Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-09@03:33:43 GMT

خانواده؛ نقطه آغازین ایجاد علاقه به کتابخوانی

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۷۸۵۹

خانواده؛ نقطه آغازین ایجاد علاقه به کتابخوانی

به گزارش ایکنا از زنجان، لعیا جعفری، مدیر آموزش و پرورش شهرستان خرم‌دره، ظهر امروز شنبه ۲۵ خرداد ماه در جلسه هماهنگی  نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی اظهار کرد: در جوامع امروزی انسان به دانش‌های نوین و علوم گسترده‌ای دست یافته تا آنجا که پیشرفت علمی بشر از حد خود خارج شده و به فناوری‌های‌ عظیمی دست یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه انسان با مطالعه دست به کارهای خارق‌العاده‌ای می‌زند و پدیدآورنده زیباترین آثار می‌شود، گفت: مطالعه، انسان را از هویت خود با خبر می‌کند و راه درست زیستن را به او می‌آموزد.

این مسئول با بیان اینکه کتاب همواره در تمامی دوره‌ها و زمان‌ها کمک حال بشر بوده است تا آدمی با اندیشه‌های سالم در مسیر درست زندگی گام بردارد، افزود: کتاب نردبان مطمئنی است که انسان را به قلل شامخ کمال و فضائل می‌رساند کتاب به ما می‌آموزد که اندیشه‌های انسان باید سرشار از آموزه‌های معنوی، منطقی، عرفانی و حقیقی باشد.

جعفری با تاکید بر اینکه مطالعه، ذهن را پربار می‌کند و درخت اندیشه را رونق می‌بخشد، بیان کرد: کتاب در زندگی ما می‌تواند یک معلم باشد تا اصول زندگی را به ما بیاموزد و اخلاق انسانی و معرفت را در وجود ما نهادینه کند مطالعه، انسان را به پرواز درمی‌آورد تا کمی از پستی‌ و بلندی‌های روزگار فاصله بگیرد و در آسمان علم و اندیشه که منشأ آرامش است، سیر کند.

وی با اشاره به اینکه دلیل اکثر فکرهای ناآرام و بیماری‌های روحی و تعصبات نابجا، از عدم مطالعه است، افزود: انسان دشمن چیزی است که نمی‌فهمد و فهم غلط است که درخت تفکر را می‌خشکاند.

این مسئول بیان کرد: برای ایجاد علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی، عوامل متعددی نقش دارد که نخستین آن‌ها خانواده است در واقع نقطه آغازین ایجاد عشق و علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی از خانواده آغاز می‌شود.

جعفری با تاکید بر این مطلب که شخصیت و هویت کودک در قدم اول در خانواده شکل می‌گیرد، گفت: به‌طور طبیعی والدینِ علاقه‌مند به کتاب، فرزندانی دوستدار مطالعه خواهند داشت و عکس آن نیز صادق است.

وی با بیان اینکه مغز دانش‌آموزان در هر سنی نیاز به پیشرفت مستمر دارد و خواندن، فعالیتی برای کمک به این پیشرفت است، خاطرنشان کرد: خواندن و مطالعه کمک می‌کند تا افراد تخیل فعال‌تری داشته باشند و این تخیل موجب سطح بالاتری از خلاقیت در جامعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مطالعه غیردرسی، باعث بالا رفتن سطح فکر و فعال شدن ذهن کودکان و نوجوانان است، ادامه داد: وقتی سطح فکر دانش‌آموزی بالا رفت و ذهن او فعال شد، امکان فراگیری درس‌های مدرسه برایش بهتر فراهم می‌شود.

وی گفت: عوامل متعددی در هدایت دانش‌آموزان به مطالعه و کتاب‌خوانی تأثیرگذارند که در این بین، معلم رکـن اسـاسی است معلم اگر عـلاقه‌مند و کـاردان باشد،می‌تواند اثر عمیقی در ایجاد علاقه به مطالعه برجای بگذارد و با شناخت رغبت‌ها و علاقه‌مندی‌های دانش‌آموزان آنان را به سوی مطالعه و کتاب‌خوانی هدایت کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا زنجان کتاب کتابخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۷۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمدوند: نمایشگاه کتاب امسال یک نمایشگاه حداکثری است/ علاقه‌ای نداریم نمایشگاه محل حاشیه‌های اجتماعی یا سیاسی شود

رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به استقبال ناشران از این نمایشگاه، گفت:نمایشگاه کتاب یک محیط فرهنگی است که مردم استفاده می‌کنند و کشاندن مسائل حاشیه‌ای به نمایشگاه کار غلطی است؛ هیچ‌کس نباید این کار را بکند و ما هم طبیعتا هیچ علاقه‌ای نداریم که نمایشگاه محل حاشیه‌های اجتماعی یا سیاسی شود.

