Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-28@07:23:42 GMT

◄ دیوار کوتاه مدیر فرودگاه

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۹۳۸۶

◄ دیوار کوتاه مدیر فرودگاه

تین‌نیوز |  یوسف عمادی :

تناسب اختیارات و مسئولیت‌ها یکی از بدیهیات تعریف یک عنوان شغلی است. مدیریت فرودگاه در ایران شغلی است که تقریبا از دید همه دارای مسئولیت در کل فرودگاه است؛ اما اختیارات این شغل ابدا همسنگ این مسئولیت‌ها نیست.

در بسیاری از کشورها مدیر فرودگاه مسئولیت و اختیارات کاملی را برای انجام تمامی وظایف اصلی در یک فرودگاه دارد و تمامی دستگاه‌ها و بخش‌های فعال در فرودگاه به نوعی مدون و قانونمند باید پاسخگوی او باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر نیز به همین منوال یگانه فرد پاسخگو به عموم مردم و یا نهادهای نظارتی است.

در کشور ما طیف وسیعی از نهادهای مختلف در فرودگاه فعالیت می‌کنند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

شرکت‌های هواپیمایی، نیروی هوایی ارتش، نیروی هوایی سپاه، سپاه حفاظت هواپیمایی، پلیس فرودگاه، پدافند هوایی، نهادهای اطلاعاتی، گمرک، هواشناسی، قرنطینه، بهداشت، محیط‌زیستو ...، اورژانس، بانک‌ها، سوخت‌گیری، شرکت‌های هندلینگ‌کننده، مستأجرین شامل غرفه‌داران و بهره‌برداران.

بسیاری از آنها برای نحوه و نتیجه فعالیت‌های خود هیچ‌گونه الزام قانونی شفاف، ملموس و مدونی برای پاسخگویی به مدیر فرودگاه ندارند.

اغلب بخش‌های مندرج در فهرست فوق، نهادهایی دولتی یا حکومتی هستند که مدیر یا فرمانده هیچ‌یک از آنها با نظر مستقیم مدیر فرودگاه انتخاب نمی‌شوند و لاجرم هیچ عزل و انتصابی از سوی مدیر فرودگاه ندارند. حتی فرماندهان یا مدیران نهادهایی که دامنه فعالیت ایشان مستقیما با مسافر و هواپیما مرتبط است نیز همین‌گونه‌اند و حتی بودجه یا حقوق و مزایای ایشان و کارکنان تحت امرشان با تأیید مدیر فرودگاه پرداخت نمی‌شود.

تنها حلقه اتصال ایشان تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌هایی است که در غالب اوقات به‌طور واضح و صریح سلسله‌مراتب تصمیم‌گیری را مشخص نکرده، به موارد اختلاف‌نظر اشاره نکرده و ساختاری برای رفع تداخل وظایف و اهداف به وجود نیاورده است. در نتیجه هر نهاد ساز خود را می‌زند و در دید عموم هرگونه کاستی و ناهماهنگی در فرودگاه به‌پای مدیر فرودگاه ثبت می‌شود. مدیری که اهرم تعریف‌شده سازمانی برای رسیدگی و کنترل کامل و دربست فرودگاه ندارد. اگرچه همواره مدیران فرودگاه‌ها این خلأ قانونی را با هزاران تدبیر دیگر جایگزین کرده‌اند تا در فرودگاه‌ها آب از آب تکان نخورد؛ اما این نیز به قیمت بسیاری از کشمکش‌های داخلی در فرودگاه به‌دست آمده است که البته همیشه پایان خوشی نداشته و ندارد.

اگر قرار است مدیر فرودگاه یگانه فرد پاسخگو به همگان باشد و به معنای واقعی کلمه accountable manager فرودگاه شود، ساختار سازمانی فرودگاه‌ها باید دگرگون شود. همه نهادهای فعال در ساختار حاضر باشند و ساختاری متناسب نیازهای هر فرودگاه تعریف شود بطوریکه کارکرد اصلی هر فرودگاه ملاک اصلی باشد. به‌عنوان‌مثال اگر کارکرد اصلی فرودگاهی کمک به حفظ امنیت ملی باشد، یک مدیر نظامی راهبر کل مجموعه قرار گیرد و همگان پاسخگوی او باشند؛ اما اگر در فرودگاهی دیگر کارکرد اصلی ایمنی و بازرگانی باشد یک مدیر متخصص هواپیمایی در رأس قرار گیرد و این سایر نهادها هستند که باید در خدمت او عمل کنند. مادامی‌که ساختار فرودگاهی مانند دهکده چهل کدخداست، بهتر است توقعاتمان را از مدیر فرودگاه محدودتر و واقعی‌تر کنیم.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: مدیر فرودگاه مدیریت فرودگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۹۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تخفیفات بهاره بیمه نوین

بیمه نوین، این شرکت از ۵ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ انواع بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی، مسئولیت و بدنه اتومبیل خود را با تخفیف و شرایط خاص به فروش می‌رساند.

تخفیفات بهاره بیمه نوین شامل؛ بیمه‌های بدنه اتومبیل، آتش‌سوزی منازل مسکونی، صنعتی و غیر صنعتی، مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی، عمرانی و خدماتی، مسئولیت مدنی مدیران مجموعه‌های ورزشی مسئولیت مدنی هیأت مدیره مجتمع‌های مسکونی یا اداری در قبال ساکنین، مراجعین و اشخاص ثالث می‌شوند.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای کسب آگاهی بیشتر از شرایط تخفیفات بهاره بیمه نوین بیمه نوین، می‌­توانند با شماره ۰۲۱۲۳۰۴۷ تماس حاصل کنند.

دیگر خبرها

  • ماشین مغزشویی صهیونیست‌ها به دیوار خورد!
  • آغاز تخفیفات بهاره بیمه نوین
  • (عکس) واکنش معنادار دروازه‌بان آلومینیوم به شکست پرسپولیس
  • خلق اثر هنری شگفت انگیز دیوار چین (فیلم)
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • نقص فنی هواپیمای مشهد به تهران و پرواز با ۵۰۰ دقیقه تاخیر
  • ایمنی هوانوردی در ایران در حد استاندارهای جهانی است
  • صنایع نفت و گازوپتروشیمی به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • وضعیت وحشتناک تخریب دیوار خانه‌های مردم در زاهدان پس از طوفان | فیلم
  • ثانیه شمار اخطار اصلاح آگهی های مسکن دیوار و شیپور روشن شد!