Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از برگزاری جشن تیرگان در منطقه تاریخی ذلف‎آباد شهرستان فراهان هم‌زمان با نخستین روز تابستان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب گفت: این جشن به مناسبت فرارسیدن زمان برگزاری جشن آئینی تیرگان که هرساله با شروع فصل برداشت و شکرانه نعمت گندم در شهرستان فراهان برپا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جشن تیرگان به‌عنوان یک اثر ملی و معنوی به شکرانه برداشت گندم و آب‌پاشان در نخستین روز از تیرماه در آستانه امامزاده احمد ا‌بن علی (ع) ذلف ‌آباد شهرستان فراهان برگزار می‌شود.

علیرضا ایزدی با بیان اینکه این جشن به شکرانه برداشت گندم انجام می‌شود، تصریح کرد: جشن تیرگان ریشه در باورهای مردم منطقه دارد که تا به امروز نیز حیات داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی اظهار کرد: برپایی نمایشگاه عکس روستا، بازی‌های بومی محلی، نمایش امیرکبیر، تجلیل از پیشکسوتان فرهنگی، رونمایی از تمبر اختصاصی جشن تیرگان ازجمله برنامه‌های این مراسم در فراهان خواهد بود.

ایزدی با بیان اینکه جشن تیرگان نخستین جشن تیرگان ایران است که به ثبت آثار ملی رسیده است، ادامه داد: این جشن با اصالت و دارای غنای فرهنگی ناب که با نماد همدلی و تعاون مردم برگزار می‌شود، این جشن یک اثر ملی است و در سال ۸۹ ثبت‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی، شکرگزاری، همدلی و تعاون اصلی‌ترین هدف برپایی این جشن دانست و بیان کرد: فرهنگ غنی ایرانی سرشار از جشن‌ها و آئین‌هایی است که هر یک بیانگر یکی از صفات ارزنده اخلاقی و انسانی است، سنت‌هایی که با باورهای پدران و نیاکانمان گره‌خورده است، ضرورت حفظ این آثار فرهنگی و تاریخی ازآنجا بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که هویت ما را شکل می‌دهد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۱۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد

افشین صالحی نژاد گفت: در پی شکایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان پیرامون احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت، دادستانی ضمن بازدید میدانی از محل پروژه شهر جدید، دستور توقف موقت کار را صادر کرد.

وی با بیان این مطلب که بایستی کار در محدوده اراضی شهرک جدید تا بررسی کارشناسی مجدد متوقف شود، بیان داشت: آثار تاریخی خط قرمز و میراث فرهنگی ماست و باید به منظور حفظ و نگهداری از آن دقت شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت افزود: شهر قدیم جیرفت یکی از دو محوطه تاریخی مهم جیرفت است که شرایط ثبت جهانی را دارد و نباید اجازه داد سهم این اثار تاریخی ارزشمند در ثبت جهانی از دست برود.

وی تاکید کرد: دستگاه قضایی با قاطعیت از اجرای طرح نهضت ملی مسکن حمایت می‌کند؛ اما مسئولان راه و شهرسازی بایستی در مناسب‌ترین مکان و پس از انجام اقدامات کارشناسی این طرح را عملیاتی و اجرا کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • تدوین رویدادهای مهم گردشگری در استان اردبیل
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی