Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش شبکه خبری ان بی سی، این توافق تسلیحاتی امکان ساخت قطعاتی از بمب‌های آمریکایی درعربستان را فراهم و دسترسی ریاض به یک فناوری حساس تسلیحاتی را امکان پذیر می‌کند.

این طرح تولید در قالب بسته تسلیحاتی ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای عربستان، امارات متحد عربی و اردن مهیا می‌شود.

دولت ترامپ این طرح را بدون جلب موافقت کنگره به جریان انداخت و بهانه اش برای این کار، اعلام «حالت فوق العاده» به دلیل آنچه تهدید ایران عنوان شد، بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانونگذاران آمریکایی در پی انعقاد این قرارداد، بسیار شگفت زده شدند و آن را دلیلی برای دور زدن کنگره از سوی دولت ترامپ تلقی کردند.

بسیاری از نمایندگان کنگره تنها چند روز پس از انعقاد این توافق، از آن مطلع شدند.

به موجب این توافق، عربستان از امکان تولید سیستم‌های کنترل و هدایت شونده الکترونیکی بمب‌های «پیووی» برخوردار می‌شود.

همچنین قرار است نمایندگان کنگره «کلارک کوپر» مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا را احضار و در مورد این توافق تسلیحاتی وی را مورد پرسش و پاسخ قرار دهند.

نمایندگان مخالف با این توافق می‌گویند این طرح، پیامی اشتباه به عربستان می‌فرستد، کشوری که از سوابق سیاه حقوق بشری برخوردار است و غیرنظامیان را در یمن هدف حملات خود قرار می‌دهد.

همچنین نمایندگان آمریکایی تاکید دارند که این توافق، نگرانی‌های امنیتی در مورد دسترسی عربستان به فناوری «بمب هوشمند» را افزایش می‌دهد.

«باب منندز» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی در این باره گفت: نگرانی‌ها در مورد این قرارداد فروش، دلیلی بر اهمیت بازنگری کنگره در مورد این مساله را نشان می‌دهد و چرایی مشکل ساز بودن تصمیم دولت ترامپ برای دور زدن قانون و کنگره با دادن فناوری تسلیحاتی و مشاغل آمریکایی به سعودی‌ها را نمایان می‌کند.

این طرح از حدود یک سال پیش با اعتراض برخی نمایندگان آمریکایی مواجه شد، زمانی که دولت ترامپ برای اولین بار درصدد جلب موافقت قانونگذاران برای واگذاری بمب‌های هدایت شونده به عربستان و امارات برآمد.

سناتور منندز سال گذشته، فروش ۱۲۰ هزار بمب هدایت شونده به عربستان و امارات را به دلیل کشته شدن شمار زیادی غیرنظامی در جریان حملات هوایی سعودی‌ها در یمن به تعویق انداخت.

این سناتور آمریکایی گفت که دولت نتوانسته وی را متقاعد کند که فروش این بمب‌های هوشمند، از مرگ غیرنظامیان بیشتر جلوگیری می‌کند.

در همین حال، مدافعان حقوق بشر و بازرسان سازمان ملل، عربستان و متحدانش را به هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها و مدارس در یمن متهم کرده‌اند.

مقاومت کنگره در برابر فروش سلاح به عربستان از سال گذشته شدت گرفت، زمانی که «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.

دولت ترامپ در توجیه فروش این بسته تسلیحاتی مدعی است که متحدان عرب واشنگتن می‌توانند با برخورداری از این تسلیحات در برابر خطر ایران از خود دفاع کنند و اینکه اعتبار واشنگتن به عنوان یک شریک نظامی به خطر می‌افتد اگر قطعات یدکی و تسلیحات دیگر را به اعراب تحویل ندهد.

مقام‌های آمریکایی همچنین می‌گویند که فروش سلاح، به واشنگتن امکان می‌دهد نفوذی سازنده بر ریاض داشته باشد.

«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانکتیکت و منتقد سرسخت حمایت آمریکا از حملات ائتلاف سعودی دریمن، ضمن انتقاد از این توافق تسلیحاتی گفت: اینکه ما این بمب‌ها را با هم تولید و به مسابقه‌ای تسلیحاتی، بی ثباتی منطقه‌ای و مرگ غیرنظامیان کمک کنیم، غیرقابل درک است.

وی افزود: کنگره باید مانع از تجارت با عربستان شود و به جای تسلیم شدن در برابر خواست ریاض، همچون یک شریک ارشد در این روابط اقدام کند.

