Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@10:29:21 GMT

درآمد دولت از نفت مستقل از قیمت و تولید نفت باشد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۱۶۰۰

به گزارش فارس، همزمان با ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس شورای اسلامی در دی ماه پارسال، دستور مقام معظم رهبری به دولت برای اصلاح ساختاری بودجه رسانه ای شد. براساس این دستور، دولت چهار ماه فرصت داشت پیشنهاد خود در این زمینه را به مجلس و شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه دهد. در همین راستا، اخیرا سازمان برنامه و بودجه کشور گزارشی با عنوان «چارچوب اصلاحات ساختاری بودجه» در چهار محور اصلی آماده و رسانه ای کرد و قرار است به زودی این گزارش در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*طراحی توزیع درآمد بهینه بین شرکت نفت، دولت و صندوق توسعه ملی      

در بخشی از این گزارش در توضیح برنامه «طراحی نظام مالیه بهینه بالادستی نفت و گاز» به عنوان یکی از برنامه‌های میان مدت در راستای اجرای محور اصلاحات ساختاری جهت ایجاد درآمدهای پایدار بودجه، آمده است: اهمیت صنعت نفت و گاز در کشور به عنوان تأمین‌کننده انرژی مورد نیاز کشور و تأمین‌کننده درآمدهای ارزی و ریالی دولت در بودجه‌های سالانه بسیار زیاد است. استخراج و بهره‌برداری مناسب از ذخایر نفت و گاز کشور سبب افزایش درآمدهای این بخش خواهد شد. البته این مهم نیازمند اتخاذ سیاست‌هایی در جهت تأمین مالی مطمئن و کافی برای تشکیل سرمایه در اکتشاف و توسعه میادین نفت و گاز، استخراج بهینه در طول عمر مخازن، بهره‌برداری با حداکثر کارایی اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر است. ایجاد یک رابطه مالی مناسب بین شرکت ملی نفت در نقش مدیریت صنعت نفت و گاز و دولت به عنوان سیاست‌گذار کلان و مالک منابع و ذخایر نفت و گاز، زمینه‌ساز اصلاحات بنیادین در بخش نفت و گاز کشور است. توزیع درآمد بین مالک ذخایر نفت و گاز، شرکت ملی نفت و صندوق توسعه ملی باید به گونه‌ای باشد که هم درآمدهای دولت حداکثر شود و هم شرکت ملی نفت بتواند با تأمین منابع مالی لازم به فعالیت اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری و فروش نفت و گاز با حداکثر کارایی بپردازد و صندوق توسعه ملی نیز بتواند وظیفه توسعه‌ای و ثبات‌سازی خود را انجام دهد.

* درآمد شرکت نفت باید مستقل از قیمت نفت اما تابعی از تولید آن باشد

بنایراین لازم است رابطه مالی دولت و نفت (و گاز) در ایران به‌گونه‌ای اصلاح شود که اولاً نوسانات بالای درآمدهای دولت باعث ایجاد نااطمینانی و بیماری هلندی در سطح اقتصاد کلان نشود، ثانیاً محاسبه درآمدهای نفتی پیچیدگی زیادی نداشته باشد و درآمد صنعت نفت و دولت شفاف باشد. ثالثاً در گذر زمان دستخوش تغییر نشود و در نهایت به صنعت نفت برای افزایش درآمدها انگیزه کافی بدهد. با این نگاه لازم است اهداف زیر تأمین شوند:

۱- ایجاد رابطه مالی عادلانه، شفاف و کارا در بالادست نفت و گاز

۲- درآمد قابل پیش‌بینی و بدون وابستگی به قیمت نفت یا تولید نفت برای دولت

۳- شرکت‌سازی و تجاری‌سازی بالادست صنعت نفت و گاز

۴- هم‌سویی در انگیزه‌های دولت و بخش نفت برای بهینه‌سازی درآمد      

در این چارچوب درآمد دولت از نفت باید مستقل از قیمت و تولید نفت باشد. درآمد شرکت نفت نیز باید مستقل از قیمت نفت اما تابعی از تولید آن باشد تا آسیبهای احتمالی و مخاطرات رفتاری به حداقل برسد. اعمال این اصلاحات باعث ایجاد یک نظام مالی شفاف بین دولت و نفت نیز خواهد شد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۱۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد چکشیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه کرج ضمن تبریک هفته کار و کارگر با اشاره به دیدار ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از کارگران سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب گفت: مقام معظم رهبری در جمع کارگران به تمایز نگاه اسلام با نگاه‌های موجود و رایج در دنیا به کارگر اشاره کردند و فرمودند که اسلام برای کار و کارگر ارزش ذاتی قائل است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) بر دستان کارگران بوسه می‌زدند و این نمادی در فرهنگ اسلامی است که ارزش و جایگاه کارگر را نشان می‌دهد، مطرح کرد: یکی از موضوعات مورد اشاره در این دیدار نقش کارگران در تحقق شعار سال بود که در این رابطه مقام معظم رهبری فرمودند که جهش تولید با مشارکت مردم امکان پذیر است تا شاهد رشد اقتصاد باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری مهمترین راهبرد برای حل مسائل اقتصادی کشور جهش و رشد تولید است، عنوان کرد: با جهش تولید، ثروت تولید و توزیع و موجب برقراری عدالت می‌شود و این دو مورد عوامل اصلی حل مسائل اقتصادی جامعه هستند اما بدون مشارکت مردم، جهش تولید محقق نمی‌شود.

چکشیان با اشاره به نقش مردم و کارگران در ارزش آفرینی و تلاش و مشارکت در تولید بیان کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، جامعه کارگری حدود ۱۴ میلیون نفر جمعیت دارد که با احتساب خانواده‌های آنها، این جامعه حدود ۵۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند و اگر حال این جامعه خوب باشد، بی شک حال و اوضاع کشور خوب می‌شود.

وی تأمین امنیت شغلی کارگران، پوشش بیمه‌ای آنها، تأمین ایمنی نیروی کار، ارتقای مهارت‌های شغلی و کشف استعدادهای درخشان جامعه کار و تولید را از جمله محورهای مورد مطالبه و توصیه رهبر به مسؤولان دانست و خاطرنشان کرد: ایشان به جامعه کار و تولید توصیه کردند که قدر کار خود را بدانند و ضمن امانت دانستن کار، در این مسیر اتقان کاری داشته باشند.

تحویل ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه و سازمان‌های تابعه در دولت سیزدهم از تسویه بدهی ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی به شبکه بانکی پس از سال‌ها و بخشودگی حدود ۷۵ هزار مورد جرایم ناشی از بدهی‌های بیمه‌ای بنگاه‌های اقتصادی در راستای حمایت از تولید و حفظ و ایجاد اشتغال خبر داد.

چکشیان با اشاره به اضافه شدن ۱۳ داروی جدید در پوشش بیمه‌ای و راه اندازی حدود ۲۱۲ کلینیک دیابت و فشار خون اظهار کرد: در دولت سیزدهم درمان زوج‌های نابارور به صورت صددرصد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفت و با هوشمندسازی بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی، نسخه نویسی الکترونیک از ۵۲ درصد به ۹۸ درصد تا پایان سال گذشته ارتقا یافت.

وی افزایش حدود ۴۰ درصدی ضریب پوشش بیمه اجتماعی زنان روستایی و عشایر را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و با تاکید بر ضرورت معرفی، تبیین و روایت هنرمندانه این اقدامات به منظور امیدآفرینی در جامعه بیان کرد: تأمین حداقل معاش ۴۰ هزار خانواده دارای فرزند چند قلو و ۲۷۷ هزار بانوی سرپرست خانوار در پوشش سازمان بهزیستی از دیگر اقدامات است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تحویل ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی خبر داد و مطرح کرد: در دولت سیزدهم بیش از دو و نیم میلیون فرصت شغلی ایجاد شده و نرخ بیکاری در کشور یک و نیم درصد کاهش یافته است. از دیگر اقدامات انجام شده در این دولت می‌توان به صدور آنی ۹۵ درصد مجوزهای مشاغل خانگی اشاره کرد.

کد خبر 6089052

دیگر خبرها

  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • خدمت به محرومین و توانمندسازی آنان، اولویت مهم کمیته امداد 
  • میان افزایش حقوق کارگران و قیمت کالاها، توازن برقرار شود
  • شاخص بازگشت درآمد به اصفهان ۴ تا ۸ درصد است/سهم ۶ هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • مستقل شدن روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • چه چیزی باعث شکست واگذاری سرخابی‌ها می‌شود؟
  • رئیسی کیا: عدم نظارت دولت باعث شکست واگذاری سرخابی‌ها می‌شود