یاسر احمدوند در گفت‌وگو با خبرنگار جماران، در خصوص استقبال ناشران  از سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار داشت: امیدواریم امسال نمایشگاه پرشوری داشته باشیم و پیش‌بینی می‌کنیم استقبال خوبی از نمایشگاه صورت بگیرد.

رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: ناشران طی سال گذشته خیلی زحمت کشیدند برای اینکه آثار خوبی را در معرض دید مردم قرار بدهند و به نمایشگاه برسانند. مردم می‌توانند با اطمینان از اینکه تازه‌های نشر ویژه‌ای را در اینجا خواهند دید، به نمایشگاه بیایند.

وی تأکید کرد: نمایشگاه امسال 150 هزار متر مربع وسعت دارد، ولی همین مقدار هم پاسخگوی همه نیازهای حوزه نشر نیست و تقاضا بیش از این هست. هر ناشری که طبق آیین‌نامه تعداد کتاب‌های آن به حد مجاز رسیده، در نمایشگاه حضور دارد و برخی از ناشرانی که تعداد کتاب‌های آنها کمتر از آن میزان بوده را هم توانسته‌ایم جواب بدهیم. اما طبیعتا فضا برای تعدادی هم وجود ندارد و طبیعتا آنها در بخش مجازی حضور دارند. ناشری که عناوین قابل اعتنایی داشته باشد و در نمایشگاه حضور نداشته باشد را نمی‌بینیم.

احمدوند در پاسخ به سؤالی در خصوص مقایسه با سال گذشته نیز گفت: عدد دقیق نمی‌دانم، ولی تنوع حضور ناشران خوب است. یعنی هم در موضوعات مختلف و هم برای مخاطبان مختلف، به نظرم یک نمایشگاه حداکثری است. تعداد ناشران خصوصی زیادی حضور دارند و طبیعتا تعدادی از نهادهای دولتی هم در بخش ناشران فعال هستند؛ ناشران با افتخاری هستند، آثار خوبی ارائه کرده‌اند و مخاطبین قابل توجهی هم دارند که به نمایشگاه مراجعه می‌کنند. حتما باید اینها در نمایشگاه حضور داشته باشند و ناشران خصوصی که کارهای خوبی دارند هم در نمایشگاه هستند.

وی افزود: در جانمایی سعی شده به ناشرانی که تعداد عناوین زیاد و مخاطبین بالایی دارند، توجه شود. در هر دوره‌ای این شائبه هست که تبعیض اتفاق می‌افتد. واقعا تلاش بر این است که فضا برای مخاطب آرامش‌بخش باشد و در پیدا کردن محصول مورد نظر خود راحت باشد.

رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین گفت: نمایشگاه کتاب یک محیط فرهنگی است که مردم استفاده می‌کنند و کشاندن مسائل حاشیه‌ای به نمایشگاه کار غلطی است؛ هیچ‌کس نباید این کار را کند و ما هم طبیعتا هیچ علاقه‌ای نداریم که نمایشگاه محل حاشیه‌های اجتماعی یا سیاسی شود.

وی تأکید کرد: نمایشگاه کتاب باید یک نمایشگاه آرام فرهنگی باشد؛ رویکرد ما سال گذشته همین بود و امسال هم همین است. اینجا فضای مقدسی است؛ اگر هنجارشکنی اتفاق بیفتد، طبیعتا خود مردم، غرفه‌داران و ناشران اجازه این کار را نمی‌دهند. اما برخوردی که حاشیه و تنش ایجاد کند را ما به هیچ وجه در نمایشگاه نداریم.

دیگر خبرها

  • احمدوند: نمایشگاه کتاب امسال یک نمایشگاه حداکثری است/ علاقه‌ای نداریم نمایشگاه محل حاشیه‌های اجتماعی یا سیاسی شود
  • امتحانات نهایی را تبدیل به بت نکنیم / روش‌های مناسب مطالعه صحیح
  • ‌وکلا در راستای ایجاد صلح و سازش تلاش کنند
  • مسابقه کتابخوانی هشت‌بهشت با ۳۵ جایزه ویژه به‌ مناسبت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • رسانه‌ها به مساله مطالعه ضریب بدهند
  • آغاز فروش غیرحضوری نمایشگاه کتاب + آدرس سایت و جزئیات
  • آمادگی جسمانی با سلامت روان بهتر در جوانان مرتبط است
  • پایگاه بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دسترس قرار گرفت
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • حمامی که کافه کتاب شد