Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه دانشگاه الزهرا (س)، دو محقق در پژوهش‌های اخیر خود در دانشگاه الزهرا (س) اعلام کردند که نتایج آزمایشگاهی کشت میکروارگانیسم ها در مدل‌های سنگی شبیه‌سازی شده در آزمایشگاه نشان داد که انواع مختلفی از کودهای کشاورزی که به منظور تقویت خاک‌های کشاورزی استفاده می‌شوند، می‌تواند جمعیت میکروبی محیط اعم از هوا، خاک و سنگ را تحت تأثیر قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بخش از نتایج پژوهش مهناز قلی پور شهرکی دانش آموخته دکتری رشته میکروبیولوژی دانشگاه الزهرا (س) است که با راهنمایی و زیر نظر پریسا محمدی دانشیار دانشگاه الزهرا (س) انجام شده است.

محمدی پژوهشگر این طرح مطالعاتی اظهار داشت: نتایج این بخش از تحقیق نشان داد که وجود مزارع کشاورزی در مجاورت آثار باستانی سنگی (از جمله؛ پایگاه باستانی پاسارگاد) می‌تواند موجب افزایش فرسودگی زیستی بناهای سنگی شود. یکی از مهم‌ترین ترکیباتی که به عنوان کود شیمیایی به خاک‌های زراعی افزوده می‌شوند، ترکیبات نیتروژن دار هستند.

وی افزود: ترکیبات مختلف نیتروژنی نه تنها مخاطرات زیست محیطی برای موجودات مختلف از جمله انسان دارد، بلکه نتایج مدل‌های سنگی آزمایشگاهی نشان داد که این ترکیبات رشد قارچ‌ها را تحریک و تشدید می‌کنند. این ترکیبات، همچنین موجب افزایش تولید متابولیت‌های اسیدی به‌خصوص اسیدهای آلی می‌شوند. اسیدهای تولید شده به طور بسیار مؤثری در هضم و انحلال بسترهای سنگی نقش دارند.

محمدی تصریح کرد: این نتایج قابل تعمیم به گلسنگ‌ها نیز هست؛ گلسنگ‌ها موجودات هم‌زیست قارچی (مایکوبیونت ها) و فتوبیونت‌ها هستند و از آنجایی که رشد کندی در طبیعت دارند اندازه‌گیری تأثیر ترکیبات ازته بر رشد آنها نیاز به بازه زمانی چندین ساله دارد که تاکنون سنجش‌های علمی بر پایه آزمون‌های آزمایشگاهی، در مورد آنها در بنای پاسارگاد انجام نشده است. این نتایج همچنین قابل تعمیم به سایر آثار سنگی مانند تخت جمشید نیز هست.

به گفته این محقق، نتایج این پژوهش به متولیان آثار باستانی در بخش حفاظت پیشگیرانه کمک قابل توجهی می‌کند.

محمدی خاطرنشان کرد: نتایج این مطالعات می‌تواند به متولیان این امر در بخش حفاظت پیشگیرانه کمک قابل توجهی کند تا با مدیریت علمی، نظارت صحیح حریم بنا و با هزینه کمتر، به حفظ و حراست از آثار تاریخی و باستانی با ارزش بپردازند.

وی افزود: کودهای زیستی می‌تواند با مخاطرات کمتر، جایگزین‌های مناسبی برای کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی شود.

گفتنی است بخشی از نتایج مطالعات فرسودگی زیستی آثار سنگی پریسا محمدی و مهناز قلی پور و دیگر همکارانشان که در مجموعه آزمایشگاه‌های دکتر شایسته سپهر دانشگاه الزهرا (س) انجام شده است، در همایش‌های علمی ملی و بین المللی ارائه و نتایج آن به چاپ رسیده است و مقالات دیگری نیز در دست چاپ است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۴۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج آزمون EPT اعلام شد

نتایج آزمون EPT اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد بر روی سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی این دانشگاه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، داوطلبان آزمون EPT اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد می‌توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی به نشانی English.iau.ac.ir/ept از نتیجه این آزمون آگاهی یابند.

کد خبر 751316

دیگر خبرها

  • کتاب «آینده می‌افتد زمین» رونمایی می‌شود
  • برداشت بیش از ۱۴۰ تن گل محمدی در گناباد
  • افزایش ۲۰ درصدی تولید گل محمدی در گناباد
  • توزیع 725 تن کود کشاورزی در ساری
  • مظفری‌زاده: نتایج ما بهتر شده است ولی با خمس مشکلی نداشتیم
  • تولیدهندوانه بافلزات سنگین/سلامت محصولات کشاورزی چقدرتضمین می‌شود
  • نتایج آزمون EPT اعلام شد
  • کشف جدید باستان‌شناسان: نگو حجر، بگو شجر!
  • توزیع بیش از ۴۳ هزار تن انواع کود در استان قزوین
  • 530 تن کود کشاورزی در میاندورود توزیع شد