Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@09:35:34 GMT

رسانه ملی با خلاء جدی مجری روبه رو است/کپی نکرده ام

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۸۹۶۰

رسانه ملی با خلاء جدی مجری روبه رو است/کپی نکرده ام

به گزارش خبرنگار مهر، سید مرتضی فاطمی جمعه شب در نشست مردم و اصحاب رسانه «تیتر یک» که در روزنامه قدس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دهه ۸۰ نشریه «پنجره» که هفته نامه ای فرهنگی و سیاسی بود برای نخستین بار منتشر شد و سال ۹۳ به پیشنهاد مدیر شبکه افق، این هفته نامه به مجله تصویری تبدیل شد که خروجی آن برنامه ۱۸۰ درجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این برنامه موفق شد برای نخستین بار برخی از چهره های سیاسی را به تلویزیون آورده و با آنها گفت و گو کند.

فاطمی تصریح کرد: اما شرایط امروزه تغییر کرده است و گفت و گو های این چنینی خواسته مردم نیست، فضا جامعه از دو قطبی اصلاح طلب و اصولگرا هم فراتر رفته و مردم به دنبال این هستند که بدانند حرف خودشان در کجا قرار دارد و جامعه از این بحث ها اشباع شده است.

تهیه کنند و مجری برنامه «اختیاریه» تصریح کرد: بنابراین به این فکر کردم که ما باید به دنبال پاسخ گویی و مطالبه گری از مسئولین باشیم و تک گفت و گو هایی اماده کنیم که تلاش کند از مسئولان مطالبه گری داشته باشد، اما به دلایل متعددی، که همه آنها لزوماً مربوط به سازمان صدا و سیما نیست و بخشی از آن هم خود ما مردم و برنامه سازان هستیم که اجازه نمی دهیم حرف صریح و جدی بیان شود، رسانه ملی ظرفیت لازم برای گفت و گو واقعی را ندارد.

وی ادامه داد: ما نخستین برنامه خودمان با عنوان «تالار آینه» را با پرواز همای، خواننده که سال ها در ایران نبود، شروع کردیم و موافقت های لازم را هم گرفتیم اما نیم ساعت پیش از شروع برنامه اجازه پخش آن به ما داده نشد.

فاطمی تاکید کرد: با پیگیری های مختلف برنامه پرواز همای پخش شد و پس از آن چهره های مختلف فرهنگی و سیاسی به برنامه آمدند و سعی کردیم گفت و گو های صریحی داشته باشیم که با استقبال مردم و شبکه مواجه شد و پیشنهاد شد که برای ماه رمضان نیز برنامه ای داشته باشیم. برای آماده سازی این برنامه طی سه هفته حدود ۲۰۰ سوژه مختلف به لطف دوستان روزنامه نگار احصا کردیم و سوژه های ناب مردمی را به ما معرفی کردند.

اختیاریه کپی از ماه عسل نیست

مجری برنامه "اختیاریه" ضمن بیان اینکه اختیاریه کپی از برنامه ماه عسل نیست، افزود: کپی در دو شکل محتوا و فرم اتفاق می افتند، در خصوص فرم «اختیاریه» از ساده ترین وسایل و طراحی استفاده کرده است و در خصوص محتوا با تاکید بر خصوصیات ویژه ای که برنامه ماه عسل داشت باید بگویم که محوریت آن اشک بوده است اما «اختیاریه» مجموعه ای از اشک و لبخند بود. علاوه بر این برنامه های قصه محور همواره وجود داشته اند و برنامه جذر و مد پیش از ماه عسل، قصه محور بود.

فاطمی با اشاره به اجتناب برنامه سازان نسبت به ساخت برنامه های چالشی، گفت: در صدا و سیما یک اصلی وجود دارد با عنوان اینکه سری که درد نمی کند را دستمال نمی بنند، چرا وقتی می توانیم درباره عاشق شدن صحبت کنیم و یا اینکه برنامه های طنز بسازیم و مردم هم استقبال کنند باید برنامه سازها کاری بسازند که پس از چند قسمت پخش آن متوقف شده و برنامه ساز نیز متضرر شود.

وی ادامه داد: تقریباً در تلویزیون و رسانه ملی دیگر برنامه هایی از این دست نداریم و برنامه ها به سمتی رفته است که یا سرگرمی صرف است و یا دغدغه و مخاطبی ندارد، گرچه این برنامه های نیز برای صدا و سیما لازم است.

مجری برنامه "اختیاریه" در پاسخ به سوالی که در خصوص حذف برنامه ۹۰ مطرح شده بود، خاطر نشان کرد: من خود داور جشنواره جام جام بودم و در حوزه برنامه ترکیبی برنامه ۹۰ را به عنوان برترین برنامه انتخاب کردیم. اما مسئله این است که برنامه ۹۰ پس از ۲۰ سال تعطیل شد، هیچ اتفاقی رخ نداد. کسی که برای برنامه خود زحمت های فراون کشیده بود برنامه اش حذف شد و دیگر برنامه ساز ها باید حواسشان را جمع کنند. اگر من ۱۰ قسمت برنامه ساخته ام باید به گونه ای باشد که سال ها بعد نیز که آن را تماشا کردم به آن معتقد باشم.

فاطمی در خصوص صحبت هایی که در مورد ارتباطش با پدرش مطرح شده است، گفت: من در صدا و سیما فعالیت می کنم اما پدرم در معاونت استان ها مسئولیت دارند و طی ۱۸ سال فعالیت خود حتی یک تماس هم برای کار با پدرم نگرفتم.

لزوم کشف ادبیات نسل جدید

وی در پاسخ به سوالی که در خصوص ادبیات نسل جدید مطرح شد، تصریح کرد: دهه ۸۰ ها دنیای پیچیده و عجیبی دارند و ادبیاتی دارند که اگر به آن سریع تر دست پیدا نکنیم، با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

فاطمی همچنین در خصوص این نکته که چرا گفت وگو با سیاستمداران از مردم عادی راحت تر است، خاطرنشان کرد: در مواقعی گفت و گو با سیاست مداران از مردم عادی راحت تر است، چراکه سیاستمداران همواره به فکر آینده خود هستند و حدود خاصی را رعایت می کنند اما در برابر شخصی که به راحتی انتقاد های شدیدی را مطرح می کند، کنترل شرایط برای مجری سخت خواهد بود.

مجری برنامه تلویزیونی «اختیاریه» در پایان به موضوع کمبود در رسانه اشاره کرد و افزود: به دلیل عدم تربیت مجری، رسانه ملی امروز با خلا جدی مجری روبه رو است و به همین دلیل است که بازیگران به مجری گری علاقه مند شده اند.

کد خبر 4640652

منبع: مهر

کلیدواژه: مشهد سازمان صداوسیما اختیاریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۸۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«به افق فلسطین» وایرال می‌شود اما نه به هر قیمتی!/ مخاطب افت نکرد

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری برنامه «به افق فلسطین» امروز چهارم اردیبهشت با حضور تیم سازنده این برنامه و سیدحسین حسینی مجری برنامه در اداره کل روابط عمومی صداوسیما برگزار شد.

علی گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق درباره این برنامه و جریان سازی رسانه‌ای آن بیان کرد: ما در برنامه «به افق فلسطین» رویکردی را دنبال می‌کنیم و خیلی محکم جلو می‌رویم. تاکنون حدود ۲۰۰ شب برنامه داشته‌ایم که اتفاقات مختلفی را هم رقم زدیم به طور مثال تئاتر تلویزیونی به کار اضافه کردیم، برخی ارتباط‌هایی که به صورت اسکایپ با غزه برقرار شد منحصر به فرد است مثلاً با زندانیان و اسرای آزاد شده گفت و گو کردیم. ما در غزه شبکه خبری و نماینده خبری نداریم اما در این مدت دایم در ارتباط بودیم و خبرهای به روز داشتیم. درنهایت همه این اتفاقات تلاشی بود تا برنامه افت مخاطب نداشته باشد.

المیرا شریفی مقدم اختیار خودش را دارد

وی درباره غیبت المیرا شریفی در برنامه نیز گفت: خانم شریفی مقدم اختیار خودش را دارد. او بعد از جابه‌جایی تیم یک هفته تا ۱۰ روز کارش را ادامه داد و بعد از آن دیگر نیامد.

