Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرابورس بر اساس آمارهای جهانی توانسته است از نظر بیشترین بازدهی شاخص رتبه نخست را از میان ۷۷ بورس در سال ۲۰۱۸ از آن خود کند که این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته است تا جایی که بر اساس جداول معاملاتی به بازدهی ۲۱ درصدی از ابتدای سال تاکنون رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، فرابورس بر اساس آمارهای جهانی در سال 2018 توانسته است از میان 77 بورس اوراق بهادار دیگر رتبه نخست را از نظر ثبت بیشترین بازدهی شاخص از آن خود کند که این امر نشاندهنده میزان رشد فرابورس در معاملات داخلی و جهانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همچنین طبق آمار سالانه فدراسیون جهانی بورس‌ها «WFE» در سال ۲۰۱۸ فرابورس توانسته است با بازدهی ۸۱ درصدی شاخص کل برای یک دوره یک‌ساله منتهی به دسامبر ۲۰۱۸ جایگاه نخست را به لحاظ کسب بالاترین بازدهی این نماگر در مقایسه با سایر بورس‌ها به دست بیاورد. روند رو به رشد فرابورس در سال 2019 میلادی نیز ادامه داشته است به طوری که آمارهای معاملاتی فرابورس در فروردین ماه حاکی از آن است که در این مدت یک ماهه  ۲۳ هزار میلیارد ریال کالا در فرابورس معامله شد. فرابورس روند رو به رشد خود را در اردیبهشت ماه نیز ادامه داد تا جایی که در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه سه درصد رشد را تجربه کرد و با نقل و انتقال پنج هزار و 76 میلیون ورقه به ارزش 20 هزار و 185 میلیارد ریال به پایان رسید.

 

این گزارش می افزاید: طبق آمارهای جداول معاملاتی در خرداد ماه و هفته منتهی به دهمین روز از سومین ماه سال خرداد با ثبت بازدهی هفتگی ۵ درصدی یک سقف‌شکنی را به ثبت رساند و با صعود ۱۲۹ واحدی از ارتفاع تاریخی ۲۸۰۰ واحدی عبور کرد و بازدهی آن از آغاز سال ۹۸ به ۲۴ درصد رسید. فرابورس در این مدت با  داد و ستد ۸ میلیارد و ۱۴۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۶ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال طی چهار روز کاری هفته منتهی به دهم خردادماه، رخدادهای متنوعی را نیز همچون عرضه اولیه سهام ۲۰ درصد ۲ شرکت و قطعیت عرضه عمده ۳.۴۹ درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه به ارزش ۸۳۱ میلیارد ریال در بازار دوم تجربه کرد.

 

این گزارش می افزاید: فرابورس در ادامه خرداد ماه نیز توانست رشد خود را به ثبات برساند به طوری که در سومین هفته معاملاتی در خرداد ارزش بازار فرابورس در پایان معاملات هفته منتهی به چهارشنبه ۲۲ خردادماه رشد ۳.۲ درصدی را نسبت به هفته دوم خرداد ماه تجربه کرد و بازدهی خود را از ابتدای سال به ۲۱ درصد رساند.

 

بنابراین گزارش، فرابورس (18 خرداد) همراه با بورس شد و روز خود را با روند نزولی و ریزش آغاز کرد و تا ساعت 10 این روز با بیش از 19 واحد ریزش در جایگاه 2 هزار و 890 واحد قرار گرفت. نمادهای ذوب - سهامي ذوب آهن اصفهان، حريل - ريل پردازسير، سمگا - گروه سرمايه گذاري ميراث فرهنگي، كرمان - س. توسعه و عمران استان كرمان، چكاپا - گروه صنايع كاغذ پارس، زاگرس - پتروشيمي زاگرس و دي - بانك دي در لیست نمادهای پربیینده (18 خرداد) فرابورس در ساعات ابتدایی روز بودند  که در میان آنها نمادهای سمگا - گروه سرمايه گذاري ميراث فرهنگي، كرمان - س. توسعه و عمران استان كرمان روز خود را با روند صعودی اغاز کردند و سایر نمادهای پربیینده تاکنون روند نزولی داشتند.

 

اما شاخص کل فرابورس در آغاز معاملات (یکشنبه 19 خرداد) با رشد ۳۷.۸۴ واحدی به پله ۲ هزار و ۹۳۳ واحدی رسید که براین اساس ارزش کل معاملات از یک هزار میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۲۹۷ میلیارد و ۲۱ میلیون سهم طی ۳۱ هزار نوبت معاملاتی است. در این روز (19 خرداد) نمادهای ذوب - سهامي ذوب آهن اصفهان، حريل - ريل پردازسير، سمگا - گروه سرمايه گذاري ميراث فرهنگي، كرمان - س. توسعه و عمران استان كرمان، چكاپا - گروه صنايع كاغذ پارس، غشهداب - كشت و صنعت شهداب ناب خراسان و زاگرس - پتروشيمي زاگرس در صدر نمادهای پربیینده فرابورس در ساعات نخست معاملات قرار داشتند که همگی نمادها روز خود را با روند صعودی آغاز کردند و در میان آنها تنها نماد حريل - ريل پردازسير روند نزولی داشت.

 

فرابورس (دوشنبه 20 خرداد) هم راستا با بورس شاخص کل فرابورس نیز در آغاز معاملات با رشد ۱۵.۴۲ واحدی به پله ۲ هزار و ۹۴۰ واحدی رسید که براین اساس ارزش کل معاملات از ۵۶۲ میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۲۹۷ میلیارد و ۲۱ میلیون سهم طی ۳۱ هزار نوبت معاملاتی است. در ادامه روزهای سومین هفته معاملاتی خرداد ماه شاخص کل فرابورس (21 خرداد) در آغاز معاملات با ریزش ۶.۳۳ واحدی به پله ۲ هزار و ۹۱۶ واحدی رسید که براین اساس ارزش کل معاملات از ۲ هزار میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۴۳۱ میلیارد و ۸۰۹ میلیون سهم طی ۴۹ هزار نوبت معاملاتی بود.

 

نمادهای ذوب - سهامي ذوب آهن اصفهان، سمگا - گروه سرمايه گذاري ميراث فرهنگي، حريل - ريل پردازسير، كرمان - س. توسعه و عمران استان كرمان، چكاپا - گروه صنايع كاغذ پارس، زاگرس - پتروشيمي زاگرس و غشهداب - كشت و صنعت شهداب ناب خراسان (21 خرداد) در لیست پر بیینده های فرابورس قرار داشتند و در میان آنها سمگا - گروه سرمايه گذاري ميراث فرهنگي، حريل - ريل پردازسير و زاگرس - پتروشيمي زاگرس روند صعودی را در ساعات نخست معاملاتی برای خود ثبت کردند و باقی نمادها روند نزولی داشتند.

 

و آهرین روز هفته گذشته (22 خرداد) فرابورس روند رو به رشدی را برای خود ثبت کرد. شاخص کل فرابورس در ساعات نخست با رشد 41 واحدی به 2 هزار و 97۳ واحد رسید و ارزش کل معاملات از یک هزار میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۳۹۴ میلیارد و ۲۷۰ میلیون سهم طی بیش از ۴۶ هزار نوبت معاملاتی بود.

 

این گزارش می افزاید: در این هفته به موازات رشد ارزش بازار فرابورس، آیفکس نیز با قرارگیری در ارتفاع ۲۹۵۷ واحدی بازدهی ۳۱ درصدی را از آغاز سال ۹۸ ثبت کرد. بر اساس این گزارش، در کنار رشد ۴۷ واحدی شاخص کل طی هفته گذشته، متغیرهای حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات کل بازارهای فرابورس به ترتیب ۹۵، ۷۳ و ۵۵ درصد افزایش یافت. بدین ترتیب معامله‌گران با دست به دست کردن ۱۴ هزار و ۳۰۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۲ هزار و ۹۶۳ میلیارد ریال در ۸۹۷ هزار نوبت معاملاتی، سبزپوشی بازارهای فرابورس را طی هفته گذشته  کاری رقم زدند.

 

ایبنا در خبری درباره روند رو به رشد فرابورس در هفته گذشته آورده است: «در ۵ روز کاری هفته گذشته  به طور میانگین روزانه ۲۸۶۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸ هزار و ۵۹۲ میلیارد ریال دادوستد شده است و تمامی بازارهای فرابورس به استثنای بازار سوم عملکرد مثبتی را از خود نشان داده‌اند. معامله‌گران طی سومین هفته کاری خردادماه در بازار اول ۹۵۵ میلیون سهم به ارزش ۴ هزار و ۷۸۸ میلیارد ریال و در بازار دوم ۶ هزار و ۴۴۷  میلیون سهم به ارزش ۱۷ هزار و ۷۴۴ میلیارد ریال را جابه‌جا کردند که به ترتیب از رشد ۱۰۹ و ۲۵۴ درصدی حجم و افزایش ۱۸۲ و ۱۵۰ درصدی ارزش معاملات در بازارهای اول و دوم نسبت به هفته دوم خردادماه حکایت دارد. بازار پایه نیز شاهد افزایش حدود ۴۰ درصدی حجم و ارزش مبادلات خود بود و هر سه تابلو معاملاتی آن سبزپوش بودند. این بازار میزبان نقل‌وانتقال ۶ هزار و ۷۰۰ میلیون سهم به ارزش ۱۲ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال بود.»

 

گفتنی است: بر اساس گزارش عملکردی منتشرشده توسط فدراسیون بورس‌های اروپایی_آسیایی «Feas»، فرابورس در سال ۲۰۱۷ بالاترین حاشیه سود را در گروه بورس‌های با سایز متوسط این فدراسیون کسب کرده است. همچنین فرابورس از نظر سرانه سود به ازای پرسنل با رقم ۶۱ هزار و ۵۷۷ یورو، جایگاه نخست را در میان سایر بورس‌های عضو این فدراسیون به خود اختصاص داده است.

