Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز جمعه گفت در پی حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان، دولت آمریکا به دنبال ایجاد اجماعی بین‌المللی است.

وی که در جمع خبرنگاران در پنتاگون صحبت می‌کرد، افزود که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره این هدف توافق دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاناهان پیشتر نیز در پاسخ به سوالی درباره احتمال اعزام نیرو یا تجهیزات نظامی بیشتر به خاورمیانه گفت: همانطور که می‌دانید ما همواره در حال برنامه ریزی احتمالات مختلف هستیم.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد: زمانی که شما به اوضاع نگاه می‌کنید، یک کشتی نروژی، یک کشتی ژاپنی، پادشاهی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و 15 درصد از جریان نفت جهان از طریق تنگه  هرمز عبور می‌کند.

وی افزود: بنابراین ما آشکارا باید طرح‌های احتمالی برای شرایطی که اوضاع وخیم‌تر شود ایجاد کنیم. ما همچنین باید حمایت بین‌المللی خود از این اوضاع را گسترش دهیم.

رسانه‌ها روز پنجشنبه از وقوع دو حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان خبر دادند. در این حادثه، دو نفتکش به دلایل نامعلومی دچار حریق شدند.

دولت آمریکا بدون ارائه شواهد مستند، ساعاتی بعد از این حادثه ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرد. «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ارزیابی دولت آمریکا این است که ایران عامل این حمله بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز با تکرار این ادعا مدعی شد که ایران پشت پرده حادثه دریا عمان است.

این در حالی است که مقامات چندین کشور روایت آمریکا درباره نقش ایران درباره این حادثه را زیر سوال بردند.

سفیر کویت در سازمان ملل متحد که کشورش رئیس دوره‌ای شورای امنیت است در مورد روایت آمریکایی‌ها در باره حادثه دو نفتکش در دریای عمان تشکیک کرد و گفته است: اثبات این که قایق موجود در فیلمی که آمریکایی‌ها منتشر کرده‌اند، متعلق به ایران باشد، سخت است. (جزئیات بیشتر)

«یاتاکا کاتادا»، مالک یکی از نفتکش‌های ژاپنی که روز پنجشنبه در دریای عمان دچار حادثه شد، گفت که روایت واشنگتن درباره نحوه حمله به نفت‌کش‌ها در این دریا اشتباه است.

«ناتالی توچی»، از مشاوران ارشد «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تشکیک در ادعاهای آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حادثه دو نفکش گفت: «ما قبل از اینکه کسی را مقصر کنیم به ادله موثق نیاز داریم.»

این مقام اروپایی با بیان اینکه ایرانی‌ها بازیگرانی بسیار معقول هستند گفت اینکه آن‌ها در زمان حضور «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن در تهران به یک کشتی ژاپنی حمله کنند «کار چندان معقولی نیست.»

 «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز روز جمعه در واکنش به حادثه صبح جمعه برای دو نفتکش در دریای عمان گفت: ویدئویی که توسط آمریکا ارائه شده برای اثبات این موضوع که ایران پشت حمله به تانکرهای نفتی در خلیج عمان بوده کافی نیست.

راشاتودی نیز روز جمعه در گزارشی نوشت که با وجود اتهامات واشنگتن عیه ایران، هیچ دلیلی درباره نقش تهران برای حمله به تانکرهای نفتی در دریای عمان وجود نداشته و این حادثه مشکوک، به جای کمک به ایران به آن آسیب می‌رساند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خاورمیانه عمان کویت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وزارت دفاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۱۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مفتی عمان به تظاهرات دانشجویی در آمریکا و اروپا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شهاب، احمد الخلیلی مفتی سلطان نشین عمان به موضع گیری درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا و اروپا به جنگ غزه پرداخت.

وی بیان کرد: ما از انتفاضه دانشجویان و استادان در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در محکومیت کشتار جمعی مقامات اشغالگر در غزه تمجید می‌کنیم.

مفتی سلطان نشین عمان در ادامه تاکید کرد: امیدواریم که این اعتراضات به همه دانشگاه‌ها کشیده شود.

وی افزود: این عبرتی است برای کسانی که راه سازش در پیش گرفتند و به سمت عادی سازی با دشمن صهیونیست شتافتند.

کد خبر 6090326

دیگر خبرها

  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • وقوع یک حادثه در آب‌های شرق یمن
  • واکنش مفتی عمان به تظاهرات دانشجویی در آمریکا و اروپا
  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ما است
  • هشدار صنعاء نسبت به توطئه‌های آمریکا برضد یمن
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ماست/ مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش آموزان
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند