Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-03@22:24:56 GMT

قرن 21 قرن آسیا است

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۹۷۷۰

قرن 21 قرن آسیا است

رئیس اداره امور چین وزارت امور خارجه کشورمان علت گردآمدن کشورهای عضو شانگهای را افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی کشورهای منطقه آسیا در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا اعلام کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  ابوالفضل علمایی‌فر در گفتگو با 18:30 به اهمیت سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و گفت: این سازمان آسیایی برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌ است با نام اولیه "شانگای 5" تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره امور چین وزارت امور خارجه به موفقیت این سازمان در پیشبرد اهداف سازمانی و بین المللی اشاره کرد و افزود: این سازمان به ابتکار چین آغاز شد و و در سال های اولیه کشورهای منطقه به آن پیوستند.
علمایی فر به اعضای اصلی 7 نفره این سازمان اشاره کرد و گفت: اعضای اصلی آن علاوه بر چین و روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان با هدف برقرار کردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد.   علمایی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود به حضور و سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در جمع سران 10 کشور آسیایی در پایتخت قرقیزستان گفت و افزود: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان و بلاروس از جمله اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای هستند.رئیس اداره امور چین وزارت امور خارجه به اهمیت و نقش آفرینی کلیدی ایران در تامین امنیت منطقه اشاره کرد و گفت: دو کشور چین و روسیه در این سازمان از زمان تأسیس تاکنون بسیار با اهمیت است.
وی گفت: این سازمان، بر خلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان ورشو سابق، یک معاهده سیاسی- اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و بعنوان یک پیمان دفاعی چندجانبه به‌شمار نمی‌رود.
او افزود: ماهیت تشکیل این سازمان پیمان همکاری شانگهای گزینه ای برای جلوگیری از گسترش ناتو شکل گرفته است و ایران عضو ناظر این پیمان است.او به جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای در سیاست خارجی ایران اشاره کرد و گفت: ایران درخواست عضویت داده است و در حال حاضر عضور ناظر این سازمان است.
رئیس اداره امور چین وزارت امور خارجه به موضع بحث رئیس جمهور در این اجلاس و دیدارهای حاشیه آن اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور کشورمان در این اجلاس درباره مباحث روز منطقه و در سطح بین المللی و همچنین به یکجانبه گرایی و هژمونی طلبی آمریکا صحبت کردند.وی افزود: آقای روحانی همچنین به بحث مقابله با تروریسم و جلوگیری از گسترش آن از غرب به شرق آسیا اشاره کردند.رئیس اداره امور چین وزارت امور خارجه گفت: حاشیه های اجلاس شانگهای، فرصتی است که بزرگترین سران آسیایی با یکدیگر ملاقات و درباره مهمترین مسائل جهان گفتگومی کنند.
ابوالفضل علمایی‌فر افزود: رئیس جمهور همچنین در دیدار های دوجانبه در حاشیه این اجلاس در بیشکک به جایگاه فرهنگی ایران در سازمان‌های منطقه‌ای کشورمان و نفوذ فرهنگی آن از هند تا آسیای میانه سخن گفت.
وی در ادامه به اهمیت نقش سیاسی و اجتماعی برخی کشورهای از جمله ایران و روسیه به عنوان مشترکات مود بحث اشاره کرد و گفت: سازمان شانگهای 80 درصد از مجموع جغرافیایی آسیا و اروپا و نیمی از جمعیت دنیا را به خود اختصاص می دهد.
ابوالفضل علمایی‌فر گفت: از نظر محققین قرن 21 قرن آسیا است و تحولات منطقه آسیا گویایی این اهم است. که تاکنون سابقه نداشته است.رئیس اداره امور چین وزارت امور خارجه از چین به نقش دوم اقتصادی چین در جهان در کنار هند اشاره کرد و گفت: همکاری موثر کشورهای عضو علاوه در پیشبرد اهداف سازمانی در مخالفت با یکجانبه گرایی اشتراک نظر دارند.وی به خروج یکجانبه آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: روسیه و چین از اعضای اصلی این سازمان هستند که برجام(برنامه جامع اقدام مشترک) را تایید کرده اند.

محمدعاصم اشجع‌ زاده از ابتکار قزاقستان در دهه 90 در تشکیل کشورهای عضو کنفرانس "تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا" (سیکا) گفت و افزود: از همان ابتدا جمهوری اسلامی ایران در سطوح بالای جلسات این سازمان شرکت داشت.
کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: محور سخنرانی رئیس جمهور کشورمان درباره تحریم های یکجانبه آمریکا، عملکرد ایران در برجام و رد یکجانبه گرایی امریکا سخن گفت.محمدعاصم اشجع‌ زاده افزود: رئیس جمهور کشورمان در نشست سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر همکاری و بهبود روابط سیاسی و اقتصادی نام برد.  اشجع زاده به 27 عضو اجلاس سیکا اشاره کرد و گفت: حدود 13 کشور عضو در سطح سران پنجمین نشست سران سیکا در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان شرکت داشتند.او به تاثیر و نقش سیکا در سیاست وزارت امورخارجه کشور گفت و افزود: سیکا به علت وسعت جغرافیایی و سیاسی کشور منطقه اهمیت بسیاری در دیلماسی وزارت خارجه کشورمان دارد. دانلود

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: شانگهای سیکا بیشکک تاجیکستان روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۹۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور

مجتبی امانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایسنا، مجتبی امانی در این دیدار گزارشی از آخرین تحولات محل ماموریت و وضعیت روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و لبنان، همچنین تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و مقاومت و مردم این کشور ارائه کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش های سفیر کشورمان، بر لزوم تداوم تلاش برای پیگیری توسعه روابط دو کشور بخصوص در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی، همچنین اهمیت جایگاه لبنان و نقش آن در محور مقاومت‌ علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تأکید کرد.

 امیرعبداللهیان بار دیگر بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های  لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان تأکید و آنان را به  تسریع در  این کار دعوت کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد:به نظر می رسد کشورهای منطقه نیز به این مهم توجه داشته و در صدد کمک به حل این موضوع هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سفر امیرعبداللهیان به گامبیا برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی
  • تغییر رئیس مرکز آمار ایران
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تفاهم در انتخاب رئیس جمهور لبنان
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند.
  • رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
  • درخواست ایران برای انتشار بیانیه ایپس آسیا درمحکومیت اسرائیل
  • مجمع عمومی سالانه «فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی» برگزار شد
  • رئیس مرکز آمار تغییر کرد