Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ درست با گذشت یک ماه از حمله به نفتکش های امارات و چاه نفت عربستان، پنجشنبه گذشته، به دلیل انفجار در دو نفتکش در بندر فوجیره، قیمت نفت خام با رشد لحظه ای 4 درصدی مواجه شد.

در این میان قیمت نفت که در روز پنجشنبه با نوسانات شدیدی روبرو شد در ابتدای روز جمعه کمی آرام گرفت. اما با انتشار گزارشی در مورد کاهش تعداد دکل های نفتی آمریکا، بازهم در پایان معاملات دیروز، تغییرات مثبتی را به ثبت رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نهایت بازارهای جهانی، قیمت هر بشکه نفت برنت را 62 دلار و یک سنت گزارش کردند که این رقم تنها 40 سنت کمتر از سقف قیمتی روز پنجشنبه بود. همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس نیز در محدوده 52 دلار و 51 سنت به کار خود در این هفته پایان داد.

گفتنی است این انفجارها که ریسک عرضه نفت خام را افزایش داده اند سبب بروز نوعی بی اطمینانی هم از سوی تقاضا کنندگان و هم از سوی عرضه کنندگان شده است. چراکه از سویی با افزایش ریسک های تجاری، بیمه حمل و نقل نفتکش ها افزایش یافته که این موضوع مستقیما بر روی قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود.

از سویی دیگر با توجه به کاهش رشد اقتصادی در دنیا و همچنین بی ثباتی در عرضه نفت، شاهد افت نسبی تقاضا از سوی برخی وارد کنندگان اصلی نفت هستیم. چراکه قیمت بالاتر نفت اقتصاد را کند می‌کند، هزینه‌های تولید را بالا می‌برد و تقاضا را کاهش می‌دهد چون مشتریان پول کمتری دارند.

 همچنین طبق جدیدترین پیش بینی ها در سال 2020 رشد تقاضای نفت، شیب منفی پیدا می کند. همه این ها در کنار اثرات نامطلوب جنگ تجاری میان دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا موجب خواهد شد تا تولید در کشورهای بزرگ دنیا دستخوش تغییرات منفی قرار گیرد و در نهایت شیب نزولی تولید منجر به کاهش تقاضا برای نفت خام خواهد شد. در این بین تاریخ اثبات کرده که هر زمان رشد اقتصادی روندی نزولی به خود گرفته، سرمایه‌گذاران به سرمایه‌های ایمن‌تری مثل طلا روی آورده‌اند. در نتیجه شاهد آن هستیم که طلا به بالاترین حد از آوریل 2018 رسیده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نفت قیمت نفت رشد دلار حمل و نقل رشد اقتصادی اقتصاد پول جنگ قیمت نفت نفت بازار جهانی نفت رشد قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۲۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد

به گزارش قدس آنلاین، قیمت نفت در روز دوشنبه پس از بالا رفتن قیمت نفت خام عربستان برای فروش به اکثر مناطق و همچنین کمرنگ شدن دورنمای آتش‌بس در غزه افزایش یافت. بدین ترتیب ترس از گسترش جنگ رژیم صهیونیستی و حماس در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه تشدید شده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۳ سنت معادل ۰.۴۰ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۲۹ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۳۶ سنت معادل ۰.۴۶ درصد افزایش ۷۸ دلار و ۴۷ سنت معامله می‌شود.
عربستان قیمت رسمی فروش نفت خام خود به آسیا، شمال غرب اروپا و منطقه مدیترانه را در ماه ژوئن افزایش داده که حاکی از افزایش تقاضا در این مناطق در فصل تابستان است.

هر دوی این شاخص‌های نفتی بیشترین کاهش قیمت هفتگی طی سه ماه گذشته را در هفته گذشته تجربه کردند. نفت برنت بیش از ۷ درصد و نفت آمریکا ۶.۸ درصد از ارزش خود را طی یک هفته گذشته از دست داد. انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا و به تعویق افتادن احتمالی زمان کاهش نرخ بهره بانک مرکزی این کشور از دلایل کاهش قیمت نفت بود.
آغاز دوباره مذاکرات برای آتش بس در غزه هم تاثیر مخاطرات ژئوپلیتیکی در افزایش قیمت نفت را کاهش داده بود.
اما دورنمای رسیدن به یک قرارداد آتش‌بس کمرنگ شده است. حماس خواستار پایان جنگ در ازای آزادسازی گروگان‌ها شده و بنجامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی این درخواست را رد کرده است.
از طرف دیگر، شرکت‌های انرژی آمریکا تعداد چاه‌های فعال نفت و گاز خود را برای دومین هفته پیاپی کاهش داده‌اند. تعداد چاه‌های نفت آمریکا تا ۴۹۹ حلقه پایین آمده که بیشترین کاهش هفتگی از نوامبر ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • توضیحات مهم رئیسی درباره روند تورم | من روزانه آمار قیمت ها می‌گیرم نه هفتگی و...
  • افزایش قیمت نفت به دنبال حمله رژیم صهیونیستی به رفح
  • حمله رژیم صهیونیستی به رفح قیمت نفت را افزایش داد
  • قیمت نفت صعودی شد
  • تصمیم عربستان باعث افزایش قیمت نفت شد
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • قیمت نفت / برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • قیمت‌های جهانی مواد غذایی به کدام سو می‌رود؟
  • افزایش قیمت جهانی موادغذایی