«حاج شعبان» با زندگی راحت میانهای نداشت / درونش غوغا بود ولی فریاد نمیزد
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۹۱۵۳
با لباس بسیجی و کولهپشتیاش، از جنگ با داعش آمده بود. نشستیم با هم به حرف زدن. انگار گمشدهای داشت. بیقرار بود. سن بازنشستگیاش بود، ولی نمیتوانست بنشیند سر جایش و راحت زندگی کند.
گروه جهاد و مقاومت مشرق - به بهانهی زنده کردن یاد شهید مدافع حرم، حاج شعبان نصیری، با دوستان و همرزمان او به گفتوگو نشستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«عامل رفاقت من و حاج شعبان قرآن بود که آشنایی ما از سال ۱۳۷۰ در جلسات تفسیر قرآن کرج شروع شد و تا شهادتش ادامه یافت. حُسن بزرگ آن جلسات علاوه بر انس با قرآن، انس با رفقای خوبی چون او بود.»
ایشان در ادامه ویژگیهای بارز اخلاقی حاج شعبان را در شش دستهی کلی طبقهبندی و توصیف کرد:
«من در طول این سالها چند ویژگی بارز در حاج شعبان دیدم:
غیرت
حاج شعبان غیرت و تعصب بسیاری بر روی نظام داشت و در مقابل فساد عوامل نفوذی در سیستمهای تصمیمگیری نظام، بسیار غیرتی بود. او خیلی پُرجوشوخروش بود و اصلاً نمیتوانست لحظهای آرام بنشیند و چون از خیلی چیزها خبر داشت، نمیتوانست تحمل کند و تماشاچی صحنهی ضربه زدن به انقلاب و ولایت و خون شهدا باشد.
مثل کسانی نبود که خداوند در قرآن دربارهشان گفته "امید به ملاقات ما ندارند، راضی شدند به همین حیات دنیا و آرام گرفتند." شهید نصیری برخلاف ظاهر آرامش، وجود ناآرامی داشت و بیقرار بود. او از اخبار فوق سری مملکت و نظام خبر داشت و اذیت میشد. به همین دلیل نگران و ناراحت بود.
گمنامی
ویژگی دومش گمنامی بود. حاج شعبان اصلاً و ابداً دنبال اسم و رسم و شهرت و مطرح شدن نبود. او مسئولیتهای مهمی داشت. ولی طوری رفتار میکرد که کسی متوجه نمیشد.
بیشتر بخوانیم:
شهید نصیری دشمن را به دوست تبدیل میکرد / «حاج شعبان» یک شهید بینالمللی است مستشاری که مسافرکشی میکرد + عکس فرماندهای که شجاعتش همه را بهتزده کرد + عکس سرداری که فقط کت و شلوار ایرانی میپوشید + عکسسبک زندگی قرآنی
ویژگی سومی که حاج شعبان داشت، علاقهی زیاد به معارف دینی بود و شوق زیادی برای کسب نور قرآن داشت. در همین جهت اقدام و حرکت هم میکرد؛ نه اینکه فقط دوست داشته باشد.
او از همان سال ۷۰ تا آخر، پیگیر جلسات تفسیر قرآن بود و خود را بینیاز نمیدانست. سؤالی هم اگر داشت، تلفنی یا پیامکی یا حضوری از من میپرسید. حتی بعد از شهادت هم به خواب یکی از دوستان آمد و خواست که جلسات قرآن ادامه پیدا کند.
کتمان
ویژگی چهارم حاج شعبان، کتوم بودنش بود. یعنی جنجالی و پُرسروصدا نبود. اگرچه اذیت میشد و درونش غوغا بود، ولی اهل فریاد و دادوبیداد نبود. آدم شعاری نبود و اهل کتمان بود. او سالها کار اطلاعاتی کرده بود. علاوه بر آن، خیلیها پیش ایشان درد دل میکردند. ولی او سرّ هیچکس را نمیگفت.
شجاعت
پنجمین ویژگی بارز حاج شعبان، شجاعتش بود. همان اواخر هم در مبارزه با داعش، سختترین جاها را انتخاب میکرد و در آن سن و سال، بیباکانه در مقابل چنین دشمنی حضور مییافت.
