Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در برخی باندها، از نانوذرات نقره برای تسریع التیام زخم استفاده می‌شود زیرا نانوذرات نقره دارای خاصیت آنتی‌باکتریال هستند. باند به آرامی نانوذرات را رها می‌کند اما اگر سرعت رهایش بالا باشد، ممکن است به سلول‌های انسانی آسیب برسد. بنابراین، اندازه‌گیری دقیق سطح نانوذرات نقره اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محققان دانشگاه علوم پزشکی ورشو لهستان با همکاری چند موسسه تحقیقاتی مختلف اقدام به اندازه‌گیری سطح نانوذرات با استفاده از الکتروفوریز ستونی کرده است. علاوه‌بر این طیف‌سنجی مرئی/فرابنفش نیز برای اندازه‌گیری غلظت نانوذرات به کار گرفته شده و در عین حال از طیف‌سنجی جذب شعله‌ای نیز برای مشخص کردن مقدار نقره استفاده شده است. این گروه تحقیقاتی، اقدام به بررسی باندهای زخم حاوی نانوذرات FKDP و Atrauman کردند.
در این پروژه باندها به مدت ۷۲ ساعت در سرم FBS قرار داده شد و در نهایت، میزان نانوذرات نقره موردمطالعه قرار گرفت. این گروه از دستگاه طیف‌سنج فرابنفش شرکت ترمو ساینتیفیک در طول موج ۲۱۴ نانومتر برای تعیین میزان رهایش نانوذرات استفاده کردند. بیشترین رهایش نانوذرات نقره در یکی از باندهای Autrauman دیده شد در حالی که باند FKDP رهایش بسیار آرام‌تری داشت. نویسندگان مقاله این پروژه چنین نتیجه‌گیری کردند که روش طیف‌سنجی مرئی/فرابنفش، نسبت به ترکیب شیمیایی ماتریکس حساس است.
برای افزایش دقت در اندازه‌گیری مقدار نقره رهایش یافته، از دستگاه اجیلنت HP۳DCE استفاده شد که در آن شناساگر آرایه دیودی در طول موج ۲۱۴ نانومتر داده‌ها را ثبت می‌کرد. نتایج نشان داد که دقت این دستگاه در سنجش میزان نانوذرات نقره رهایش یافته از طیف‌سنج مرئی / فرابنفش بیشتر است. هرچند به نظر می‌رسد تحقیقات بیشتری برای بهبود دقت این روش لازم است.
پژوهشگران از باند FKDP روی سلول‌های موش و انسان استفاده کردند، نتایج نشان داد که سلول‌های انسان نسبت به نقره مقاومت بیشتری نشان می‌دهد.
 

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۷۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برترین‌های مسابقات کاتا جودو بانوان استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ در بخش کاتا ناگه نوکاتا، ستاره موسوی و حنانه رحمانی از شهرستان بهار با امتیاز ۳۵۶ نشان طلا را به خود اختصاص دادند و نگار و نیکا مرادی از همدان با ۲۰۴ امتیاز نشان نقره گرفتند.

همچنین در بخش کاتامه نوکاتا، عارفه و مائده سروش مهر از همدان با امتیاز ۳۶۲ به نشان طلا و پریسا قره خانی و صبا شیری از بهار با امتیاز ۳۶۱ به نشان نقره دست یافتند.

در بخش جونو کاتا هم زهرا سلطانی و نازنین زمانی از بهار با امتیاز ۳۹۷ موفق به کسب نشان طلا شدند.

این رقابت‌ها با شرکت جودوکارانی از همدان و بهار در خانه جودو شهیدسپهری همدان برگزار شد.

دیگر خبرها

  • معرفی برترین‌های مسابقات کاتا جودو بانوان استان همدان
  • راه های افزایش گلبول های قرمز
  • لاستیک نانویی بسیار سبک به بازار آمد
  • یک نقره و یک برنز حاصل تلاش کشتی گیران کرمانشاهی در رقابت‌های  کشوری
  • در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • قیمت سکه امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • يزدانى - اسنايدر، كشتى جهان چشم انتظار شماست!