حسین قاسمی تهیه کننده درباره اینکه از عملیات «وعده صادق» اطلاع داشته‌اند یا خیر بیان کرد: خود صداوسیما شب قبل عملیات به ما گفتند خانه نرویم قبل از آن هم یک هفته آماده باش بودیم و به نوعی اطلاع داده شده بود.

در ادامه گنجی در پاسخ به اینکه چرا هنوز برخی نمی‌دانند «به افق فلسطین» روی آنتن است و چرا مثل قبل این برنامه در فضای مجازی دیده نمی‌شود عنوان کرد: ما «به افق فلسطین» جدید نیستیم. خود این برنامه چند باری برخی از اعضایش را تغییر داده است. حتی رویکردمان در دعوت از مهمان هم تغییر نکرده و الان هم اصلاح طلب دعوت می‌کنیم اما می‌خواهیم روی آرمان فلسطین بیشتر کار کنیم.

وی اضافه کرد: دوربینی گذاشته‌ایم تا بگوییم این آرمان فلسطین است و رویکردمان بیشتر روی همین موضوع خواهد بود. ضمن اینکه تصاویر مختلفی از شهرها و کشورهای جهان با همین رویکرد داشته‌ایم. تصاویری از شهرهای مختلف اروپا داشتیم و به صورت زنده لندن و واشنگتن را نشان می‌دادیم تا بگوییم برای آنها هم غزه مساله است. اما آن زمان برنامه بیشتر دیده می‌شد چون اول کار بود و طبیعتاً بیشتر نیاز داشت تا برنامه دیده شود. بعد به وضعیت عادی رسید و اتفاقاً نگه داشتن یک برنامه در این وضعیت خیلی بیشتر طاقت فرساست.

برنامه هنوز هم می چرخد و دیده می‌شود

گنجی تصریح کرد: البته در همین مدت هم برنامه کاملاً چرخید و در فضای مجازی دیده شد مورد آخر هم صحبت‌های عباس موزون بود که گفت «عرض اسراییل را تک چرخ می زنیم». یک مجموعه مفصل پشت سر ماست تا این فضا به خوبی دیده شود. مهم این است که در این مدت ما افت مخاطب نداشته‌ایم و برای برنامه‌ای که ۲۰۰ شب رو آنتن است این نبود افت مخاطب خیلی مهم است.

وی درباره آینده برنامه نیز بیان کرد: پیشنهاد این بود که برنامه به افق مقاومت باشد و اطلاع رسانی نیز برای مخاطب عام باشد. ممکن است زمانی در یمن یا سوریه اتفاقی باشد و بتوانیم به دیگر نقاط دنیا هم بپردازیم. فعلاً آیتمی به عنوان به افق مقاومت داریم که به موضوعات این چنینی می‌پردازیم.

آقای جبلی مجوز دادند ویدیوی وایرالی داشته شیم اما نه به هر قیمتی!

سیدحسین حسینی مجری برنامه نیز در ادامه درباره وایرالی های «به افق فلسطین» و اینکه چرا در فضای مجازی نمی چرخد، تصریح کرد: آقای جبلی مجوز دادند ویدیوی وایرالی داشته شیم اما نه به هر قیمتی. مثلاً اگر به آقای لاریجانی بگوییم رژیم گرفتید لاغر شدید و بگوید رژیم ما را گرفته است این جمله وایرال می‌شود که البته پیش از او نمونه اش با محمدعلی ابطحی مطرح شده بود. اما ما نخواستیم سراغ وایرالی های این مدلی برویم. چند درصد اتفاق می‌افتد که در یک شبکه تلویزیونی اتفاق خوبی قابل دیدن باشد و بعد بگویند در فلان برنامه در شبکه فلان این اتفاق افتاده است. ویدیوهای یکی دو ماه اول این برنامه هم با نام و اسم برنامه وایرال می‌شد، به نظر شما شارژ مالی نمی‌توانست کمک کند؟

وی درباره ویدیوی حال حاضر برنامه و وایرال شدنشان در فضای اجتماعی بیان کرد: صداوسیما برنامه سازانش را ملزم کرده است که بدون هزینه ویدیوها را وایرال کنند و اینکه پولی بابتش خرج نشود. محترمانه اش این است که ما تلاش می‌کنیم محتوای خوبی ارایه دهیم و محتوای کوتاه ممکن است برای شبکه‌های مجازی قابل استفاده باشد. از برخی از دوستانمان در خبرگزاری‌ها و این صفحات مجازی هم گله دارم که به نوعی این ویدیوها را کار می‌کنند که هم لوگوی شبکه افق از قاب بیرون باشد هم زیرنویس دیده نشود.

