.

وی ادامه داد: اولویت ما این است که کنفرانس ویدویی با حضور تولیدکنندگان اصفهان و ازبکستان برگزار کنیم و من رابط این تعامل خواهم بود. امیدوارم همکاری میان دو کشور با محوریت اصفهان روز به روز بیشتر شود و ما در راستای ایجاد این همکاری تلاش خواهیم کرد.

سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: آمادگی برقراری ارتباط و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران و استان اصفهان هستیم.

بیمارستان‌های اصفهان ما میزبان گردشگران سلامت

استاندار اصفهان نیز در این دیدار گفت: امیدوارم با توجه به اراده رؤسای جمهور دو کشور بر مبنای گسترش ارتباطات و تعاملات بتوانیم روزهای درخشانی را نسبت به گذشته رقم بزنیم.

سیدرضا مرتضوی با اشاره به اینکه استان اصفهان یکی از مهمترین استان‌های ایران اسلامی است، ادامه داد: این استان در بسیاری از حوزه‌های صنعتی، تولیدی و اقتصادی رتبه نخست کشور را دارد.

مرتضوی با بیان اینکه اصفهان مهد فرهنگ و هنر است، تصریح کرد: این استان مهد بسیاری از هنرهای اصیل ایرانی است و هنرمندان متعددی در اصفهان زندگی می‌کنند؛ همچنین هنر صنایع دستی اصفهان در کشور و جهان زبانزد است.

وی گفت: در حوزه علم و فناوری نیز دانشگاه‌های معتبری در اصفهان مستقر هستند، همچنین شهرک‌ علمی و تحقیقاتی اصفهان و سایر شهرک‌های صنعتی و تولیدی اصفهان ظرفیت‌های بسیار خوبی را در حوزه علم و فناوری دارند.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان در حوزه درمان و پزشکی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد، به نحوی که بیمارستان‌های ما میزبان گردشگران سلامت هستند. همچنین استان اصفهان می‌تواند نقش ویژه‌ای در تعاملات میان دو کشور که مورد تأکید رؤسای جمهور ایران و ازبکستان است ایفا کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در رتبه هجدهم تعاملات بین‌المللی و تجاری کشور ازبکستان هستیم که لازم است با تعاملات بیشتر زمینه گسترش همکاری‌ها به خوبی شکل بگیرد. فراهم کردن زمینه همکاری اتاق بازرگانی ازبکستان با اتاق بازرگانی اصفهان می‌تواند شرایط مناسبی را جهت گسترش ارتباطات و تعاملات ایجاد کند‌.

مرتضوی خاطرنشان کرد: هفته آینده اصفهان میزبان رؤسای اتاق های بازرگانی کشورهای آسیایی است از این رو زمینه مناسبی جهت ایجاد روابط و تعاملات تجاری و اقتصادی فراهم خواهد شد و این موضوع مورد تأکید ما است.

انتهای پیام/163

دیگر خبرها

  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین به گسترش روابط نظامی با ایران
  • رئیسی: اراده ایران و آفریقا در جهت توسعه روابط است
  • ایروانی: تحریم های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب با خلق ساختار‌های جدید/ ۵ پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت جهانی اطلاعات
  • مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب با خلق ساختارهای جدید
  • آماده گسترش روابط با ایران و اصفهان هستیم