Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@02:28:25 GMT

میزان بارش های کشور به بیش از ۳۳۲ میلی متر رسید

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۳۹۳۸

میزان بارش های کشور به بیش از ۳۳۲ میلی متر رسید

تازه‌ترین بررسی‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۶۶.۱ میلیمتر) ۱۰۰ درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۳۴.۷ میلیمتر) ۴۲ درصد رشد دارد.

سال آبی از ابتدای مهر هر سال آغاز و تا پایان شهریور سال بعد ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بارش‌ها در حوضه‌های اصلی

ایران دارای ۶ حوضه اصلی شامل دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم دارد.

میانگین حجم بارش‌ها در حوضه خلیج فارس و دریای عمان ۵۳۰.۷ میلیمتر بود که نسبت به میانگین سال آبی پارسال (۲۱۱.۶ میلی متر) از ۱۵۱ درصد رشد برخوردار بوده و نسبت به میانگین دوره ۵۰ ساله (۳۵۲.۹) رشد ۵۰ درصدی دارد.

میانگین حجم بارش‌ها در حوضه دریای خزر در سال آبی جاری ۵۱۰.۸ میلیمتر گزارش شد که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال (۳۶۶.۲) حدود ۳۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

میانگین بارش‌های این حوضه آبی کشورمان در دوره درازمدت به ۳۶۴.۱ میلیمتر رسید که با رشدی ۴۰ درصدی همراه شد.

میانگین حجم بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه نیز در سال آبی جاری ۴۸۹.۲ میلیمتر بود که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال (۴۰۱.۷) حدود ۲۲ درصد رشد و نسبت به میانگین دوره ۵۰ ساله (۳۲۳.۴) دارای رشد ۵۱ درصدی است.

حجم بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه در دوره یازده ساله ۳۱۰ میلیمتر بود که رشد ۵۸ درصدی برای آن گزارش شده است. همزمان با افزایش بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه، تراز این دریاچه طبق آخرین پایش به یکهزار و ۲۷۱ متر و ۸۷ سانتیمتر رسید که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته یک متر و ۶ سانتیمتر افزایش دارد.

حجم بارش‌های حوضه قره قوم نیز ۳۰۷.۱ میلیمتر اعلام شد که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال (۱۴۱.۸) ۱۱۷ درصد رشد کرد و نسبت به دوره ۵۰ ساله (با ۲۱۵.۱) رشد ۴۳ درصدی داشت.

حجم بارش‌ها در سال آبی جاری در حوضه فلات مرکزی ایران نیز ۲۱۲ میلیمتر بود که نسبت به دوره مشابه در سال آبی پارسال (۱۰۲.۴) حدود ۱۰۷ درصد رشد یافت. این در حالی است که در دوره درازمدت این حوضه ۱۵۷.۷ میلیمتر بارش با رشد ۳۴ درصدی داشت.

بر اساس این گزارش، حجم بارش‌ها در حوضه مرزی شرق ۱۱۲.۹ میلیمتر بود که نسبت به دوره مشابه پارسال (۴۰.۱ میلیمتر) ۱۸۲ درصد رشد کرد و نسبت به میانگین دوره ۵۰ ساله ۱۳ درصد بیشتر شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایران دریای عمان خلیج فارس دریاچه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۳۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!

از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۳ اردیبهشت ماه بارندگی‌ها در کشور ۸.۹ درصد و میزان بارندگی‌ها در کشور در بازه زمانی ذکر شده ۱۸.۶ میلیمتر کاهش یافته است.

به گزارش مهر، بر اساس داده‌ها و اطلاعات بارش‌های سازمان هواشناسی کشور از ابتدای سال جاری آبی تا (۱۳ اردیبهشت ماه) بیشترین کاهش بارش با منفی ۴۳ درصد مربوط به استان قزوین است.

پس از قزوین، استان‌های سمنان و تهران به ترتیب به رشد منفی ۴۱.۳ و ۳۹.۸ درصد در رده‌های دوم و سوم کمترین بارش‌ها در بازه اشاره شده قرار دارند. میزان کاهش بارش در تهران ۹۳.۵ میلیمتر بوده؛ این در حالی است که با وجود بارش‌های قابل توجه طی روز‌های اخیر در کشور، اما همچنان بارش‌ها در ۲۲ استان منفی است. بارش‌ها در استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، همدان و یزد نسبت به دوره بلندمدت افزایش یافته است.

بیشترین بارش‌ها برای استان سیستان و بلوچستان با رشد ۵۴.۲ درصدی، یزد ۴۱.۵ درصد و خراسان جنوبی با ۱۹.۷ درصد ثبت شده است.

در مجموع از ابتدای سال آبی جاری تا (۱۳ اردیبهشت ماه) بارندگی در کشور ۸.۹ درصد و میزان بارندگی‌ها در کشور در بازه زمانی ذکر شده ۱۸.۶ میلیمتر کاهش یافته است.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بارش در برخی مناطق کشور طی هفته جاری
  • رتبه اول استان یزد در زمینه رشد بارندگی
  • استان های غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور بارانی می شوند
  • نگاهی آماری به بارش‌های امسال کرمانشاه
  • ۱۱۲ میلی متر بارندگی در رومشکان لرستان ثبت شد
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • ۴۸ میلی متر میانگین بارش در استان کرمانشاه/ روانسر با ۱۰۰ میلی متر رکورددار است
  • سامانه بارشی اخیر میانگین ۴۸ میلی مترباران در استان کرمانشاه  برجای گذاشت
  • ثبت ۱۰۸ میلی‌متری باران در رومشکان