حسینی همچنین درباره عمر برنامه‌های سیاسی بیان کرد: برنامه‌های سیاسی معمولاً فصلی هستند و طبیعتاً بعد از مدتی به پایان می رسند. با اتمام این برنامه‌ها، مجری‌های سیاسی هم کم کار می‌شوند و روی آنتن نیستند. برنامه‌های فرهنگی چون روال است مدیران شبکه‌ها هم تمایل دارند که آن برنامه‌ها به نام دیگری یا با همان نام ادامه پیدا کند و مجریان دیگر حوزه‌ها شانس بیشتری برای حضور روی آنتن دارند.

انتقاد و رفتن به امور اداری در زمان اجرای برنامه رادیویی

وی با اشاره به یک نمونه شخصی که از برنامه‌ای برکنار شده است، اضافه کرد: زمانی که برنامه «پیک بامدادی» رادیو را اجرا می‌کردم چون از بازنشسته بودن معاون سیاسی وقت سازمان انتقاد کردم برکنار نشدم بلکه در اختیار امور اداری قرار گرفتم. تقریباً سه ماه حضورم این گونه بود که حقوق دریافت نمی‌کردم و ملزم بودم بیایم کارت بزنم، روی صندلی بنشینم و بعد سازمان را ترک کنم. اما این روال نیست و فقط به این دلیل که برنامه‌ها در فصلی هستند و دیگر نیستند مجری‌ها هم همیشگی نیستند.

مهدی آقاموسی تهرانی دیگر مجری این برنامه درباره تماس‌های مردمی تصریح کرد: ریزبینی، واکنش‌ها و نگاه دقیق تماس‌ها خیلی قابل توجه بود. بخش روایت میدان را دوست دارم چون این روایت‌های زندگی واقعی است و من دوستشان دارم. ما مثل یک رویداد زنده و بازی فوتبال لحظه لحظه اتفاقات را نمایش می‌دادیم و روایت می‌کردیم.

وی با اشاره به شبی که ایران پاسخ صهیونیست‌ها را داد، بیان کرد: چند بار برنامه را متوقف کردیم و بعد فکر کردیم واقعاً ایران دارد پاسخ می‌دهد! ما به فکر وایرال شدن برنامه نبودیم ولی اتفاقات برای خود ما به گونه‌ای بود که می‌خواستیم در مقام کنش باشیم و جریان سازی کنیم.

حمید انصاری سردبیر برنامه در پایان درباره دعوت از مهمان‌ها در برنامه تصریح کرد: به افق فلسطین یک پشتوانه رسانه‌ای دارد و خیلی از نمایندگان رسانه‌ها در بحث دعوت از مهمانان به ما کمک می‌کنند. در ابتدا شاید مهمانان چهره‌تر بودند که تعداد زیادی از کارشناسان و مسؤولان و چهره‌های فرهنگ و سیاسی به برنامه آمدند. البته در یکی دو ماه اول کمتر وجوه کارشناسی و تحلیلی پررنگ بود و الان پررنگ‌تر است. خیلی از موضوعات و سوال‌ها بدون خط قرمز از مهمانان پرسیده و در برنامه مطرح می‌شود.

کد خبر 6086625 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان
  • در معرفی انقلاب به جهانیان ضعیف عمل کردیم
  • برخی به دنبال فراموش شدن امام خمینی(ره) هستند
  • ببینید | ردپای آبی
  • برنامه‌های تولیدی رادیو بوشهر کیفی شود
  • خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است
  • «به افق فلسطین» وایرال می‌شود اما نه به هر قیمتی!/ مخاطب افت نکرد
  • مردم پنج دهه از صدای اسکویی خاطره دارند
  • «به افق فلسطین» به عبارتی برنامه جبهه فلسطین بود