Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@11:36:05 GMT

جیرجیرک‌ها مهمان ناخوانده بوشهری ها شدند

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۲۳۵۰

جیرجیرک‌ها مهمان ناخوانده بوشهری ها شدند

مدتی است که سیرسیرک های صحرایی مشکی رنگ (جیرجیرک ها) به استان بوشهر هجوم آورده و ماندنی شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل سپاس؛ در روزهای اخیر شاهد زیاد شدن جمعیت جیرجیرک، ملخ و قورباغه در تعدادی از شهرستان‌ها بودیم که این مساله ناشی از آشفتگی اقلیمی زیستگاه است.

این حشره که بیشتر فعالیت آن در شب می باشد، از مسیر پنجره، نور گیر، درز کولر و مجاری فاضلاب وارد منازل شده و ضمن پراکنده شدن در نقاط مختلف ساختمان با صدای گوش خراشی که از خود تولید می کند موجب سلب آسایش شهروندان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته تعدادی از شهروندان، جمعیت جیرجیرک ها به حدی افزایش یافته که امکان کنترل جمعیت آن حتی با سموم حشره کش نیز میسر نیست.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر افزایش جیرجیرک‌ ها را ناشی از تغییر اقلیم دانست و گفت: با افزایش گرمای هوا، علف ها و آبگیرها که محل زاد و ولد جیرجیرک ها است حشک و تعداد جیرجیرک‌ها تا حدودی کمتر می‌شود.

وی اظهار داشت: زندگی و تکثیر موجودات زنده از تغییرات فصلی تأثیر می‌پذیرد و آشفتگی در این حوزه به صورت تکثیر ناگهانی خود را نشان می‌دهد.

فرهاد قلی نژاد  اظهار کرد: امسال به دلیل افزایش بارندگی ها، شرایط زیست‌ محیطی و اکولوژیک برای تکثیر جیرجیرک‌ ها مهیاتر شده و تعداد آنها افزایش یافته است، چرا که علف زارها به عنوان پماهگاه مناسب برای پرورش لارو جیرجیرک بیشتر شده است.

این مسئول همچنین درباره اینکه مردم در این شرایط باید چه کار کنند گفت: کار خاصی نمی‌توان انجام داد و به نظر می‌آید کنترل بیولوژیکی بهترین راهکار باشد، به این معنی که کنترل این موجودات را به طبیعت بسپاریم و سمپاشی نکنیم زیرا این جانوران خوراک اصلی پرنده‌ها هستند؛ اما در شرایطی که جمعیت آنها بالا باشد و امکان صدمه به انسان وجود داشته باشد، همانند حمله ملخ‌ها به مزارع، ناچار به استفاده از سموم برای مبارزه هستیم.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر خاطرنشان کرد: اگر کلونی های آزادهنده جیرجیرک ها وجود داشته باشد، شهرداری ها با همکاری مرکز بهداشت و سموم مورد تایید نسبت به مهار آن اقدام کنند، ولی سمپاشی در کل استان توصیه نمی شود و پیش بینی می شود از تیرماه با تشدید گرما، جمعیت جیرجیرک ها هم کمتر شود.

وی افزود: جمعیت جیرجیرک‌ها در استان بوشهر در حال حاضر بالا نبوده و در اندازه‌ای نیست که آفت جدی به شمار بیاید بنابراین باید به طبیعت اجازه بدهیم که مشکل را خودش به مرور زمان حل کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۲۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش تربیت تسهیل گر جوانی جمعیت برگزار می‌شود

مدیر کانون خدمت رضوی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همزمان با روز جمعیت، پویش تربیت تسهیل گر جوانی جمعیت در محل دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر واقع در روبروی مصلی نماز جمعه این شهر برگزار خواهد شد.

مهران خورده بین مقدم افزود: این رویداد، ۲۰ اردیبهشت ماه، از ساعت ۸ صبح تا بعد از ظهر با حضور اساتید مجرب کشوری و به صورت کارگاهی برگزار شده و برای شرکت کنندگان در این پویش گواهی مربی تسهیل گر جوانی جمعیت صادر می‌شود.

وی ادامه داد: این دوره به صورت استانی برگزار می‌شود و افرادی که موفق به ثبت نام در پویش نشده‌اند، در صورتی که دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند، می‌توانند در روز فوق با حضور در محل همایش اقدام به نام نویسی کنند.

خورده بین مقدم در پایان، با اشاره به موضوعاتی که در پویش مطرح خواهد شد، گفت: استاد حجت الاسلام دکتر علی گودرزی که از نویسندگان چندین کتاب و فعال حوزه جمعیت کشور هستند، موضوعاتی چون تسهیل گری، اسقاط جنین و تبلیغ چهره به چهره و دکتر حسین مروتی نیز که استاد و فعال حوزه جمعیت کشور هستند، کارگاه جریان شناسی، تاریخچه جمعیت، آسیب شناسی فردی و اجتماعی حوزه جمعیت و فنون تسهیل گری را تدریس خواهند کرد.

کد خبر 6097722

دیگر خبرها

  • ریزگردها مهمان کرمان می‌شوند
  • هوایی خنک و نیمه‌ابری مهمان مازندران
  • واگذاری زمین به خانواده‌های شاهد و ایثارگران بوشهری
  • پویش تربیت تسهیل گر جوانی جمعیت برگزار می‌شود
  • راهپیمایی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب در بوشهر برگزار می‌شود
  • صدای جیرجیرک‌ها از کجا می‌آید؟ (فیلم)
  • اصل حج بر وحدت بین مسلمانان است
  • خانواده‌ ۱۱ نفره گرفتار در کوه «اکوز داغی» مهمان هلال‌احمر شدند
  • خانواده‌ای ۱۱ نفره گرفتار در کوه اکوز داغی مهمان هلال‌احمر شدند
  • باران شلاقی مهمان ناخوانده شهر ایوان غرب شد + فیلم