Web Analytics Made Easy - Statcounter

قرار بود پس از آغاز برداشت سیب زمینی از مناطق جنوبی و به دنبال آن عرضه سیب زمینی گرگان بازار این محصول تا نیمه خرداد شاهد کاهش قیمت باشد اما این اتفاق نیفتاد و حالا قرار است تا یک ماه آینده با ورود سیب زمینی از استان اصفهان و همدان قیمتها متعادل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، قیمت سیب زمینی اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری با توقف در برداشت آن به دلیل بارندگی‌ها در جیرفت، کهنوج و خوزستان، صادرات به ترکیه، تعطیلی نیروی کار در بخش سورتینگ افزایش یافته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین کارشناسان این حوزه از بروز مشکلاتی در سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای، افزایش نرخ تمامی محصولات کشاورزی نیز به عنوان دیگر دلایل گرانی سیب‌زمینی یاد کرده اند که قرار بود این افزایش قیمت ها با شروع برداشت سیب‌زمینی از مناطق جیرفت، هرمزگان، کرمان و دزفول و عرضه آنها به بازار کاهش پیدا کنند.

 

این در حالی است که رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران نیز ابتدای خرداد ماه اعلام کرده بود که با عرضه سیب زمینی گرگان تا هفته آینده کمبود این محصول در بازار برطرف و قیمت ها کاهش می یابد.

 

بنا به گفته «اسدالله کارگر» در حال حاضر سیب زمینی نو مورد نیاز کشور از استان های جنوبی تامین می شود که بازار را به شکل کامل پوشش نداده اما با ورود سیب زمینی از گرگان قیمت این محصول به زودی متعادل می شود. عدم ثبات قیمت در محصولات کشاورزی ناشی از نوسان میزان تولید در فصول مختلف، وضعیت آب و هوایی و شرایط تولید است که در نرخ گذاری این محصولات تاثیر به سزایی دارد.

 

اما با وجود پیش بینی هایی که کارشناسان این حوزه درباره کاهش قیمت سیب زمینی تا نهایت 13 خرداد ماه کرده بودند اما تفاوت قیمت چندانی در این محصول ایجاد نشد و حالا اما رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار خبر داده که قیمت سیب زمینی تا یک ماه آینده در بازار متعادل می‌شود.

 

«حسن صابری» در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «در حال حاضر سیب زمینی گرگان، کرمانشاه و دزفول به بازار عرضه می‌شود که متأسفانه میزان عرضه نسبت به تقاضا کافی نیست اما پیش بینی می‌شود حداکثر تا یک ماه آینده با ورود سیب زمینی از استان اصفهان و همدان به بازار قیمت این محصول متعادل شود.

 

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی را ۲ هزار تومان اعلام کرد و افزود: «اگر چه قیمت محصول با ورود سیب زمینی از استان‌های اصفهان و همدان تا حدودی تعدیل خواهد شد، اما به هیچ عنوان به نرخ‌های قبل باز نمی‌گردیم چرا که در بخش کشاورزی همانند سایر بخش‌ها هزینه‌ها افزایش چشمگیری داشته است.»

 

وی با اشاره به اینکه پیاز به میزان فراوان در میدان موجود است، گفت: «هم اکنون هر کیلو پیاز با نرخ یک هزار تا حداکثر دو هزار تومان در میدان خرید و فروش می‌شود که این نرخ جوابگوی هزینه تولیدکنندگان هم نیست و از طرفی تقاضای چندانی برای صادرات محصول از سوی عراق وجود ندارد چرا که پیاز کشور عراق در حال برداشت است.»

 

یادآور می شود: هم اکنون نرخ هر کیلو سیب زمینی کهنه در میدان مرکزی ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان و سیب زمینی نو ۴ تا ۶ هزار تومان است اما این محصول در خرده فروشی ها با قیمت 9 هزار تومان و در برخی نقاط از کشور بالاتر این این نرخ عرضه می شود./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خطبه نماز جمعه نماز جمعه خطبه های نماز جمعه مجلس حسن روحانی مسجد خبرگزاری شبستان آمریکا مقاومت تشییع کاهش قیمت سیب زمینی قیمت سیب زمینی سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۹۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمد خانی نوذری، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت درباره وضعیت عوارض صادرات سیب زمینی، اعلام کرد: با توجه به لزوم تامین سیب زمینی مورد نیاز بازار، به استناد مفاد بند چهارم تصمیم‌های متخذه جلسه تنظیم بازار کشور در ۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ مبنی بر تفویض اختیار وضع عوارض صادراتی برخی از اقلام کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود صادرات سیب زمینی با کد تعرفه ۰۷۱۰۱۰۰۰ صرفاً با اخذ عوارض معادل ۶۰ درصد ارزش صادراتی آن از پانزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تا اطلاع ثانوی از تمام گمرکات اجرایی میسر خواهد بود.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • تصمیم گیری نهایی اسرائیل درباره حمله به رفح ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده
  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت