Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@03:56:16 GMT

انفجار نفتکش ها؛ بهانه ای برای تازیدن بیشتر به ایران

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۴۵۹۴

انفجار نفتکش ها؛ بهانه ای برای تازیدن بیشتر به ایران

نفتکش هایی که در دریای عمان دچار انفجار شدند به بهانه ای برای تازیدن بیشتر دشمنان به ایران تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، روز پنجشنبه انفجاری در دریای عمان توجه ها را به خود جلب کرد. دو نفتکش سنگاپوری و نروژی همان روز در آب‌های خلیج عمان دچار حادثه شده و در پی آن انفجارها و آتش سوزی‌هایی در این دو نفتکش رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از این حادثه کادر این دو نفتکش تخلیه شدند. کادرهای دو نفتکش بعد از آتش‌سوزی در آنها تخلیه شدند. نفتکش اول "فرونت آلتیر" وابسته به شرکت نروژی "فرونتلاین" و نفتکش دوم به اسم "کوکوکا کریجس" وابسته به شرکت "بی اس ام شیپ" سنگاپور بود.

 

پس از آن واکنش های جهانی آغاز شد. توکیو همان روز اعلام کرد که یکی از نفتکش هایی که در دریای عمان مورد حمله قرار گرفت توسط یک شرکت کشتیرانی ژاپنی اداره می شود.

 

اما در اولین گام ها آمریکا و هم پیمانانش تلاش کردند که مسئولیت این انفجارها را متوجه ایران کنند. ابتدا نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد به دنبال حادثه روز پنجشنبه برای دو نفتکش در خلیج عمان، خواستار برگزاری نشست اضطراری اما غیر علنی شورای امنیت شد.

 

رئیس جمهوری آمریکا با تکرار اهانت به مردم ایران و تروریست نامیدن آنها، بدون ارائه هیچ سند و شواهدی، ایران را به دخالت در حادثه آتش سوزی روز پنجشنبه دو نفتکش در دریای عمان متهم کرد.

 

از سویی دیگر، دولت انگلیس با دنباله روی از شریک راهبردی خود آمریکا روز جمعه در بیانیه ای ایران را به عنوان عامل اصلی انفجار تانکرهای نفتی دریای عمان متهم کرد.

 

براساس ادعای واهی بیانیه دولت بریتانیا، یکی از شاخه های نیروی نظامی ایران در حمله به تانکرهای نفتی دریای عمان، نقش داشته و هیچ دولت و عامل غیر دولتی دیگری در این حملات دست نداشته است. وزارت خارجه انگلیس مدعی شده که اخیراً سابقه‌ای برای حمله ایران به تانکرهای نفتی نیز وجود دارد. تحقیقات امارات درباره حمله به ۴ تانکر نفتی در بندر فجیره امارات به این نتیجه رسیده که این حملات توسط عامل دولتی پیچیده‌ای انجام شده است. انگلیس اطمینان دارد که ایران مسئول این حمله است.

 

علاوه براین، «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس نیز در اظهاراتی بی اساس ایران را به دست داشتن در حملات اخیر به دو نفتکش در دریای عمان متهم کرد. هانت بدون ارایه مستندات لازم در سخنان روز جمعه خود گفت: تقریباً اطمینان داریم که یکی از شاخه‌های نیروهای مسلح ایران نفتکش‌ها در دریای عمان را هدف قرار داده است. وزیر خارجه انگلیس از تهران خواست آنچه را وی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه خوانده است، فوراً متوقف کند.

 

از طرفی دیگر هم ستاد مرکزی فرماندهی ایالات متحده (سنتکام) ویدیویی منتشر کرده و مدعی شده است که جمهوری اسلامی ایران در عملیات علیه دو نفتکشی که در دریای عمان دچار سانحه شدند، دست دارد.

 

ایران نیز به این اتهامات پاسخ داد. «محمدجواد ظریف»در یادداشت توییتری خود و در واکنش به حمله به نفت کش‌های ژاپنی در دریای عمان تصریح کرد: حملات گزارش شده به تانکرهای مرتبط با ژاپن زمانی اتفاق افتاد که نخست‌وزیر آبه شینزو برای گفت وگوهایی گسترده و دوستانه در حال دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای بود. مجمع گفت و گوی منطقه‌ای پیشنهادی ایران، ضروری است؛ مشکوک بودن برای توصیف آنچه که احتمالاً امروز صبح اتفاق افتاده، کفایت نمی‌کند.

 

همچنین، «سید عباس موسوی» در واکنش به اتهام‌زنی بی‌اساس وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: مسئولیت تامین امنیت تنگه هرمز، بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و نشان دادیم که در سریع‌ترین زمان ممکن به کمک ملوانان کشتی‌های دچار سانحه رفتیم و آنها را نجات دادیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ظاهراً برای آقای پمپئو و سایر دولتمردان آمریکایی متهم کردن ایران در حادثه مشکوک و تاسف‌بار برای نفتکش‌ها راحت‌ترین و ساده‌انگارانه‌ترین کار است. در حالیکه نخست‌وزیر ژاپن برای کاهش تنش‌ها، با نفر اول جمهوری اسلامی ایران در حال دیدار است کدام دست‌های پنهان بدنبال اثرگذاری بر این تلاش‌ها در منطقه است و چه کسانی از آن سود می‌برند؟! آقای پمپئو! این تشکیک نه تنها شوخی و خنده‌دار نیست بلکه نگران‌کننده و هشدارآمیز است.

 

در ادامه از سوی نقاط مختلف جهان اتهام زنی آمریکا به ایران در این خصوص مورد تقبیح قرار گرفت.

 

ابتدا دبیرکل سازمان ملل متحد با پرهیز از هرگونه اظهار نظر درباره عوامل دخیل در حادثه نفتکش ها در خلیج عمان، بر لزوم یک تحقیق مستقل و بی طرف در این زمینه تاکید کرد.

 

از طرفی دیگر، شبکه خبری تلویزیونی «سی ان ان» گزارش داد: هرچند متحدان اروپایی آمریکا موافق با ارزیابی این کشور هستند، اما آنها آنطوری که واشنگتن می گوید، ایران را مقصر ماجرای اخیر نفتکش ها نمی دانند.

 

طبق ترجمه ایرنا، سی ان ان روز شنبه گزارش داد: با انتشار تصاویری ویدئویی، ایران از سوی آمریکا متهم به از بین بردن شواهد شده و در این تصاویر نشان داده می‌شود که قایق متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تلاش به برداشتن یک مین عمل نکرده از بدنه یکی از دو نفتکش دارد.

 

یک مقام ارشد آمریکایی (در این گزارش اشاره‌ای به نام وی نشد) به سی ان ان گفته که ایران با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، با تحریم‌ها و قدرت نمایی نظامی آمریکا در منطقه مواجه است و تلاش می‌کند به آنها پاسخ دهد، اما تا کنون شاهد تغییر رفتار ایران و بازگشت این کشور به میز مذاکره نبوده‌ایم.

 

سی ان ان افزود: اما این درحالیست که رئیس جمهوری آمریکا تاکید دارد سیاست وی در قبال ایران جواب داده است.

 

این رسانه تصویری آمریکایی ادامه داد: منابع خبری به سی ان ان گفته‌اند که شواهد نشان می‌دهد که ایران، تنگنای مالی و اقتصادی را با کاهش درآمدهای نفتی که مورد تحریم قرار گرفته است، احساس می‌کند.

 

علاوه براین، رسانه های فرانسه به نقل از کارشناسان و مقامات آمریکا ، فرانسه و ایران تاکید کردند که شواهد معتبری دال بر دخالت ایران در حادثه حمله به نفتکش های ژاپنی و اتریشی وجود ندارد.

 

همچنین، نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در مطلبی با اشاره به حملات اخیر به نفتکش ها در دریای عمان نوشت: برخی متحدان آمریکا پس از خروج «دونالد ترامپ» از برجام، راه خود را از وی جدا کرده و نسبت به این حادثه جانب واشنگتن را نگرفتند.

 

در مطلبی که با عنوان "برخی متحدان آمریکا از سرزنش ایران درخصوص حملات اخیر امتناع کردند" در این نشریه آمریکایی انتشار یافته، آمده است: یک روز پس از آنکه دو نفتکش در خلیج عمان مورد حمله قرار گرفتند، برخی متحدان ایالات متحده تمایلی به پیوستن به دولت دونالد ترامپ برای سرزنش ایران نداشتند، زیرا این رویداد به تنش های فزاینده میان واشنگتن و تهران کرده است.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از شرکت کشتیرانی ژاپنی مالک کشتی کوکوکا کارجس (Kokuka Courageous) (یکی از دو کشتی ای که در دریای عمان آتش گرفت) خبر داد که ملوانان این نفتکش لحظاتی پیش از حمله، اجسامی را در هوا مشاهده کردند که این امر نشان می دهد نفتکش مزبور بر اثر برخورد به مین آسیب ندیده است.

 

طبق ترجمه  دیگری از ایرنا، آسوشیتدپرس نوشت که این اظهارات با فیلم ارتش آمریکا که نیروهای ایرانی را متهم به جداسازی مینی منفجر نشده از یکی از دو کشتی کرده بود، در تناقض است.

 

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفت: ویدیوی آمریکایی که در ارتباط با حمله به دو نفتکش در خلیج عمان منتشر شده برای اثبات مسئولیت این اقدام کافی نیست.

 

به گزارش بخش عربی خبرگزاری «رویترز»، ماس در اسلو نروژ به خبرنگاران گفت: ویدیوی آمریکایی ها کافی نیست. این برای ارزیابی نهایی کفایت نمی کند.

 

سایت شبکه اول تلویزیون آلمان (Tagesschau) نیز نوشت: با اینکه از بررسی ویدیوی منتشرشده نمی‌توان به نتیجه قطعی رسید و عامل اصلی حمله به دو نفتکش را تعیین کرد، اما آمریکا قصد دارد از این فرصت بهره‌برداری کند./

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: خطبه نماز جمعه خبرگزاری شبستان نماز جمعه مجلس خطبه های نماز جمعه استان بوشهر روزنامه حسن روحانی تشییع غنی سازی اوقات فراغت انفجار نفتکش ها انفجار نفتکش ها در دریای عمان دریای عمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۴۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

دریادار تنگسیری گفت: امروز خلیج فارس اهمیت زیادی دارد. ذاتا خلیج فارس متعلق به ایران و کشور‌های همسایه است، اما اسمش را با کسی تقسیم نخواهیم کرد.

به گزارش تسنیم، سردار علیرضا تنگسیری در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره فرهنگی و هنری خلیج فارس با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی اظهار داشت: نام بزرگ خلیج فارس در تاریخ ثبت است و کسی نمی‌تواند این اسم را تغییر دهد، باید از دست‌اندرکاران راه‌اندازی این جشنواره تشکر کرد.

وی افزود: جوانان بدانند ۱۰ اردیبهشت افتخاری برای ایرانیان است، در سال ۱۶۲۲ میلادی دلاورمردان این سرزمین این منطقه مهم را آزاد کردند که افتخارش برای تمام ملت است، دلاورمردان ایرانی جرون را هرمز و گمبرون را بندرعباس کردند و نشان دادند ایران و ایرانی در برابر استکبار از هر نوعش ایستادگی می‌کنند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: مردم هرمزگان و بوشهر افتخار دارند با سه دشمن در دهه‌های گذشته مبارزه کرده‌اند هم با امپریالیسم، هم با استکبار جهانی و هم با نوکر استکبار که به تمامیت ارضی حمله کرد مبارزه کردند و به پیروزی رسیدند.

وی تصریح کرد: مسئله فرهنگ مربوط به همه است و افتخار خلیج فارس و این مسئله که «خلیج فارس همیشه ماندن» برای همه ملت است و نمی‌توان آن را با گروه سیاسی و مباحث این چنینی گره زد اینجا مرقد بزرگان ماست ما اینجا هستیم و می‌میریم، پای ما در این سرزمین بند است.

دریادار تنگسیری گفت: امروز خلیج فارس اهمیت زیادی دارد. ذاتا خلیج فارس متعلق به ایران و کشور‌های همسایه است، اما اسمش را با کسی تقسیم نخواهیم کرد ما با ۱۳۵۵ کیلومتر مرز دریایی طولانی‌ترین ساحل را داریم و اگر جزایر را نیز محاسبه کنیم به ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل می‌رسد.

وی تاکید کرد: ما عمیق‌ترین مسیر دریانوردی خلیج فارس را در آب‌های ایران داریم، آبراه بین‌المللی از بین جزایر ما عبور می‌کند، اهمیت خلیج فارس به سهم آن در صادرات نفت و گاز بر نمی‌گردد اهمیت آن بسیار بیشتر است که موجب شده پرتغالی‌ها ۱۱۷ سال اینجا بمانند و نشان می‌دهد خلیج فارس در اختیار ماست و باید از آن برای نسل‌های آینده حراست کنیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ما از همین مرز‌ها دفاع می‌کنیم و محکم پایش ایستاده‌ایم، گذشت زمانی که کشتی نفتکش ما را در زمان طاغوت از می‌گرفتند، امروزه می‌دانند اگر نفتکشی از ما ببرند جبران خواهیم کرد، نفتکش ما را بردند به جایش نفتکش آن‌ها را گرفتیم و مجبور شدند آن نفتکش را آزاد کنند که این یعنی اقتدار ایران و ایرانی.

دیگر خبرها

  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • «دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس
  • کشتی کانتینری در دریای سرخ با چند موشک هدف قرار گرفت
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • واکنش مفتی عمان به تظاهرات دانشجویی در آمریکا و اروپا
  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • هشدار صنعاء نسبت به توطئه‌های آمریکا برضد یمن
  • یمن سرنگونی پهپاد آمریکایی و حمله به کشتی انگلیسی را تأیید کرد
  • سنتکام: کشتی انگلیسی در حمله موشکی یمنی‌ها آسیب دید