 

بنابرگزارش شبستان، فرابورس همانند بورس روزهای درخشانی را در ابتدای سال جاری و در سه ماهه نخست آن از آن خود کرده است که به اعتقاد کارشناسان این حوزه این امر ناشی از اقبال عمومی به سمت سرمایه گذاری های معتبر برخلاف سرمایه گذاری های پرنوسان در بازارهایی چون دلار و مسکن است. البته مجموعه اقدامات انجام شده از سوی شبکه بانکی کشور و در راس ان بانک مرکزی برای ایجاد تعادل در بازار ارز با راه اندازی بازار متشکل ارزی و برخورد با دلالان حوزه ارز نیز باعث شده است تا سرمایه های سرگردان از این بخش به شمت بازار بورس هدایت شوند.

 

مجموعه اقدامات انجام شده در سیستم اقتصادی کشور این نوید را می دهد که علی رغم وجود تحریم ها شاهد روزهای درخشانی برای بازار سرمایه در روزهای آتی باشیم./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خطبه نماز جمعه خطبه های نماز جمعه نماز جمعه مجلس اردبیل خبرگزاری شبستان دانشگاه آزاد اسلامی آمریکا اجلاس شانگهای شرکت فرابورس ایران بازدهی فرابورس معاملات بورس بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۹۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های مطلوب بهاری تا نیمه خرداد

آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش کشور بارش هفته اول (۳ تا ۹ اردیبهشت) در شمال ‌غرب، البرز غربی، امتداد کوه‌های زاگرس و نوار شمال‌ شرق کشور کمتر از نرمال و در سایر مناطق نرمال تا بیش از آن است. بارش انباشته با احتمال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد در نیمه شرقی سواحل خزر، البرز میانی، استان کرمان و استان‌ها در شرق زاگرس میانی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر پیش ‌بینی شده است.

بارش هفته دوم در شمال ‌شرق و استان‌های دو سوی البرز شرقی نرمال و در سایر مناطق بیش از نرمال است. بارش انباشته در امتداد زاگرس و شمال‌ غرب با احتمال ۵۰ تا ۷۵ درصد بین ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر خواهد بود.

بارش هفته سوم کشور بیش از نرمال است و با احتمال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد مقدار انباشته برای بخش‌هایی از زاگرس میانی، البرز میانی و مناطق مرکزی استان کرمان بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر برآورد شده است.

انتظار می‌رود بارش هفته‌های چهارم تا ششم در محدوده نرمال باشد. در هفته ششم با احتمال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد بارش انباشته در مناطقی از شمال ‌غرب و بخش ‌هایی از شرق زاگرس جنوبی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر برآورد می‌شود.

بر اساس جدیدترین نقشه های پیش‌بینی هفتگی دمای هوای کشور میانگین دمای هوای هفته اول (۳ تا ۹ اردیبهشت) در سواحل خزر، غرب البرز، شمال‌ غرب و زاگرس میانی ۱ تا ۵ درجه بیش از نرمال است و بیشترین افزایش (۳ تا ۵ درجه ) برای شمال‌ غرب پیش‌ بینی شده است.

دمای هوا در سایر مناطق کشور از ۱ تا ۸ درجه کمتر از نرمال خواهد بود که بیشترین کاهش (۳ تا ۸ درجه ) در مرکز و جنوب ‌شرق کشور رخ می‌دهد. دمای هوای هفته دوم در شمال‌ غرب، دو سوی البرز و نوار شمال‌ شرق ۱ تا ۳ درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق ۱ تا ۵ درجه کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است و بیشترین کاهش ( ۳ تا ۵ درجه) در جنوب ‌شرق کشور رخ می‌دهد.

در هفته‌های سوم و چهارم دمای هوا در شمال ‌غرب و سواحل خزر بین ۱ تا ۲ درجه بیشتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال خواهد بود. دمای هوا در هفته پنجم در مناطق کوهپایه‌ای داخلی، مرکز و شرق کشور نرمال و در سایر مناطق بین ۱ تا ۳ درجه بیش از نرمال خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، دمای هوای کشور در هفته ششم ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • رفع ترافیک هسته مرکزی شهر کرج با گشایش ادامه بزرگراه ماهان
  • تا آخر خرداد چقدر بارندگی داریم؟
  • ۳۸۹ میلی‌متر بارش در کردستان ثبت شد
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون/ افزایش ۴۹ درصدی کشف موادمخدر
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • بارش‌های مطلوب بهاری تا نیمه خرداد
  • رشد ۱۰ درصدی صادرات ایران به چین از ابتدای ۲۰۲۴
  • برنامه «سرزمین شعر» ادامه‌دار شد/ آغاز فصل دوم از خرداد