«پاتریک لیهی» سناتور ایالت ورمونت نیز گفت: یک پادشاهی آب زیرکاه که در یمن مرتکب جنایت می‌شود، مخالفان خود و روزنامه نگاران را به قتل می‌رساند و به جهان در مورد آن دروغ می‌گوید و با زنان همچون مایملک خود رفتار می‌کند، کشوری نیست که ما بخشی از فناوری نظامی بسیار حساس مان را در اختیارش قرار دهیم.

کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد که اعضای این کمیته ۲۲ قطعنامه جداگانه ارائه می‌دهند تا مانع از انعقاد قراردادهای تسلیحاتی بین دولت آمریکا با عربستان و امارات شوند و همچنین بر لزوم نقش کنگره در زمینه فروش سلاح به دولت‌های خارجی، مهر تائید گذارند.

به گفته سناتورهای آمریکایی، روشی که دولت ترامپ در زمینه فروش سلاح در پیش گرفته، بی سابقه و در تضاد با همکاری بین کنگره و بخش اجرایی است.

براساس اعلام سازمان ملل، جنگ یمن بدترین بحران انسانی را در جهان رقم زده، به طوری که در جریان درگیری‌های این کشور سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بی خانمان شده‌اند و بیش از ۲۴ میلیون نفر به کمک نیاز دارند.

عربستان از روز ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگردان «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف خود دست یابد.

اروپام**شبد

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۸۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن

وزیر خارجه آمریکا، که هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی واشنگتن به تایوان به چین سفر کرده، گفت که واشنگتن به‌دنبال رقابت اقتصادی سالم با پکن است.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که با هدف حل تنش‌ها میان واشنگتن و پکن با هدف توسعه روابط دوجانبه به چین سفر کرده است، از پکن خواست تا زمینه فعالیت شرکت‌های آمریکایی در این کشور را فراهم کند.

بلینکن آنچه را که واشنگتن به‌عنوان رویه‌های تجاری ناعادلانه چین توصیف می‌کند، در نشست با مقامات دولتی محلی چین در مرکز مالی شانگهای مطرح کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: بلینکن با مقام ارشد شهر، دبیر حزب حاکم ملاقات کرد و نگرانی‌های خود را در مورد سیاست‌های تجاری چین و شیوه‌های اقتصادی آن مطرح کرد.

بلینکن تاکید کرد که آمریکا به‌دنبال رقابت اقتصادی سالم با چین و زمینه بازی برابر برای کارگران و شرکت‌های آمریکایی فعال در چین است.

در این بیانیه آمده است: دو طرف بر اهمیت روابط بین مردم آمریکا و چین، از جمله گسترش مبادلات بین دانشجویان، دانش‌پژوهان و بازرگانان تاکید کردند.

واشنگتن و چین به‌طور فزاینده‌ای بر سر نحوه عملکرد شرکت‌های آمریکایی در چین و صادرات و ظرفیت تولید چین اختلاف نظر دارند. این اختلافات همچنین در پی آنچه حمایت پکن از مسکو در جنگ با اوکراین خوانده شده، تشدید شده است.

انتظار می‌رود سفر بلینکن به چین که تازه‌ترین ارتباط میان مقامات ارشد دو کشور است، شامل رایزنی درباره مسائل مختلفی از اقتصادی گرفته تا سیاسی و نظامی باشد.

هم‌زمان با ورود آنتونی بلینکن به چین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با امضای مصوبه کنگره مبنی بر اعطای بسته کمکی چند میلیارد دلاری آمریکا به تایوان، آن را اجرایی کرد. این بسته شامل ۸ میلیارد دلار کمک در جهت مقابله با حمله نظامی احتمالی چین است.

بلینکن قرار است روز جمعه در پکن با وانگ یی، وزیر خارجه چین دیدار کند. همچنین احتمالا او قرار است دیداری نیز با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین داشته باشد.

دیگر خبرها

  • شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است
  • اکثر آمریکایی‌ها معتقدند حمایت بیش از حد واشنگتن از تل‌آویو هدر دادن دلارهایشان است
  • واشنگتن و لندن ناتوان از مقابله با حملات ارتش یمن
  • ناتوانی واشنگتن و لندن از مقابله با حملات ارتش یمن
  • در کنگره سازمان همبستگی کشورهای اسلامی در مکه مکرمه
  • مخالفت هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن
  • عصبانیت شدید ارگان دولت از مطرح شدن نام رئیسی در برخورد با بی‌حجابی
  • ۹۰ هزار ایرانی در مراسم حج امسال شرکت خواهند کرد