بعدازآنکه در یکی از عملیاتها در عراق (در جنگ با داعش) مجروح شد، انگار شوقش برای پرواز بیشتر شده بود. بعضیها وقتی مجروح میشوند، کنار میکشند و میگویند که ما دیگه دِینمون رو ادا کردیم. ولی او انگار تازه فهمیده بود چه خبر است.
شهید شدن شجاعت میخواهد؛ شجاعت عبور از وابستگیها. هر کسی چنین شجاعتی را ندارد، ولی او داشت.
من بر اساس آیات قرآن "ولا تحسبنّ الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء" باور دارم که شهدا فعالاند. آنها هزاران برابر کاری را که در دنیا میکردند، بعد از شهادت میکنند. معتقدم که این نظام را شهدا حفظ کردهاند، نه ما!
ولایت مداری
حاج شعبان عاشق امام و رهبر بود. باور قلبیاش بود که مقام معظم رهبری نایب امام زمان (عج) است. او در این عشق، هرگز دچار خطا و غفلت و بیتفاوتی و حیرت و سردرگمی نشد و با ایمان به رهبر، در فتنهها بسیار با بصیرت رفتار میکرد.
این ویژگیها از حاج شعبان، بندهای برای پروردگار ساخته بود که روی زمین، برای تحقق آرمانهای الهی تلاش کند.
چند سال پیش از شهادتش، یک روز در صحن حرم امام علی علیهالسلام در نجف نماز میخواندم که متوجه شدم یک نفر آمد پشت سرم ایستاد و به من اقتدا کرد. بعد از نماز، برگشتم که تشکر کنم. دیدم حاج شعبان است. با لباس بسیجی و کولهپشتیاش، از جنگ با داعش آمده بود. نشستیم با هم به حرف زدن. انگار گمشدهای داشت. بیقرار بود. سن بازنشستگیاش بود، ولی نمیتوانست بنشیند سر جایش و راحت زندگی کند.
امام حسین علیهالسلام میفرماید: آرزوهای بزرگ داشته باشید و خودتان را خرج آرزوهای کوچک نکنید. حاج شعبان هم همینطور بود. آرزوهای بزرگی داشت. او به ظهور امام زمان (عج) و نابودی آمریکا و اسرائیل میاندیشید "انّهم یرونهم بعیدا و نراه قریبا"»
گفتنی است مراسم بزرگداشت شهدای مدافع حرم و دومین سالگرد سردار شهید مدافع حرم حاج شعبان نصیری برگزار میشود. سخنران این مراسم دکتر حسن عباسی خواهد بود و از یک کتاب نیز در این حوزه، رونمایی خواهد شد.
زمان برگزاری مراسم: دوشنبه ۲۷ خرداد از ساعت ۱۶:۳۰
مکان: تهران - انتهای خیابان سمیه - تالار اندیشه حوزه هنری
منبع: مشرق
کلیدواژه: وعده های روحانی بازار سکه و ارز قتل همسر نجفی شهید نصیری اسرائیل انقلاب حسن عباسی حسین علیه السلام خیابان سمیه داعش سازمان بسیج شهدای مدافع حرم شهید شهید شعبان نصیری عراق مدافع حرم مقام معظم رهبری نجف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۹۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتاللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
به گزارش جماران؛ متن پیام آیتاللّه العظمی نوری همدانی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث بدین شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
موضوع «جایگاه و موقعیّت بانوان» از دیر باز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمینه دیدگاههای گوناگونیارایه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع با مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) رفعت مقام و شأن والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرّر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلندِ تحجر و تمدّنِ کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیّت و زندان بردگی مُدِرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افتراءآت. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و بعنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مُجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح!
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» بعنوان یک «موجود پست » و «طفیلی » و انسان درجه دوّم مطرح بود و تلخی و محرومیّت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی ها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفتآمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیّت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی ها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود اینموجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همهکمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»
«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»
و این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود:
« ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شدهاست که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثناء نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزار کنندگان این جلسه محترم و بویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نورمفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و متلمس دعای خیر میباشم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی